http://www.youtube.com/watch?v=jQdzE7k-H3c
Bovenstaande video maakt beter duidelijk wat ik bedoel (voor anderen dan ikzelf

).
Het gaat om een uitgebreide review video van het adidas rubber tenzone ultra.
Een rubber met een vlakkere balafsprong zoals dat dan heet.
Vanaf 3,30 min. is echter te zien dat de balafsprong bij langzame topspins
toch prima hoog te krijgen is en dat die spinballen dan veel spin hebben en effectief zijn.
Bij dit soort slagen wordt de verlijming tussen spons en frame veel meer aangesproken/belast. Is die te mager (veel oplosmiddelen gebruikt) of te dun opgebracht of anderszins niet goed, dan merk ik dat aan dit type slag en ook vertragende topspins op blok of in counter topspin rallye vertragen met tegelijk wat extra spin geven.
Die vertragende spinslagen met veel spin en traag openen op backspin zijn mijn test slagen hiervoor.
De spin blijft dan beperkt, ballen halen het net niet bij dun raken en dikker raken schiet de bal te vroeg van het batje met te veel vaart en te weinig spin.
Deze spelers zijn ook niet erg consistent met de hoogte omdat de lijm waarschijnlijk nog niet genoeg doorgedroogd was na opplakken voor deze test.
Alle andere slagen hoeft dat geen problemen te geven maar bij dit soort spinballen met veel spin en weinig druk op de spons komt dit naar voren. Buiten de schuifkrachten komt er op de lijm direkt onder de bal ook een draaimoment te staan waarbij de dikte van het rubber als hefboom arm werkt.
Beetje technisch maar dat maakt het doorgeven van een impulsmoment (draaibeweging) aan de bal mogelijk. Dit trekt dan ook aan de lijm als de bal op de spons weinig druk geeft. Het wrikt ahw tussen de bal en het frame via het rubber.
Waarschijnlijk hebben ze gelijmd met waterlijm zonder er te zuinig mee te zijn

.
Dan vult de lijm goed en rubbers zuigen zich goed vast op het frame maar doordrogen duurt ook langer.
Dan krijg je zoiets.
Met vlakkere throw is beter te versnellen én te vertragen (zolang rubber goed grip heeft en goed gelijmd is) met een mogelijk sterke variatie in de snelheid/spinverhouding. Hogere throw is sterker in het middengebied wbt snelheid spin verhouding.
Ik speel daarom liever met rubbers als Aurus, rasant of mark V klassiek dan met tenergy 05 of rakza juist vanwege de betere vertragingsmogelijkheden met behulp van spin en dan dunner raken.
Dat dit wat onbegrijpelijk overkomt begrijp ik inmiddels maar heb er zelf gelukkig minder moeite mee

.
Throw hoger moet alleen wel als hoek vanaf het frame begrepen worden en niet als verticale hoogte bij het net of hoek tov de tafel.
Wordt die hoek tov het bat hoger (scherper) dan maakt dat wat meer naar voren slaan ook al mogelijk (voor de gewenste hoek tov net en tafel). Daarmee krijgen slagen meer lengte bij genoeg hoogte.