Vintage stiga all/ hr

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Plaats reactie
mepper59
Silver Member
Silver Member

Vintage stiga all/ hr

Bericht door mepper59 »

Ik heb de stiga van noppenexpert gekocht, allround holrond en griphelften uit een stuk. Geen typeaanduiding,geen lens, alleen versleten sticker onderop.waarschijnlijk van voor 1970?
FH rasant 1.7
BH anti-power 2.0
ben benieuwd hoe dat speelt.
Zal foto sturen naar OSP om evt type te achterhalen.
Heb zelf vanaf 1975 met stiga all/alser gespeeld, deze is nog van daarvoor, want toen hadden ze wel al lens en meerdere laags-handvatten.
Mocht die heeel traag zijn dan kan ik er altijd nog een laagje acryl op aanbrengen, deed ik ook met de vorige en met mijn Virtuoso, speelt direkter en iets sneller.Lekker tikken/meppen en toch voldoende spin.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Vintage stiga all/ hr

Bericht door mank »

Vroegste alser met gelaagde griphelften die ik bij deze thread kon ontdekken was uit 1967. http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=38192.
Die was idd nog met sticker en zonder lens maar wel al gelaagd handvat.
Er waren ook goedkopere stiga alser batjes in omloop van mindere kwaliteit en mogelijk waren die met eenvoudiger eendelige griphelften.
Laszlo van Osp kan zeker meer informatie geven. Mijn kennis gaat niet verder dan wat ik zoal van die thread heb opgestoken en kon terugvinden.
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

Heb antwoord van Laszlo, volgens hem is het geen Stiga,dan zou er toch een lens in moeten zitten in dit model handvat.De sticker aan de onderkant betekent niets,alleen dat het frame goedgekeurd was door de zweedse tafeltennisbond.Het kan dus net zo goed een butterfly/cor du buy/ banda zijn volgens hem,of iets anders. No biggie, kijken hoe het speelt, als het niet bevalt gewoon lekker terug naar de Virtuoso. Handvat is trouwens 2mm dunner dan het handvat van de V,23 mm ipv 25,maar dat is geen probleem.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Sowieso beter dan een stiga die geen echte stiga is.
Hanno, cor du buy en banda of Butterfly frames kunnen net zo goed zijn als oude stiga frames en je virtuoso.

Kunnen want ik kocht een keer een cor du buy waarbij het frameblad duidelijk niet handgemaakt was maar waarschijnlijk uit industrieel plywood verlijmd met toen nog inferieure industrielijm. Huidige industrielijmen en produktiemehoden zijn dan al veel beter.
Het lijkt top of flop dus afhankelijk van produktie en oud frame is dus zeker geen garantie voor kwaliteit.
Met testen merk je het ook zelf wel.
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

Is ook geen drama, en ik koop zowiezo geen frame om het weer te verhandelen, maar om mee te spelen. ga ik maandag doen.
laat je weten hoe het bevalt.
De yasaka was er nog niet dus nu FH rasant 1.7 (very tuned....) en vega europe 1.8 (also very tuned...)
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Frame ook getuned ?

Dat kan namelijk ook ipv sealing. Chinezen schijnen dat wel te doen (las ik een keer tenminste). Het voorkomt dat tuners (en al van fabriek meegegeven substanties die als tuner werken bij tensors) uit de spons in het frame trekken en daardoor blijft het tuning effect wat langer behouden. Ook een sealinglaagje kan dat hppguit wat afremmen. Ook zet hout uit bij opname van vloeistof net als rubber en dat geeft ook aan hout dan een vergelijkbare spanning.
Er is dan wel waterlijm nodig denk ik omdat anders de lijm teveel een smurrie blijft doordat tuner ook als oplosmiddel werkt voor de lijm.
Dat was mijn probleem even met rubbercement. Niet dat ik zwaar getuned had maar wel een beetje en speelde met het batje al een dag na opplakken. Nu zitten de rubbers er weer wat langer op, lijm is beter doorgedroogd en voelt weer prima.

Mocht ik op marktplaats een keer een goed oud frame/batje zien (voor weinig of wat meer :) ) dan krijg je een pn. Ik zal dan niet meebieden :) .

Ik koop namelijk ook geen frames om te verhandelen.
Drie keer een oud batje gekocht met idee rubbers eraf te halen en frame dan weer in goeie staat te brengen.
Volgende bestemming denk ik in eerste instantie niet bij na.
Misschien voor een clubgenoot of mezelf of ik verkoop het inderdaad weer.
Dat laatste is één keer gebeurt toen iemand spontaan een goed bod deed op het Angelica Rozeanu frame.
Bij tt-news.de had ik informatie gevraagd over de produktie herkomst na aanschaf. Het frame had ik al getest en het bod stemde mi overeen met de speelwaarde.
Anders verkoop ik het namelijk niet of voor minder. Frames die mi niet goed zijn en niet te restaureren gaan gewoon in de emmer die daarvoor bestemd is (vuilnisbak dus).
Daarom zou ik ook totaal ongeschikt zijn als verkoper in de meeste tafeltenniswinkels en meeste winkels sowieso. Teveel zooi die ik niet zou kunnen verkopen.

