Nieuwe ultimate

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Plaats reactie
mepper59
Silver Member
Silver Member

Nieuwe ultimate

Bericht door mepper59 »

Ik heb vandaag een nieuwe Ultimate ontvangen.
Perfect handvat,Alser maat incl hoekigheid!Voelt heerlijk,valt zo in mijn hand.
Alleen had ik verwacht dat OSP alleen het handvat zou vervangen, maar ze hebben een heel nieuw frame gemaakt.
Wat een geweldige service!!!Echt geweldig. :) :)
Frame weegt 92,2 gram, 5.8 mm dik.
Ben helemaal verrast :)
Nu weer opnieuw in gaan spelen, maar intussen ben ik er wel achter dat ik er toch iets zachtere rubbers op moet zetten om het spinnen goed te krijgen,en dan wel 2.0 ivm uitbotten.Bh kan wel iets harder blijven, dat geeft erg veel controle bij service ontvangst.
maandag meppen!
Kijken wat uiteindelijk beter bevalt,Ultimate/Alser/Marc-poppel(komt ook nog) of evt een "oude" Senta = perfecte kwaliteit uit 70-er jaren,leermeester van OSP,die ik via een kennis kan overnemen. Maar daar mag ik ook eerst mee spelen om te testen.
Mep ze. :)
mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Nieuwe ultimate

Bericht door mank »

Als je nu de balafsprong hoger wilt houden vergeet dan de sealing eens. Dit soort frames speelt ongesealed sowieso veel beter vind ik.
Als extra hardheid gewenst is omdat limba niet heel hard is zal een andere opbouw met bijv een harder soort buitenlaag altijd beter zijn dan een limba frame sealen. Koto bijvoorbeeld of notenhout.

Chinese spelers schijnen hun frames wel met een laagje tuner te behandelen. Zoiets las ik tenminste een keer bij mytt.net. Dat vermindert het absorberend vermogen van het hout al wat voor de lijm. De dosering bepaal je dan door de tijd tussen aanbrengen en schoonvegen langer te maken of korter te houden. Een half minuutje en dan nog een uurtje wachten met plakken houden de rubbers normaal gesproken goed met zowel latex als rubbercement en komen er toch makkelijk genoeg weer af om frames niet te beschadigen. Een toplaag van koto of noten wordt dan bijvoorbeeld minder droog en wat zachter en gevoeliger en dus ook al spinniger (meer richting limba)....

Bijkomend voordeel hiervan is dat de spons van de rubbers (die vergelijkbare bestanddelen bevat als die tuners om het rubber zacht te maken en te houden) minder snel zal drogen door dat zelfde absorbtievermogen. Rubbers houden dus langer en beter het lijmeffect vast en bij een getuned rubber blijft de tuner langer werkzaam.
Latex in de lijm en zelfs een sealer vormen hiervoor ook niet afdoende een barriere. Een laklaag op ongeprimed hout droogt namelijk ook in en zuigt bepaalde vloeistoffen uit het rubber dan net zo goed weer aan om ook weer door te geven naar het hout etc. Het rubber houdt de laklaag/sealing hierbij ook zachter of maakt die weer zachter omdat vloeistoffen uit het rubber op de lak werken als oplosmiddel of iig weekmaker.
Als hout meteen al wat minder droog en absorberend is gemaakt wordt dat drogen van de rubbers wel minder. Zo,n tuner doet dat redelijk goed voor de duur van een paar rubbers en de tuners die chinese spelers vaak gebruiken blijven langer werkzaam.

De drogende werking van het frame/hout op de rubbers geeft trouwens een goeie verklaring voor het hol staan en krimpen van rubbers wat blijkt als ze na een tijdje van een frame afkomen. Als de spons gedurende de weken, maanden dat het rubber op het frame zat meer richting frame gedroogd is dan richting de lucht doet dit logischerwijs tenminste het omgekeerde van wat tuners en snellijm doen.

Als een frame persoonlijk dus wat aan de harde kant is en de balafsprong aan de vlakke kant kan dit dus een prima alternatief zijn voor sealen.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Vorige heb ik wat geedit en voor volledigheid misschien leuk om het volgende nog toe te voegen.
Het kan namelijk ook zijn dat een frame voor iemand juist wat aan de zachte kant is en/of de balafsprong wat aan de hoge kant. In zo,n geval helpen synthetische polymeren (op basis van waterdispersie of met oplosmiddelen maakt niet uit) vrij weinig omdat ze uit aardolie gemaakt zijn en affiniteit hebben met de weekmakers in rubber. De weekmakers werken dan als zwak en traag oplosmiddel in op de sealing en die blijft lang niet zo hard met rubbers erop als verwacht zou worden. Alleen dikkere lagen hebben dan effect en houden het effect langer maar worden op den duur toch ook zachter of blijven zachter (als met drogen al minder lang gewacht is).

http://strijkersforum.nl/threads/albumine.3000/

Dit soort keuken middeltjes doen dat niet omdat ze alleen wateroplosbaar zijn en weekmakers uit het rubber er dus niet op inwerken.
Gellatine (gezuiverde huidenlijm in feite) heeft een vrij sterke hardende uitwerking op hout en in dunne oplossing dringt het goed in het hout en hecht ook prima. Bovendien is het goed elastisch en de elasticiteit van het hout wordt ook versterkt dus.
Bij dit soort middelen hoeft met rubbercement verder niet geseald te worden. Bij waterlijm heb ik er geen ervaring mee maar koud water wordt wel wat opgenomen maar lost deze middelen verder niet op. Tov van onbehandelt hout is de wateropname ook nog steeds vertraagd. In praktijk is extra sealen dus ook niet echt noodzakelijk want de latex en het rubber doen dat verder genoeg.

