Ok vroeger heb ik tussen mijn 9e en 15e bij een vereniging training gehad en die laatste jaren ook competitie gespeeld. Buiten wat vakantiemomentjes heeft het vanaf mijn 15e tot een paar maanden terug helemaal stil gelegen, een pauze van bijna 25 jaar.
Nu ben ik dus sinds een paar maanden het weer steeds serieuzer aan het oppakken. Eerste paar keer gespeeld met afgeschreven batjes van de decathlon die bij aankoop al niet veel soeps waren.
Toen heb ik een Joola Carbon pro gekocht, een kant en klaar batje voor een kleine 40 euro.
Het ging meteen een stuk beter en de verslaving begon te groeien. Ik begon mij wat te verdiepen in materiaal en raakte het spoor begrijpelijkerwijs al snel kwijt, en des te meer ik erover lees des te meer kom ik tot de conclusie dat het vooral uitproberen is wat ik prettig vind spelen.
Toch wil ik een poging doen om uit te leggen waar mijn huidige combo in mijn beleving niet passend is, dwz in hoeverre ik daar zelf mijn vinger op kan leggen.
Ik ben 2,5 maand geleden bij de locale tafeltenniswinkel om advies gaan vragen en op de vraag wat mijn speelstijl is kon ik eigenlijk niet echt heel duidelijk antwoord geven, en dit vind ik nog steeds lastig.
Ik weet van vroeger dat ik vaak geneigd was om al snel een of meerdere stappen achteruit te zetten en een meer verdedigend spel te hebben.
Dit is nu ook wel vaak het geval en ik breng echt veel harde ballen terug als ik verdedig alleen ben ik toch ook aan het trainen op wat meer bij de tafel blijven en wat meer het defensieve met het offensieve te combineren. Wat mij echter wel duidelijk geworden is, is dat ik niet comfortabel ben heel dicht bij de tafel. Maar ben ervan overtuigd dat uiteindelijk om te winnen het belangrijk is als je sterk bent met aanvallen.
Mijn sterke punt is toch wel mijn backhand aan het worden, vooral van wat grotere afstand kan ik met regelmaat echt harde ballen met mijn backhand slaan die ik dan vaak ook nog eens heel aardig weet te plaatsen. Mijn spel is ook wel echt backhand georienteerd, voel me vaak veel minder zeker met mijn forehand dus daar valt nog wel wat te verbeteren. Bij de winkel heb ik toen de Donic Persson Power AR senso met Gewo target air tec rubbers meegekregen, ik geloof in 1,7mm.
Bij de eerste keer spelen had ik een hele goede indruk van deze combo, ik kon veel slagen veel beter maken dan met de goedkope Joola. Echter na een dag of 4 spelen (ik speel dagelijks 3 keer per dag in de pauzes op mijn werk) begon ik ineens veel over de tafel heen te slaan en in het net, alsof het batje en/of rubbers nu pas echt 'loskwamen'. Dit is wel vrij snel beter geworden, en de snelheid sluit denk ik goed aan bij mij. Wat me heel goed bevalt is in ieder geval het gewicht, het batje is met 160 gram lekker licht. En ondanks dat offensieve frames vaak wat zwaarder zijn kan ik echt wel slagen produceren die qua snelheid meer dan toereikend zijn, dus voor nu zoek ik zeker niet meer snelheid. Waar kom ik dan te kort, ik kon met de Joola veel scherpere schuifballen maken die ik gecontroleerd rakelings over het net geplaatst kreeg, dat is nu gevoelsmatig toch een stuk lastiger en voor deze Donic had ik toch meer vertrouwen in mijn schuifspel en realiseer me dat door deze afname van vertrouwen het grootste deel van de ellende ontstaat. Zo ook voor topspin ballen, voor de Donic bracht ik vaak hele mooie forehand top en sidespin ballen heel scherp terug vanaf grotere afstand. Het vertrouwen en controle daarin zijn ook echt afgenomen.
