Top Heavy

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
Plaats reactie
MDP
Super Member
Super Member

Top Heavy

Bericht door MDP »

Momenteel speel ik met een Donic waldner legend carbon frame en probeer ik enkele chinese rubbers uit.
Het frame is licht en heeft een groot vlak ten opzichte van de steel. De combinatie van al deze factoren maakt dat het batje nogal 'top heavy' wordt, waarmee ik bedoel dat het zwaartepunt hoger ligt. Qua totaal gewicht verschilt het maar enkele grammen van mijn vorige setup, maar qua gevoel heel hard.

Heeft dit zijn voor- of nadelen?
Ik ervaar het nu als nogal zwaar en vooral op de snelle momenten waar het op reflexen aankomt, ben ik te traag.

Zijn er manieren om dit tegen te gaan en dus het handvat zwaarder te maken?
Ik las al iets over 'lead tape' dat bij tennis gebruikt wordt. Heeft iemand hier ervaring mee?
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm
mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Top Heavy

Bericht door mank »

Hoe lang heb je er zo mee gespeeld ?
Het zware gevoel is namelijk ook subjektief door wat je gewend bent. 180 gram voelt zwaar voor iemand die 170 gram gewend is voor langere tijd en licht voor iemand die normaal een zwaarder batje gewend is.
Bij chinese rubbers komt er nog bij dat je vaak een actievere slag moet maken en dus met meer energie moet spelen voor zelfde snelheid. Deel daarvan betaald zich ook terug als vaak wat extra spin en - vooral op den duur - meestal wat beter servereturnspel.

Zolang je je techniek daar nog niet naar "getuned" hebt is de effcicientie qua energie inzet ook nog wat minder, Ook dat maakt het eerst nog wat "zwaarder" spelen.
Bh is sowieso een slag waarmee meeste spelers met wat minder energie spelen maar soms wel een snelle polsslag in huis hebben.
Daarin zijn japanse rubbers dan gewoon beter omdat slag verlengen met bh dan geen optie is. De extra tijd die de bh slaf vraagt gaat ook vaak ten koste van de fh. Met minder tijd voelt alles zwaarder omdat je dan in kortere tijd je slag moet maken.

Zo zijn er een aantal factoren die allemaal op dat gevoel voor licht of zwaar inwerken.
Dus misschien eerst even kijken hoe dat zich ontwikkeld gedurende meerdere trainingen.
Je traint dan ook je spieren wat extra intensief en als die sterker worden voelt het ook al lichter.
Maar misschien heb je dat al gedaan en het frame is bijna oversized als een def frame.

Loodtape is in principe dood gewicht. Het vertraagd het batje daardoor ook wat zonder dat er iets voor terugkomt. Ideaal is het dus nooit volgens mij.

Het friendship Hinoki frame is een volhout equivalent van dit frame met ook hinoki buitenlagen en kiri center maar met wat kleiner blad. Het speelt nog vrij direkt (0,2 mm dikker dan het waldner frame) en de hardere hout tussenlagen geven het de nodige hardheid (ipv carbon dus), De flex voel je geleidelijk toenemen bij wat hardere slagen maar wordt dan niet storend wat mij betreft.
Zelfde idee frame dus ongeveer met ook zelfde gewicht als wat ik net heb gelezen over het waldner carbon frame maar dan met wat kleinere bladmaat minder topzwaar en dat verschil neemt nog toe omdat je de rubbers nog wat bij kunt knippen.
Voor 19 euro bij dandoy of game 11 op moment. Heb al drie gekocht /verkocht waar anderen nu mee spelen en wil best weer één hebben. Dus als je één koopt en het is niks kun je bij mij terecht (voor twintig euro inclusief porto). Moet dan wel recht handvat zijn :) . De dikte van de grip is fors (ook voldoende om het eventueel nog wat konisch bij te schuren).
Snelheidklasse van het frame is ook plm gelijk schat ik in.

Het waldner frame zou ik sowieso niet twee chinese rubbers op zetten maar één kan wel. Voor het japanse rubber kun je dan wat op gewicht letten en dan kom je wellicht ook uit. Uiteraard kan dit ook nog met het friendship hinoki frame en wordt dan nog wat handzamer dicht bij tafel.
MDP
Super Member
Super Member

Bericht door MDP »

Ja waarschijnlijk is het wat wennen. Heb er nog maar een stuk of 4 avonden mee gespeeld.
Het verschil in speelbaarheid viel mij gewoon hard op, terwijl het totale gewicht maar enkele grammen verschilt.

Voorlopig speelde ik met globe 999 rood en afwisselend dhs neo skyline2 of globe 999 national in zwart. Heb nu recent dawei IQUL bestelt van ttdd om als backhand rubber te gebruiken (als een goedkoop mark V alternatief). Ik twijfel nog welk chinees rubber te houden. Nog veel testen en dan zien we wel...
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Waatom wil je met chinees rubber spelen en op beide kanten ?
MDP
Super Member
Super Member

Bericht door MDP »

Globe999 geprobeerd uit interesse naar tacky rubbers en beviel me wel. Ik had de andere 5 chinese rubbers voor een goed prijsje kunnen kopen hier op het forum (als rubbers voor zelfbouwframes) en nu test ik ze graag eens qllemaal :). Dus grotendeels opportuniteit maar ook een beetje uit interesse. Ik ben zelf nog op zoek wat ik het belangrijkste vind aan de rubbers. Ze hebben allebei (tacky vs grippy) hun kwaliteiten en zwaktes, en ik ben er nog niet uit welke dus best bij mijn 'speelstijl' passen.
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Als je twee zulke zwaardere chinarubbers op één frame hebt zou je aan het einde van een trainingsessie een keer één eraf moeten halen en ander erop laten.
Dan kun je even alleen fh of bh spelen (of steeds omlopen) maar je zult verbaasd zijn hoe anders dat ene rubber en ook het frame dan speelt. Dan ervaar je meteen de traditie waar die rubbers vandaan komen ; eenzijdig penhouderpel met maar een rubber op een penhouder frame (dat vaak veel zwaarder was dan huidige frames).
Dan heb je oa ook niet meer zo,n lange slag nodig. Met een lichter japans of duits rubbertje en zacht sponsje zit het speelgevoel daar dan ergens tussen in.
Als je veel controle wil op bh komen ook lichte chinese rubbers nog in aanmerking hiervoor. Fx el supersoft, lkt Xt of (wat sneller) yinhe moon of mars 33 gr bijv. Met het waldner frame werkt dit allemaal nog wat sterker uit door het vrij grote frameblad.
Plaats reactie