Hulp bij de juiste keuze rubbers

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
Plaats reactie
viscaria
Silver Member
Silver Member

Hulp bij de juiste keuze rubbers

Bericht door viscaria »

Hi leden,

Ik ben op zoek naar nieuwe rubber voor de forehand.

Mijn spel stijl is na de service wil ik de 2e of de 3e bal aanvallen met de forehand. In mijn speelstijl wil ik veel controle hebben over de bal en gevoel.
Ik vindt dat ik me te veel in moet houden om een harde smash of topspin te slaan.
Doordat ik me te veel inhoud gaat de bal vaak het net in. Daarom ben ik opzoek baar een nieuwe rubber.
Ik speel nu met de tenergy 25fx 2.1 alleen ik vindt het toch te snel op de stiga allround frame.

Voornamelijk ben ik opzoek naar xiom rubbers omdat ik daar best goede verhalen over heb gehoord.

Ik hou zelf meer can harde rubbers maar weet niet welke rubber bij mijn past. Misschien kan hier iemand mij vertellen welke xiom rubbers bij mij speel stijl past.
p1ngp0ng3r
Advanced Member
Advanced Member

Re: Hulp bij de juiste keuze rubbers

Bericht door p1ngp0ng3r »

Ik zag dat je inmiddels ook een apart topic voor Xiom had aangemaakt. De Vega Pro zou een prima rubber voor je kunnen zijn. Goed rubber, voor weinig geld (ca. 30 euro).

Vega Pro heeft een zachte onderlaag en een hardere toplaag. Hierdoor voelt de Vega Pro hard aan, maar bij hoge tempo-ontwikkeling als de bal zinkt meer in het rubber, heb je het voordeel (lees: controle) van de zachtere onderlaag. Het rubber is niet zo spin-gevoelig als Tenergy en biedt daardoor meer controle.

Zowel passief (schuiven/blokken) als actief (bolle topspin, (smash-)spin) is prima te doen.
Rasanter R48 - Infinity VPS - Evolution FX-P
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Hij heeft de fx versie van t25. vega pro speelt dan wel harder denk ik.

Probleem is denk ik dat de powercapaciteit van het fh rubber en met name de toplaag (2,1 tenergy 25 fx) duidelijk hoger is dan van het frame. Dat matched gewoon niet bij deze sponsdikte. De toplaag is ontworpen voor spelers die zeker niet met een Stiga allround frame zullen spelen (en met deze sponsdikte) omdat het speltype waar dat frame bij past dan heel anders is als waar het rubber voor past en bedoeld is.
Als een fietskoplamp geen licht geeft met een vijfitgwattslamp erin is dat geen wonder. De lamp heeft dan niet te weinig wattage maar juist teveel voor de rest van het systeem. Zo,n soort idee ....De lamp heeft door het hoge wattage te weinig weerstand en via de dynamo en bedrading krijg je dan geen spanning opgebouwt.
In dit geval onvoldoende druk opbouw in de spons met te weinig snelheid en veel spingevoeligheid als gevolg.
Even een zes watts lampje erin draaien voor meer lichtpower cq snelheid en anders dynamo en bedrading vervangen zodat het ook matched (en dan evt spierballen kweken, techniek trainen etc :) ).

Je zoekt dus eigenlijk een rubber wat minder powercapaciteit en/of iets dunnere spons heeft. De spingevoeligheid zal dan ook veel minder zijn bij het smashen. Dunnere spons wil ook nog weleens helpen om een goeie match tussen frame en een bepaald rubber te krijgen.
Vega pro in zelfde dikte past bijvoorbeeld niet denk ik omdat dan hetzelfde probleem blijft bestaan maar in 2,0 misschien net wel.
Dat is ook zo techniek afhankelijk dat het moeilijk te voorspellen is en ik ken bovendien het rubber alleen van reviews.
Aurus vindt ik zelf nog steeds het beste tensor rubber met een natuurrubber toplaag voor vijflaags frames qua allround eigenschappen. Met name de zwarte versie. Ze hebben de toplaag consistentie namelijk wat harder gehouden en dat pakt bij het zwarte rubber wat beter uit voor mijn gevoel wat betreft spin. Het doet wat dat betreft voor geen enkel andere tensor onder voor zover ik die getest heb en de toplaag is bovendien nog vrij licht en soepel. Alle drie versies zou wat het frame betreft goed kunnen en voor allround spel/-frame best in maximaal 2,0 mm. Vega europe is denk ik ook een safe keus in die dikte en vega elite eventueel ook.

