Advies backhand rubber

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
Plaats reactie
viscaria
Silver Member
Silver Member

Advies backhand rubber

Bericht door viscaria »

Hoi,

Graag advies. Ik ben op zoek naar een nieuwe backhand rubber. Ik speelde meestal met dikte 2.0 maar voor een midium rubber vindt ik het rubber te hard maar als ik een soft rubber neemt vindt dat ik te weinig power op heb en het rubber is te zacht.

Ik ga met de stiga allround classic all+ frame spelen en op de voorhand een tenergy 25fx maar omdat mijn backhand niet meer zo goed is wil ik een rubber hebben dat genoeg power heeft en spin maar ook een goede controle.

Ik dacht om de volgende rubbers en dikte
STIGA CALIBRA TOUR S 2.1
STIGA CALIBRA LT Spin 1.8

Of hebben jullie misschien een andere idee of een rubber voorstel.

Gr.

Wan
jerrot
Silver Member
Silver Member

Re: Advies backhand rubber

Bericht door jerrot »

[quote="viscaria"]Hoi,

Graag advies. Ik ben op zoek naar een nieuwe backhand rubber. Ik speelde meestal met dikte 2.0 maar voor een midium rubber vindt ik het rubber te hard maar als ik een soft rubber neemt vindt dat ik te weinig power op heb en het rubber is te zacht.

Ik ga met de stiga allround classic all+ frame spelen en op de voorhand een tenergy 25fx maar omdat mijn backhand niet meer zo goed is wil ik een rubber hebben dat genoeg power heeft en spin maar ook een goede controle.

STIGA CALIBRA TOUR S 2.1

Hoi,

Ik speel met een BTY Primorac OFF- frame en heb daar een xiom vega elite 1.8 mm op liggen, speel er met name wel mee op mijn forehand maar is wel een alleskunner in mijn ogen qua rubber en soms draai ik hem wel eens op mijn backhand. Wat met name fijn is aan het rubber dat je redelijk makkelijk kort kan terug leggen maar ook redelijk makkelijk kan tikken. Ik zit ook te overwegen om een vega elite in 2.0 over te nemen van iemand hier op het forum en die op mijn backhand te proberen.

Spin krijg ik persoonlijk niet super veel uit het rubber maar dit ligt ook meer aan mijn techniek denk ik. En je kan een Vega europe proberen die is wat sneller maar die vond ik meer onvoorspelbaar.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Gewone Stiga allround is geen all + maar allround. Allround evolution is de klassieke, wat hardere all + versie hiervan en nct versie is geloof ik ook een iets snellere en hardere versie door de nct.
Welk rubber heb je nu op bh ?
viscaria
Silver Member
Silver Member

Bericht door viscaria »

Hi mank,
Misschien heb ik het niet duidelijk verteld maar ik speel met het frame Stiga ALLROUND CLASSIC CARBON.

Op mijn backhand speel ik nu de donic jp 03 in dikte 2.0 vindt hem te weinig power hebben. Ik had eerst de thibar 5Q 2.0 erop maar vindt het te hard. Want de thibar is een midium rubber en de donic een soft rubber.

Ik weet niet precies waar ik op zoek moet gaan. Moet ik in de dikte gaan zoeken een 1.8 en dan een midium rubber of de Max rubber in soft.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Hi,

