nieuwsgierig... wat denken jullie
Re: nieuwsgierig... wat denken jullie
@ Twoface, merk je echt veel verschil tussen een DEF en OFF-frame? Zo ja, houd je daar rekening mee met rubbers? Dus op een DEF frame wat aanvallendere rubbers (eventueel dikkere) te leggen en op een OFF-frame juist wat meer allround rubbers te leggen (wellicht zelfs niet max qua dikte) te leggen om nog voldoende controle te houden?
Ik baal er echt zo van dat ik zo zoekende ben. Merk dat mijn niveau 2 jaar geleden echt een stuk hoger was dan het nu was. Ik verlies nu namelijk regelmatig van mensen (bij een van de clubs) waar ik voorheen nooit van verloor. Dat knaagt behoorlijk aan mijn zelfvertrouwen. Of ben ik gewoon naar mate ik ouder aan het worden ben al over mijn top heen qua niveau? Iets wat ik natuurlijk niet hoop, want ik slecht tegen achteruitgang.
Ik baal er echt zo van dat ik zo zoekende ben. Merk dat mijn niveau 2 jaar geleden echt een stuk hoger was dan het nu was. Ik verlies nu namelijk regelmatig van mensen (bij een van de clubs) waar ik voorheen nooit van verloor. Dat knaagt behoorlijk aan mijn zelfvertrouwen. Of ben ik gewoon naar mate ik ouder aan het worden ben al over mijn top heen qua niveau? Iets wat ik natuurlijk niet hoop, want ik slecht tegen achteruitgang.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm
Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
Backup:
- (dubbel)
Backup:
Backup:
-
ardane
- Silver Member

Als je nou eens stopt met al die partijtjes te spelen, en gewoon met een of meer trainingspartners zonder punten te tellen vrolijk allerlei slagen en technieken gaat oefenen? Kan zijn dat je dan het plezier heel snel terugvindt, omdat de frustratie van verlies wegvalt en juist de vreugde van goed gelukte spectaculaire slagen de boventoon zal voeren.Wizzy82 schreef: 11 sep 2024, 13:28 Ik verlies nu namelijk regelmatig van mensen (bij een van de clubs) waar ik voorheen nooit van verloor. Dat knaagt behoorlijk aan mijn zelfvertrouwen.
Dat zou zomaar kunnen. In dat geval heb je een reden te meer om de frustratie vaarwel te zeggen en vooral te gaan genieten van die vijf, zes grandioze slagen per trainingsuurtje, waar je 's avonds in bed nog aan terugdenkt.Wizzy82 schreef: 11 sep 2024, 13:28 Of ben ik gewoon naar mate ik ouder aan het worden ben al over mijn top heen qua niveau? Iets wat ik natuurlijk niet hoop, want ik slecht tegen achteruitgang.
O ja, vergeten erbij te vermelden dat ik wel gewoon train. Niet alleen vrij speel.
Backup:
Backup:
De mensen waar je tegen speelt kunnen ook sprongen maken. Soms is iemand opeens beter geworden, het betekent niet per se dat jij achteruit gaat.Wizzy82 schreef: 11 sep 2024, 13:28 Ik verlies nu namelijk regelmatig van mensen (bij een van de clubs) waar ik voorheen nooit van verloor. Dat knaagt behoorlijk aan mijn zelfvertrouwen. Of ben ik gewoon naar mate ik ouder aan het worden ben al over mijn top heen qua niveau?
Ouder worden is wel een levensfeit. Atletisch vermogen, zicht en stamina nemen af. Op een gegeven moment coördinatie en motoriek ook.
Zolang pret maken centraal staat blijft het lonend. Zo gauw presteren centraal staat wordt ouder worden een bodemloos vat frustratie.
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1
Nou dit is het gekke, ja ik merk veel verschil, maar dit is per frame ook weer enorm verschillend. Ik probeer inderdaad (als ik vind dat dit nodig is) te compenseren door een sneller rubber op een DEF frame te plaatsen. Echter mijn FH heb ik ondertussen zoveel aanpassingsvermogen qua aanval dat mij het niet veel uitmaakt wat die combi is, maar BH gebruik ik oX lange/half lange noppen altijd. En juist daar komen de verschillen van de frames bij mij in eens heel negatief of positief uit. Het is een beetje dubbel, want ik wil aanvallender gaan spelen, dat lukt ook met stapjes nu (al kan ik nog nauwelijks aanvallen met de BH), daar vind ik een aanvallende combi natuurlijk het beste bij passen, echter wil ik niet dat het ten koste van mijn verdediging gaat want dat is juist mijn sterkere punt in langere rallies. Zo heb ik nu een DEF frame, die aanvallend heel sterk is, maar eerder ten koste van mijn defence ging. Nu speel ik er iets langer mee (eerst alleen met trainingen/oefen partijtjes) en heb ik zelfs het toernooi recent ermee gespeeld en heb ik eindelijk mijn verdedigende spel hier ook enigzins mee onder controle. Soms vergis ik me nog met deze combi (het is ook een leercurve), maar het verschil van dit frame t.o.v. mijn vorige frame is ook enorm.Wizzy82 schreef: 11 sep 2024, 13:28 @ Twoface, merk je echt veel verschil tussen een DEF en OFF-frame? Zo ja, houd je daar rekening mee met rubbers? Dus op een DEF frame wat aanvallendere rubbers (eventueel dikkere) te leggen en op een OFF-frame juist wat meer allround rubbers te leggen (wellicht zelfs niet max qua dikte) te leggen om nog voldoende controle te houden?
ps over dat ouder worden, dat kan natuurlijk meespelen... maar je bent van 1982? Of is dat een verkeerde aanname (op basis van je gebruikersnaam), zo ja ben je toch nog jong en zou dit nog geen issue moeten zijn zou ik zeggen. Wel ben ik het met Yoass eens, de mensen waar je tegen speelt kunnen ook sprongen vooruit maken. Ik merk het zelf als ik nu tegen iemand speel waar ik een aantal jaar geleden voor het laatste tegen speelde... toen zou ik weg getikt worden door die persoon, nu tik ik hen weg... dat komt in mijn geval ook omdat ik best wel beter ben geworden in een aantal jaren.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1
Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Is inderdaad leeftijd. Het voelt gewoon niet fijn dat ik voor mijn gevoel minder scherp en goed ben dan een paar jaar geleden. Toen schoof ik bijv erg scherp. Plaatste ik tegenstanders uit. Dat is nu veel minder en daar baal ik best wel van. Tegenstanders hadden moeite met mijn scherpe schuifspel waarin ook veel effect zat zodat mochten ze aanvallen een groot gedeelte daarvan fout ging.
Backup:
Backup:
-
ardane
- Silver Member