Allemaal rubbertjes waar je even aan moet wennen maar waarmee je dan bij dit frame prima uit de voeten zou moeten kunnen.
p1ngp0ng3r
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door p1ngp0ng3r »

mank schreef:Hij heeft de fx versie van t25. vega pro speelt dan wel harder denk ik.
Tja, TS geeft juist aan graag met harde rubbers te spelen. Ondanks dat het een FX versie betreft, voelt de 25FX niet zacht aan. Dit komt doordat de noppen een stuk breder zijn (55% breder dan bijv de overige tenergy's) en minder hoog. De toplaag is dus vrij dun en stevig.

mank schreef:Vega pro in zelfde dikte past bijvoorbeeld niet denk ik omdat dan hetzelfde probleem blijft bestaan maar in 2,0 misschien net wel.
Vega Pro is er ook niet in 2.1mm. Wel in 2.0, dus TS zou vanzelf bij de 2.0 uitkomen ;)
Daar komt dat het verschil in 2.0 en 2.1 nauwelijks merkbaar is voor 99,9% van spelers in afdelingsklasse, maar dat terzijde.

Aurus is inderdaad ook een prima rubber net als Vega Europe, maar dat je Vega Elite daarbij noemt kan ik niet plaatsen. TS geeft aan graag met harde rubbers te spelen en de Vega Elite is een echt zacht rubber.
Rasanter R48 - Infinity VPS - Evolution FX-P
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Ik had uitgelegd waarom de power spin rubbers die nodig zijn voor countertopspin met hardere off frames op topniveau niet goed bij een Stiga allround classic met drie ayous lagen passen en vooral niet als het om smashen en harde vlakke topspin gaat.
Volgens mij zit de vega pro ook in dat vaarwater waarbij de beperkte max dikte van 2,0 mm al duidt op een dikke toplaag (wat samen de maximaal toegelaten vier mm geeft) met veel capaciteit om spin te veranderen bij counterspin duellen (ook backspin).
Bij zelfde sponsdichtheid spelen zulke rubbers harder door de stuggere toplaag. De sponsvervorming (en daarmee de drukfluctuaties in de luchtcellen tussen toplaag en frame) wordt in praktijk immers per slag ook door de toplaag en het frame beinvloedt.

Aurus toplaag heeft bijv een hardere rubberconsistentie maar speelt niet zo hard door de vrij lichte en dus soepeler toplaag. Je voelt dan dat de spons meer en makkelijker vervormt zonder dat die zachter is. Vega europe ken ik en heeft (voor wat ik weet van de vega pro) ook een lichtere dunnere toplaag met minder counterspin capaciteit maar daardoor sneller en scherper met smashen op een zachter soort frame.
Jou infinity frame is dan zo,n beetje de minimumrange die nodig is met zo,n rubber in max dikte voor voldoende allround eigenschappen (voor zeg negenennegentig procent van de spelers).
Tenergy 25 (en 05) net zo. Ten 64 (fx) in 1,9 is wat makkelijker ; ook lichtere toplaag, soepeler en meer controle op vijflaags allround frames dan 05 en 25.

