Kosten competitie bijdrage NTTB

Hier vind je informatie over de competitie
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Kosten competitie bijdrage NTTB

Bericht door GarField000 »

Wizzy82 schreef: 25 jul 2025, 12:14 maar wat vinden jullie van de competitiebijdrage van de NTTB?
Is deze in verhouding niet te duur voor wat je ervoor krijgt?

Stel je zou netjes alle 10 de wedstrijden spelen, dus 30 enkel wedstrijden. Dan kost nog iedere wedstrijd tegen een tegenstander meer dan 1 euro.
Voor de mensen die het niet weten, dat is 32 euro per seizoen, 64 per jaar.

Omrekenen per wedstrijd is niet handig. De een speelt alleen duo (max 20 enkels en 10 dubbels), de andere speelt regulier (max 30 enkels en 10 dubbels) en weer een andere speelt ze beide (50 enkels en 20 dubbels).

Of het veel geld is, duur is moet ieder voor zich bepalen. Contributie voor andere sporten kan veel duurder zijn, maar er zijn ook goedkopere sporten. Eerlijk gezegd vind ik €87,50 p/j voor de NTTB niet veel geld. Daar moet de bond alles mee doen.

Wat je ervoor krijgt. Je kan competitie spelen :).
Budget en contributie is niet 1 op 1 over te zetten of alles naar de competitie gaat. Maar alsnog.
Software zoals NAS en nu het nieuwe systeem FOYS. NTTB app voor de wedstrijden. Personeel om de software te beheren, onderhouden. Personeel voor de financiele administratie. Scheidsrechter opleidingen. En dan mis ik vast nog dingen.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Re: Kosten competitie bijdrage NTTB

Bericht door Wizzy82 »

Betaal je geen extra bijdrage als je ook duo speelt? Betaald iemand die alleen duo speelt dus ook 32 euro. Dan zou ik mij bekocht voelen omdat je dan sowieso minder wedstrijden speelt.

Daarnaast als je in 2 afdelingen speelt betaal je 2x 32 euro. Ook al veel want vaak overlappen en aantal wedstrijden met elkaar.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm

Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

De competitiebijdrage is per persoon als je competitie speelt. Ongeacht hoeveel wedstrijden je speelt of kunt spelen.
Iemand die alleen DUO speelt betaald dus in verhouding meer dan iemand die regulier speelt, en de persoon die beide competitie meedoet is in verhouding het goedkoopste uit.

Maar ik heb nog nooit omgerekend wat het kost per wedstrijd die je speelt.

Er zijn spelers die je nooit ziet en alleen competitie spelen. Er zijn spelers die 4x per week komen trainen maar geen competitie spelen.
Voor de 1 is de complete tafeltennis contributie erg hoog per gespeelde 'avond' en bij de andere juist heel weinig.
Het gaat erom of je het ervoor over hebt. Vind je het te veel ga je wat anders doen.

Golf was vroeger heel duur. Tegenwoordig is het wel veel geld, maar betaalbaar voor modale inkomens zoals ik.
Hier zie je dat steeds meer banen veranderen naar abo met verschillende bedragen. Afhankelijk hoeveel je betaald kun je 2, 3, 4x per maand spelen. Maar wil je onbeperkt spelen betaal je juist heel veel.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Je betaalt wel competitie bijdrage per afdeling. Nu snap ik ook beter waarom je wel duo speelt. Het kost omdat het in dezelfde afdeling is niets extra voor je.

Kijk ik heb wel eens reserve gestaan in een afdeling terwijl ik in de andere afdeling competitie speelde. Ik heb toen gezegd dat ik wel reserve wel staan op voorwaarde dat jullie dan mijn competitie bijdrage betalen aangezien ik dan toch weinig zou gaan spelen en ik hun alleen hielp als dat nodig was.

Backup:
yoyoman
Super Member
Super Member

Bericht door yoyoman »

Wat een oeverloos gezeik dit , alle hobbys kosten geld.
Wil je het niet betalen speel je niet.
Onderhand voor €800,- aan batjes en rubbers liggen.
Mijn neef vist die heeft genoeg hengels om de halve Noordzee leeg te halen.
Hobbys zijn duur *(maar ook heel leuk)
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

yoyoman schreef: 27 jul 2025, 14:12 Wat een oeverloos gezeik dit , alle hobbys kosten geld. Wil je het niet betalen speel je niet.
Sorry, maar dat is me wel veel te kort door de bocht. Paardspingen, autoracen en golf kosten veel geld. Maar tafeltennis wordt juist vaak door verenigingen gepropageerd als sport die relatief weinig kost en dus ook iets is voor Jan met de smalle beurs.

