Verschil in 5, 7 en 9 laags frames

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Verschil in 5, 7 en 9 laags frames

Bericht door Wizzy82 »

Tegenwoordig heb je zoveel verschillende frames. Carbon, cybershape etc...
Ook zijn er verschillende laags frames.
Volgens mij komen de 5, 7 en 9 laags frames het meeste voor.
Mijn vraag is het volgende.
Wat voor invloed heeft het aantal lagen op het frame en met name op je spel? Welke hoeveelheid lagen past beter bij bijv een allrounder of juist beter bij een aanvaller?
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm

Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Re: Verschil in 5, 7 en 9 laags frames

Bericht door GarField000 »

Met verschillende lagen kun je meer verschillende soorten materiaal gebruiken om invloed te hebben op de statistieken van het frame.
Je hebt hard hout, zacht hout, stug en soepel en dan gaan ze ook met verschillende soorten carbon/fibre werken. De een doet het direct na de basis laag, de andere vlak na de buitenste laag. Alles heeft invloed.

Het ligt er helemaal aan wat je zoekt in het spel. Voor een verdediger is carbon/fibre niet handig.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Ik heb redelijk recent een allround frame carbon frame van 9 laags gekocht. Dit om het verschil te ervaren. Het zou namelijk nog meer controle geven. Voor de backhand (mijn beste kant) ben ik dan ook van plan om hetzelfde rubber erop te doen zodat ik het verschil het beste merk. Forehand ga ik weer wat anders doen want met mijn huidig rubber ben ik niet echt tevreden.

Backup:
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Er spelen een paar dingen tegelijkertijd een rol: stijfheid, sweetspot en gewicht.

Stijfheid is de mate waarin een object weerstand biedt aan vervorming als reactie op een uitgeoefende kracht. De stijfheid van een frame is een van de belangrijkste eigenschappen die bijdraagt aan de snelheid. Als alle andere factoren gelijk blijven, zal een stijver frame sneller zijn. Er zijn twee manieren om de stijfheid van een tafeltennisframe te vergroten:

- door de stijfheid van de individuele lagen te vergroten;
- door de totale dikte te vergroten.

Dit laatste is de meest efficiënte manier, maar meestal betekent dit ook dat het gewicht toeneemt. Om dit op te lossen worden er zeer lichte kernen gebruikt. Het meest extreme voorbeeld hiervan zijn zeer dikke frames met een kern van licht balsahout. De balsa-kern dient enkel om de afstand tussen de buitenste lagen te vergroten, waardoor een grote stijfheid wordt bereikt met een relatief laag gewicht. Extreme voorbeelden zijn de Re:Impact-frames met diktes van wel 16mm.
Ander licht kernmateriaal is kiri (ook wel palownia genoemd). Dat materiaal is ietsje minder licht dan balsa, maar duidelijk steviger. Kiri wordt heel veel gebruikt en veroorzaakt bij het spelen vaak een metaal-achtig geluid.

Dit soort frames is echter niet voor iedereen geschikt. Naarmate de stijfheid toeneemt, reageert het frame sneller, wat zorgt voor meer snelheid en een vlakkere boog (arc). Spelers die graag dicht aan de tafel spelen en de bal liever slaan (smashen) dan spinnen vinden dat wel fijn. Het tegenovergestelde geldt ook: spelers die graag verder van de tafel blijven, zullen de voorkeur geven aan een flexibeler frame dat meer boog geeft om de bal veilig over het net te krijgen. Kiri en balsa zijn zacht, maar heel stijf. Houtsoorten zoals ayous zijn flexibeler.

De sweetspot is het gebied op het blad van een tafeltennisbatje waar je de bal met een optimale energieoverdracht kunt raken. Als de bal buiten dit gebied wordt geraakt, veroorzaakt dit torsie-instabiliteit en energieverlies. Je voelt zoiets in een onaangenaam trillen van het houtje en een dof "plop"-geluid in plaats van een helder "tack" of zelfs "ping".

