Butterfly Zhang Jike Super Zlc

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Plaats reactie
Danny1973
Moderator
Moderator

Butterfly Zhang Jike Super Zlc

Bericht door Danny1973 »

Sinds een weekje ben ik in het bezit van een Zhang Jike Super Zlc. Ondanks mijn overtuiging om de rest van cariere alleen nog met volledig hout te spelen, heb ik toch weer een frame een extra laagje. Ik had een oud stiga alser frame gevonden, en via een buitenlandse site was iemand oo zoek naar precies dit type frame. Hij had er een leuk bedrag voro over, of diverse frames, waaronder deze szlc. Omdat ik toch wel wat nieuwsgierig ben naar dit "veel te dure" frame heb ik besloten om te ruilen. Het frame is duidelijk te zien wel gebruikt. Op 3 plaatsen kleine splintertjes eraf door het raken van de tafel, en de oranje vlammen op het blad zijn wat vervaagd door rubbers vaak verwisselen of licht opschuren. Zelf heb ik even een licht schuurpapiertje onderaan bij het blad gehaald omdat ik het nog iets te scherp vond.

Ik heb nog niet veel gespeeld maar toch even mijn eerste indruk:

Een redelijk zwaar frame met 91 gram, waarbij mijn voorkeur normaal rond de 87 gram ligt. Met twee Vega Japan rubbers is de combinatie bijna 190 grame, en voelt het iets headheavy aan. Met mij lichtere rhyzm-p rubbers is de combinatie perfect in balans en voelt het niet zwaar aan ondanks dat het toch 182 gram is. Het handvat is een stukje dikker dan mijn pg-7 maar voelt heel comfortabel aan. Het iets geribbelde hout is minde gevoelig voor zweet in je hand dan een osp frame wat relijk glad qua oppervlakte wordt na langer gebruik ( bijna 3 jaar ondertussen)

Bij het inspelen met de rhyzm-p valt het mij op dat het tempo redelijk vlot is maar de controle goed. Het speelt redelijk direct, heeft geen vibratie, maar is niet zo extreem snel als ik had verwacht. Een Joola Kool, een Rossi emotion of een schlager carbon vind ik harder en stijver aanvoelen. Natuurlijk is het frame vlot, maar niet alleen maar super hard en springerig. Ook met backhand contra voelt het heel snel gewoon aan.

Forehand topspin gaat heel eenvoudig waarbij je goed qua tempo kunt varieren. Een relatief rustige spinbal met variatie en als je doorspint zie je qua tempo zij ware potentie als het om snelheid gaat. Goed dicht bij tafel maar ook heel contoleerbaar vanuit de tweede lijn.

Blokken is echt eenvoudig met dit frame. Waar ik bij de virtuoso en de pg-7 de laatste tijd wat moeite had, voelt het met dit batje beter aan. Heel eenvoudig, strak en snel qua blokken, en dan vooral een redelijk actief blok van de bh kant is gevaarlijk voor de tegnstander doordat je redelijk tempo maakt.

Voor de training even een doos met ballen gepakt om te serveren. De eerste ballen ging het net in, maar nadat ik het gevoel te pakken kreeg lukt het om met veel effect en heel goed geplaatst kort te serveren. Het verschil tussen hard en zacht raken is denk ik wel het meest bijzondere aan dit frame. De versnelling bij een actieve slag is enorm en het rustige gevoelige spel bij langzame slagen is precies.

Dit alles is slechts na een uurtje spelen, en uiteraard te snel om een conclusie te geven. Ook moet ik schuiven nog testen en zal ik in een update op korte termijn toevoegen.
Mijn eerste indruk is positief. Het frame speelt echt anders dan wat ik verwacht had. Het is iets minder snel als ik verwacht had uit reviews die ik erover heb gelezen, het softe gevoel bij rustige slagen vind ik prettig aanvoelen. Het is nog te vroeg om aan te geven of ik uiteindelijk met dit frame blijf spelen, maar ik vind het in ieder geval toch wel leuk om dit duurste Butterfly frame eens te spelen, en te ervaren of het nou echt zo bijzonder is. Ik hou jullie op de hoogte.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
Danny1973
Moderator
Moderator

Re: Butterfly Zhang Jike Super Zlc

Bericht door Danny1973 »