De toplaag dikte/stugheid en het zachte frame beperken namelijk beide de druk die in de spons ontstaat bij een bepaalde impact. Zowel het zachte frame als de stugge toplaag verdelen de krachtwerking over een groter oppervlak wat een lagere sponsdruk geeft met minder drukfluctuatie in de lucht die in de spons zit. Daardoor ook minder goed stuiten van de bal als je onvoldoende doorslaat om de druk omhoog te krijgen. Net als een basketbal die te weinig luchtdruk heeft. Door het hoge balgewicht en de stugheid van de omhulling stuit dat niet goed.
Tussen toplaag en aankomende bal ontstaat door de stuggere toplaag daar juist minder drukverdeling omdat bij bepaalde krachtwerking de toplaag zich minder naar de bal kan vormen en hoe lager de druk opbouw uit het frame bij bepaalde batsnelheid (waarbij ook de bladmassa een grote rol speelt) des te minder nog. Dat geeft extreem veel effectgevoeligheid. Om daar nog mee om te kunnen gaan bij het smashen vraagt om een harder wat stijver frame en goed doorknallen ook met de nodige batsnelheid want anders wordt de controle alleen maar minder.
Relativering is natuurlijk dat het per speler nog verschilt en dat ook het bh rubber met zijn massa impuls opneemt bij korte slagen waardoor de batsnelheid en dus de impuls van het frameblad lager blijft naarmate het bh rubber een zwaardere toplaag en/ of spons heeft. Het bh rubber steelt dan ahw een groter impulsdeel weg van het frame en fh rubber en de spons op bh vangt dat bij het raken op en dat vermindert ook weer de drukopbouw in de spons (met name in de luchtcellen) op de fh kant. Die impuls komt niet meer bij de botsing met de bal terecht maar maakt dat de toplaag op bh wat natrilt op het batje. Daardoor speelt hele batje trager en ook weer spingevoeliger. Het bh rubber bepaalt voor mij dus ook mee hoe veel spincapaciteit de toplaag op fh kan hebben op een bepaald frame.
Een flexibeler frame heeft voor zelfde spinpower bij counterspin trouwens ook minder spincapaciteit voor de toplaag nodig. T05 en 25 hebben al overdreven veel op een frame met vier limba lagen en ayous en zeker voor lager niveau spelers dan de topspelers die er mee spelen op offensievere frames.

Dat komt weer doordat de dwelltime langer wordt bij meer frameflex waardoor de power capaciteit van de toplaag voor spinverandering (die is bij counterspin maximaal en bij topspin op backspin of backspin op topspin veel geringer) minder belast wordt. De belasting van het rubber op elasticiteit verdeelt zich dan in meer tijd ipv over groter oppervlak. Ook een zachter frame draagt daaraan bij trouwens.
Meer powercapaciteit van de toplaag dan nodig voegt dan niks toe op zo,n frame maar geeft van andere kant gezien wel meer spingevoeligheid voor wat de tegenstander met de bal doet qua spin. Alleen tegenhouden van een bal met spin geeft dan al een flinke spinverandering en als de spons onder een stuggere beefy toplaag dan ook nog minder meegeeft krijg je veel spingevoeligheid. Dan moet de marge tov het net wat hoger ivm meer strooin in de hoogte met als gevolg ook meer ballen over tafel. Vaak denken spelers dan dat het te maken heeft met de snelheid van het rubber terwijl het gewoon de spingevoeligheid is en hoe ze daarvoor -gedwongen - hun slagen al wat aanpassen ivm het net als risico.
Het vega elite rubber paste in dit verhaal (omdat het dezelfde toplaag heeft als de Europe en beide geen powerspin toplaag) wel bij het stiga allround frame (dat ik goed ken) en zeker als het om smashen gaat en de sponsdikte niet te dik gekozen is. Daarom noemde ik het rubber er ook bij. Om andere redenen zou ik ook eerder de vega europe aanraden en natuurlijk zeker als iemand al aangaf voorkeur voor een hardere spons te hebben en wat dikker rubber. Op een flexibel frame geeft een hardere spons een wat snellere drukopbouw, korter balcontact en dat past dus inderdaad beter maar dunnere spons kan dat ook wel doen.

Overigens merken ook spelers in lagere speelklasen ogenschijnlijk kleine verschillen wel. Het hangt alleen ook af van de tegenstander. Als die met veel spin en/of variatie speelt (bijvoorbeeld bij een training of trainingswedstrijdje met een divisiespeler als trainingspartner/tegenstander) komen de verschillen ook meer naar voren en worden ze belangrijker.
viscaria
Silver Member
Silver Member

Bericht door viscaria »

Hi,

Maar stel dat ik toch deze snelle rubbers wil gaan gebruiken. Welk soort frame pas dan bij snelle rubbers. All+ off- off
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Die rubbers zijn dus niet echt snel. Met snelheid bedoel ik alleen wat in het engels ook wel quickness genoemd wordt. Met een snel rubber kun je dan de aankomende snelheid van een bal bijv goed gebruiken en heb je minder batsnelheid nodig om zelf een snelle smash te plaatsen op een iets hoger opkomende bal.

