Waar speel jij mee?

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
Danny1973
Moderator
Moderator

Re: Waar speel jij mee?

Bericht door Danny1973 »

De temper tech frames zijn mijn inziens heel prettige frames met een zeer goede prisj/ kwaliteitsverhoiding. De off- uitvoering met de softere rubbers waar jij nu mee speelt zal qua controle gewoon goed blijven, en is een stapje sneller dan de all+ Het zal echt nog geen super snelle combinatie worden. Ik vond de combinatie zelfs wat aan de te softe kant met de vega Europe. Pas met een wat steviger rubber, destijds de omega 4 europe en de omega 4 pro begon ik er echt lekker mee te spelen. Ik speel zelf redelijk allround, en ben opzoek naar een topspin opening met mijn forehand.
De OSP Virtuoso is een wat steviger frame. De controle doet niet onder aan de off- van andro, maar de power is duidelijk wat meer. Ik weet niet waarom, maar met dezelfde rubber haal ik er meer effect uit, en bij doorspinnen en inslaan is het tempo een stuk hoger. Het voelt net wat voorspelbaarder aan. Je hebt beter het gevoel waar je de bal heenslaat. Mijn 89 gram Virtuoso heeft dat iets meer dan degene van 86 gram. Hoewel ik normaal van iets lichtere frames hou, is mijn inziens de 89 gram net iets beter. Daar kan je bij een fabrikant als OSP bij het bestellen ook om vragen. Voordeel van de OSP ten opzichter van de temper tech is de wat betere balans met iets zwaardere rubbers. De s3 en de europe zullen nog wel gaan bij de relatief lichte temper tech. Als je voor wat hardere en zwaardere rubbers gaat komt de balans iets te veel op de kopse kant te liggen. Bij de Virtuoso is die balans veel beter, ook bij wat zwaardere rubbers.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=116080&page=24

Iemand bij tt-news.de (bovenstaande link tweede bericht van boven) vind een expert met virtuoso bladmaat sneller dan een waldner senso carbon. Ook dat kan deels de gewichtsverhouding zijn maar het geeft wel aan dat het niet een echt traag frame is.
De range voor snelheidsvariatie zal iig groot zijn en voor balafsprong ook waarbij die range dus wat meer aan de hoge kant zit wbt balafsprong vergeleken met de virtuoso.
In de reviews bij tt-news.de komt ook naar voren dat het minder goed combineert met rubbers die hoog zitten qua balafsprong omdat het batje in zijn geheel dan te hoog komt te zitten en dan wordt het te spingevoelig met te veel te lange ballen bij inkomende topspin. In mindere mate geldt dit voor de virtuoso trouwens ook.
ducoel
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door ducoel »

Bedankt Danny en Mank,

Overigens speel ik momenteel nog met de Andro Temper Tech All+ en vind dit inderdaad een erg fijn frame met veel controle. Ik ben/was van plan om een stapje sneller te gaan een de Temper Tech All+ te gaan kopen, maar door de vele positieve recensies over OSP (m.n. Expert & Virtuoso) twijfel ik of laatstgenoemde OSP's mogelijk een betere keuze voor mij zijn.

Ik heb ook Mepper59 gevraagd of hij mijn spel wil omschrijven en kreeg deze mooie beschrijving:
Wat ik van je zie is dat je een variabel allround/offensief spel speelt, je schakelt redelijk makkelijk van gecontroleerd naar offensief ,neemt ook graag over uit midden afstand en dat gaat je goed af.

Hij adviseert mij de OSP Expert aan i.p.v. Temper tech Off-:
Mocht je meer power willen vanuit die afstand, zonder in te boeten aan controle in het korte spel, dan is de OSP Expert zeker een stap hoger,ook qua kwaliteit. Door de bouw heb je echt meer spin-power. De andro off- is ook sneller, maar ook licht(dus moet je zelf harder slaan) en stijver, een directere bounce ,minder controle dan de Expert bij service ontvangst. Uiteindelijk is de Expert heel variabel te spelen, afhankelijk ook van de rubbers en je techniek maar als je de skills hebt is het een spinmonster uit middenafstand,dan speelt het als een off frame. Ik kon de ballen soms vanaf de grond nog op tafel spinnen door de "zwiep" en de geweldige feedback.
De Virtuoso is wat nerveuzer/gevoeliger.Als ik nog een nieuw frame zou kopen zou het toch weer een Expert zijn omdat hij zo veelzijdig is met allerlei soorten rubbers.