De snellijmtijd is voorbij. Dat betekent dat de spanning van een rubber niet elke keer weer op peil gebracht wordt,
Met snellijm kon dat en daardoor kon je met zachtere rubbers langer doorspelen. Na elke lijmbeurt was het rubber ahw weer als nieuw.
Het storende zachte gevoel met de 03 komt dus waarschijnlijk ook doordat je er al wat langer mee gespeeld hebt. De toplaag heeft tov de spons onderspanning gekregen war zichtbaar wordt als je zo,n rubber er afhaalt. Het staat dan hol ipv bol als na gebruik van snellijm. In vlakke toestand op het frame dus onderspanning,
Met hardere spons gebeurt dat ook maar dan stoort het niet al na een paar maand spelen (maar compenseert het juist het eerst wat hardere gevoel).
De 5Q heb je mogelijk alleen nieuw gespeeld en dus van zachtere spons met toplaag die al onderspanning had ging je naar een hardere spons en tegelijk vers rubber (neutrale spanning want rubber komt vlak uit de verpakking). Geen spanning is meer spanning dan onderspanning :) .
Het hardere gevoel is dan niet alleen een verschil in sponshardheid of verschil tussen de rubbers als beide in nieuwstaat zouden zijn.
Mogelijk lijm je ook nog met voc lijm zodat je wat extra spanning ingebouwd had bij beide rubbers maar bij de jp03 al lang verdwenen en bij de 6q nog aanwezig. Het hardere speelgevoel heeft dan al drie redenen :) .
Vooral de zachtere toplagen met natuurrubber verliezen gauw spanning en ontwikkelen dus onderspanning.
Tibhar Aurus toplaag is wat dit betreft één van de betere esn natuurrubber toplagen vindt ik en het rubber wordt ook als bh rubber vaak goed gewaardeert. De soft versie daarvan is qua spons iets zachter dan medium maar niet supersoft. Omdat het rubber van de toplaag qua consistentie wat harder is lubbert het minder gauw uit.

Een mogelijkheid is ook om zo,n jp 03, of ander te zacht geworden rubber, zo nu en dan een keer opnieuw te plakken met voc lijm. De lijm maakt het rubber dan weer even vlak en de onderspanning wordt daarmee gecompenseerd. Zo kun je er vaak nog een tijdje langer mee spelen. Zelfde is met lampolie of tuner en waterlijm of voc lijm ook mogelijk en dan blijft het nog wat langer goed.

Is een nieuw rubber wat te hard dan is het vaak een kwestie van geduld en zo lijmen en opplakken dat je het eerst niet nog harder maakt door mechanische spanning in te bouwen. Bij Voc Lijm dus de laag op het rubber lang genoeg laten drogen tot het rubber niet meer bol staat.

1,8 mm op carbon wordt voor topspin meestal lastig. Als de spons zachter is slaat het rubber door bij harder contact en hardere spons is het balcontact voor langzame topspins weer erg kort en vooral als het een sneller type rubber is. Win je ook niet zoveel controle mee dus.
viscaria
Silver Member
Silver Member

Bericht door viscaria »

Hi

Nu de vraag is of de Stiga CALIBRA TOUR S 2.1 iets voor mij backhand is. Is dat te snel.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Op je vraag : "zou kunnen". Balafsprong is vlakker en dat alleen al maakt het sneller. Hoe dunner de spons deste vlakker speelt het ook nog.
viscaria
Silver Member
Silver Member

Bericht door viscaria »

Of weet jij misschien een passend rubber voor mijn speelstijl en welke dikte
nadal
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door nadal »

viscaria schreef:Hoi,

STIGA CALIBRA TOUR S 2.1

Gr.

Hoi viscaria licht eraan wat je met je backhand wil doen speel je veel topspin of speel je veel contra of speel je passief met je backhand.
goede BH rubbers donic coppa serie, of de joola express serie is vrij licht rubber, yasaka rakza 7, rakza 7 soft
ik speel graag op mijn backhand met harde rubbers zoals haifu blue whale 2 of chinese rubbers zoals friendship 729 of wat anders veel controle weinig last met ontvangst en makkelijk mee te blokken en te tikken.
Misschien heb je iets aan deze tips/ iedeeen gr. nadal

Wan
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Aurus vind ik qua toplaag een heel goed bh rubber (onder de modernere tensors) en redelijk houdbaar ook. De soft versie gaat richting medium ( soft + dus, de sound versie is zachter).
Je spelstijl en niveau ken ik niet goed genoeg maar wellicht is dat wat. Zijn heel veel reviews over met tendens dat het veelzijdig is, controleerbaar voor een tensorrubber en ook heel goed voor bh geschikt is.
viscaria
Silver Member
Silver Member

Bericht door viscaria »

Mijn speelstijl is: wil graag met me backhand blokken smashen en soms spinnen. Meestal blokken en kort boven tafel smashen.