De meeste kracht van het hout bevindt zich in de richting van de nerf, met weinig tot geen kracht in de dwarse richting. Daarom gebruiken de meeste frames een gekruist nerfpatroon om stabiliteit in alle richtingen te krijgen. Bij een standaard 5-laags (5 ply) frame zijn de kern en de buitenste lagen verticaal geplaatst, en de tussenlagen horizontaal. De tussenlaag speelt een belangrijke rol door zijdelingse stabiliteit toe te voegen, waardoor de sweet spot wordt vergroot. Door deze lagen op 90º te plaatsen, maken de ontwerpers de multiplex-constructie homogener in alle richtingen, inclusief in de dikte.

Toch is dit soms (vooral bij zacht hout) nog niet genoeg en hebben sommige 5-laags frames een vrij kleine sweet spot. Het eerste antwoord hierop waren de 7-laags frames; dit soort frames hebben meestal 4 verticale lagen en 3 horizontale lagen. Door meer lagen horizontaal te plaatsen, creëren ze een nog dichter gekruist patroon, wat de sweetspot vergroot. De schaduwzijde hiervan is echter dat ze inleveren op verticale stijfheid om zijdelingse stijfheid te winnen. Dit betekent in feite dat als we een 5- en 7-laags frame van dezelfde dikte en vergelijkbare constructie vergelijken, het 5-laags frame stijver en sneller zal zijn, maar met een kleinere sweet spot, en vice versa.

Om het verlies aan kracht te compenseren, zijn 7-laags frames meestal dikker. Het is niet ongewoon om 7-laags frames tot wel 9 mm te zien, terwijl 5-laags frames van meer dan 7 mm veel zeldzamer zijn. Het verhogen van de dikte betekent ook meer gewicht, wat de houtsoorten die we kunnen gebruiken sterk beperkt. Om dit probleem aan te pakken is een materiaal nodig met een betere stijfheid-gewichtsverhouding. Dat is waar composietvezels (dus carbon en zo) om de hoek komen kijken.

[Tekst grotendeels overgenomen van SDC tt-blades]
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Bedankt voor de uitgebreide reactie, maar over de 9 laags staat hier niets tussen. Zijn er pas redelijk recent (een paar jaar) 9 laags frames op de markt verschenen?
Volgens het artikel zal een 9 laags frame de sweetspot nog meer vergroten tov een 7 en 5 laags frame. Dat je daarbij inlevert in snelheid kan ik begrijpen.
Dat stond in de reviews die ik heb gelezen, maar dat neem ik dan voor lief. Ik vind het namelijk veel leuker om met effectballen punten te scoren dan snelle ballen (ik voel een nieuw topic hierover aankomen, wat is leuker punten maken door effect of door snelheid?)

Backup:
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Wizzy82 schreef: 01 mei 2026, 13:37 Zijn er pas redelijk recent (een paar jaar) 9 laags frames op de markt verschenen?
Nee hoor. De pionier voor wat betreft 9-laags houtjes zonder carbon was Stiga, met zijn Clipper Wood uit 1981 en 1982. Dit zijn echte verzamelaarsstukken, inmiddels.
Stiga probeerde ermee een snel, vrij stijf frame op de markt te brengen met extreem dunne houtlagen.
Vanaf 1983 maakten ze de Clipper Wood (die nu nog steeds erg populair is) toch maar uit 7 lagen, omdat dat goedkoper met constante kwaliteit te produceren viel. Er zijn vier vrij zachte buitenste lagen en drie harde binnenste lagen.
Volgens het artikel zal een 9 laags frame de sweetspot nog meer vergroten tov een 7 en 5 laags frame.
Dat is de bedoeling, ja.
Dat je daarbij inlevert in snelheid kan ik begrijpen.
Ik niet. Die Stiga is bijvoorbeeld erg snel. Het aantal lagen bepaalt de snelheid niet, maar eerder het soort hout, de gewichtsverdeling en natuurlijk de kracht waarmee je slaat.