Nu twijfelde ik dus nog tussen Virtuoso en Expert. Belangrijk voor mij is dat ik genoeg controle heb bij service-ontvangst. Alhoewel dit natuurlijk ook afhankelijk is van inzicht/techniek, denk ik dat het OSP Expert frame iets meer controle biedt bij service-ontvangst, klopt dit?
Frame: Andro TemperTech Off-
FH: Tibhar EL-S 1.9 mm
BH: Tibhar EL-P 1,9mm

ELO 1-7-2017: 1516
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Met je huidige rubbers heb je met de expert denk ik meer controle om het allround spelen erin te houden en voor service ontvangst waarschijnlijk ook.

Bij de expert zorgt het grotere en dunnere blad ervoor dat de balcontacttijd niet te veel inkort met 1,8 mm spons en het frame in dat opzicht niet te snel gaat voelen. Daardoor kun je de bal mooi sturen en - tegelijk - nog op spin blijven spelen of zelfs beter.
Met die sponsdikte kan met het expert frame in originele bladmaat ook meer gevarieerd gespeeld worden.

Danny en of mepper kunnen dit misschien nog beamen, tegenspreken of relativeren. Ik heb namelijk alleen ervaring met een virtuoso. De griphelften en verlijming zijn alleen bij alle Osp frames hetzelfde. Daardoor kan ik het verschil denk ik redelijk inschatten op basis van het verschil in bladopbouw maar alles dus naar inschatting.

Toen Osp frames net op de markt waren verschilden ze in detail trouwens van de huidige versies.
Een extra stripje hardhout onderaan de griphelften tegen het blad is toegevoegd om wat meer stijfheid en direktheid te geven en de flex te beperken.Omdat het expert blad nog het meest flexibel was heeft dit waarschijnlijk ook het meest invloed gehad bij dat frame.
Vandaar misschien dat latere reviews een iets ander idee geven van het frame dan reviews uit de eerste jaren.
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

Hoi Duco,
wat mij het beste beviel was op de Expert rubbers vanaf 42,5 hardheidZowel tensor als niet- tensor(die ik dan zelf tunede met lampolie,bvb seifuku ss42) en dan 2.0 dikte op FH. Joola Rhyzm 425 had ik. Speelde echt fantastisch, kort/lang alles ging zo makkelijk.Als ik weer Expert ga spelen zou ik blind deze combi pakken voor de fh en dan voor de BH,als je 1.8 wil houden een vega europe of een joola maxxx 450 of tibhar EL-P 1.9 DE Rhyzm bestaat helaas niet in 1.8.
Vega japan kan ook op bh maar is wat zwaarder.
Zou niet te zacht rubber nemen, de elite en S3 zijn wat zacht.Die beperken de mogelijkheden van de Expert kwa tempo en spinvariatie. zeker in 1.8.
Bij 2.0 heb je al weer meer variatie.
Uiteraard kun je ook de bladgrootte van een Expert aanpassen, had ik ook uiteindelijk gedaan ,de maat van een Virtuoso, gaf meer neutrale balans ipv top en iets minder flex , een snellere handling boven tafel en nog steeds ruim voldoende voor zwieper-topspins. :) En dan kun je dus bvb makkelijker een vega japan gebruiken.
Heb ook met rasant gespeeld, en dat was echt een streep-spin combi die ontliep de rhyzm niets.
En voor de lol ook nog ox korte nop :D :D ,zelfs daar kwam ik nog mee uit de voeten.
Wat Mank zegt over de grip klopt, heb later een moderne Expert gespeeld en die was iets strakker en nog steeds een fantastische feedback.
groet :)
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Natuurlijk is het off minder maar voor een all+ spel als geheel kunnen de huidige rubbers wel prima denk ik. Niet minder dan op het huidige frame en bij de virtuoso verwacht ik dat eerder wel. De temper tech frames zijn dacht ik ook niet zo stijf. Wat ik erover gelezen heb gaf tenminste niet die indruk.
Alle 1,8 mm rubbers zoals verdedigers die vaak op fh spelen van zacht tot hard op def+ frames kunnen er wel op denk ik
Voor venijnige taktische variaties en scherpte in het spel is het dan belangrijk de spons niet én zacht én dik te maken. Dan wordt het wel gauw té zacht én/of te dik dus.
Dikke zachte spons en een flexibel verend frame wordt wat als een duikplank in een zwembad met daarop een springtrampoline en beide dan een relatief grote amplitude. Overdrijven kan dan een gevaarlijke combinatie geven en daar zou ik dus wat mee uitkijken bij dit frame.
Hardere spons in 1,8 kan daardoor trouwens inderdaad goed. Beter dan met veel andere frames. Je houdt meer amplitude en dwelltime over en ervaart dan minder controlenadelen tov zachtere spons. Dat speelt dan nog scherper en off ook beter Omdat de rubber amplitude dan al kleiner is door de wat steviger spons kan die ook wel weer wat groter door tegelijk ( of later) ook een wat dikkere spons te nemen.