Gr.

Wan
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Dat verklaart min of meer je probleem met vinden van passende spons.
De combinatie toplaag en frame is wat té eenzijdig spin georienteerd. Frame heeft carbon maar ook limba met abachi eronder en is daardoor nog vrij sterk spin georienteerd en om ballen vlak en strak te spelen is het zeker geen boll spirit.
Toplaag van de bluefire is ook sterk spingeorienteerd met hoge balafsprong. Voor zo,n spel als jij wil past die toplaag dan nog wel bij een boll spirit of stijver houten frame maar niet zo goed bij jou frame.
Dat maakt het uitzoeken van een goeie sponsdikte en hardheid dan moeilijk.

Wat ik van Aurus goed vindt (op mijn volhouten frames en vergeleken met hexer duro, rakza en xiom omega tour/pro) is dat het als backhand rubber nog gevoelig genoeg speelt met niet te heftige katapult of overdreven veel power maar wel redelijk snel. Het speelt wat meer klassiek als genoemde rubbers en combineert mi beter met dunnere niet te stijve frames van all tot off - voor zo,n allround aanvallend spel.
Die toplaag zou je dus kunnen bevallen en met spin en controle verlies je dan ook niks (ik vind de spin bij korte bh slag zelfs wat beter en merk dat ook aan tegenstanders).

Voordeel kan ook zijn dat je bij deze toplaag een wat hardere spons wel kunt hebben,
Bij toplagen die een hoge balafsprong geven zoals hexer en - in mindere mate - rakza wordt bij een harde spons de hogere balafsprong vaak nog meer een probleem wbt controle. Dan gaan bij mij iig te veel ballen in open spel over tafel als ik niet op tijd terugstap. Ook te ver dan zonder dat die rubbers sneller zijn.
De gewone Aurus heb ik dat probleem minder ondanks de medium + spons.
Speelt trouwens ook zachter dan de sponshardheid doet vermoeden. Plm zo hard/zacht als mark V.
De soft versie is qua hardheid vergelijkbaar met mark V Gps en Mendo energy.
Natuurlijk zijn er wel vergelijkbare rubbers van andere merken en misschien wel beter geschikt ook maar deze ken ik toevallig.
http://www.tabletennisdb.com/rubber/ti ... urn false;
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Nadeel van aurus tov tenegy 64 is dat de toplaag wat minder power heeft voor hardere topspin op een lange serve bijvoorbeeld of countertopspin met wat langere (fh) slag. Dus als ik met fh vol uithaalde voor veel snelheid én spin gecombineerd hield ik met tenergy wat meer controle.
Daarvoor is het met bh wat gevoeliger bij het aanflippen met korte slag voor een langzame topspin en blokt en schuift nog wat zekerder. Aurus gewoon is ook lichter dan bijv Andro rasant,
Wat ik dan inlever aan power (tov tenergy 64 en rasant) heb ik voor bh toch minder nodig en wat ik ervoor terugkrijg aan gevoel juist meer. Vandaar dat ik het vooral als een goed bh rubber beschouw.
Omdat dit ook met de toplaag samenhangt neem ik aan dat voor de soft versie (die ik maar heel kort getest heb) met tenergy 64 fx de zelfde vergelijking ook opgaat.

Bij al deze rubbers kan de hardheid van exemplaar tot exemplaar nog behoorlijk verschillend uitvallen en zwarte versie van Aurus (die ik had) zou iets meer grip en spin kunnen hebben dan rood (de soft die ik teste was rood).
viscaria
Silver Member
Silver Member

Bericht door viscaria »

Weet misschien iemand.Welke rubbers en voornamelijk de butterfly rubbers het zelde spelen als de donic Àcuda S2. Ik wil graag verschillende rubbers uitproberen. Vooral de butterfly

Heeft hier iemand al met de buttfly Timberfeel OFF- gespeeld

Graag jullie advies en ervaring.

Gr.

Viscaria
Plaats reactie