Hallo beste mensen,
Even een vraagje ,
ik speel nu al een paar jaar met een bepaald merk. Ik merk nu voor de tweede keer dat na één seizoen de rubbers glad zijn , hoe krijg je de rubbers weer in conditie
Slijtage rubbers
Re: Slijtage rubbers
helpt olijfolie ??
Ik gebruik soms olijfolie op de rubberzijde. Eenvoudiger is het met de vingers insmasseren van wat witte lampenolie. Dit zijn vrij eenvoudige manieren om je rubber weer wat op te frissen. Ze zijn weer wat stroever en voor mijn gevoel spelen ze ook weer wat levendiger. Ik doe dit niet met nieuwe rubbers, maar na een maandje of 3 begin ik hiermee, en herhaal dit om de 2-3 weken.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
Dank je Danny voor je antwoord
ik zie ook dat er zonnebloem wordt gebruikt wat is dan het verschil met olijf en lampenolie.
Uiteindelijk zijn er meerdere opties. Ook zwitsal babyolie heb ik wel eens gelezen en WD40. Wat uiteindelijk het beste is weet ik niet. De lampenolie is wel heel eenvoudig aangezien je die er direct inwrijft. Olie is dikker en trager. Laatst een oude 729 van mijn zoon met olijfolie gedaan. Het oude rubber van 3 jaar oud voelde weer wat zachter en veel stroever. Een behandeling met olie is meer werk maar het resultaat is ook wel wat beter. Ik heb er echter ook wel eens een rubber mee verpest. Door het niet mooi gelijk aan te brengen op het rubber en het erop te laten zitten werd het rubber wat hobbelig. Vandaar dat ik meestal voor lampenolie kies. Het werkt prima als onderhoud, en er kan niet veel mis. Ik heb echt het gevoel dat het rubber er goed door verrijkt wordt en weer wat stroever is. Een liter kost 2-3 euro en je hebt voor 20 jaar genoeg. Zou wel een blanke olie nemen, en niet een gekleurde. Zou niet weten of die kleurstoffen een nadelig effect hebben op het rubber en of er iets van de kleurstof zichtbaar is.
Het is ook nog mogelijk om de spons te behandelen. Dat doe ikzelf bijna nooit. Ik merkte daar minder van dan behandeling van het rubber.
Het is ook nog mogelijk om de spons te behandelen. Dat doe ikzelf bijna nooit. Ik merkte daar minder van dan behandeling van het rubber.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
als je alleen de toplaag behandelt, maar niet de spons, dan komt na een tijdje je rubber onder spanning te staan, waardoor deze loskomt van het frame. Dit geldt zeker voor moderne rubbers. Je ziet dan aan de zijkanten bolling ontstaan.
Rubber zet namelijk uit met olie. Dat is hetzelfde wat Danny beschrijft: dat het rubber hobbelig wordt als de olie onregelmatig is aangebracht. Als de toplaag wel uitzet, maar de spons niet, dan gaat hij krom staan. Beetje hetzelfde als vroeger met snellijm: dan ging rubber soms "oprollen". Dan moest je wachten tot het weer recht werd, soms door meerdere lagen lijm te laten intrekken.
Tip om een rubber weer "op te piepen" is dus van je frame afhalen en beide kanten behandelen met evenveel olie. En als het niet meer vettig is weer monteren. Heb het wel eens gedaan, en merkte dan ook dat ik een stuk af kon knippen doordat het rubber echt "gegroeid" was.
Echter, dat is veel werk voor verlenging van levensduur met slechts korte tijd, en bovendien kan het niet oneindig doorgaan, als het teveel in grootte stijgt, dan veranderen de eigenschappen ook natuurlijk, en ongetwijfeld niet ten goede.
Voorzichtig insmeren met wat olie en hopen dat het blijft zitten kan echter geen kwaad.
Rubber zet namelijk uit met olie. Dat is hetzelfde wat Danny beschrijft: dat het rubber hobbelig wordt als de olie onregelmatig is aangebracht. Als de toplaag wel uitzet, maar de spons niet, dan gaat hij krom staan. Beetje hetzelfde als vroeger met snellijm: dan ging rubber soms "oprollen". Dan moest je wachten tot het weer recht werd, soms door meerdere lagen lijm te laten intrekken.
Tip om een rubber weer "op te piepen" is dus van je frame afhalen en beide kanten behandelen met evenveel olie. En als het niet meer vettig is weer monteren. Heb het wel eens gedaan, en merkte dan ook dat ik een stuk af kon knippen doordat het rubber echt "gegroeid" was.
Echter, dat is veel werk voor verlenging van levensduur met slechts korte tijd, en bovendien kan het niet oneindig doorgaan, als het teveel in grootte stijgt, dan veranderen de eigenschappen ook natuurlijk, en ongetwijfeld niet ten goede.
Voorzichtig insmeren met wat olie en hopen dat het blijft zitten kan echter geen kwaad.
dank je