Voor wat het waard is: de bijdragen zijn hier per deelstaat verschillend en in Nedersaksen is de bondsbijdrage voor volwassenen vorig jaar verhoogd. Van 8,50 naar 10 euro per half jaar. Dat betalen alleen leden die ook aan de competitie deelnemen.
Bovendien betaalt de vereniging, ongeacht het aantal spelende leden, 70 euro per jaar. Dat geld gaat via een verdeelsleutel naar de bonden van Kreis, Bezirk, Land en Bund (er zijn bonden op vier niveau's, niet op twee zoals in Nederland).
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Volgens mij is er maar 1 bond voor nederland toch. Ze doen beide 'niveau's'. Landelijk en lokale afdelingen.

We hebben het over de contributie naar de bond. Dan is golf goedkoper dan tafeltennis. :).
NGF (golf) = 25,50 per jaar. Competitiebijdrage 95 euro per jaar per team.
BowlingBond = 47,45 per jaar.
Schietsport = 42,50
Schaatsbond = 62,66

Maar als je kijkt wat de verschillende bonden doen voor dat geld is het heel verschillend. De laatste 3 hebben volgens mij geen speciale tarieven of je nu wel of geen competitie speelt.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Kijk ik naar totaal kosten tafeltennis aan contributie is dat iets van 240 voor tafeltennis. Schietsport was 295. Bowlen is 140 golf 1400 (lidmaatschap baan, ngf contributie, club contributie) :D.
Verhouding bondscontributie voor tafeltennis is dan wat hoog. Echter ben ik het er wel mee eens dat hobbies geld kosten.

En nee ik speel geen DUO omdat ik het geen geld kost. Als ik voor 32 euro per jaar iets wel of niet doe ben ik in mijn ogen verkeerd bezig. Je moet iets doen omdat je het leuk vind. Omdat je er blij van wordt. Ik ben graag blij in mijn leven.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

De 32 euro is per half jaar en is per afdeling. Dus mfrankes speelt in 2 afdelingen en dient wel degelijk 64 euro te betalen om 2 competities te kunnen spelen in een half jaar. O ja en bijna vergeten, omdat je bij 2 clubs lid bent rekent de bond aan beide verenigingen de bondsbijdrage door.
Deze bedraagt 23,50 per jaar. Ze rekenen die dus aan iedere club door waar je lid van bent en als lid zijnde moet je dan zelf moeite doen om deze dubbele afdracht van de NTTB terug te zien te krijgen. Hier heb ik zelfs problemen mee gekregen met mijn 2e club, want die wilde dat verzoek niet zelf indienen en ik moest het maar voor hun penningmeester doen. Dan kon ik het geld later terug krijgen als het bij hun van de bond binnen kwam.
Waarom kan de bond dit niet gemakkelijker maken en alleen een rekening sturen naar de club waar een betreffende speler het langst lid bij is?
Dat scheelt een hoop administratief gedoe.

Backup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Wizzy,

Jij doet zaken met je club, je club moet zaken doen met de bond... dus een rekening sturen naar de club waar de betreffende speler het langs lid bij is, is enigzins onzinnig want dan moet de bond dat allemaal in de gaten gaan houden en extra administratieve controles gaan doen... bovendien, hoeveel mensen zijn er niet gelijktijdig lid geworden bij meerdere verenigingen, waar ben je dan het langst lid?

Ik ben lid bij 2 verenigingen, bij 1 competitiegerechtigd, daar betaal ik 52,50€ per kwartaal, dus 210€ per jaar, de andere vereniging ben ik alleen 'recreatief' lid en betaal ik 36€ per kwartaal, dus 144€ per jaar...

Wat de club vervolgens voor mij moet afdragen aan de bond, merk ik nu als lid niks van, geen last van, geen nadenken, geen gezeur. Maar het lijkt mij dat beide clubs nu wel afdracht voor mij doen. Maar geld terugvragen omdat je al afdracht doet? Dat lijkt me wat krom... aan de andere kant... is het ook krom dat je 2 keer betaald als je al bent aangemeld bij de bond.

