Ik heb veel goede reviews gelezen dus ik dacht, laat ik het maar eens proberen. De sound versie is een zachtere variant van de normale Calibra en wat mij betreft een goede backhand kandidaat. Binnenkort zal er wel een review van mij verschijnen.
Hier nog even wat meer informatie:
De Calibra LT heeft een medium harde onderlaag, welke voor de hooggekwalificeerde speler met een uitstekende techniek geschikt is. De Calibra LT is voor gevorderde spelers, die naar een ongehoorde spin en speed verlangen en dit met het nodige balgevoel.
Tempo: 113
Effect: 106
Controle: 74
Hardheid: Medium
De Calibra LT Sound heeft een zachte onderlaag, vandaar dat de rubber voor alle soorten offensieve speltypes geschikt is. Met de zachte onderlaag heeft u veel controle, in het bijzonder bij het blokken en serviceontvangst, maar u bent nog altijd in staat dodelijke spin en smash ballen te spelen. De zachte onderlaag van de Calibra LT Sound heeft bij het baltrefpunt een fantastische sound. Korter kunt u niet bij het gevoel van het "nat lijmen" komen!
Tempo: 103
Effect: 107
Controle: 80
Hardheid: Soft
Foto's: Stiga Calibra LT:
Stiga Calibra LT Sound: Set-up voor deze review:
OSP Virtuoso FL Off-
Stiga Calibra LT
Stiga Calibra LT Sound
Eerste indruk:
Bij het open maken viel mij op dat het ontzettend mooie rubbers zijn. Ze hebben een hele mooie kleur! De topsheet van de Calibra en Calibra Sound grippig en niet kleverig. Dit vind ik persoonlijk erg lekker. Op een een of andere manier zien de nieuwe kleverige rubbers er zo goedkoop uit.
Dikte en hardheid:
Calibra LT 2.0 mm zwart, hardheid: Medium
Calibra LT Sound 1.8 mm rood, hardheid, Soft
Snelheid:
Ongelooflijk snel! Het snelste rubber dat ik ooit heb geprobeerd.
Even ter vergelijking van snel naar langzaam:
Calibra LT -> Calibra LT Sound -> Tenergy 05 -> Hurricane 3 Neo -> Mercury 2 -> Impuls Speed
Ik denk dat de Sound versie net zo snel is als de normale Calibra. Ik heb de Sound versie in 1.8 mm en de normale in 2.0 mm en ze zijn bijna even snel. Als je ze allebei in de dezelfde dikte neemt zal het even snel zijn.
Door de "long trajactory" (lange baan) van de bal, lijkt het of dit rubber alleen nog maar sneller gaat. De bal land met topspin op het eind van de tafel. Door de snelheid en de lange baan moet de tegenstander snel reageren.
Let op: Dit rubber is nier zo snel dat het niet te controleren is! De controle is een van de sterke punten van dit rubber.
Spin:
Dit vergt enige gewenning. In het begin dacht ik dat je relatief weinig spin kon geven met dit rubber, maar na tijd spelen blijkt dit toch heel veel te zijn!!! Je moet de bal goed en dun raken. Wanneer dit lukt geef je echt een goede spin bal!
Ter vergelijking met andere rubbers: (van veel spin, naar weinig spin)
Tenergy 05 -> Calibra LT -> Calibra LT Sound -> Hurricane 3 Neo -> Galaxy Mercury 2 -> Andro Impuls Speed
Nu vind ik dat de laatste twee ongeveer gelijk zijn.
Controle:
Ondanks de snelheid is dit rubber erg goed te controleren. Je kan de bal precies plaatsen waar jij wilt. Zoals de omschrijving van het rubber al zegt, is het rubber voor gevorderde spelers. Dit is ook zeker waar. Je moet een goede topspin slag hebben, je moet er goed voorstaan. Uit positie even met je pols de bal nog net even met een bol spinnetje de bal op de tafel krijgen is best lastig.
Ter vergelijking met andere rubbers: (van hoge naar lage controle)
Andro Impuls Speed -> Hurricane 3 Neo -> Calibra LT -> Calibra LT Sound -> Galaxy Mercury 2-> Tenergy 05
Bal afsprong:
Beide Calibra's hebben een lage balafsprong. In combinatie met de "long trajectory" is dit heerlijk! Geen hoge ballen en alles laag en strak over het net. Natuurlijk kan je een bolle topspin geven, maar dan moet je batstand en misschien je slag iets aanpassen.
