Advies/hulp gevraagd ivm korte noppen

Hier kun je informatie vinden of vragen over noppen en anti rubbers.
Plaats reactie
cvloon1
Beginner
Beginner

Advies/hulp gevraagd ivm korte noppen

Bericht door cvloon1 »

Beste forumleden,

ik ben sinds geruime tijd aan het overwegen om over te schakelen naar korte noppen op de VH.

Ik ben een redelijk allround/aanvallend speler en zou graag dat extra'tje in het spel genereren door met korte noppen te gaan spelen. Ik speel meestal contra-spel, probeer meestal kort bij tafel te blijven maar wil ook kunnen overpakken met topspin.

Daarom dacht ik aan volgende rubber: Adidas Blaze Spin, 2.0

Waar ik me echter de meeste zorgen om maak is dat ik door over te schakelen:

- plots een hele andere techniek van slagen moet gaan aanleren (en probeer dat maar eens na 23 jaar spelen).
- niet meer van ver achter tafel ga kunnen verdedigen, moest dit nodig zijn
- niet meer zelf ga kunnen spinnen

Langs de ene kant lijkt statistisch deze specifieke korte nop quasi hetzelfde als een gewone lap maar dan met het storend effect van noppen. Aan de andere kant heb ik het gevoel dat dit wel eens heel erg zou kunnen tegen vallen.

Vandaar graag even jullie advies, mening, ... alvorens ik 40 euro ga uitgeven aan iets dat ik een uur later in de vuilnisbak steek :)

Met dank.

Groeten,

Chris
mepper59
Silver Member
Silver Member

Re: Advies/hulp gevraagd ivm korte noppen

Bericht door mepper59 »

Hoi,
probeer eerst eens de friendship 802-40, kost weinig en komt aardig in de buurt . verschil zit hem in de tensor spons van adidas of andere merken zoals butterfly (raystorm etc).
Uiteraard moet je je slag leren aanpassen, raakmoment is anders, meer op top van de stuit en opener batstand,korte slag met onderarm,geen pols ivm richting en doorslaan.
frame maakt ook uit, kn spelen makkelijker met een stijf frame, ,7laags, voor kort aan tafel met meer speed/punch dan 5laags.
bvb clipper van stiga.
succes
;)
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

PS als je begint oefen dan ook tegen robot ivm vastheid.
benxx
Silver Member
Silver Member

Bericht door benxx »

mepper59 schreef:PS als je begint oefen dan ook tegen robot ivm vastheid.
Werkt idd geweldig, zo krijg je echt gevoel in je batje/rubbers.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Re-Impact Spinplay 2020
BH Lion Claw 1,5mm demping
FH Fastarc-G1 1,8mm

Test:

Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Leviathan OX
FH Spinlord Degu 1,8mm

ELO 01-05-24 1447
Gybe
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Gybe »

Schijnbaar maakt Adidas op een goede manier reclame, ze staan namelijk niet bekend vanwege de goede noppen rubbers.
Ik zou ook het advies opvolgen van mepper59 en voor de 802 gaan. Dit is absoluut een van de meest gebruikte korte noppen en indien iemand op internationaal nivo met korte noppen speelt is dit meestal ook met dit rubber.

Check ook de reviews op tabletennisdb.com
Rubber is o.a. te vinden op http://www.ttdd.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Mark
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Mark »

Ik speel sinds een half jaar met korte noppen (802-40) op m'n backhand, dus ik kan je wel wat ervaringen vertellen. Voor mij speelt het op de backhand wel goed, maar voor mijn forehand zou het niks zijn, maar dit ligt voornamelijk aan het feit dat ik met forehand veel topspin speel en met m'n backhand meer tik en blok. Als je vaak wilt spinnen, zou ik niet voor korte noppen kiezen. Je kunt er in principe wel mee topspinnen, maar er zit weinig effect en snelheid in de bal.

Het rubber voelt vergeleken met een normaal rubber ook vrij traag aan op de forehand vind ik en je moet je bat ook meer open houden vanwege het gebrek aan grip, anders gaat alles het net in. Je moet qua timing ook aanpassingen in je spel doen, je moet namelijk de bal eerder raken.

Storend effect van korte noppen moet je je trouwens niet teveel van voorstellen. Je krijgt niet zulke "dwarrelballen" als met lange noppen is mijn ervaring. Je kunt voornamelijk dode ballen slaan waarin je tegenstander zich vergist in het tempo wat erin zit (remt sneller af dan een bal met topspin).

Verdedigen achter de tafel lukt wel, maar dan voornamelijk teruglepelen of kappen. Het lukt mij dan niet om er echt veel effect in te leggen door het gebrek aan grip, maar doordat het rubber trager is heb je wel veel controle.

Als je wilt zien hoe korte noppen op forehand spelen, raad ik aan om op YouTube filmpjes te bekijken van Sharad Pandit. Deze speler speelt met 2x korte noppen.
Frame: Stiga Clipper Wood
Forehand: Donic Bluefire M2 2.0mm
Backhand: Friendship 802-1 2.0mm
cvloon1
Beginner
Beginner

Bericht door cvloon1 »

Aan iedereen mijn hartelijke dank voor jullie snelle antwoorden!

Ik ga, denk ik, toch maar wachten tot na het seizoen en in juni/juli eens experimenteren ermee. Worst case kan ik dan augustus terugschakelen naar de oude rubbers en klaar zijn voor het seizoen erna.

Chris
Plaats reactie