Overigens zijn er frames met nog veel meer lagen. De Sanwei LY1091 en T1091A hebben bijvoorbeeld elk 10 hout- en 9 carbonlagen. En het combihoutje Giant Dragon Kris werd een tijd lang geproduceerd met elf lagen hout.
Daar staan tegenover de frames die slechts uit één dikke laag Hinoki bestaan en dus geheel zonder lijm-tussenlagen (die vibratie-feedback dempen) worden geproduceerd. Voorbeelden zijn Darker Speed 90 en Nittaku Miyabi. Doordat er geen kruislingse lagen zijn moet je met zulke frames niet tegen de tafelrand slaan (want dan splijten ze zomaar in tweeen).
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Het is een studie op zich in elk geval... want ik heb persoonlijk ook al lang gemerkt dat theorie vs praktijk nog veel weerbarstiger is... want ik heb geprobeerd de theorieën te volgen (ik ben een zogenaamde moderne verdediger volgens mijn spel), dan zou je een relatief allround frame verwachten als best bijpassend... tot nu toe heeft slechts 1 allround frame mij kunnen verblijden, maar dat was er eentje die niet meer geproduceerd wordt en in bezit is van een speler op mijn vereniging die nu niet meer speelt, maar helaas het frame wil behouden.

Ik heb er vele geprobeerd en ik grijp telkens terug naar mijn OFF- frame met 2 fibreglass lagen er in en 5 lagen hout... ik heb ook de TwoFace geprobeerd (vandaar mijn naam op dit forum), maar ik kan er maar niet vrienden mee worden (een specifieke verdedigende kant en een aanvallende kant)...

Ik zou nog een keer naar een bepaalde balsa combinatie willen kijken, omdat ik vaak zie dat mensen die gebruiken met 0X noppen, maar ik heb nog niet gevonden wat ik zoek en daarbij ben ik sinds een tijdje overgestapt op 0,7mm spons onder de noppen en weet ik niet of het frame nog zo erbij past. Ach ja, experimenteren blijft leuk, daar weet Ardane alles van ;-)
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

TwoFace schreef: 04 mei 2026, 12:06 ...tot nu toe heeft slechts 1 allround frame mij kunnen verblijden, maar dat was er eentje die niet meer geproduceerd wordt en in bezit is van een speler op mijn vereniging die nu niet meer speelt, maar helaas het frame wil behouden.
Misschien valt dat ding nog wel ergens tweedehands te vinden. Om welke gaat het?
Je zou ook kunnen kijken op de database van Stervinou; wellicht is een dergelijk frame van een ander merk (met dezelfde opbouw) wel verkrijgbaar.
Ik heb er vele geprobeerd en ik grijp telkens terug naar mijn OFF- frame met 2 fibreglass lagen er in en 5 lagen hout...
Ja, die Y-13.
Je zou ook kunnen kijken naar de V-14. Die heeft dezelfde houtlagen-combinatie als Y-13, maar combineert dat met kwalitatief prima ALC. Daardoor wordt het frame een tikje sneller.
Ik zou nog een keer naar een bepaalde balsa combinatie willen kijken, omdat ik vaak zie dat mensen die gebruiken met 0X noppen, maar ik heb nog niet gevonden wat ik zoek en daarbij ben ik sinds een tijdje overgestapt op 0,7mm spons onder de noppen en weet ik niet of het frame nog zo erbij past.
Dat is een terechte overweging.
Ik ben juist nu bezig mijn OX-noppen (955 Moxa) te voorzien van die dunne dempingssponzen en merk hoeveel meer spin er plotsklaps mogelijk is, juist op balsa-frames zonder carbon!

