Zijn er OFF bats no go's voor noppen?

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
Plaats reactie
the_fonz1975
Beginner
Beginner

Zijn er OFF bats no go's voor noppen?

Bericht door the_fonz1975 »

Ik heb tot dusver steeds met inverted rubbers gespeeld, maar er is mij binnen de club aangeraden om eens tijd te nemen om met noppen te spelen op de backhand. Ik gebruik sinds 2 weken een bat met Tibhar EL-P op FH en Pimplepark Wobbler op BH...
Ik krijg al meteen positieve feedback omtrent hoe ik met die noppen overweg kan. Uiteraard heb ik nog langer tijd nodig om de spelstijl eigen te maken, maar het idee om op BH definitief naar noppen over te schakelen, lijkt me nog zo gek niet.
Nog niet zo heel lang geleden kocht ik een Andro TP Ligna CO OFF bat, wat naar mijn normen toch een behoorlijke dure investering is. Op mijn FH ligt een TIBHAR Evolution EL-S wat ik graag zou behouden (ben daar erg tevreden over), maar ik vraag me af of ik op deze bat op BH noppen kan leggen. Ik laat nog in het midden of dat Pimplepark Wobbler wordt, of iets anders (Ook wat dit betreft ben ik benieuwd naar jullie alternatieven)
Of is noppen leggen op een OFF-bat als deze waanzin? Ik heb nog een BTY Primorac OFF- liggen ook: is dat een betere/slechtere keuze?
De vraag alleen al getuigt dat ik een absolute leek ben op het gebied. *-)
In elk geval al bedankt voor jullie reacties.
ardane
Silver Member
Silver Member

Re: Zijn er OFF bats no go's voor noppen?

Bericht door ardane »

1. Er zijn zat spelers die met een snel hout spelen, en daarop noppen leggen. En wat te denken van OX-Noppen op een dik balsahout (met enorme katapultwaardes)? Je ziet in de praktijk de wildste combinaties. Er is naar mijn smaak geen enkel frame ongeschikt voor welke noppen dan ook. Of zulke combinaties bij jouw spel en je huidige ontwikkeling passen is een andere vraag, maar dat valt schriftelijk op een forum nauwelijks te beantwoorden.

2. Een Wobbler is een prima noppenrubber voor iemand die van inverted komt, omdat de mogelijkheden van een Wobbler neigen naar het spel van een korte nop.

3. Je hebt niet gezegd of je met of zonder sponslaag speelt. Heb je een 1.5mm of dikker er onder, dan speelt het hout een minder grote rol dan wanneer je OX speelt. De overstap naar OX is een stuk heftiger vanaf inverted.

4. Als je al bij het overstappen bent, dan kun je gerust, als je dat leuk vindt, meteen gaan wennen aan het "twiddlen". Je schrijft nu steeds "noppen op backhand", maar waarom zou je je daartoe beperken? Vooral als je met inverted al een behoorlijke backhand hebt kan het geen kwaad die techniek te blijven gebruiken.
Depavan
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Depavan »

Ik zou niet weten waarom je niet met een offensief frame zou kunnen spelen. Ik speel zelf met een OSP Virtuoso off+ en een OSP Ultimate II met lange noppen op mijn backhand. Beiden met een sandwichlaag. Ik heb ook een allroundframe geprobeerd maar het werd voor mij dan allemaal veel te traag. Gewoon even uitproberen wat jou het beste ligt want in principe is er geen echte beperking.
Frame: OSP Virtuoso off+
FH: Ritc 729 Battle II Provincial Gold 2,15 mm
BH: Ktl Stranger Attack 0,5 mm lange noppen

Frame: OSP Virtuoso off+
FH: Ritc 729 Battle II 2,1mm
BH: KTL Stranger Attack 0,5 mm lange noppen
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door GarField000 »

Inderdaad wat ardane zegt, speel je met of zonder spons.

