Rubbers plakken en knippen/snijden
Rubbers plakken en knippen/snijden
Voor mensen die nieuw zijn met tafeltennis of nog nooit een rubber hebben gelijmd en geknipt/gesneden heb ik hier twee handige video's gevonden. Er is een video over hoe je rubber moet lijmen (nieuwe lijm) en een video over het snijden van je rubber. Ik hoop dat het helpt. Zo niet, kan je altijd hier vragen stellen 
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
If you can believe it, the mind can achieve it.
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
-
Dominique
- Advanced Member

- Contacteer:
Re: Rubbers plakken en knippen/snijden
Ik snij mijn rubbers ook met een breekmes... vroeger deed ik dit met een scalpel, maar was blijkbaar net te dun en brak een keer af...
Gisteren heb ik eens een rubber met dikte 1.1 geplakt en gesneden.
Dit vormde een probleem, het (nieuwe) breekmes ging er moeilijker door en de rubber vertoonde allemaal scheurtjes aan de kant (ipv een mooie snede)
Dit wou ik dan wat bijwerken met een schuurpapiertje, wat leek te lukken, tot de rubber ook daarmee verder scheurde
Wat is de oplossing om een dunne rubber te snijden?
Dan toch een schaar?
Ik vind een schaar minder handig omdat je dan niet zo nipt kan afsnijden en happen krijgt
Gisteren heb ik eens een rubber met dikte 1.1 geplakt en gesneden.
Dit vormde een probleem, het (nieuwe) breekmes ging er moeilijker door en de rubber vertoonde allemaal scheurtjes aan de kant (ipv een mooie snede)
Dit wou ik dan wat bijwerken met een schuurpapiertje, wat leek te lukken, tot de rubber ook daarmee verder scheurde
Wat is de oplossing om een dunne rubber te snijden?
Dan toch een schaar?
Ik vind een schaar minder handig omdat je dan niet zo nipt kan afsnijden en happen krijgt
Hoi Dominique,
Ik heb bij sommige rubbers het zelfde probleem. Dan beginnen ze met het snijden te scheuren. Vaak gebruik ik dan toch maar een schaar. De laatste tijd gaat dat steeds beter. Ik gebruik zo'n kleine ikea schaar, want die is makkelijk te manoeuvreren.
Anders heb je ook speciale rubber scharen bij de meeste tafeltenniswinkels. En als je er gelijk zijkantband omheen doet valt het rafelen en happen eruit erg mee
Ik heb bij sommige rubbers het zelfde probleem. Dan beginnen ze met het snijden te scheuren. Vaak gebruik ik dan toch maar een schaar. De laatste tijd gaat dat steeds beter. Ik gebruik zo'n kleine ikea schaar, want die is makkelijk te manoeuvreren.
Anders heb je ook speciale rubber scharen bij de meeste tafeltenniswinkels. En als je er gelijk zijkantband omheen doet valt het rafelen en happen eruit erg mee
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
ik heb een lijm besteld waarbij op de achterzijde van het flesje staat dat de lijm enkel mag aangebracht worden op het houtje! het rare is dat erboven in het frans staat , uniquement sur la mousse en eronder in het engels ONLY on the sponge. dus ik vraag me eigenlijk af wat ik nu moet doen! enkel op mn houtje of mn rubber of toch op alletwee?!
Probeer gewoon op het houtje. Ik had eerst Copydex, wat eigenlijk hetzelfde is als een voc vrije lijm, en dat moest ook alleen op het frame. Werkte prima
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same
heb ook een voc vrije lijm. zal het dan zo doen alleen op het houtje.. Vraag me af waarom de meesten het zowel op frame als rubber dan doencstt schreef:Probeer gewoon op het houtje. Ik had eerst Copydex, wat eigenlijk hetzelfde is als een voc vrije lijm, en dat moest ook alleen op het frame. Werkte prima
Als je alle twee de kanten insmeert plakt het beter. Althans dat is mijn ervaring. Als ik 1 kant lijm valt het er in no time af. Bij 2 kanten insmeren niet 
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Hmm ja kan me dat best voorstellen, zal het wel zien op de moment zelf wat ik juist ga doenvan_doorn schreef:Als je alle twee de kanten insmeert plakt het beter. Althans dat is mijn ervaring. Als ik 1 kant lijm valt het er in no time af. Bij 2 kanten insmeren niet
Lijkt me een strak plan! 1 of 2 kanten, het maakt niet uit. Als je rubbers maar aan je frame blijft zitten. Dat is het belangrijkste 
Welkom op het forum trouwens
Welkom op het forum trouwens
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Heel veel anderen raden mij aan om mijn rubbers te knippen ipv snijden, omdat het snijden bij hun vaak mis is gegaan..