Het meest geschikte middel daartegen is: niet meer ouder worden.
Helaas is die kuur erger dan de kwaal....
-
Herintreder
- Advanced Member

Hier kan ik de humor wel van inzienardane schreef: 09 sep 2024, 17:46 Zo heb ik bij elke training een batje, qua kleur passend bij het shirt dat ik die avond draag.
Frame: OSP Virtuoso OFF- Elcon/Conisch handvat
FH: Rasanter R42 MAX
BH: Tibhar Speedy Soft D.TecS
-
Herintreder
- Advanced Member

Omdat ik recentelijk mijn vastheid weer terug en kreeg ik weer de vibe die ik vroeger ook had in mijn jeugd. Het vertrouwen was top. Zo groot, dat ik de virtuoso OFF- had aangeschaft. Hoe anders kan het lopen. Ik sla geen spin meer raak met dat frame. Blijkbaar is de viruoso toch iets sneller dan mijn oude stiga en heeft dit frame een andere (lees hogere) afsprong van de bal. Ballen gaan veel over de tafel en ik moet mijn batje dichter houden. Vertrouwen dusdanig weg en mijn gevoel in zak en as. En dat vlak voor de competitie. Zodoende mijn rubbers weer op mijn oude frame gezet
. Voila en het trainen woensdag ging weer super lekker. Ik dacht dat ik een frame had gekocht met bijna identieke karakteristieken, maar hoe anders speelt de virtuoso in de praktijk. Na de competitie geef ik het frame een nieuwe kans 
Frame: OSP Virtuoso OFF- Elcon/Conisch handvat
Hier precies andersom. Speelde prima met de Virtuoso off+ maar afgelopen week met trainen ging het waardeloos. Geen gevoel en alles ging mis. Gisterenavond moest ik spelen en in een wat overmoedige bui ervoor gekozen om de snellere Ultimate te pakken en het ging prima. Geen idee waarom.
Frame: OSP Virtuoso off+
FH: Ritc 729 Battle II Provincial Gold 2,15 mm
BH: Ktl Stranger Attack 0,5 mm lange noppen
FH: Ritc 729 Battle II 2,1mm
BH: KTL Stranger Attack 0,5 mm lange noppen
-
ardane
- Silver Member

Oh, maar dat zou wel eens een bekend verschijnsel kunnen zijn, dat velen kennen, die wel vaker nieuw materiaal testen:Depavan schreef: 14 sep 2024, 11:06 Gisterenavond moest ik spelen en in een wat overmoedige bui ervoor gekozen om de snellere Ultimate te pakken en het ging prima. Geen idee waarom.
je pakt dat nieuwe houtje of die andere rubbers, je gaat trainen en bent gelijk helemaal enthousiast. Je raakt de ballen beter, ze komen na een beetje gewenning precies op de plek waar je ze hebben wilt en je hebt meer "gevoel" voor de ballen. "Dát is 'm", denk je dan, "mijn nieuwe, nog veel betere gereedschap!"
Na twee weken komt dan een ontnuchtering: de blocks gaan toch wat te hard over de tafel heen, of de schuifballen geraken wat te hoog. Hoe kàn dat nou?
Welnu, vaak ligt het er aan dat je bij de eerste tests met dat nieuwe materiaal bijzonder geconcentreerd speelt. Je wilt precies voelen hoe dat spul speelt, en raakt daardoor de ballen iedere keer bewuster. Je zit heel precies op te letten!
Niet het materiaal is dan een stuk beter...je bent het zèlf!
Zou best wel eens de reden kunnen zijn.
Klinkt niet verkeerd inderdaad. Als je met focus speelt gaat het meestal goed, welk materiaal dan ook. Maar je moet eigenlijk materiaal hebben wat zo goed bij je past, dat zelf bij wat minder focus je niet zo maar ballen over tafel legt of in het net speelt.
Makkelijker gezegd dan gedaan.
In mijn optiek moet je vooral goed wennen aan je materiaal als het daadwerkelijk zo verschilt en dat heeft best wel wat tijd nodig. Maar focus in de wedstrijd is nog veel belangrijker.
Makkelijker gezegd dan gedaan.
In mijn optiek moet je vooral goed wennen aan je materiaal als het daadwerkelijk zo verschilt en dat heeft best wel wat tijd nodig. Maar focus in de wedstrijd is nog veel belangrijker.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13