Advies plakken OX lange noppen

Hier kun je informatie vinden of vragen over noppen en anti rubbers.
Plaats reactie
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Advies plakken OX lange noppen

Bericht door Timo B. »

Beste forumleden,

Ik heb pas een keer eerder een kantje noppen geprobeerd te plakken. Dit was niet echt een succes. Kreeg het kantje niet fatsoenlijk geplakt en de noppen stonden alle kanten op. Daarom ben ik op zoek naar iemand die mij wat tips kan geven, wil namelijk volgende week een kantje lange noppen zonder onderlaag gaan plakken.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,
Timo B.
OSP Virtuoso ‘mepper’
FH: Tibhar Aurus max
BH: Tibhar Aurus 2.0
cstt
Silver Member
Silver Member

Re: Advies plakken OX lange noppen

Bericht door cstt »

Waterlijm alleen op het frame. Als dat droog is je noppen erop plakken en rustig erop rollen. Klaar
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Bericht door Timo B. »

Dat het vorige keer niet lukte kan dus goed komen doordat ik lijm op het frame en op het rubber had gedaan? Bedankt voor de tip Casper, ga er zeker aan denken met plakken. Als lijm heb ik Joola Lex, daarmee moet het lukken dan toch?
OSP Virtuoso ‘mepper’
cstt
Silver Member
Silver Member

Bericht door cstt »

Jep, had hetzelfde hier. Lijm op het rubber zorgt ervoor dat ie bubbels krijgt en dat maakt het zo lastig plakken. Alleen op het frame was prima. Lex is prima lijm :)
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Bericht door Timo B. »

Dan ga ik dat volgende week proberen, thanks! Ben erg benieuwd hoe dat gaat spelen... Review volgt t.z.t.
Op wat voor soort frame komen lange noppen het beste tot hun recht? Carbon of geen carbon?
OSP Virtuoso ‘mepper’
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Maar net wat jij fijn vindt spelen Timo...
Sinds februari 2019 weer begonnen!
ONI in IJsselstein
Voorheen HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Yasaka Rakza 7 (max zwart)
Backhand: Andro Hexer Powersponge (1,7 rood)
Gybe
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Gybe »

Timo B. schreef:Dan ga ik dat volgende week proberen, thanks! Ben erg benieuwd hoe dat gaat spelen... Review volgt t.z.t.
Op wat voor soort frame komen lange noppen het beste tot hun recht? Carbon of geen carbon?
Een frame met een harde toplaag zorgt voor een korter raak moment en meer storende werking (bijv. bij blokken)
Wil je meer controle in de verdediging (bijv. op harde topspins) dan is een zachtere toplaag en langzamer frame duidelijk beter.

Met Ox noppen speelt het frame een erg grote rol in het gevoel dat je terug krijgt. Vaak is het een compromis zoeken om nog genoeg tempo voor de forehand over te houden.

Mijn ervaringen met Ox noppen (dtecs) op een carbon frame (Grubba) waren niet al te positief, ik had erg veel moeite om de snelheid uit aanvals ballen te halen. Het Joo Se Hyuk en Spark frame zijn hier bijvoorbeeld al beter voor.

Gybe
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Bericht door Timo B. »

Gybe, bedankt voor je reactie / uitleg / toelichting.

Beide frames die ik momenteel in mijn bezit heb hebben ruim voldoende 'power'. Genoeg tempo voor mijn forehand hou ik over met beide, da's geen enkel probleem. De ZLC is wat harder en stijver, ik denk dat de ZLF net iets meer controle heeft.

Afgaande op jouw reacties Gybe:
Een frame met een harde toplaag zorgt voor een korter raak moment en meer storende werking (bijv. bij blokken) --> ZLC
Wil je meer controle in de verdediging (bijv. op harde topspins) dan is een zachtere toplaag en langzamer frame duidelijk beter --> ZLF

Ik speel momenteel regio West 4e klasse. We maken een reële kans om kampioen te worden komende week. Hopelijk gaan we komend seizoen dus 3e klasse spelen. Wat ik eigenlijk wil bereiken door met LN te gaan spelen is een betere controle bij service ontvangst en af en toe een bal met mijn backhand kunnen kappen om mijn tegenstander daarmee te kunnen ontregelen. Aangezien ik niet echt kan spinnen met mijn backhand tik ik er eigenlijk alleen maar mee. Als ik ballen met mijn LN ga tikken hoop ik daar ook wel de nodige punten mee te kunnen gaan pakken, omdat je tegenstander 'm toch op een andere manier terug moet brengen dan. Verder hoop ik ook met serveren wat punten te kunnen pakken (aangezien ik niet echt een hele goede service bezit waar ik direct punten mee pak).

Wat zou jij me adviseren op basis van mijn speelstijl en het gene wat ik met de LM wil bereiken?
OSP Virtuoso ‘mepper’
Gybe
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Gybe »

