Eigenlijk alleen maar als grapje bedoeld, bestelde ik enkele weken geleden eens een Sevetto-77 bij AliExpress. Als logo gestyled wordt dat ding als "Seve77o" geschreven. Ze zijn er in enkele heel wilde kleuren. Ik nam geel.
Vorige week kwam dat rubber al per post binnendwarrelen. Ik verwachtte er natuurlijk een net zo dode lap van als bijvoorbeeld de goedkope Huieson-rubbers, dus ik nam gelijk maatregelen en plakte die Seve77o op een licht, snel balsa-frame: de Imperial Balsa XT OFF.

(Foto van AliExpress geleend)
Eerste indruk:
Keurig verpakt kwam het plakje aan, echt zoals je hoopt en waardeert, zelfs met een beschermfolie op het bovenrubber.
Opengemaakt stonk meteen mijn hele werkkamer doordringend naar chemisch bewerkt rubber. Bah! Dat ding mag echt wel eerst een uurtje aan de frisse lucht.
Vervolgens maar eens even op de keukenweegschaal gelegd: en zie daar, de eerste verrassing. Voor een Chinees rubber is die Seve77o uiterst licht, namelijk ongesneden 58 gram.
Eenmaal opgeplakt op die Imperial, met aan de andere kant een zwarte Neptune OX, weegt het complete batje, mèt gripband en kantstootband van vilt....128 gram! Daar til je je geen breuk aan.
Valt je trouwens iets op aan de foto?
Jawel, die Seve77o draagt het ITTF-logo en heeft een heus registratienummer.
Dikte en hardheid:
Gegevens worden niet verstrekt. Vermoedelijk is de productie ook tamelijk batch-afhankelijk, lijkt me.
Maar het rubber voelt net zo hard, net zo dik en net zo stroef (maar niet plakkerig) aan als een Butterfly Tenergy 05. Ik schat dus in: ongeveer 47° en rond de 2.1mm. Maar dus een stuk lichter dan dat Butterfly-rubber.
Snelheid:
Voordat het batje op een training zijn diensten mag bewijzen, thuis nog maar eens even een stuitertestje uitgevoerd.
Dat blijkt tegen te vallen. Of beter gezegd: het stuit net zo traag en doods als je mag verwachten van een Chinese goedkope lap.
Oh, de prijs? Vier euro! Jawel, vier euro voor iets dat lijkt op een banaankleurige Tenergy.
Vooruit dan maar. Hup, naar de training!
(Inmiddels, op het moment van schrijven van dit verhaaltje, heb ik er vijf trainings op zitten, telkens anderhalf tot twee uur zonder pauzes)
Spin:
Na wat inspelen de eerste topspins van ongeveer een meter achter de tafel.
Verhip! Die ballen komen aan! En ze springen ongeveer zo weer op alsof ik met mijn vertrouwde rubbers speel.
Dan maar eens wat verschillende services proberen.
Jeetje...mijn trainingspartner, met wie ik wel vaker speel, heeft met enkele opslagen net zo'n moeite als met die van een week geleden, toen ik nog mijn Tenergy op dat houtje had. Hij meende geen verschil te zien.
Controle:
Hier kan ik kort over zijn: ja, het rubber is ietsje langzamer (maar niet veel langzamer) dan mijn -toegegeven: inmiddels wat afgespeelde - Tenergy. Maar tevens is het bijzonder lineair. Er zit absoluut geen katapultwerking in...en dat ondanks (of misschien zefs wel dankzij) het balsa-hout!
Sla je iets harder, gaat de bal iets harder. Sla je hard, krijgt de tegenstander de bal hard om de oren. En blok je, dan gaat het balletje keurig kort over het net. Echt voorbeeldig.
Bal afsprong:
Aha! Toch een verschil met die Tenergy. De balafsprong van de Seve77o is hoger. Dat wil zeggen: een topspin van een stukje achter de tafel gaat met een duidelijk wat hogere boog over het net, zakt dan echter ook weer op tijd. De vlucht van de bal is dus niet zo vlak als van een Butterfly-rubber uit de categorie Tenergy of Rozena.
Wil je een vlakkere bal slaan, dan moet je het batje dus bewust meer sluiten en wat harder slaan.
Een voordeel: het is met dat gele verrassingsding tamelijk eenvoudig om een lang en met forse backspin geschoven bal direct met topspin aan te vallen of zacht te openen. Met name vanuit de backhand ideaal, ook om ,korte services met een backhand flip direct aan te vallen.
Schuiven:
Dit kopje staat weliswaar in het standaard forumsjabloon voor dit soort besprekingen, maar ik kan er niet veel over zeggen. Ik schuif zelden, omdat ik korte ballen liever met de OX-Noppen wegdruk.
Als verdediger "schuif" ik wel lange ballen, drie meter achter de tafel, met alle plezier terug. Lange halen, snel thuis.
Het was met die Seve77o even wennen omdat ook hier de hogere balafsprong een beetje meetelt, maar na een kwartiertje lukte dat ook naar tevredenheid. Op dat moment is dan ook de controle vanuit die grotere afstand voortreffelijk. Genieten!
Conclusie:
Het feit alleen al dat ik er nu meerdere trainingsmiddagen en -avonden mee heb gespeeld toont al aan, dat dit rubber aan alle kanten meeviel. Sterker: ik vind het ding verrassend goed! Een rubber dat geen scherpe kanten kent, lineair speelt, snel genoeg is en ook goed gecontroleerd kan worden.
Het leukste ervan is de kleur: naast geel is-ie ook in oranje, en veels-te-blauw verkrijgbaar. Iedereen begint meteen te roepen "Wat heb jij nou weer ?"
Een nadeel: dit rubber is natuurlijk nep. Die Chinesen persen er gewoon een fake-logo van ITTF en een fake-nummer op (kijk maar in de LARC na, nummer en merk staan daar niet in). Je mag er dus geen wedstrijden mee spelen.
Maar zoek je voor de jeugd van je club, of voor nieuwelingen die graag eens willen meetrainen en een batje van de club moeten lenen iets, waarmee je probleemloos en bijzonder goedkoop op meer dan tevredenstelllend niveau kunt trainen, dan is die Sevetto-77 zijn vier euro meer dan waard!