Hogere balafsprong door een rubber en/of frame wordt door sommigen ervaren als spinniger en sneller. Die indruk heb ik tenminste.
Wat hierbij - denk ik - vergeten wordt is dat de bal op het rubber bij contra-contra of topspin-topspin al omhoog draait en naar voren voor de reboundfase van het rubber zelfs maar begint.
De inkomende topspin doet dat wanneer de bal door het rubber wordt tegengehouden om vrij te draaien.
Het contactpunt met de toplaag wordt dan rotatiepunt. Omdat het rubber meegeeft tov het frame breidt de spin zich hierbij uit in het rubber maar de rebound maakt er vervolgens iig grotendeels snelheid van omdat het massamiddelpunt van de bal omhoog en al naar voren is gekomen. Daardoor vertrekt de bal onder een scherpere hoek met het batje meer omhoog (of naar voren bij gesloten blad) en ontstaat een hogere throw. Het batje slingert de bal ahw eerst al omhoog voor de rebound begint waarmee de bal terugstuit door de spin weerstand te bieden.
Daarom zal een returnbord met tenergy 05 ook zeker geen countertopspin kunnen spelen maar moet het wel meer naar voren hellen om ballen nog op goeie hoogte terug te brengen.
Om hiervan wat een voorstelling te maken kan het handig zijn om in gedachten het bal-logo kontakt te laten maken met de toplaag van het rubber terwijl de bal met topspin wat aan de bovenkant geraakt wordt en zich op het hoogste punt na de stuit bevindt.
Het traagheidsmoment van de bal werkt dan door op het raak/grip punt en dat gaat zich als scharnier gedragen voor de bal.
Het draaipunt verplaatst zich hierbij vanuit het centrum van de bal richting het logo/raakpunt in een fraktie van een seconde.
De spinimpuls brengt de bal op die manier omhoog tov het raakpunt en daardoor schiet de bal ook onder een hogere hoek van het batje weg als het rubber tenminste een hogere balafsprong heeft tov een ander rubber met zelfde grip. De rebound kan dan niet ook nog topspin terug geven. Vandaar dat hogere throw niet meer spin geeft maar wel spingevoeliger maakt.
Balafsprong
-
Kyashimoru
- Beginner

Re: Balafsprong
Knowledge of these are useful information for me.