Xiom Solo

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Plaats reactie
Sam Hradh
Beginner
Beginner

Xiom Solo

Bericht door Sam Hradh »

Yoh de Pro's en alle anderen
Ben geïnteresseerd in het houtje Xiom Solo, met op de BH korte noppen (Dr. Neubauer Leopard 1.5).
Iemand ervaring met deze combi?
Hoe gedragen de KN zich op dit houtje ; is de Solo daarvoor voldoende 'stijf'?
PS: op de FH de Xiom Omega IV Euro 2.0!
Thanx fellows for your support & feedbak.
Greetz
Sam
Danny1973
Moderator
Moderator

Re: Xiom Solo

Bericht door Danny1973 »

Helaas kan ik je niets over noppen op dit frame vertellen. Qua frame een goede keuze. Het was iets trager als wat ik had verwacht, maar in combinatie met Xiom Omega 7 pro vond ik het aanvallend snel genoeg. Op dat moment had ik ook een Stiga Clipper Wood. De controle van de Solo vond ik beter, tempo net iets lager. Het gevoel is iets softer dan veel andere 7 laags volhoouten frames. De afwerking van Xiom frames is goed.
De Omega IV euro is een heel prettig rubber. Verwacht dat je daar een goede combinatie mee maakt. De pro uitvoering is redelijk harder en sneller.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
Sam Hradh
Beginner
Beginner

Bericht door Sam Hradh »

Hoi Danny
Dank je wel voor je reactie.
Over het algemeen kwalificeert men een 7-laags houtje als oké voor het korte noppenspel, toch?
Momenteel speel ik met een Viscaria (Tenergy 05 FX 1.9 op FH en Leopard 1.5 op BH) en die combi is me net iets te snel.
Qua stijfheid zijn beide houtjes min of meer vergelijkbaar, of vergis ik me?
De snelheid van de Solo zal inderdaad wel wat lager liggen (maar dat was net de bedoeling), terwijl de controle van de Solo ietwat hoger zal liggen (althans dat hoop ik toch!) en dat was ook de opzet.
Greetz
Sam
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

Ik jeb kortgeleden een Yasaka Goiabao via dit forum gekocht en ben erg positief verrast over de goede prijs kwaliteit. Ik las dat de Yasaka Falck W7 een goed aanvallend frame voor materiaalspelers zou moeten zijn. Zelf geen ervaring mee, maar misschien de moeite waard om eens op te zoeken.
yoass
Silver Member
Silver Member
Contacteer:

Bericht door yoass »

Niet uit eigen ervaring, maar: de korte noppenspelers die ik ken (en overigens ook de pushblockers die lange noppen zonder spons gebruiken, "0X") staan vooral op vrij *harde* plankjes. Wat sneller helpt ook vast bij de "tik" die typisch de kern van 't kortenoppenspel is.
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1
Sam Hradh
Beginner
Beginner

Bericht door Sam Hradh »

Hallo de TT-companions
@ Danny
De Goiaboa (5-lagen hout) en de Falck (7-lagen hout) zijn beiden snelle houtjes ; ze staan in elk geval toch als sneller dan de Viscaria aangeschreven!
Beiden hebben ook een hogere stijf- en hardheid t.o.v. de Viscaria.
Zullen alle twee wel uitstekend werk verrichten met KN, maar ze zijn en te snel en te stijf voor mijn 'old-school'-spelstijl.
@Yoass
Ja, je heb gelijk, 'harde plankjes' zijn gegeerd door de meeste KN-spelers (speelsters), maar die stijf- en hardheid 'ligt'mij niet zo.
Voor de Viscaria heb ik met de Donic Epox Power Allround gespeeld; een prima houtje met prima snelheid en controle voor de KN op de BH, maar te springerig en aanzienlijk minder controleerbaar op mijn FH.
Vandaar mijn switch naar de wat softere Viscaria; helaas was/is de Viscaria ietwat te snel en ook nog te springerig.
Ondertussen heb ik één uurtje met de combi op de Xiom Solo kunnen trainen.
Mijn eerste indrukken:
- de Solo hoeft niet echt veel aan snelheid in te boeten t.o.v. de Viscaria
- de Solo is aanzienlijk softer, minder springerig en biedt beduidend meer controle, zowel BH als FH
- de Solo is, wat mij betreft althans, geschikt voor het KN-spel (speel voornamelijk een passieve KN-block)
- kortom, de Solo speelt solide, hij (of is het een zij?) biedt mij voldoende controle en snelheid en, voor mij zeer belangrijk, een passend vertrouwen.
Voorlopig leg ik de Viscaria aan de kant en wordt de Solo mijn maatje!
Greetz
Sam
Frame: Xiom Solo straight
FH: Xiom Omega IV Europe 1.9 black
BH: Butterfly Tackiness Chop II 1.3 red

Frame: Butterfly Viscaria straight
FH: Butterfly Sriver FX 1.5 black
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