Voor twee dikke zware offensief lappen zijn er alleen betere frames. De zware rubbers maken dan namelijk de frameamplitude nog wat groter bij aktieve slagen.
Het batje gaat ahw nog meer zwiepen door het extra gewicht op het frameblad en bij de toplastiger balans waardoor het zwiepen trager wordt en bij wijze van spreken meer in de richting gaat van zwabberen.

De frameamplitude bij het spelen kan dan wat verkleind worden door de bladlengte aan te passen en de respons snelheid wordt weer sneller (quicker).. Bij korte slagen ontstaat dan wat minder snelheidsverlies maar bij lange juist wat meer ("power" neemt wat af voor wat meer "quickness").

Het begrip amplitude is makkelijk te zien of voor te stellen bij een kaal onopgetuigd hengeltje wat heen en weer gezwiept wordt. Dat zwiept overdudielijk en de natuurkunde erachter is wat vergelijkbaar met de framerespons op een snelle actieve slag. Wikkel vervolgens een paar gram bladlood om het topje en dan nog een keer.
Het topje heeft dan met het lood erop een veel grotere amplitude tov het onderste deel van de hengel. Het zwiept sterker en de zwiepfrequentie moet ook worden verlaagd en vertraagd om resonantie op te wekken tussen actie, hengel en het lood.
Bij een te snelle zwiep uit het onderdeel geeft de hengel geen goeie respons meer want reageert te traag en dus trager met al dat lood erop.

Hetzelfde gebeurt als een frame zwaarder belast wordt met meer rubber en dat kan dan gevoeld teveel worden. Dan wordt een frame als traag ervaren maar komt dan meestal ook door de zware rubbers.
De slag moet dan eerst trager ingezet en afgewikkeld om nog genoeg framerespons te houden en daarmee snelheid uit de slag te halen.
Langere slag vergt meer tijd en dus moet een speler in snelle rallyes dan eerder terug stappen of passiever spelen (passief blokken bijvoorbeeld) zodat het batje minder sterk zwiept maar dan ook een tragere bal als resultaat ontstaat. De bathandling wat aanpassen helpt ook nog wel eens dan maar tot zover..

Net zoals een hengel ook zwiept bij werpen zonder werpgewicht doet een frame dat ook al voordat de bal geraakt wordt. Dat wordt vaak vergeten denk ik.
Afhankelijk van de resonantie werkt het dan door als zwiep voor lekkere snelheid in een topspin maar met een te trage frame actiein verhouding tot een snelle slag ontstaat die resonantie tussen slag en frame niet genoeg kan de flex dus meer vertragend werken. Daaran danken flexibele frames de reputatie dat ze sowieso trager zijn wat dus helemaal niet hoeft. Het kan wel trager (vertragend) door resonantie (een zwiep) bewust te voorkomen.
Bijv een visser die een grote vis drilt met zo,n zwiepend hengeltje vangt zelf de klappen op uit de hengel bij het handvat en voorkomt zo een verende resonantie en daarmee dat een dunne lijn breekt. Het hengeltje buigt dan meer dan dat het zwiept zoals bij werpen, Controle dus ook "net als" bij kort afblokken/kappen van een snellere serve of harde topspin. Dan gebruikt een tt speler de flex van een frame ook anders dan voor een harde topspin.
Alleen als de amplitude te groot is en het frame te traag reageert door zware rubbers ontstaat minder controle met spin omdat die zware rubbers toch al spingevoelig zijn Daar moet dan wel wat snelheid tegen over staan. Dat is ook een soort balans.
Als de spingevoeligheid groot is wordt ook de gevoeligheid voor kleine spinvariaties groter en niemand leest spin honderd procent perfect. Dan krijg je controleverlies door een voor spinvariaties overgevoeiig batje..
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