Tafeltennis is in mijn ogen wel een 'goedkope' sport... ik wilde eens kijken om op tennis te gaan... maar volgens mij betaalde ik bij die vereniging al 180€ per kwartaal, puur om lid te zijn. Het duurste is in mijn ogen, de randzaken (een batje, maak je zo duur als je zelf wilt, dat is bij een tennisracket niet heel anders), kleding, schoenen, drankje in de kantine... etc

Maar ik ben ook motorrijder, ook een hobby (Marc ook toch?)... dat is pas duur... Bowlen heb ik ook competitie gespeeld jaren lang, kostte elke speelavond voor ons al iets van 12 euro pp voor de baan, zonder al het andere (je huurde als het ware een commerciële baan af met zijn allen) mijn bowlingbal was een van de goedkopere, maar kostte toch (inclusief gaten boren, tas, schoenen etc) al gauw iets van 400 euro aan materiaal en testeritis met bowlingballen heb je niet zo snel... daar is het te duur voor hahaaha.
Schietsport heb ik ook op gezeten, daar weet ik de prijzen niet meer van, te lang geleden (en bovendien met al die inflatie nu niet meer relevant), maar recent wezen schieten als teamuitje en dat was ook niet goedkoop kan ik je vertellen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Zo is het toch echt TwoFace... en ik kan het weten als oud penningmeester van de club waar ik het langst lid van ben.
Daar zie je letterlijk de namen op de factuur die de bond stuurt voor de bondsbijdrage.

Als je bij 2 (of meer) clubs speelt rekenen ze die bondsbijdrages voor jou aan alle clubs door (in ieder geval zeker als het een andere afdeling betreft). Dit staat los van de competitiebijdrage. Als niemand het zegt bij een van de clubs dan weten spelers dit niet eens. Dus F. en wellicht ook TwoFace jullie kunnen 23,50 terugvragen.

Ik citeer van de NTTB-website:

"Coulanceregeling afdracht bondscontributie bij meerdere verenigingslidmaatschappen 2025
Vanuit onze leden en hun verenigingen is er een verzoek geweest om een coulanceregeling in geval iemand lid is bij meerdere verenigingen.

Conform ons Algemeen Reglement (artikel 28, lid 1) zijn lid-verenigingen als bedoeld in artikel 6, lid 1 sub a van de Statuten ieder voor hun deel ten opzichte van de NTTB aansprakelijk voor het contributiebedrag van de door hen bij de NTTB opgegeven leden.

Hieruit volgt dat wanneer een lid bij twee verenigingen lid is, beide verenigingen afdracht-plichtig zijn. Verenigingen kunnen zelf de keuze maken deze bondscontributie apart door te belasten aan hun leden óf op te nemen in hun eigen contributie. Hierdoor kan een lid dezelfde rechten uitoefenen en aanspraak maken op dezelfde ondersteuning bij ieder van de verenigingen waar hij of zij lid is. Zoals het meedoen aan toernooien, competities etc.

De huidige coulanceregeling is dan ook een geste vanuit het bestuur aan leden voor wie de bondscontributie veel geld is en die lasten niet kunnen dragen. Het is dus géén recht. De coulanceregeling is alleen van toepassing op het contributietarief voor niet-competitiegerechtigde leden.

Er is een formulier opgesteld waarmee een lid gebruik kan maken van de coulanceregeling en daarmee €23,50 (voor een heel jaar, of €5,88 per kwartaal) kan terugvragen voor één of meerdere verenigingen. Alle benodigde informatie staat op het formulier. Het is belangrijk dat de penningmeesters van alle betrokken verenigingen het formulier ook invullen en ondertekenen.

Het formulier kan volledig ingevuld en ondertekend per post of per e-mail naar het Bondsbureau worden gestuurd. Indienen kan na de facturatie van het 4e kwartaal (half november) tot en met 31 december van het lopende jaar."

https://www.nttb.nl/over-nttb/algemene- ... 0formulier.

Backup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Heel goed Wizzy, zo te horen hebben meerdere mensen daar mee te maken, maar het is een geste vanuit het bestuur en niet vanuit de NTTB, dat vind ik vreemd. In mijn ogen moet het ook tussen het lid en de NTTB verrekend worden, anders is 1 van de clubs de sjaak en dat kan natuurlijk niet, die hebben het vaak financieel al moeilijk genoeg.

Ik zal er dan ook geen gebruik van maken.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Het is een papierrompslomp om het terug te kunnen vragen. Ik heb het wel eens geprobeerd. Je dient namelijk bij alle 2 de penningmeesters van de 2 verschillende verenigingen een handtekening te krijgen op hetzelfde formulier. Dit zou met Docusign kunnen, maar stel je moet het fysiek doen en je ziet de penningmeesters nauwelijks omdat ze zelf weinig spelen dan heb je al een probleem.

Bij de club waar ik nu geen lid meer van ben heb ik de bijdrage gewoon zelf ingehouden op de contributienota.
Daar waren ze niet blij mee, maar ik wist van deze regeling af en ik was klaar met het gedoe van die formulieren.
Aangezien de penningmeester makkelijk contact kan hebben met de NTTB kunnen ze dit ook verminderen op de factuur van de NTTB of daarop inhouden. Het is al belachelijk genoeg dat de NTTB een bondsbijdrage doorberekend waarvan bekend is dat ze elders ook spelen.
Daarnaast waarom zouden spelers die geen competitie spelen een bondsbijdrage dienen te betalen?
Ik weet dat dit laatste zelfs een reden is waarom een aantal tafeltennisclubs niet zijn aangesloten bij de NTTB.
Dan worden ze niet verplicht om hun leden door te geven die geen competitiespelen.

Backup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Wizzy82 schreef: 28 jul 2025, 13:36 Het is een papierrompslomp om het terug te kunnen vragen. Ik heb het wel eens geprobeerd. Je dient namelijk bij alle 2 de penningmeesters van de 2 verschillende verenigingen een handtekening te krijgen op hetzelfde formulier. Dit zou met Docusign kunnen, maar stel je moet het fysiek doen en je ziet de penningmeesters nauwelijks omdat ze zelf weinig spelen dan heb je al een probleem.

Bij de club waar ik nu geen lid meer van ben heb ik de bijdrage gewoon zelf ingehouden op de contributienota.
Daar waren ze niet blij mee, maar ik wist van deze regeling af en ik was klaar met het gedoe van die formulieren.
Aangezien de penningmeester makkelijk contact kan hebben met de NTTB kunnen ze dit ook verminderen op de factuur van de NTTB of daarop inhouden. Het is al belachelijk genoeg dat de NTTB een bondsbijdrage doorberekend waarvan bekend is dat ze elders ook spelen.
Daarnaast waarom zouden spelers die geen competitie spelen een bondsbijdrage dienen te betalen?
Ik weet dat dit laatste zelfs een reden is waarom een aantal tafeltennisclubs niet zijn aangesloten bij de NTTB.
Dan worden ze niet verplicht om hun leden door te geven die geen competitiespelen.
Dat laatste deel ik overigens wel met je... het is vreemd, dat een bond die er is om een competitie op poten te kunnen zetten en te organiseren, 'leden die niks daarmee van doen hebben' ook bijdrages laten doen daarvoor.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Kijk als je nu als club zijnde dmv het aantal bondsbijdrages (wat als leden wordt gezien) bijv. elders subsidies binnen kunt halen dan zou dat niet zo heel erg zijn. Dus dat er alleen subsidies te verkrijgen zijn bij gemeentes als leden van een club wel echt zijn aangesloten bij de bond, maar dit is ook niet het geval want ook clubs die niet bij een nationale bond zijn aangesloten krijgen subsidies.

Backup:
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Ik begrijp het nog niet helemaal.
Een vereniging heeft leden, en een aantal van hen wil ook competitie spelen. Is het niet zo dat alleen die leden aan de bond worden gemeld en dat dus alleen voor die leden een aanslag komt voor de bondsbijdrage?
Van de recreanten die geen competitie spelen heeft de bond toch helemaal geen weet?
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

In principe hoort een tafeltennisclub die is aangesloten bij de bond al hun leden door te geven aan de NTTB voor de bondsbijdrage (wat tevens ook een verzekering is, wat dus ook wel eens wordt vergeten), maar er zijn clubs die uitzonderingen maken voor recreanten wat eigenlijk niet mag volgens de NTTB en hier is al eens gedoe over geweest.

Daarnaast zijn er ook tafeltennisclubs die naast tafeltennis nog een andere sport aanbieden. Denk bijv. aan dynamictennis. Dat wordt dus ook aangeboden en er zijn leden die alleen dynamictennis spelen. De NTTB wilde zelfs dat die leden de bondsbijdrage zouden moeten afdragen ondanks ze niet eens aan tafeltennis deden. Dit heeft echt gespeeld en natuurlijk kun je dat als club zijnde niet verkopen aan de leden die niet tafeltennissen.

Backup:
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Wizzy82 schreef: 28 jul 2025, 17:17 In principe hoort een tafeltennisclub die is aangesloten bij de bond al hun leden door te geven aan de NTTB voor de bondsbijdrage (wat tevens ook een verzekering is, wat dus ook wel eens wordt vergeten)
Dat argument hoor ik wel vaker. Maar is het echt zo? Waarvoor is zo'n speler dan verzekerd, als-ie alleen maar recreatief bij de club traint? Een als gewoon burger wettelijk verplichte ziektekosten- en aansprakelijkheidsverzekering heeft-ie al.
En welke diensten levert zo'n bond dan nog voor recreanten die alleen maar bij de club voor de liefhebberij trainen?
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Het is ook een beetje een kul argument van de NTTB. Feit is gewoon dat de NTTB het liefst zoveel mogelijk bijdrages wil innen.
Je laatste zin klopt ook helemaal. De NTTB voegt voor recreanten niets toe. Of recreanten nu bij wijze van spreken op de camping/schuur of zo spelen met een heel klein clubje. Deze 'vrienden' clubjes zijn er best een aantal volgens mij.

Kijk als de NTTB haar geldt nu ook goed zou besteden dan zou ik niet zo moeite hebben met de bijdrage, maar helaas sta ik niet achter het uitgave beleid van de bond. Er gaat teveel naar topsport en weinig naar de afdeling. Sterker nog de bond heeft zich verrijkt toen de afdelingsbonden (ja, dit was eerst zo) bij de competitie onder de landelijke bond gingen vallen. Een aantal afdelingen hadden aardig wat geld in kas zoals afdeling Gelre en dit is allemaal naar de bond gegaan. Die het vervolgens bijv. heeft uitgegeven aan het ontwikkelen van een eigen app waar veel bugs in zaten en die ik weiger in te vullen bij de competitiewedstrijden omdat ik de TT-app fijner en overzichtelijker vind.

Backup:
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Ik ben het in de basis met je eens Wizzy82.
Het moet ook veel makkelijker kunnen. Ze hebben een heel systeem dus ze weten precies of een lid wel of geen basis contributie afdraagt.
Dat moet echt heel makkelijk te implementeren zijn. Misschien wordt het nu makkelijker met het nieuwe systeem?

Ik heb 1 x een formulier gekregen om de basis terug te vragen. Die heb ik het jaar erop niet nog een keer gezien.

Of we het eens zijn met de manier van uitgeven kunnen we niks aan doen. Ik vind die NTTB app ook helemaal niks en gebruik met mijn bord dan ook de ttapp. Echter is het team wel verplicht om de score in te voeren in de NTTB app of je het er nu mee eens bent of niet. Dus na de wedstrijd moet ik het over zetten naar NTTB app. Dat jij het niet doet zegt niet dat een ander het ook niet doet. Als niemand het doet ben ik benieuwd wat er zou gebeuren. Alle thuiswedstrijden 0-10 verloren?

Ik was ook penningmeester van de afdeling, maar wij hadden geen 'eigen' geld. Ik had wel een budget maar wat over bleef van het budget wat het jaar erna niet meer beschikbaar. Ik weet niet hoe het bij andere afdelingen zat, maar midden had geen eigen bankrekening. Je zegt verrijkt .. maar het geld kwam ook van de nttb. Het is niet dat de afdeling eigen in komsten had. En veel afdelingen hadden niet eens meer een volwaardig bestuur. Maar invloed van de locale afdelingen is wel terug gebracht want die kieskringen heb ik niet het idee dat het werkt. Ik hoor nooit wat van mijn 'kiesman'.

Voor de niet tafeltennis spelende leden en de vrijwilligers hebben wij als vereniging een eigen aansprakelijkheid verzekering afgesloten.
Waarom een eigen wa of zorgverzekering niet voldoende is weet ik eigenlijk niet. Ik wilde ooit eens vrijwilligers werk doen bij een boer maar dat mocht niet omdat ze geen vrijwilligersverzekering hadden.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Plaats reactie