Ik denk dat het helemaal aan je spel ligt. Ik speel zelf met een OFF frame met OX lange noppen.
Echter bv de D.tecs is van zichzelf ook snel en dan is het lastig controleren.
Ik heb diverse combo's geprobeerd met carbon out, carbon in etc. Maar het is helemaal afhankelijk hoe je er mee speelt (of wil spelen).
Als je echt gaat verdedigen met chop, of met blok, ga/wil je aanvallen ....
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
the_fonz1975
Beginner
Beginner

Bericht door the_fonz1975 »

ardane schreef: 23 okt 2024, 16:21 1. Er zijn zat spelers die met een snel hout spelen, en daarop noppen leggen. En wat te denken van OX-Noppen op een dik balsahout (met enorme katapultwaardes)? Je ziet in de praktijk de wildste combinaties. Er is naar mijn smaak geen enkel frame ongeschikt voor welke noppen dan ook. Of zulke combinaties bij jouw spel en je huidige ontwikkeling passen is een andere vraag, maar dat valt schriftelijk op een forum nauwelijks te beantwoorden.

2. Een Wobbler is een prima noppenrubber voor iemand die van inverted komt, omdat de mogelijkheden van een Wobbler neigen naar het spel van een korte nop.

3. Je hebt niet gezegd of je met of zonder sponslaag speelt. Heb je een 1.5mm of dikker er onder, dan speelt het hout een minder grote rol dan wanneer je OX speelt. De overstap naar OX is een stuk heftiger vanaf inverted.

4. Als je al bij het overstappen bent, dan kun je gerust, als je dat leuk vindt, meteen gaan wennen aan het "twiddlen". Je schrijft nu steeds "noppen op backhand", maar waarom zou je je daartoe beperken? Vooral als je met inverted al een behoorlijke backhand hebt kan het geen kwaad die techniek te blijven gebruiken.
Op de bat die ik gebruik, ligt er onder de Wobbler een sponslaag.
Vraagje: heb ik het juist als ik bij OX begrijp dat het over noppen gaat zonder sponslaag tussen rubber en bat? En bedoel je met 'twiddlen', je bat omdraaien tijdens het spel, waardoor je dus je noppen zowel op FH als BH gebruikt? (sorry, het zijn voor jou misschien evidente vragen, maar 't is maar dat ik je goed versta)
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Ja, in alle gevallen raad je goed. Je scoort een hoop punten. :-)

Spelen met OX heeft voor- en nadelen. Maar in elk geval vergt het een flinke inspanning om het onder de knie te krijgen.
Daarvoor krijg je ook veel terug, vooral gevloek en getier van tegenstanders die vinden dat het "geen tafeltennis" is en "verboden moet worden". :-)

Als je goed noppenspel met OX wilt zien kijk je naar Youtube-videos van Manika Batra en Bernd Schuler.
Met lange noppen met spons vind je vooral defensieve spelers zoals Ruwen Filus en Florian Bluhm.
Korte noppen met spons zijn doorgaans geschikt voor zowel aanvallend spel (Ni Lia Xian, He Shiwen) als modern verdedigend spel (Wang Yang, Matsushita)
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Ik kan het niet voor jou beoordelen, maar zoals anderen ook al zeggen, het kan prima. Echter of het bij jou past is niet te zeggen zo.

Zelf speel ik met oX al jaren nu, diverse frames geprobeerd. Je zou verwachten dat een OFF minder goed voor dit spel is, echter ooit gestart met een OFF- (chinees, dus meer vergelijkbaar met OFF europees) . Recent een aantal DEF frames aan het proberen en ik heb er nu wel eentje die ik prettig vind (dr. Neubauer Bulldog), maar mijn andere backup frame (ook een DEF), voelt sneller dan alle OFF frames die ik hiervoor had en ook minder geschikt voor oX vind ik zelf.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon, desnoods op beide frames die je nu hebt (zorg dat je het rubber makkelijk weer kan verwisselen (gebruik bv de techniek van Ardane met de gluesticks om dit te doen). En ga een beetje experimenteren wat je prettig vind.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Plaats reactie