De zhanng jike super zlc is alweer verkocht. Daar waar ik entousiast schreef ben ik dat nog steeds wel, maar weet zeker dat het mij niet voldoende past.
Tijdens een tweede en derde training met dit batje heb ik tegen een verdediger met noppen ballen geslagen die ik normaal niet kan. Bal open, tweede terugleggen op de noppen en de derde spin ik normaal nogmaals. Met de szlc lukte het eenvoudig om er vlak en heel hard doorheen te slaan. En de ballen gaan dan ook echt extreem snel zonder weg te vliegen. Dit heb ik in het verleden met heel harde carbon frames altijd als probleem gehad. Echt een bijzondere eigenschap van dit batje.
Wat echter toch lastiger was dan ik vooraf verwachte is toch het blokken. In een oefening waarbij de tegenstander op een vaste kant van de tafel spint zijn ze heel goed te blokken door de voorspelbare plek. Echter in een spelsituatie waarbij je niet altijd op tijd bij de bal bent wordt het een compleet ander verhaal. Dan springen de ballen bij mij ver over de tafel.
Hetzelfde gebeurt in een contra rally. Dicht bij de tafel gaat het prima, maar bij een stapje naar achter, heb ik veel last gehad om de bal voldoende laag en op tafel te houden.
Wat mij zelden lukt is om regelmatig scorend te serevern. Het effect met dit batje is wonderbaarlijk veel, en goed te plaatsen. De super zlc laag is toch wel iets bijzonders zoals het hele batje toch wel is. Voor de lol echt leuk om eens een paar keer mee te hebben gespeeld, maar voor mij een tandje te snel om te kunnen spelen in wedstrijden. Iemand die voldoende snel is en vol op de aanval speelt echt wel een interessant frame, maar voor een wat meer allround speler denk ik dat je onvoldoende controle hebt om er echt goed mee uit de voeten te kunnen. €350 voor dit frame is veel geld, en in mijn ogen nog steeds teveel. Het is bijzonder, maar er zijn ook veel andere frames die redelijk aan dit frame kunnen tippen.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

De verre throw is bedoeld om de kortere throw door de enorme hoeveelheid topspin van chinese spelers met hun harde chinese rubbers en ook de harde bh rubbers te compenseren. Daarvoor worden de zachte houtlaagjes (abachi of limba ?) die tussen de kern en het composiet overdwars zijn ingebouwd wat dikker gemaakt. Net als voor defensieve frames vaak gedaan wordt om de throw langer en hoger te maken voor topspin. Bh kappen wordt de throw dan juist lager als er goed spin gezet wordt. . Gewoon carbon heeft als vezel (waarmee carbon draden dan gemaakt zijn) weinig rek en dan werkt het zachte onderlaagje het carbon tegen voor de snelheid. Bij defensieve carbon frames wordt dat ook benut voor een vertragend effect.

Flexibelere kunstvezels als glasvezel en modernere vezels als aramide en weet ik wat allemaal complementeren hier beter mee voor offensieve frames doordat ze ook een wat zachtere composietlaag geven . Zhang jike heeft alleen een bh die qua techniek en snelkracht meer power heeft dan de andere topspelers. Daardoor kan hij met zoiets overweg om dat extra te benutten. Het complemeteerd zijn techniek dus ook.
De vroegere voorkeur van chinese spelers voor de zachtere flexibelere zweedse frames komt er in feite ook weer in terug..

Zo,n frame (en ook het normale zjk alc frame neem ik aan) is ahw onderdeel van een geheel batje als een concept en batje weer onderdeel van een spelconcept.
Zolang je de bal hoog genoeg tov het net kunt raken met bh is de throw nog wel kort te houden waarschijnlijk maar als een topspin opening van de tegenpartij door topspin laag wegspringt en de traagheid maakt de afsprong korter (waardoor de bal eerder dipt na de stuit) dan ben je gezien en wat laat bij een gewone contra bal of blokbal ook. ....hoog ...ver ...over als je zelf niet met voldoende topspin speelt om het frame te compenseren.
Zhang jike neemt dan ook met zijn bh de spin nog genoeg over (dankzij ook de hardere spons) en houdt de throw kort genoeg dank zij de spin.
Hakkend een serve retourneren is door de langere dwell een langer doorgehaalde slag nodig en zit de tafel eerder in de weg. Dan is de throw niet te hoog maar niet laag genoeg wat voor het resultaat op hetzelfde neerkomt .. te .hoog en/of te ver..

Ook op lager niveau is dit concept best te benutten omdat er dan ook meer tijd gegeven wordt en minder spin van de tegenstanders. komt (door het lagere spel niveau van twee kanten). Een chinees rubber op fh (of spinart ? ) is alleen onmisbaar denk ik op fh,
Bh zou een spinnige hardere tensor als Tibhar aurus dan goed met zo,n type bouw samen kunnen gaan. Met dat rubber is het door de straffe toplaag mogelijk om met een korte kap slag boven tafel goed controle te krijgen zodat de tafel niet geraakt wordt maar de bal wel spin oppakt en door de snelle grip lager afspringt zonder te veel snelheid van het frame naar voren mee te krijgen door licht toucheren.
Er zijn alleen genoeg andere frames die hetzelfde principe/concept benutten (met of zonder composiet) omdat het gewoon goed combineert met chinese rubbers om voldoende lengte in de slagen te krijgen. Wat dit betreft niks nieuws alleen bij japanse en europese merken zijn dit soort frames wat zeldzamer om - commercieel ook - voor de hand liggende reden.
Floris
Super Member
Super Member

Bericht door Floris »

Waarom staat dit topic bij rubberreviews?
Misschien moet er bij frames ook een plek komen om reviews te posten.
Stiga Rosewood XO
F.H. DHS Hurricane 3-50
B.H. Yinhe Big Dipper
CSBV
Super Member
Super Member

Bericht door CSBV »

Dan liever categorieën Rubbers, Frames en Batcombinaties combineren en omnoemen naar Materiaal o.i.d.
Anders hebben we straks tig categorieën met allemaal 1 of 2 subcategorieën.
CSBV all wood Andro Rasanter C53 Andro Rasanter C53
CSBV all wood Gewo Nexxus EL 48 Gewo Nexxus EL 48
Plaats reactie