Vandaag van een teamgenoot een oude Butterfly Klampar gekregen.
Kan iemand mij wat meer vertellen over ditbatje? Is het all, off etc. En misschien de houtsamenstelling.
Bij voorbaat dank!
Butterfly klampar
Butterfly klampar
Stiga Rosewood XO
F.H. DHS Hurricane 3-50
B.H. Yinhe Big Dipper
F.H. DHS Hurricane 3-50
B.H. Yinhe Big Dipper
Re: Butterfly klampar
Vandaag de Klampar verkleind tot de huidige gangbare maat voor all tot off batjes. Een simpel klusje met de figuurzaag en schuurpapier. Nu moet ik nog bedenken welke rubbers ik erop ga proberen.
Stiga Rosewood XO
F.H. DHS Hurricane 3-50
B.H. Yinhe Big Dipper
F.H. DHS Hurricane 3-50
B.H. Yinhe Big Dipper
Kwamen er geen splinters los van de toplaag als soms bij rubbers afhalen gebeurt ? Vooral als het zaagje wat oud en stomp is of groffer type kan dit makkelijk gebeuren omdat je dwars op de nerf van de toplaag zaagt. Bij het topgedeelte van het blad dus vooral. Met de zaagtandjes naar beneden zagend op een tafel gebeurt het onder het blad en zie je dit ook niet gebeuren. Ook als je een reserve inbouwt van een paar mm om dan later nog na te schuren kan zo,n splinter vandaar al makkelijk doorlopen op het uiteindelijke blad richting griphelften. Met wat secondenlijm is dat meestal wel netjes te repareren maar voorkomen is natuurlijk beter,
Het risico verschilt per houtsoort, verlijming en conditie van het frame. Mogelijk had je dus geluk omdat hinoki zacht is en niet zo gauw splintert als bijvoorbeeld koto of Limba.
Safer en nog behoorlijjk snel gaat het met een rasp (mits ook wat scherp nog) van dit type : http://www.bouwshoponline.nl/1435-artik ... 1-104.html
Elke bouwmarkt heeft dit soort raspen in assortiment voor nog geen tientje.
Zolang de rasp langs de frameranden loopt en niet dwars erop als een zaagje is het risico op splinteren en lostrekken van de toplaag gering.
Als het verschil tussen de oorspronkelijke maat en gewenste maat erg groot is kan natuurlijk eerst ook een deel weggezaagd worden en dan verder met zo,n rasp.
De laatste vorm - en fijnere oppervlak afwerking kan met (best wit) schuurpapier om een stevige spons of kurken schuurblokje gewikkeld en/of zo,n soort schuursponsje van zelfde bouwmarkt : http://i101.twenga.com/werkbenodigdhede ... 33139f.jpg.
Door een spons die zich meer naar de rondingen vormt ipv harder schuurblokje maar toch wat stevigheid geeft, wordt de ronding als vanzelf regelmatig en worden meteen de scherpe kantjes iets afgerond. Risico op splinteren van de toplaag en afbrekende stukjes door bij het spelen de tafelrand te raken of het batje te laten vallen is,dan later, vooral bij harde toplagen als koto en/of zacht binnenwerk als balsa, iets kleiner.
Hetzelfde sponsje werkt ook goed voor het dunner maken van een grip. Ook dan ontstaat meteen al een gelijkmatige en symmetrische afwerking van de rondingen doordat het sponsje bij meer druk zich ook meer naar de gripvorm vormt.
Tegelijk met het dunner maken kan een niet te dunne grip zo ook gepersonaliseerd/geanatomiseerd worden.
Ik heb zelfs wel meegemaakt dat een grip die dun aanvoelde in bijvoorbeeld het middendeel door wat subtiel bijschuren bij het onderste of bovenste deel dikker ging aanvoelen. Doordat op een of ander punt de hand meer ruimte krijgt gaat de rest van de grip dan voller en dus dikker aanvoelen.
Ben benieuwd te lezen hoe het Klampar framepje speelt. Veel hangt natuurlijk af van de conditie waarin het hout en de verlijming nu verkeerd. Op het oog is dat niet echt te zien.
Het risico verschilt per houtsoort, verlijming en conditie van het frame. Mogelijk had je dus geluk omdat hinoki zacht is en niet zo gauw splintert als bijvoorbeeld koto of Limba.
Safer en nog behoorlijjk snel gaat het met een rasp (mits ook wat scherp nog) van dit type : http://www.bouwshoponline.nl/1435-artik ... 1-104.html
Elke bouwmarkt heeft dit soort raspen in assortiment voor nog geen tientje.
Zolang de rasp langs de frameranden loopt en niet dwars erop als een zaagje is het risico op splinteren en lostrekken van de toplaag gering.
Als het verschil tussen de oorspronkelijke maat en gewenste maat erg groot is kan natuurlijk eerst ook een deel weggezaagd worden en dan verder met zo,n rasp.