Timo,

ik zal een poging wagen.
Timo B. schreef: Ik speel momenteel regio West 4e klasse. We maken een reële kans om kampioen te worden komende week. Hopelijk gaan we komend seizoen dus 3e klasse spelen. Wat ik eigenlijk wil bereiken door met LN te gaan spelen is een betere controle bij service ontvangst en af en toe een bal met mijn backhand kunnen kappen om mijn tegenstander daarmee te kunnen ontregelen.
-> Mee eens dit zou moeten lukken met Ox. Controle met service ontvangst vele malen beter doordat effect minder uitwerking heeft. Kappen gaat natuurlijk goed met noppen, hierbij zijn Ox noppen geschikter om korter aan tafel te spelen. Ontregelen met Lange Noppen is mogelijk indien je hier de juiste techniek voor ontwikkeld.
Timo B. schreef:Aangezien ik niet echt kan spinnen met mijn backhand tik ik er eigenlijk alleen maar mee. Als ik ballen met mijn LN ga tikken hoop ik daar ook wel de nodige punten mee te kunnen gaan pakken, omdat je tegenstander 'm toch op een andere manier terug moet brengen dan. Verder hoop ik ook met serveren wat punten te kunnen pakken (aangezien ik niet echt een hele goede service bezit waar ik direct punten mee pak).
-> Dat je niet kunt spinnen met je backhand is geen nadeel met noppen aangezien deze slag met lange noppen niet consequent uit te voeren is. Intikken is mogelijk echter is dit niet altijd even makkelijk met Ox. Dit hangt een beetje af van welke nop je speelt. Zelf speel ik deze bal nooit met mijn grass rubber
-> Service met Ox noppen kan werken echter zit het gevaar juist hiervan in het ontbreken van effect. Het komt neer op het doen alsof je gruwelijk veel effect geeft waardoor de tegenstander een foute inschatting maakt.

Hier wat advies van mijn kant:
- als je met noppen speelt en je wilt aan tafel blijven spelen kies dan voor ox noppen.
- oefen op het afkappen aan de tafel. Ballen met topspin kun je op of voor het hoogste punt afkappen met een verticale beweging. Probeer hier de pols bij te gebruiken (ook verticale beweging) voor maximale backspin
- natuurlijk ook proberen af te kappen uit tweede lijn, let wel dat je bij voorkeur de bal na het hoogste punt pakt. Des te meer de bal aan het zakken hoe meer open je je bat houdt en hoe horizontale de beweging uitgevoerd kan worden.
- tik met je normale rubber. Nu beheers je deze slag nog en met wat oefening kun je het draaien onder controle krijgen. Een zwakke return van de tegenstander kun je meteen zaken doen.
- als je aan wilt vallen met de noppen doe dit dan op back spin ballen. Sterker nog ga: niet op backspin ballen schuiven met de noppen, dit is geen prettige slag. Hoe gaat dit in z'n werk? Zorg dat je frame bijna helemaal verticaal is (slechts 10% open?), wacht tot de backspin bal z'n hoogste punt gehad heeft en maak met de noppen een kort felle beweging naar voren. Tijdens de slag hoef je de stand van het frame dus niet aan te passen.
Wat gebeurd er? Door de horizontale beweging zorg je dat de noppen niet omgebogen worden, hierdoor blijft het effect in de bal (ook door het korte raakmoment). Backspin wordt dus topspin en voila je hebt een bal die je met veel tempo consequent kunt uitvoeren. Ik zelf gebruik deze slag er veel en levert mij ook direct punten op (en zwakke returns) omdat deze ballen moeilijk in te schatten zijn voor de tegenstander.
De duitsers hebben hier trouwens een uitdrukking voor: 'drukschupf', niet de meeste elegante uitdrukking maar hij dekt de lading.
- op ballen met topspin (ook contra dus) val ik nooit aan. Doordat het effect omkeert krijg je backspin wat het moeilijk maakt om een slag met tempo door te voeren. Beter kun je deze ballen afkappen (wederom pols gebruiken) om zodoende een schuifbal van je tegenstander af te dwingen. Komt deze op de backhand kun je de eerder genoemde slag uitvoeren en op de forehand kun je een topspin er in slingeren.

- zoals eerder gezegd zou ik niet schuiven op backspin ballen. Indien je het draaien van het frame beheerst kun je natuurlijk wel met je normale rubber schuiven. Dit forceert of een backspin bal van je tegenstander (zie hiervoor) of een wat langzamere topspin die natuurlijk weer optimaal zijn om met je noppen af te kappen.

ps. dit alles heeft met name betrekking op Ox noppen. Met sandwich verandert er wel iets, je kunt dan op meer ballen aggressief spelen echter wordt het afkappen aan de tafel vele male moeilijker (voor mij bijna onmogelijk)
grtz,

Gybe
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Bericht door Timo B. »

Beste Gybe,

Wederom bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb inmiddels de keuze voor mezelf gemaakt. De Andro Chaos lange noppen ga ik eerst proberen op mijn niet gelakte en niet-carbon frame, de Butterfly ZLF. Denk dat de controle voor mezelf dan een stuk beter is dan wanneer ik de LN op mijn ZLC plak. Door de hardere samenstelling van het frame (carbon) en het feit dat deze 3 lagen is gelakt komt dit mijn controle denk ik niet echt ten goede.

Bedankt!

Groet,
Timo
OSP Virtuoso ‘mepper’
In mijn nopjes
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door In mijn nopjes »

Weerom een zeer heldere uiteenzetting Gybe, bedankt. Zou er geen geld te verdienen zijn met nopconsultancy (iets anders dan nepconsultancy ;-))
BTY Joo SaeHyuk + Donic Bluefire JP 02 2.0 + Donic Spike P1 1.0
Gybe
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Gybe »

Maar op zich heb je wel een punt: de meeste trainers hebben weinig ervaring met materiaal en zeker met noppen in het bijzonder. In Duitsland kun je wel een soort spoedcursusje volgen:
http://www.noppen-lehrgang.de/

Schijnt erg goed te zijn trouwens, de meeste op noppentest.de zijn positief.

Verder is er op ooakforum iemand actief onder de naam Kees (nederlander) die erg goede memo's schrijft over techniek, tactiek e.d. Zeker een aanrader om hier eens wat van te lezen.

grtz,

Gybe
Plaats reactie