Mocht iemand dit willen doen om echt meer snelheid te krijgen dan best eerst een wat sterker verdunde laag opbrengen die dan dieper het hout intrekt. Daarna (tussendoor minstens een paar uur drogen) nog één of twee of meer lagen die steeds wat minder water bevatten.
De truc is om als het gaat gelleren met een fohn de gellatine nog wat langer vloeibaar te houden en op laatste moment het frame dan schoon wrijven met een doek. Ook hout voorverwarmen en/of de gellatine oplossing (au bain marie) kan voor een nog wat beter en sneller resultaat want minder water nodig om de oplossing vloeibaar te houden.
Laatste moment is wanneer de gellatineoplossing nog niet teveel is ingedroogd en een teveel zich nog goed laat verwijderen zonder strepen etc. Het gaat om een priming en om het harden van het hout, niet om het aanbrengen van een extra lakachtige harde laag, Zolang dat laatste niet gebeurt (en een vijflaags frame zevenlaags zou worden) worden de speeleigenschappen als bedoeld wat anders maar niet minder. Helemaal dicht na droging (door heel veel lagen) moet het ook niet worden want dan wordt het echt veel te hard.
Dit soort sealing beschermt de rubbers dus ook beter tegen uitdroging en het krimpen vergeleken met onbehandelt frame of behandelt met de gebruikelijke sealers.

Ik zou om hiermee (of met de albumine) ervaring te krijgen eerst niet met een nieuw en duur frame beginnen :) .
Op onbehandelt hout kan de nerf bij vooral de eerste laag namelijk wat omhoog komen omdat zachtere delen van hout meer water opnemen dan andere. Het oppervlak blijft dan wat ruwer dan het was.
Dat trekt bij drogen grotendeels weer weg maar meestal niet helemaal
Gebruikelijk voor houtbewerking is dan om tussendoor steeds weer even te schuren voor de volgende laag wordt aangebracht en dan steeds wat fijner.
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

Mank, jij hebt volgens mij ook eens iets geschreven over meubelolie? Wat zijn daar de voordelen van. Ik gebruik dit soms een kleine laagje op mij Virtuoso frames. Dit is toch ook een prima oplossing tegen splintertjes/haartjes? Heeft het ook effect op de hardheid, en spineigenschappen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat zelf niet erg merk, behalve dat de rubbers veel eenvoudiger te verwijderen zijn zonder dat de haartjes mee omhoog komen.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Ik merk er ook weinig van wat frames betreft maar dat is ook (niet) de bedoeling :) . Als alternatief voor sealen merk ik het verschil namelijk wel. In ieder geval bij al wat zachtere en flexibelere limba toplagen. Het typische houtgevoel waaraan je limba of andere houtsoorten kunt herkennen bij het spelen is indirekt ook het balgevoel.
Natuurlijk zou ik het met koto al minder merken omdat dat al harder is van zichzelf.

Wat rubbers betreft denk ik op basis van mijn ervaring met frames bouwen dat de "ondergrond" verschil kan maken op niet eens zo lange termijn. Jij weet ook hoe snel olie op een nieuw Osp frame is ingetrokken en verdwenen lijkt.
Wat doet zo,n nieuw frame dan met een Hurricane neo bijvoorbeeld die vol tuner zit of een tenergy ? Hoeveel tijd is dan nodig om het rubber merkbaar te beinvloedden ?
Meubelolie oid bij een ongeseald osp frame, dat je ook zo wil houden, is daarom ook maar één keer nodig denk ik.. Daarna is zo,n frame nooit meer zo droog als het nieuw kan zijn zolang er steeds wel rubbers op zitten. Rubbers eraf opgeborgen in een kast, in een cv verwarmde kamer in de winter is het al vrij snel weer net zo droog als nieuw. Dat zal dan ook de lijmhechting weer sterker maken en kan dan opnieuw weer problemen geven en ongeacht of er een sealing op zit of niet. Behalve dan als die sealing echt de houtvezels fixeert en vasthoudt en/of de porien van het hout helemaal afdicht zodat er geen lijm tussen kan,
Dat soort sealing kan ik niet mee spelen zonder dat ik mijn langzame topspin uit tactisch oogpunt grotendeels moet loslaten. Die komen dan. als ik ze al op tafel krijg, gewoon te makkelijk voor veel spelers. Daarmee het spel vertragen wordt dan natuurlijk ook moeilijker.
Daarom speel ik tegenwoordig gewoon weer met een onbehandeld frame en zal alleen het vochtgehalte qua water wat in de gaten houden bij volgende keer rubbers wisselen. De ergste problemen die soms ontstaan hebben daar meestal toch mee te maken denk ik.
Het frame zal straks na afhalen van rubbers wel wat ruw zijn en dat maakt opnieuw lijmen natuurlijk ook weer riskanter maar dan werk ik het eerst wel weer af als nieuw.
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

Heb vandaag ingevallen in 2e klas. Ultimate gespeeld met rakza x en sonic. Goede combi maar ik ga toch met de Alser competitie spelen, net wat rustiger , OFF- tegenover volle OFF van de Ultimate, die hou ik nu met 2x sonic als "tik/direkt/lineair" frame ,afhankelijk bvb van spel tegenstander . Blokt nl wel heel scherp met deze rubbers.
Plaats reactie