Goeie handelaars in dit soort frames hebben ook zo,n emmer en doen precies hetzelfde of geven precies aan wat de staat van een frame is.
Zo bouwen ze een goeie naam op en kopers hebben dan meer zekerheid dat een oud frame ook nog goed is.
Het er afhalen van oude rubbers en restaureren is vaak nog een heel gedoe en frames waar ze verlies op hebben doordat ze niet meer te restaurren zijn moeten ook verrekent worden in de prijs van frames waar ze wel winst op maken.
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

:D Hoi
heb frame geseald, tunen van frame is nieuw voor mij. Nooit te oud om te leren.Had rasant errug gepimpt..wou niet blijven zitten... :D Ligt nu uit te dampen. Frame werd iets topzwaar met deze twee relatief zware rubbers, totaal 176 gram.
bij ballen tegen muur heeel veel poing! effect,ik voelde de catapult van de rubbers vooral van de rasant.net als de good-old lijm days. Dat vind ik zo mooi van de Virtuoso,die perfecte balans ook met zware rubbers.Denk niet dat ik met de pseudo-stiga ga spelen, wat ik nog wel wil 'voelen" is een V'king van OSP.Weet jij toevallig of er iemand mee speelt?Liefst zou ik hem dan 2e hands kopen,holrond. Lijkt nog beter bij mijn spel te passen kwa omschrijving,direkter en harder dan V,voor dicht bij de tafel,wat minder op spin gericht, en aangezien ik nu liever korte slagen maak ivm mijn huidige conditie klinkt dat wel goed .Maar nieuw toch weer 105 euries...dat is niet weinig. Dan zou ik mijn Expert of Virtuoso en de pseudo zien te verkopen anders gaat mijn vrouw steigeren(deels terecht) ;)
Verder wil ik niet meer teveel veranderen, want ik speel al zo weinig en het blijft zo onrustig(ADHD).
groet :)
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

We recommend Ultimate for offensive players who like to lead the rallies. Fits for any kind of forcing game strategy like counterspin or off-the-bounce hitting. The optimal playing distance is from close to the table to mid dictance. It bites the ball much more and throws it lower arc than Virtuoso meanwhile the head provides stable basis for ball contact. You can feel as much information as you need in your palm when hitting the ball. The optimal playing distance is from close to the table to mid dictance.
Komt dit niet meer in de buurt ? Quote van Osp site.
Dit frame ontstaat als je een virtuoso in tweeen zou splitsen en één notenlaagje invoegt. Van vijflaags wordt het dan zevenlaags.
Dus eigenlijk een virtuoso waarbij de kern wat stabiler gemaakt is en ook wat meer doorslagskracht geeft bij harde vlakke slagen.
Bij minder harde slagen heeft de notenlaag minder invloed en dit plus de dikte (het is vrij dun voor een zevenlaags frame) houdt het frame gevoelvol.
We recommend Ultimate for offensive players who like to lead the rallies.
Wat ze hiermee bedoelen is dat een aanvallende speler goed het initiatief naar zich toe kan trekken met dit frame en zo meer dwingend kan spelen. Dat begint al bij de serve en servereturn.
Kort opslaan met backspin bijv gaat met dit frame beter dan met de virtuoso.
Dat komt door de vlakkere balafsprong. Met de virtuoso moet je meer onder de bal door om de backspin te geven en dit frame maakt wat meer naar beneden hakken met meer open blad mogelijk. Dat houdt de bal korter.
Andere korte(re) serves kunnen ook vlakker worden gespeeld omdat je niet ahw hoeft tegen te sturen ivm de scherpe balafsprong zoals expert en virtuoso hebben.
Om dat met die frames allemaal net zo goed en scherp te kunnen heb je een dunnere spons nodig dan met dit frame.

Daarvoor zijn die frames wat veelzijdiger verder van tafel. Je kan met vooral de expert een bal laten vallen tot bijna op de grond en nog opspinnen met genoeg lengte en hoogte.
Met de ultimate krijg je de zelfde hoogte dan ook wel maar dat gaat dan ten koste van de lengte en andersom ; wel de lengte maar dan niet de joogte.
Dat is een min of meer algemene karakteristiek van zevenlaags frames en ook van drielaags frames (omdat beide een kern hebben met nerfrichting overdwars tov een vijflaags frame).

Het is daardoor ook mogelijk op backspin een tragere spinbal te spelen die korter komt bij een vroeger raakmoment. Minder bukken dus om een tactische spinbal te kunnen spelen die ook scherper naar de hoeken geplaatst kan worden. Ook iets waarmee je de ralley kunt bepalen omdat bij later raken het overnemen makkelijker wordt voor de tegenstander.

Dit is voor slagen waarbij de bal dun, op spin gericht, gespeeld wordt.
Bij de V'king komen die koto buitenlagen direkter door omdat ze meteen onder het rubber zitten. Bij dat frame springt de bal dus sneller weg met daardoor minder bite voor spin met snellere spons rubbers. Met chinese rubbers wel weer meer omdat dan de spons de bal langer "vasthoudt" om meer bite te krijgen.
Musko en Martin zijn dikkere frames van andere categorie dan dit frame.

Bericht 89 in deze thread is een wat uitgebreidere review (in het Duits) en er staan ook nog wat andere reviews in de thread.
http://forum.tt-news.de/showthread.php? ... ate&page=9

Beetje uitgebreide reaktie om algemeen wat toelichting te geven bij de frames in het Osp assortiment.
Ze zijn duur genoeg dus kun je maar beter weten wat je koopt.
Niet bedoeld dus als aanmoediging het te kopen maar meer om de v'king (voor wat jij wil) af te raden. Neutraal dus.....Wil geen ruzie met je vrouw krijgen.
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

Hoi Marc, dank je voor je uitgebreide toelichting. Makes sense :D .
Heb Ultimate besteld, grappig want daar heb ik 2 jaar geleden ook al aan lopen denken toen ik met een clipper had gespeeld.
Had ook een andro CS7 gespeeld en die zijn heel stabiel aan tafel.Vooral het blokken was een eitje en dat doe ik graag en veel met de nodige dropshots en vlakke tikken.
Je krijgt geen ruzie met mijn vrouw hoor, ik heb beloofd om de rest dan te verkopen. :)
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Wij verwachten dan binnenkort een review :) .
Dit frame houdt qua speelkarakteristiek wat het midden tussen die dikkere zevenlaags frames en je huidige virtuoso (schat ik zo in).
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

;) Uiteraard een review met als ijkpunt mijn Virtuoso.
Ben heeel benieuwd. Durfde eigenlijk nooit sneller dan off- kwa frame maar denk dat deze wel gaat bevallen.
nogmaals bedankt voor je meedenken.
Zal eerst spelen met 2x vega europe 1.8 omdat ik daar veel mee heb gespeeld, daarna evt rasant 1.7(is weer bijna vlak... ;) )of rasant powersponge maar dan 1.9. ook de antipower van 2.0 op BH is nog een optie,maar eerst gewoon en dan pas kunstjes :P .
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Waarschijnlijk heb je eerst, vooral tijdens wedstrijden tegen minder of niet bekende spelers, wat meer problemen met controle door de nieuwigheid en omdat je het nog eigen moet maken. Dat geeft dan vaak slordiger spel.
Je kunt wel veel inspelen met een nieuw frame tegen een paar spelers op de club maar mist nog langere tijd speelervaring ermee tegen spelers die je tijdens competitie tegenkomt en wiens spel en materiaal je minder goed kent. Dat zijn vaak spelers die halverwege een vierde game ook opeens hun tactiek kunnen veranderen.
Speelervaring is dan belangrijk om snel en goed te anticiperen en niet de kluts kwijt te raken. Overbodig misscien om dat aan jou, als ervaren speler, uit te leggen maar als je weinig ervaring hebt met zeven laags frames misschien wat minder overbodig :) . Ook de fijnere techniek met een ander frame in wedstrijdspel vraagt natuurlijk altijd weer wat aanpassing en tijd.

Heel vaak wordt gedacht (en gecommuniceert onder spelers) dat inspelen met ander soort frame (all+ naar off - en vijf naar zevenlaags in jou geval) een kwestie is van paar week of maand. Dat is misschien zo voor oefenpartijtjes op de club waarbij dan meerdere keren tegen dezelfde, al door en door bekende tegenstanders, gespeeld wordt.
Tegen die spelers is dan snel de nodige ervaring opgebouwt en zijn resultaten snel beter. Als iemand op basis daarvan dan denkt dat het inspelen dus klaar is geeft dat extra onzekerheid als het in competitie eerst veel minder gaat.

Eerst even een paar wat makkelijker rubbers kan dan weleens helpen om die "tweede inspeelperiode" goed door te komen. Die maken het batje als geheel dan eerst wat meer vergevings gezind tijdens competitie (en tournooien) voor wat betrett gemis aan ervaring en de nog minder op het frame afgestemde techniek.
Plaats reactie