Dit wordt vaak aan het frame toegeschreven maar ik vraag me sinds kort af of je dit wel zo kunt zeggen.
Bij groter frameblad worden de rubbers immers ook groter. Ik ben nu geneigd te denken dat het eigenlijk meer de grotere rubbermaat is waardoor het rubber meer energie opvangt en soupeert door de relatieve traagheid van de rubberrebound tov een frame.
Dit zou bijvoorbeeld getest kunnen worden met een returnbord waar (gelijke) rubbers in verschillende maten op geplakt kunnen worden. Hoe kleiner het rubber deste minder energie zou het dan moeten weghalen uit de stuit en deste verder stuit de bal terug. Of niet natuurlijk maar ik verwacht dit - intuitief - wel. Hoe "sneller" het returnbord zonder rubbers is deste meer invloed deze vertragingsfaktor dan ook zou kunnen hebben.
Een faktor kan sterker zijn maar ook zwaarder wegen tov andere faktoren en dan sterker lijken of andersom.
Zelf heb ik wel frames getest met veel te kleine rubbers en dan merkte ik ook iets wat deze richting op wijst. De dwell werd korter en daardoor voelde het sneller en was dat dus mogelijk door zo,n minder sterk vertragend effect. De spin die ik hierdoor kon halen was - gevoelsmatig en afgaand op het effect ervan op het batje van mijn tegenspeler - ook minder.
Inmiddels ben ik wel zeker dat dit realistischer is dan het idee dat groter frameblad het frame zelf trager maakt, Het batje wordt er inderdaad trager van maar het rubber (vooral) meer vertragend.
Als het frame gewicht gelijk zou blijven door een per vierkante centmeter minder zwaar blad valt dat uiteraard ook anders uit dan wanneer een bestaand frameblad groot gelaten wordt of verkleind,.
Het gewicht van het rubber per vierkante centimeter in verhouding tot het frameblad per vierkante centimeter kan hierdoor veranderen of gelijk blijven. Die verhouding heeft in mijn ervaring veel invloed op de spelkarakteristiek.
Bij een overall zwaarder batje vertraagd dit natuurlijk de slagen van de speler maar wordt het batje dan trager of de speler ?
Is dit mogelijk ook de reden dat sommige topspelers de rubbers wat groter laten (voor zover wordt toegestaan door scheidsrechters) . Meer dwell zodat ze meer maximale spin kunnen halen dankzij de sterkere vertraging ? Maximale spin kost dan wel ook meer energie maar dat kan uiteraard lonend zijn en ook mogelijk maken meer energie te investeren in balsnelheid. zodat de. tegenstander niets ervan merkt dat het batje trager is door de wat groter geknipte rubbers.