Hou ons op de hoogte. De switch van 1.5 sriver, naar 1.9 omega IV is trouwens ook wel een forse stap. Mijn inziens is de Xiom een goed rubber.
De Viscaria is overigens sneller en harder dan de Goiaboa. Cijfers van verschillende fabrikanten / merken zijn vaak slecht vergelijkbaar. Ik heb een Viscaria van 87 gram gespeeld en ook een black tack van 93 gram. Dan heb je ook twee heel verschillende frames. Cijfers zeggen niet alles.
Maar boven alles, goed om te horen dat de Solo jou goed bevalt.
Sam Hradh
Beginner
Beginner

Bericht door Sam Hradh »

Hoi Marc
Ja, i know, al die eigen ratings van de fabrikanten zijn niet te vergelijken, het is vaak louter commercial talk.
Ondervinding en je eigen gevoel volgen, is hierin wellicht de beste raadgever.
Mijn eerdere FH-rubbers (o.a. Andor Rassant 42, Donic Bleufire JP 03, Thibar EL-S en Yasaka Rakza 7 soft) waren allen tussen 1.7 en 1.9.
Omdat ik vermoedde dat de Tenergy 05 FX in 1.9 te snel zou zijn voor de toch al snelle Viscaria, heb ik voor 1.5 geopteerd.
Dus wat dat betreft lijkt een overstap van 1.5 naar 1.9 groot, maar toch ook logisch.
Trouwens de Tengery 05 FX 1.5 beviel me niet zo goed op gebied van de service ; ik had het gevoel dat ik nooit echt veel effect kon meegeven.
Greetz
Sam

Sam Hradh
Beginner
Beginner

Bericht door Sam Hradh »

Danny, mijn gemeende verontschuldigingen voor de verkeerde aanspreeknaam!

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Ik heb zowel geen ervaring met de genoemde rubbers als met het frame, maar zelf kijk ik ook altijd even op deze site:

https://revspin.net/blade/xiom-solo.html
https://revspin.net/blade/butterfly-viscaria.html

Daar staan ook de fabrikanten cijfers, maar belangrijker, de gegeven cijfers door reviews. Je kan dan ook ervaringen nalezen voor wie er wat over heeft achtergelaten. Persoonlijk kan ik er vaak wel wat mee. Zij geven gemiddeld aan dat de Solo iets minder snel is en vooral ook minder hard/stijf... waardoor volgens mij ook iets meer controle.

Ik ben vooral benieuwd hoe jij met korte noppen speelt... ik heb het geprobeerd een aantal keren, maar ik kan er geen vriendjes meer worden. Ik speel nu altijd LN op BH en normaal op FH. Ik heb ook normale rubbers op beide geprobeerd en daar wordt ik nog eerder vriendjes mee dan met de KN. Kan jij uitleggen hoe jij dat ervaart?
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Sam Hradh
Beginner
Beginner

Bericht door Sam Hradh »

Hallo TwoFace
Even terug in history: een goede 35 jaar geleden speelde ik met een Butterfly Hinoki houtje - FH Butterfly Sriver 2.0 red - BH Tibhar Speedy Soft 1.5 red!
Wegens knieletsel en op doktersbevel gestopt met TT. Nu, zoveel jaren later, opnieuw beginnen spelen want 'oude liefde roest niet' en dus opnieuw geopteerd voor KN, maar ...
De eerste periode kon ik niet aan de KN gewennen; ze waren onberekenbaar en onhandelbaar kwestie controle en snelheid bij duw/schuif en tikken, maar wel geweldig in block.
Overstap gemaakt naar anti spinrubber (Butterfly Anti-spin); maar wegens 'dood' spelgevoel heel vlug van het houtje (Viscaria) verwijderd.
Vervolgens overgeschakeld naar LN (Butterfly Feilt Long III) en dit leek in het begin wel aardig te lukken; veel controle in block, maar (te) weinig storend potentieel, de ballen van de tegenstrevers bleven moeiteloos terugkomen.
Dus na een tijdeje terug naar af en opnieuw KN, ditmaal de Leopard 1.5 red van Dr. Neubauer.
En ook hier weer liefde op het eerste gezicht; fantastisch blockspel, maar hopeloos voor duw/schuif en vooral abominabel slecht bij ontvangst van een korte en/of lange service zonder effect.
Zondag nog aan de lijve ondervonden op mijn eerste tornooi sedert geruime tijd; de minder geklasseerde spelers ondervonden soms wel wat problemen met het noppenspel, maar door de ervaren rotten werd mijn gebrek van controle bij de service-ontvangst uiteraard gegeerd en uitgebuit.
Daarenboven vlogen heel veel van mijn ballen bij loping en intikken over de tafel.
Misschien dat de Solo een iets te softe feeling heeft, maar dat betwijfel ik omdat er meerdere facetten van het normale KN-spel niet naar behoren verliepen.
Kortom een tornooi-ervaring om heel snel te vergeten en om de KN, de LN en de anti-spin defintief vaarwel te zeggen!
Voilà, een korte view van mijn ervaringen met KN, die, net als bij jou, ook geen vriendjes van mij meer zijn!
Heb ondertussen de Butterfly Tackiness Cop 2 besteld (zowel voor de Viscaria als voor de Solo) en ben brandend nieuwsgierig hoe me die pimple in rubber gaat bevallen.