De laatste vorm - en fijnere oppervlak afwerking kan met (best wit) schuurpapier om een stevige spons of kurken schuurblokje gewikkeld en/of zo,n soort schuursponsje van zelfde bouwmarkt : http://i101.twenga.com/werkbenodigdhede ... 33139f.jpg.
Door een spons die zich meer naar de rondingen vormt ipv harder schuurblokje maar toch wat stevigheid geeft, wordt de ronding als vanzelf regelmatig en worden meteen de scherpe kantjes iets afgerond. Risico op splinteren van de toplaag en afbrekende stukjes door bij het spelen de tafelrand te raken of het batje te laten vallen is,dan later, vooral bij harde toplagen als koto en/of zacht binnenwerk als balsa, iets kleiner.
Hetzelfde sponsje werkt ook goed voor het dunner maken van een grip. Ook dan ontstaat meteen al een gelijkmatige en symmetrische afwerking van de rondingen doordat het sponsje bij meer druk zich ook meer naar de gripvorm vormt.
Tegelijk met het dunner maken kan een niet te dunne grip zo ook gepersonaliseerd/geanatomiseerd worden.
Ik heb zelfs wel meegemaakt dat een grip die dun aanvoelde in bijvoorbeeld het middendeel door wat subtiel bijschuren bij het onderste of bovenste deel dikker ging aanvoelen. Doordat op een of ander punt de hand meer ruimte krijgt gaat de rest van de grip dan voller en dus dikker aanvoelen.
Ben benieuwd te lezen hoe het Klampar framepje speelt. Veel hangt natuurlijk af van de conditie waarin het hout en de verlijming nu verkeerd. Op het oog is dat niet echt te zien.
Nee, er kwamen geen splinters los. Ik heb een nieuw zeer fijn figuurzaagje gebruikt en dat heeft al eerder goed gewerkt bij het aanpassen van een Giant Dragon Super Balsa 2.
Overigens denk ik niet dat mijn nieuwe (tweede-hands) Klampar een bovenblad van hinoki heeft want het ziet er veel meer als limba of koto uit.
Ik denk dat je wat dat betreft de Klampar-H bedoeld. Ik weet niet precies de houtsamenstelling van dit frame en ook niet in welke klasse (all,off etc.) ik hem moet plaatsen. Ga vanavond even testen. Heb er twee oude rubbers op geplakt: fh: Palio HK 1997 en bh: Donic Coppa Jo Gold.
Ben benieuwd.
Overigens denk ik niet dat mijn nieuwe (tweede-hands) Klampar een bovenblad van hinoki heeft want het ziet er veel meer als limba of koto uit.
Ik denk dat je wat dat betreft de Klampar-H bedoeld. Ik weet niet precies de houtsamenstelling van dit frame en ook niet in welke klasse (all,off etc.) ik hem moet plaatsen. Ga vanavond even testen. Heb er twee oude rubbers op geplakt: fh: Palio HK 1997 en bh: Donic Coppa Jo Gold.
Ben benieuwd.
Stiga Rosewood XO
F.H. DHS Hurricane 3-50
B.H. Yinhe Big Dipper
F.H. DHS Hurricane 3-50
B.H. Yinhe Big Dipper
Ik wou de risico,s wat schetsen voor geval mensen al te enthousiast met een roestige of te groffe figuurzaag aan de gang gaan :).
Gisteren de Klampar getest. Zeer veel controlle en ik had het idee dat de voor mij altijd moeilijke forehand met dit frame toch beter gaat. De Donic Coppa was ook nieuw voor mij. Ik speel normaal met een zachtere tensor op mijn backhand en dit ging erg strak, hard en precies. Zondag verder testen.
Stiga Rosewood XO
F.H. DHS Hurricane 3-50
B.H. Yinhe Big Dipper
F.H. DHS Hurricane 3-50
B.H. Yinhe Big Dipper
Vandaag weer twee uur gespeeld met de oude Klampar. Veel mensen op de club vinden het een schande dat ik de zaag in dit oude plankje heb gezet maar het speelt absoluut fantastisch. Getraind met een wat oudere Chinese kennis die mij steeds met m'n back-hand laat openen. Ondanks dat hij weet waar de ballen komen kan hij toch steeds gaan rapen! Superlekker framepje. Ik blijf trouwens wel gewoon met m'n Juic Hybrid competitie spelen.
Misschien is dit batje wel het antwoord op al die E. J . onzin want ik ben hier eigenlijk perfect tevreden mee. Dan blijven m'n nieuwe Joola's, stiga's en Osp's maar even in de kast liggen naast de Avaloxen en Dhs-en!
Misschien is dit batje wel het antwoord op al die E. J . onzin want ik ben hier eigenlijk perfect tevreden mee. Dan blijven m'n nieuwe Joola's, stiga's en Osp's maar even in de kast liggen naast de Avaloxen en Dhs-en!
Stiga Rosewood XO
F.H. DHS Hurricane 3-50
B.H. Yinhe Big Dipper
F.H. DHS Hurricane 3-50
B.H. Yinhe Big Dipper