Veel Stiga rubbers zijn bijvoorbeeld quicker en in mijn optiek dus sneller dan deze esn rubbers. De balafsprong is dan ook altijd wat vlakker, minder hoog.

Butterfly classificeert tenergy 64 trouwens ook als sneller dan tenergy 05 omdat het sneller is en meer katapult werking geeft bij lagere impact bijv als een speler verder van tafel speelt (de impactsnelheid is dan lager omdat de bal onderweg al veel snelheid verloren heeft).
Tenergy 05 heeft alleen meer power door de stuggere toplaag met dichtere noppenstruktuur die de sponscompressie vermindert en daardoor minder spinverlies geeft op off + frames en de spons minder gauw doet uittoppen. De hogere balafsprong maakt ook vaak een scherpere raakhoek mogelijk waardoor de effectieve rubberdikte in feite toeneemt. Meet de rubberdikte maar eens onder vijfenveertig graden tov het frameblad. 4 mmi is dan geen 4 mm meer.
Er kan door de stevige toplaag dichter bij tafel mee gespeeld worden wanneer de impact dus hoger is en mits het frame de balafsprong niet té hoog maakt en dus niet te traag of te flexibel is of te licht.
Op lagere niveaus is de impact ook dichter bij tafel minder hoog en is Tenergy 64 een veel makkelijker rubber met meer controle.

Deze video is wat dit betreft misschien meer verhelderend.
https://www.youtube.com/watch?v=G0CEUQveMuw.

Lees anders ook eens wat reviews van boost tp, andere boost rubbers en calibra's. Vaak zijn die ook veel positiever als spelers een flexibeler en wat trager houten frame gebruiken en negatiever als het frame off of off + is geklassificeerd met composietmaterialen. Ook bij het lezen dus letten op het frame wat reviewers soms aangeven en soms ook niet. Vaak kan ik uit een rubber review zelf al wel afleidden wat voor soort frame het waarschijnlijk was.

Vega Japan heeft geloof ik het meest overeenkomst met tenergy 80, Vega asia met Tenergy 64 en Vega pro met Tenergy 05.
Het vega Asia rubber zou dus misschien het best kunnen passen van de vega rubbers als je een wat steviger spons wilt en de controle van een allround frame ook niet kwijt wilt.
Ook dat rubber zou je dus eens wat reviews van kunnen lezen.

De rode versies zijn bij de natuurrubber toplagen meestal net wat spinniger vindt ik. Voor maximale spin tenminste net wat scherper en beter dus. Dat was tenminste zo bij Aurus en ook (op aanvoelen) bij de twee vega japan rubbers van Danny. Bij chinese rubbers is het verschil nog groter maar in principe hetzelfde.
Verschil in spin tussen vega asia en vega japan kan dus ook best eens wat groter of kleiner uitvallen afhankelijk van de kleuren. Klein verschil met vega Japan in rood en vega asia in zwart en groter als het andersom is.

Als ik nog eens twee vega rubbers zou aanschaffen zou ik bijvoorbeeld Vega asia in zwart op fh kunnen nemen omdat ik daar graag een wat vlakkere balafsprong houdt en de scherpte met spin goed kan gebruiken voor mijn fh topspin waarbij ik de bal vaak vrij dun raak en dan veel spin wil kunnen zetten. Ook kan ik dan eventueel wat dikker gaan met de spons in verband met de balafsprong hoogte die door de noppenstruktuur wat beter vlak te houden is als de spons wat dikker is.
Op bh dan vega japan 1,8 of 2,0 in rood. Met de kleur valt dus ook nog wat mee te spelen maar niet iedereen merkt dat verschil geloof ik zoals ik het denk te merken :) .
Plaats reactie