Spinnen:
Spinnen is waar dit ding schittert! De "long trajectory", de spin en de snelheid maakt dit rubber tot het ideale rubber voor aanvallers. Topspin over topspin? Geen probleem! Heerlijk deze slag!
Spinnen op een backspin bal ging in eerste instantie een stuk moeilijker. Ik was erg aan mijn Hurricane 3 Neo gewend, waar ik dik een jaar mee gespeeld heb, dus dat was enige gewenning. Uiteindelijk is dit ook geen probleem meer. Ik vind dit rubber op dit gebied zelfs beter dan de Hurricane 3 Neo. Met de openings topspin op een backspin bal gaat de bal snel en laag naar de overkant. Zo snel dat de tegenstander er gewoon niet voor klaar staat. Echt een plus punt! Wederom is het niet zo snel dat het niet te controleren is.
Schuiven:
Dit ging prima met beide rubbers. Door de lage balafsprong kan er laag over het net geschoven worden. Ondanks de snelheid en de "long trajectory" gaat schuiven erg goed. De bal kan goed kort geschoven worden.
Blokken:
Blokken is met beide rubbers een zegen! Dit gaat gewoon erg goed. Hier geen aanmerkingen op.
Serveren:
Serveren, was ook in het begin even lastig. Zoals al eerder gezegd was ik gewend aan de Hurricane. Dit is een hard rubber en nu speel ik met medium/zacht rubber. Hier moet toch de manier/moment van raken veranderd worden. Eenmaal gewend, prima! Pendulum service gaat perfect, alleen een simpele backhand schuif service zit niet erg veel spin in, als je de service verder goed kort houdt, is er niks aan de hand.
Gewicht:
Licht! Heerlijk, eindelijk van die zware rubbers af!
Even een overzicht: (van zwaar naar licht)
Tenergy 05 -> Galaxy Mercury 2 -> Hurricane 3 -> Calibra LT -> Andro Impuls Speed -> Calibra LT Sound
Nu vind ik de Calibra, Impuls Speed en de Calibra Sound bijna even zwaar.
Geluid:
Dit is echt geweldig, het geeft dat oude lijm geluid! Echt zo'n harde *TOK*, briljant! Mensen vroegen gewoon of ik gelijmd had, geweldig!
Het verschil tussen de Calibra LT en de Calibra LT Sound:
Dit is een moeilijke. Ik vind de rubbers namelijk erg op elkaar lijken. De Sound versie is iets zachter, maar speelt eigenlijk bijna hetzelfde. De Calibra LT is iets moeilijker te controleren op de Backhand. De Sound versie is hier beter geschikt voor.
Ik vind de Sound versie bijna hetzelfde als de Andro Impuls Speed (de Impuls Speed is iets zachter), waar ik al 1.5 jaar mee speel. Ik wilde een vervanging voor de Impuls Speed, omdat deze bij mij net aan 1 seizoen mee gaat. Hopen dat de Calibra langer mee gaat.
Voor wie is de Calibra LT (Sound)?
De Calibra LT (sound) is niet een rubber waar je zo maar even aan went. Met inspelen zal iedereen dit rubber geweldig vinden, maar in de wedstrijd draait alles om precisie. Het op het goede moment raken en de juiste beweging is cruciaal.
De Calibra LT (Sound) is voor de gevorderde speler, die zich kan aanpassen aan een rubber, een redelijk tot goed voetenwerk heeft en de juiste slagen in zich heeft.
Mocht je in het begin het rubber niet lekker vinden, blijf er mee doorspelen, na enige gewenning is dit rubber heerlijk!
Conclusie:
In het begin was de Calibra LT op de forehand erg wennen. Ik was de Hurricane 3 Neo (hard) gewend en dit zachte rubber koste enig aanpassing (andere manier van raken, andere batstand etc) Nu 3 weken verder ben ik helemaal gewend en kan ik alles met dit rubber. Harde slagen, zachte slagen, bolle topspin, kort leggen noem het maar op. Zeer tevreden met dit rubber en hier ga ik zeker mee door!
De Calibra LT Sound op de backhand, voelde praktisch hetzelfde als de Impuls Speed. De Impuls Speed is wat zachter, maar de Sound versie koste geen aanpassing! Deze is dus onmiddellijk goed gekeurd!
Met deze set-up ga ik het volgend competitie seizoen spelen. Ik ben benieuwd hoe lang de rubbers mee gaan.
Als je vragen hebt, stel ze gerust, ik beantwoord ze met plezier!