Wat geeft meer spin, een hard of zacht rubber?

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
Plaats reactie
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Wat geeft meer spin, een hard of zacht rubber?

Bericht door van_doorn »

Interessante vraag dat ik tegen kwam op een ander forum. Wat geeft meer spin, een hard of zacht rubber?
Ik lees daar dat een zacht rubber meer spin geeft. Ik speel zelf met een Hurricane 3 Neo wat een hard rubber is. Ik geef met mijn H3 Neo meer spin dan dat ik met zachte Andro Impuls Speed geef...

Wat zijn jullie ideeën hierover?
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

If you can believe it, the mind can achieve it.
cstt
Silver Member
Silver Member

Re: Wat geeft meer spin, een hard of zacht rubber?

Bericht door cstt »

Lastig te beantwoorden, want de toplaag is ook belangrijk. Laten we uitgaan van een niet-tacky toplaag.
Bij een zachte impact (bijv. bolle spin) dan zou ik idd voor de zachte spons gaan. Je hebt langer contact met de bal, en zodoende meer spin.
Echter bij een harde impact wordt je gelimiteerd door je zachte spons, en hoe harder je wilt slaan hoe meer spin je zult verliezen. Zeker uit 2e en 3e positie zal je dit merken.
Een harde spons zal juist op zo'n moment blijven gaan, en meer spin geven dan een zachte spons.

Bij een toplaag die tacky is moet je eigenlijk wel een hardere spons nemen. Een zachte spons geeft dan z'n lang balcontact dat je wel kunt spinnen, maar heel veel snelheid verliest, en uiteindelijk ben je ook hier het spinvoordeel kwijt.
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door van_doorn »

Klinkt helder cstt!

Het komt er eigenlijk op neer dat:
Zachte spons geeft meer effect bij zachtere slagen en minder effect bij harde slagen.
Harde spons geeft meer effect bij harde slagen en minder effect bij zachte slagen.

Een harde spons vereist ook een betere techniek.
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

cstt
Silver Member
Silver Member

Bericht door cstt »

Denk dat als je dicht bij tafel blijft je ook meer hebt aan zachtere rubbers. Als je ook vanuit 2e en 3e positie speelt zou ik voor wat hardere gaan.
Dicht bij tafel kan je al die power er toch niet uithalen, dus waarom zou je die reserve dan meenemen als je ook wat extra spin er voor kunt hebben?
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door van_doorn »

Waarom kan je dicht bij tafel de power er niet uithalen? Als ik serveer en ik krijg de bal terug op mijn forehand, spin ik deze liever zo hard mogelijk dan met veel spin. Met een goede techniek heb je heel veel aan een hard rubber. Zeker als je fanatiek achter de tafel staat te dansen. Ook naar mate je wat hoger gaat spelen kom je uit eindelijk toch in de 2e en 3e lijn te staan en is een hard rubber inderdaad beter.

Een zacht rubber is als het goed is minder gevoelig voor inkomende spin en wordt daarom vaker op de backhand gebruikt. Ik denk dat het uiteindelijk persoonsafhankelijk is. Ik ken iemand op mijn vereniging die geeft enorm veel spin met een zacht rubber, maar zodat hij met mijn harde H3 neo speelt, geeft hij minder spin. En ik geef meer spin H3 Neo dan wanneer ik met zijn batje speel.

De tackiness zal er ongetwijfeld ook nog mee te maken hebben?
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

cstt
Silver Member
Silver Member

Bericht door cstt »

Zal er ook mee te maken hebben, en ook een stukje techniek. H3 vereist een andere techniek dan een zachte tensor.

Wat ik echter bedoelde dat je best een hard rubber kunt nemen als je dicht bij tafel staat. Maar het is ene beetje hetzelfde als een Ferrari kopen en er alleen boodschappen mee gaan doen. Daar is ie niet voor ontworpen. :)
Zelfde geldt voor dat harde rubber. Briljant uit 2e en 3e positie, lastig dicht bij tafel vaak. Waarom het jezelf lastig maken?
Gaat alleen op voor een non-tacky rubber.

Ben het wel met je eens dat hoe hoger je komt hoe verder je van tafel gaat spelen, en je vaak ook wat meer naar hardere rubbers neigt. Maar dat is ook een persoonlijke voorkeur.
NexxtGen
Beginner
Beginner

Bericht door NexxtGen »

Ben het vooral mee eens dat een zacht rubber op de backhand fijner is. Ben van een T05 overgestapt naar een T05 FX en wat een verschil is dat! Wil nooit meer anders. Op me forehand een T64, die toch wat harder is dan de T05 (maar nog steeds wat zacht). In de toekomst ga ik naar XIOM voor me FH, omdat die wat goedkoper is.
Frame: Butterfly Timo Boll ZLF
FH: Tenergy 80
BH: Tenergy 64FX
cstt
Silver Member
Silver Member

Bericht door cstt »

t64 is zachter dan t05. Spons is hetzelfde, toplaag is zachter
masker101
Beginner
Beginner

Bericht door masker101 »

tenergy geeft toch de allermeeste spin van de niet-plakkerige rubbers?
cstt
Silver Member
Silver Member

Bericht door cstt »

T05 wel, T64 spint goed, maar is iets meer op snelheid gericht.
Tenergy is alleen niet te betalen. :P
Plaats reactie