Nu vraag ik me af wat voor een schaar ik het beste kan gebruiken(vd scharen die je zoal in huis hebt; echte rubberscharen zijn 15euro, en dat vind ik een beetje duur voor die paar keer dat ik hem gebruik)
Ik hoor namelijk van de 1 dat hij een grote keukenschaar gebruikt en de ander gebruikt juist weer een kleine schaar..
Wat raden jullie aan?
Alvast bedankt!
Groetjes Lotte
Nu vraag ik me af wat voor een schaar ik het beste kan gebruiken(vd scharen die je zoal in huis hebt; echte rubberscharen zijn 15euro, en dat vind ik een beetje duur voor die paar keer dat ik hem gebruik)
Ik hoor namelijk van de 1 dat hij een grote keukenschaar gebruikt en de ander gebruikt juist weer een kleine schaar..
Wat raden jullie aan?
Alvast bedankt!
Groetjes Lotte
Hoi Lotte,
Welkom op het forum
Een kleine schaar zorgt er voor dat je makkelijk kan manoeuvreren bij het handvat. Iets wat met een grote schaar echt enorm lastig en irritant is. Verder vind ik een grote schaar lekkerder (en mooier) knippen dan een kleine, maar dat is mijn mening. Een rubberschaar van 15 euro is inderdaad een beetje te veel van het goede. Een goede keukenschaar doet prima zijn werk. Probeer anders eens wat scharen op een oud rubber en kijk wat jij het beste en lekkerste vindt knippen. Een nagelschaartje doet zijn werk ook uitstekend btw.
Ik hou het toch echt bij snijden want daarmee krijg ik een veel mooier resultaat dan knippen. (hangt wel van het rubber af)
Ik hoop dat dit helpt
Welkom op het forum
Ik hou het toch echt bij snijden want daarmee krijg ik een veel mooier resultaat dan knippen. (hangt wel van het rubber af)
Ik hoop dat dit helpt
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Ik heb ene goed stanley mes gekocht, en dit werkt echt perfect voor mij.
If you can meet with Triumph and Disaster
Hmm, ik heb een paar scharen geprobeerd op de stukken rubber die ik niet nodig heb bij het plakken, en ik denk dat het nagelschaartje dan nog het mooiste knipt.. Dat had ik dus echt niet verwacht.. De rest van de scharen waren allemaal heel hakkelig en het nagelschaartje viel nog mee.. Hopelijk houdt die het alleen wel 2 rubbers vol straks
Had ik niet verwacht dat zo'n klein schaartje door zo'n dik rubber kon knippen..
Nu hopen dat ik het niet verpruts XD zou zonde zijn van de rubbers..
Knippen jullie het pas als het rubber al op het frame geplakt is of zouden jullie het van tevoren aftekenen en uitknippen?
Daar hoor ik namelijk ook verschillende dingen over.
Nu hopen dat ik het niet verpruts XD zou zonde zijn van de rubbers..
Knippen jullie het pas als het rubber al op het frame geplakt is of zouden jullie het van tevoren aftekenen en uitknippen?
Daar hoor ik namelijk ook verschillende dingen over.
Ik plak altijd eerst en knip/snij erna, omdat ik het rubber er anders niet zo mooi op krijg. Met snijden/knippen nadat het rubber geplakt is kom je gewoon veel mooier en strakker langs de rand. En anders gewoon de investering maken voor een goede rubberschaar. Die gaan wel een hele lange tijd mee 
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Altijd eerste plakken en dan pas knippen. Ik knip met een Donic rubberschaar. Het knipgedeelte van de schaar maakt een kleine kromming naar links zodat ik mooi met de lijn van mijn frame mee kan knippen. Inmiddels heb ik (helaas) zoveel rubbers geknipt, dat ik het kan dromen.
Snijden werkte voor mij ook niet omdat het rubber niet in één keer goed doorgesneden werd of het werd meer trek- dan snijwerk. Zelfs mijn pa kreeg het niet voor elkaar en die is toch een stuk handiger dan ik. Wellicht was het gewoon geen ideaal Stanley mesje...
Sinds februari 2019 weer begonnen!
ONI in IJsselstein
Voorheen HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Yasaka Rakza 7 (max zwart)
Backhand: Andro Hexer Powersponge (1,7 rood)
ONI in IJsselstein
Voorheen HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Yasaka Rakza 7 (max zwart)
Backhand: Andro Hexer Powersponge (1,7 rood)
Hoe kan je het het beste, het oude rubber verwijderen?
Van links naar rechts of van rechts naar links langzaam los trekken.
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Ik doe het altjd van onder naar boven. Zolang je het maar voorzichtig doet
Setup:
Frame: stiga offensive classic
FH: Tibhar aurus
BH: Grass D-Tecs ox
Frame: stiga offensive classic
FH: Tibhar aurus
BH: Grass D-Tecs ox
En dan de lijmresten wegschuren?
Die kun je als je met je hand erover heen gaat eraf halen. 
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan