TEST KOTO-Mepper/evt te koop

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Plaats reactie
mepper59
Silver Member
Silver Member

TEST KOTO-Mepper/evt te koop

Bericht door mepper59 »

Hoi,
voor de liefhebber/nieuwsgierigen onder ons, te testen en evt te koop een zelfbouw van mank,koto/koto/ayous.
Offensive met veel controle feedback, veelzijdig ,direkte aanslag zowel geschikt voor korte noppen door stijfheid als ook voor snel spin spel
Kon makkelijk schakelen van verdediging naar aanval met genoeg power zelfs met een oud non tensor rubber(sriver kloon)
Op bh met kn 802-40 1.5 gespeeld, kan ook dikker. Frame moet nog wel ingespeeld raken is 3x meegespeeld dus gevoel zal toenemen en snelheid op den duur iets zakken.

groet
mepper :)
mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: TEST KOTO-Mepper/evt te koop

Bericht door mank »

Goeie frames worden met inspelen wat zachter en tegelijk dan ook wat sneller, dynamischer. De snelheid verandert dan weinig of kan zelfs wat toenemen.
Het zou dus geen goed frame zijn als het trager wordt. :).

Vanwege het wat hoog uitgevallen gewicht (107 gr volgens weegschaal van Mepper) is het vooral geschikt voor noppenspelers.
Lange noppenspelers die de voorkeur geven aan een harder en sneller frame met veel stooreffect en gevaarlijke aanvallende slagen of spelers met kortere noppen die het wat zwaardere gewicht goed uitkomt (meer power en stabiliteit voor kort uitgevoerde harde contraballen. De baan van de bal kan hierbij nog goed en ook wat storend gevarieerd worden.
Met backside rubber op andere kant is hierbij nog gevarieerd topspinspel mogelijk.

Eventueel kan het ook nog interessant zijn voor spelers die met zachte, lichte backside rubbers een tempo offensief spel spelen met veel harde contra- en blokballen, smashes en slagspin.
Het heeft hiervoor een goeie precisie en direktheid maar maakt het ook mogelijk nog wat spin in de slagen te leggen om wat meer curve te krijgen als dat nodig is.

Omdat griphelften wat zwaarder waren heb ik het blad ook wat zwaarder gehouden ivm balans. Dat telt dan dubbel op maar zonder dat de balans anders wordt.
Ik wilde eens experimenteren met griphelften uit één stuk middelhard hout zonder zachtere en lichtere laagjes en ook niet gaan uithollen vandaar dat dit er toen uitkwam.
Qua balans voelt het dus minder zwaar aan dan de 107 gram misschien doet verwachten.
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

@Mank,
dan heb ik het niet goed verwoord :) Met trager bedoel ik meer dwelltime door zachter worden sweetspot. Dus meer reactietijd bij gelijke speed.
Balans is echt goed, ik voel niet dat het frame meer dan 100 gram weegt. Zal er vanavond nog een keer meespelen met dikkere rubbers FH 2.0 friendship getuned Bh 802-40 2.0 gewicht nu 187 gram met nog steeds rustige balans, komt denk ook door lengte / breedte verhouding van blad
groetjes :)
mepper
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Op zich wel goed verwoord dus :) Snelheid wordt alleen meestal opgevat als balsnelheid richting tegenstander.
Korter gevoeld balcontact (oa bij nieuwe frames korter dan zelfde frame ingespeeld) is meer een subjektief gevoel van snelheid. Deels gaat dat wel gelijk op met elkaar maar lang niet hetzelfde.
Een frame kan zachter en flexibeler zijn (dus subjektief trager voelen) en toch rel snel voor wat de balsnelheid betreft bij aktieve slagen. Meestal is zo,n dan wat zwaarder gebouwd en voelt minder hol en star.
Misschien is druk ook beter woord hiervoor dan snelheid. Druk ontstaat door combinatie van topspin en snelheid.
De topspin maakt dat de bal na de stuit nog een keer versneld van de tafel springt. Dus vooral het gedeelte na de stuit op tafel is de bal dan (ook bij tragere topspin) sneller en dat gedeelte van het trajekt bepaald weer sterk hoe de tegenstander de snelheid ervaart.

Wat een zwaarder blad ook doet is dat het de spons sneller onder druk krijgt door de massatraagheid van het blad achter de spons. Met een licht frame heb je daarvoor meer batsnelheid nodig omdat het frame meer vertraagd tijdens het opbouwen van die druk. Met een duim een spons indrukken geeft een idee hoe de krachtopbouw samenhangt met de spons compressie.
Die kracht is dan nog best groot en vertraagd een lichter frame meer dan een zwaarder frame tijdens de drukopbouw.
Dat vermindert dan de drukopbouw meer en bij zwaarder frame minder. Minder vertraging ervaar je dan (relatief) als meer versnelling.
Als dan de balans niet te topzwaar is speelt het dus vaak rel licht omdat als minder batsnelheid nodig is ook de onderarm minder versneld hoeft te worden als met een licht frame en een onderarm weegt voor bijv de schouderspieren en bovenarm nog altijd meer dan een wat zwaarder frame :).
Dat "lichte" merk je vooral vooral bij slagen waar het frame optimaal achter de bal en spons zit. Dus bij vlakke slagen en daarom zijn voor korte noppen wat zwaardere frames beter, Is alleen zo weinig markt voor dat ze bijna niet te koop zijn.
Behalve hier dan :) .

Het blad is inderdaad niet zo lang (156 mm of zo ?) en wel iets breder dan 150 mm dacht ik.
Dat geeft dan plm een standaard rubberoppervlak en gewicht maar de rubbers maken het frame wat minder topzwaar als bij langer blad en zelfde oppervlak het geval zou zijn.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Overigens is een hoog gewicht niet echt een doel op zich als ik een frame maak.
Dan kijk ik meer naar de laag diktes in verhouding, type houtsoorten en het zo funktioneel mogelijk gebruiken van de materialen voor bepaald soort spel.

Bij het maken van een frame kan ik het gewicht ook moeilijker inschatten dan de balans.
Daarom werk ik er ook niet veel mee bij het maken van een frame.

Frame A T 86 K 70 gewicht 80 gr.
Frame B T 86 K 70 gewicht 90 gr.

Op basis van deze gegevens zou ik frame A kopen en heb zo vroeger ook vaak frames gekocht.
Het suggereert namelijk dat de frames gelijk zijn behalve wat gewicht betreft. Dan is de keus meestal snel gemaakt.
In praktijk is het onzin en misleidend.
Laatst gewijzigd door mank op 01 apr 2014, 18:33, 2 keer totaal gewijzigd.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Heb zelf ook een frame met zo,n handvat dat wel enigszins vergelijkbaar is alleen is die meer off - dan off maar wel wat sneller dan ik gewend ben (ook door die griphelften). Hiermee heb ik gister gespeeld bij competitiewedstrijd. Speelde helaas als een krant oa omdat ik maandag te lang had doorgespeeld op de club. Die combinatie ging iig niet goed samen.
Zal ook voor de kotomepper gelden dat voetenwerk goed en snel genoeg moet zijn.

Wat opviel is dat de griphelften een direkter en offensiever karakter geven aan het frame maar ook wat nerveuzer. Rasant en tenergy 64 versterkten dit nog en dat beviel mij persoonlijk, als combinatie, ook minder.
Wil graag wat allrounder kunnen spelen en deze combi is dan te offensief. Moest nu in een meer offensievere modus spelen en gezien mijn fysieke gesteldheid leidde dit tot te onrustig spel. Beetje balleren met zo,n combi is al gauw te riskant.

Positieve aspect vond ik dat het frame wat vinniger/direkter reageert bij korte felle slagen dan vergelijkbare frames met laagsgewijs opgebouwde griphelften. Dan haal ik vaak niet de versnelling die zulke frames bij wat langere slagen nog wel hebben.
Die "versnelling" (naar de bal gezien) geeft dan een vertraging tov de slag en die komt dan minder goed door met ook meer spingevoeligheid.
Langzame spinballen moest ik voor mijn gevoel meer werken om nethoogte te halen (door wat later te nemen) maar dan was de kwaliteit eerder beter dan minder. Heb er tenminste vrij veel direkte punten mee gescoord.
Harde spinballen van achteruit waren niet echt sneller bij zelfde spin maar kon ik wat lager over het net spelen zonder dat dit meer risico gaf.
Kon dan voor een harde topspin vaak ook met minder spin toe en dan wel sneller.
Maximale spin uit zo,n situatie iets minder maar dit stoorde me niet. De combinatie spin en snelheid was genoeg en ook genoeg te varieren.
Van het kotoframe (dat ik zelf niet getest heb) verwacht ik een iets minder nerveus gedrag omdat het blad van zichzelf al wat stijver is dan bij mijn frame. Voor controleren van spinserves zou dat beter moeten zijn en blokken ook wat meer solide, minder spingevoelig.
Bijv het counteren van wat hogere topspins met een smash en hard blokken zal ook wat beter zijn.
Langzame topspin vraagt goeie techniek en inzet van energie maar zal dan nog goed te doen zijn.
Nadeel zou met deze rubbers wel het hogere gewicht zijn natuurlijk.
Dat nadeel valt weer weg als het verschil in frame gewicht met lichtere rubbers wordt gecompenseert.
187 gram is gezien het niet te lange blad zeker nog te doen voor veel spelers.
Dat kan ook bereikt worden met twee rubbers van veertig gram.
Zo,n combi is dan het tegendeel van topzwaar en voelt lichter dan mijn batje van gisteravond (ook al was dat maar 180 gram).
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Hallo Mepper,

Ben je er nog aan toe gekomen het frame met de dikkere rubbers te testen ?
Mocht niemand het willen dan neem ik het trouwens wel terug voor een frame wat beter bij jou spel past en dan eventueel ook wat makkelijker verkoopt.
Zou het alleen wel leuk vinden als iemand die met lange noppen ox speelt het zou willen testen.
Door de veel kortere bladlengte dan bijv een joo se hyuk frame is het dan zelfs voor een spel dichter bij tafel niet zwaar te hanteren.
Plaats reactie