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Hoi Sam,

leuk om te lezen, 35 jaar gestopt en nu weer gestart en dan in relatief korte tijd zo te lezen al veel geprobeerd?

Anti-spin heb ik alleen ooit tegen gespeeld, zelf nog nooit ervaren...
ps je bedoelt waarschijnlijk de chop ipv de cop?
https://revspin.net/rubber/butterfly-ta ... hop-2.html

Mijn ervaring is zo anders ik startte pas op mijn 38ste met TT, ben nu net 42 geworden... met alle corona perikelen, speel ik nu misschien net 3 jaar. Ik ben wel fanatiek... zodra ik in de zaal mag staan, sta ik er, is er een toernooi waar ik bij kan zijn, dan doe ik mee...
Ik begon met een starters combi (zo'n kant en klaar Donic instap frame)... al vrij snel tipte een clubgenoot mij om eens met LN op BH te spelen (dat deed ik met zijn frame) en wauw, een wereld die voor me open ging... zoveel beter passend bij mijn speelstijl.

Af en toe probeer ik een andere combi /frame... maar ik merk dat 1 van mijn eerste frames toch het beste bij mij lijkt te passen ( Yinhe/Galaxy Y-13), dat is nu weer mijn vast frame, maar heb ook de Yasaka Goiabao 5 liggen, maar heb momenteel geen fijn rubber daar op liggen (en mijn bestelling van nu 2 maand geleden komt waarschijnlijk niet meer binnen).
Afgelopen donderdag voor het eerst in tijden weer eens een toernooitje mogen spelen... was erg leuk. Het viel toen vooral op wat voor een mix aan mensen er was en hoe verrassend een toernooi kan lopen.

Ik speel zelf 5de klasse in regio oost, er was iemand van mijn club van de 1ste klasse (maar speelde niet met eigen materiaal, want die was er bij toeval), verscheidene mensen uit de 3de klasse en daarvan had er 1 zelfs 3de divisie gespeeld... daarnaast een aantal mensen die vooral recreatief spelen....

De recreatieve spelers had ik geen moeite mee, toen moest ik tegen de meneer die ooit 3de divisie speelde en nu 3 de klasse (ps hij had mijn clubgenoot al verslagen), wat een heerlijke partij... hij won, maar moest zijn best doen, 11-9 en 12-10. Toen tegen een andere speler uit de 3de klasse en dat werd gelijkspel 11-9 en 7-11. Daarna moest ik tegen een recreatieve speler, maar ik had hem op een afstandje al zien spelen en was toen onder de indruk verdedigen tot ruim 3-4 meter achter de tafel, zonder problemen en veel mooie topspin ballen met een vreemd effect.... ik kon maar niet begrijpen dat hij niet in competitie speelde. Ik verloor van hem en had er duidelijk meer moeite mee dan tegen de 3de klasse spelers.

Uiteindelijk mochten mijn 2 tegenstanders de finale spelen en niet geheel tot mijn verbazing (want ik had tenslotte beide al gehad als tegenstander) won de recreatieve speler... en het was een prachtige finale, met veel mooie rally's en lange en harde ballen/combi's.
Ik heb de beste jongen maar wel een aantal keer gezegd, je moet wat doen met je aanleg voor TT, ga competitie spelen en hij zou er over na gaan denken ;-) LOL
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

Sam Hradh
Beginner
Beginner

Bericht door Sam Hradh »

Yoh TwoFace
Yes, tafeltennis (zowel receatief als competitief) is en blijft gewoon een leuke sport!
35 jaar geleden was ik 30; ik hoop straks in november m'n 65-ste te mogen beleven en nog lang het spelletje te kunnen spelen.
Oud voel ik me niet, maar wel in de bloei van m'n slijtage :)
Ondertussen speel ik toch alweer een 10-tal jaren, dus tijd zat voor de rubber-experimenten.
Veel succes gewenst in nieuwe seizoen.
Greetz
Sam

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Wat een mooie uitspraak: "Oud voel ik me niet, maar wel in de bloei van m'n slijtage :)" die kende ik nog niet ;-)

Genoeg experimenteer jaren zo te horen. Dan moet ik nog even.
Gisteravond nog weer tegen iemand van 74 gespeeld... die een behoorlijk balletje kan slaan ook, dus 65 is zeker nog niet oud voor ons favoriete spel :-) Jij ook veel succes in het nieuwe seizoen... nog 2 weekjes, dan mogen we weer :-)
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

Sam Hradh
Beginner
Beginner

Bericht door Sam Hradh »

Hoi TwoFace
Ja, leuke uitspraak, komt niet van mij hoor, heb ze eens op een t-shirt gelezen.
Greetz
Sam

Plaats reactie