Ik heb veel gelezen op verschillende forums en duidelijk is mij geworden dat ondanks dat ik vroeger natuurlijk training gehad heb en deels nog steeds in mijn systeem heb zitten ik toch mezelf weer veel opnieuw moet gaan aanleren en dus een frame nodig heb die me goede feedback geeft zodat duidelijk doorgegeven word aan mijn hersens wanneer de bal mooi rond de sweetspot geraakt word en wanneer dit niet het geval is. Ik lees links en recht toch ook best veel twijfels over het nut van de Senso (hol handvat) frames en vraag me ook af in hoeverre mijn frame niet topzwaar is en zodoende ook balans mist.
Ik kan natuurlijk niet vergelijken wat het verschil is met een klassieke combo Stiga Allround met Mark V erop, dat lijkt toch wel echt het referentiekader op gebied van balans, controle en gevoel te zijn maar wellicht zit er nauwelijks verschil tussen mijn setup en de Stiga, in theorie zijn het beide allround frames en wellicht zit er in de rubbers ook niet veel verschil. Helaas kan ik mij ook niet veroorloven een hoop verschillende batjes aan te gaan schaffen om er zodoende in de praktijk achter te komen waar ik me lekker bij voel. Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk heb gemaakt wat mijn niveau zo'n beetje is en wat ik zoek. Alvast bedankt voor jullie input.
Herintreder zoekt passender materiaal.
Re: Herintreder zoekt passender materiaal.
Hoi Rembem, welkom op het forum. Dat is nogal een verhaal en lastig om daar een passend antwoord op te geven. Een vergelijk van batjes is vaak wat lastig als je zowel rubbers en het frame aanpast. Mijn voorkeur is om nieuwe rubbers op een voor mij bekend frame te plakken. De Joola ken ik niet, maar het Donic frame is echt een prima frame om de techniek weer goed aan te leren met voldoende controle en relatief vlot. Een 5 laags houten frame vind ikzelf een prima basis om goed mee te kunnen spinnen, maar ook goed in het schuifspel. De dikte van je Gewo rubbers kan ook iets meespelen. Een wat dunnere spons geeft wat meer controle. Wat kan helpen als je met forehand over slaat is om iets meer naar voor te bewegen / in te draaien met je bovenlichaam. Wellicht dat je jouw slag iets te veel omhoog haalt.
De Gewo Air Tec heb ik zelf niet gespeeld, maar zal waarschijnlijk wat stroever en sneller zijn dan de rubbers op een kant en klaar batje. Bij stroever rubbers zal je meer effect en in dit geval waarschijnlijk meer snelheid hebben. Daarbij is aanpassen aan het materiaal en wennen belangrijk. Ik vind de keuze voor 1.7 een prima idee. Geef het nog even de tijd. Spelen jullie altijd partijtjes of oefenen jullie ook. Het gevaar bij alleen partijtjes is dat je graag wint, maar onvoldoende oog hebt om je slagen weer te optimaliseren. Ga je ook wel eens naar een club. Misschien dat iemand daar eens naar je slagbeweging kan kijken.
Een glad oud batje zorgt er bijvoorbeeld voor dat je de bal erg omhoog moet liften. Als je daar de eerste paar maanden mee hebt gespeeld kan het zomaar zijn dat je jezelf een iets verkeerde slag hebt aangeleerd. Zeker met de langere forehand slag kan dat merkbaar zijn.
De Gewo Air Tec heb ik zelf niet gespeeld, maar zal waarschijnlijk wat stroever en sneller zijn dan de rubbers op een kant en klaar batje. Bij stroever rubbers zal je meer effect en in dit geval waarschijnlijk meer snelheid hebben. Daarbij is aanpassen aan het materiaal en wennen belangrijk. Ik vind de keuze voor 1.7 een prima idee. Geef het nog even de tijd. Spelen jullie altijd partijtjes of oefenen jullie ook. Het gevaar bij alleen partijtjes is dat je graag wint, maar onvoldoende oog hebt om je slagen weer te optimaliseren. Ga je ook wel eens naar een club. Misschien dat iemand daar eens naar je slagbeweging kan kijken.
Een glad oud batje zorgt er bijvoorbeeld voor dat je de bal erg omhoog moet liften. Als je daar de eerste paar maanden mee hebt gespeeld kan het zomaar zijn dat je jezelf een iets verkeerde slag hebt aangeleerd. Zeker met de langere forehand slag kan dat merkbaar zijn.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max