Gister weer met de Virtuoso gespeeld met daarop de bijna nieuwe Vega Japan rubbers. Maandag was de lijm nog wat vers, en dan speelt het toch net even anders. Nu de lijm goed droog is en een laagje paraffine op de forehand speelde de combinatie echt geweldig. Zo ontzettend veel gevoel in de rally. Actief blokken vanaf de backhand gaat snel en strak en is heel goed te sturen. Waar de Barwell Fleet iets beter mee is, is een hard opening met de forehand. Bij de Virtuoso zwiept deze bij mij regelmatig kort over de tafel, bij de BF daalt de bal wat sneller. Kort spelen gaat met de BF iets beter, maar is bij de Virtuoso ook niet een heel slecht punt. Op dit moment kies ik toch echt voor de Virtuoso, een voor mij completer frame.
ducoel
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door ducoel »

Afgelopen weekend een trainingsstage in Dusseldorf bezocht en kwam daar 4 andere Nederlanders tegen. Een tijdje gesproken met een speler die behoorlijk evel materiaal afwist. Hij raadde mij - net als Mepper59 - ook aan om met een wat zwaarder frame te gaan spelen. Het Andro Temper Tech frame weegt namelijk 70g én moet ik dus harder slaan.

Ook gisteren alvast het Joola Maxx 450 rubber gekocht in 1.8mm voor op m'n BH.
Het zal wel even wennen gaan worden omdat ik tot nu toe alleen zachte rubbers gewend ben.

Nu nog even uitzoeken welke van de 5 handle types het beste past.
FL = volgens mij holrond?

Ik zie op de (nieuwe/verhuisde) website van OSP ( http://tabletennis-pingpong.equipment/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; ) dat het frame nu de benaming OSP Expert power allround heeft. Ik zie echter niet dat ik de bladgrootte kan aanpassen; deze is 160x151 - dit lijkt mij vrij groot.
Mepper59: jij hebt een bladgrootte van 151x158; de speler die ik gisteren sprak raadde mij ook een klein blad aan.

ducoel
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door ducoel »

mank schreef:http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=116080&page=24

Iemand bij tt-news.de (bovenstaande link tweede bericht van boven) vind een expert met virtuoso bladmaat sneller dan een waldner senso carbon. Ook dat kan deels de gewichtsverhouding zijn maar het geeft wel aan dat het niet een echt traag frame is.
De range voor snelheidsvariatie zal iig groot zijn en voor balafsprong ook waarbij die range dus wat meer aan de hoge kant zit wbt balafsprong vergeleken met de virtuoso.
In de reviews bij tt-news.de komt ook naar voren dat het minder goed combineert met rubbers die hoog zitten qua balafsprong omdat het batje in zijn geheel dan te hoog komt te zitten en dan wordt het te spingevoelig met te veel te lange ballen bij inkomende topspin. In mindere mate geldt dit voor de virtuoso trouwens ook.
@Mank:
Ik ben van plan om met bachkand met de Joola Maxx 450 te gaan spelen.
Van een kennis kan ik Tenergy 05 FX goedkoop overnemen én wil deze dan uitproberen op FH.

Balafsprong (throw angle) / hardheid sponge
FH (nieuw) Butterfly Tenergy 05 FX - 6 / 4.2
FH (huidig) Xiom Vega Europe 4.8 / 2.4

BH (nieuw): -Joola Maxx 450 - 5,3 / 5.5
BH (huidig): Donic Acuda S3 - 5,7 / 1.5

Bron ratings: http://www.tabletennisdb.com/rubber/" onclick="window.open(this.href);return false;
Verschil in throw angle bij de BH-rubbers is volgens de reviews laag, de Maxx 450 is wel een stuk harder. Is dit een goede combinatie met de OSP Expert All +. Mepper59 raadde mij wel aan om een kleiner blad te nemen 158x151 i.p.v. de standaard 161.

ducoel
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door ducoel »

ducoel schreef:
mank schreef:http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=116080&page=24

@Mank:
Ik ben van plan om met bachkand met de Joola Maxx 450 te gaan spelen.
Van een kennis kan ik Tenergy 05 FX goedkoop overnemen én wil deze dan uitproberen op FH.

Balafsprong (throw angle) / hardheid sponge
FH (nieuw) Butterfly Tenergy 05 FX - 6 / 4.2
FH (huidig) Xiom Vega Europe 4.8 / 2.4

BH (nieuw): -Joola Maxx 450 - 5,3 / 5.5
BH (huidig): Donic Acuda S3 - 5,7 / 1.5

Bron ratings: http://www.tabletennisdb.com/rubber/" onclick="window.open(this.href);return false;
Verschil in throw angle bij de BH-rubbers is volgens de reviews laag, de Maxx 450 is wel een stuk harder. Is deze keuze van rubbers in combinatie met de OSP Expert All+ een goede keuze? Controle bij service-ontvangst, bolle topspin kunnen spelen vind ik erg belangrijk. Ten opzichte van mijn huidige frame (temper tech All+) wil ik met iets meer power gaan spelen én mij ontwikkelen om meer power/diepte in m'n topspins te geven. Deze zijn nu soms te bol/hoog waardoor betere spelers deze vaak overnemen.

Mepper59 raadde mij wel aan om een kleiner blad te nemen 158x151 i.p.v. de standaard 161. Op de website wordt deze optie bij het Expert All+ frame niet (meer?) geboden. Weten jullie toevallig of deze optie nog wel geboden wordt?

Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

Ik heb op dit moment een rhyzm-p in 2.0 op mijn Virtuoso om te testen. Ik vind deze Joola vrij gevoelig voor inkomende spin. Op mijn forehand waar ik veel mee spin is dat geen probleem. Met mijn wat passievere backhand is het lastiger om de bal te controleren. De vega Japan speelt rustiger. Verder verwacht ik dat de 450 een redelijk stuk harder zal zijn dan de vrij softe Europe en S3. Ook het tempo van de rhyzm-p is behoorlijk hoor. De Maxx heb ik niet gespeeld, maar net als de Rhyzm-p zal de spons hardheid rond die 45 zitten. Ik zou je aanraden om net als Mepper, van Doorn en ikzelf de Japan in 1.8 op je backhand te zetten. Veel controle met schuiven en blokken en prima om mee aan te vallen. Mijn serviceontvangst is eindelijk aardig onder controle dankzij dit rubber. In combinatie met de 05fx op je forehand heb je dan volgens mij een prima combinatie.
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

:) Hey Duco,
ik heb gisteren gespeeld met de tenergy 05-fx op de Expert, en ik haal het er gelijk weer vanaf. gaf echt heel veel spin, maar was ook veel gevoeliger voor inkomende spin dan de japan en de rhyzm425. Plus een echt hoge afsprong, te hoog voor mij. Ook moest ik veel alerter zijn op mijn eigen beweging, ik kon er niet "lui" mee spelen ,dan vlogen de ballen alle kanten op (behalve de goede.. :D )Voor mij dus weer teveel verschil in combi met mijn spel/techniek.Alleen als ik vol op de aanval speelde was het geweldig. Ik kan met het advies van Danny meegaan,neem de maxxx in 1.8,of is die ook alleen in 2.0/max? die zal wat lichter zijn dan de japan, zelfde hardheid.Voor zover ik de reviews volg is het een redelijk gebalanceerd rubber, iets trager als de gewone rhyzm(48), dus zal dicht bij de rhyzm 425 liggen, tikkie harder. Het voordeel van de rhyzm 425 tov de japan is het lichtere gewicht.Japan is zwaar, was ook zwaarder dan 05-fx op mijn bat.
ALs je evt toch een tenergy wil op je fh, neem dan de 80 fx ,die is meer in balans , beetje tussen alle andere tenergys in kwa eigenschappen.Gulden midden,geen extremen.
Maar wel duur…. :) ;)
succes met je keuze.Frame bladmaat kun je aangeven bij de opmerkingen bij de bestelling bij OSP. Anders ff een apart mailtje sturen.
groet, tot spelens, kom van de zomer wel weer naar hilversum balletje slaan.
Plaats reactie