Een zacht, erg licht en niet te gek stijf frame zonder carbon is bijvoorbeeld de Imperial Balsa XT (off). Ook de Spinlord First Strike II is een aanrader, als je zonder carbon wilt spelen. Beide zijn ook niet erg dik.
Iets stijver, zachter en kwalitatief geweldig - en bovendien van jouw favoriete merk - is de Yinhe T10s, die wel twee carbonlagen heeft. Maar een aspect waaraan je dan bij de meeste balsahoutjes zou moeten wennen is de dikte. 10 millimeter is heel normaal bij die dingen.
Ach ja, experimenteren blijft leuk, daar weet Ardane alles van ;-)
Zo is dat. Met nieuw materiaal word je niet spontaan een betere speler. Maar alleen al de nieuwsgierige blikken van mijn trainingspartners ("Wat haalt die gast nou weer uit z'n tas?") zijn goud waard.
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Interessant om de reacties te lezen. Op zich wel leuk om te vertellen hoeveel frames ik heb (of heb gehad).

Als kadet (dat was vroeger de naam van de jongste jeugd) begon ik met een recht frame met daarop een foto van Bert van de Helm op het frame waarschijnlijk met Vari spin rubbers.
Wellicht ligt dit frame nog ergens op zolder.

Mijn 2e frame heb ik overgenomen van een oudere jeugdspeler die al een tijd was gestopt. Ik weet nog dat het geen recht frame is, maar met een bolling wat ik fijn vond.
Minder fijn aan dit frame was dat het wat zwaarder was en met name vrij glad. Ik moest vaak tijdens de punten mijn handen droog maken. Ook ging ik destijds met Sriver spelen (wie niet?). Ook dit frame ligt denk ik ergens op zolder.

Mijn 3e frame is mijn huidige frame waar ik naar terug ben gegaan. Dit frame heb ik gekocht in de winkel van Emily Noor (ze had een sportwinkel in Grave). Het is Tibhar Samsonov Premium Contact (kindergreep, ja eigenlijk te klein) dus. Goede control, maar wel wat langzaam. Heel lang meegespeeld en zo’n 10 jaar geleden overgegaan naar frame 4 waarmee ik zo’n 8 jaar heb gespeeld.

Mijn 4e frame is Andro Novacell All/S. Hiermee heb ik een aardig wat jaren gespeeld en is eigenlijk een fijn frame. Wat sneller dan frame 3, maar bij dit frame merkte ik wel dat ik minder controle had. Wellicht ook doordat ik er iets te snelle (medium hard) rubbers op de forehandkant ging leggen. Daardoor ben ik uiteindelijk maar weer teruggegaan naar frame 3.

Met het 5e frame Donic Classic Allround (de 9 laags) frame heb ik nog niet gespeeld. Dit omdat ik er nog rubbers op dien te leggen. Voor de backhand wil ik hetzelfde rubber opleggen, omdat dit mijn beste kant is en ik dan perfect het verschil aan kan voelen tussen frame 3 en 5. De forehand ga ik dan weer mee experimenteren. Deze kant is toch redelijk hopeloos bij mij qua aanval. Al jaren redelijk onzeker over, terwijl dat vroeger wel anders was. Ik neig daarbij ook naar een softrubber, maar minder soft dan mijn bh want ik wil mijn fh vooral gebruiken om snel te kunnen blokken.

Backup:
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Wizzy82 schreef: 05 mei 2026, 11:12 Op zich wel leuk om te vertellen hoeveel frames ik heb (of heb gehad). (...)
Leuk overzicht, Wizzy!
Met het 5e frame Donic Classic Allround (de 9 laags) frame heb ik nog niet gespeeld. Dit omdat ik er nog rubbers op dien te leggen. Voor de backhand wil ik hetzelfde rubber opleggen, omdat dit mijn beste kant is en ik dan perfect het verschil aan kan voelen tussen frame 3 en 5. De forehand ga ik dan weer mee experimenteren. Deze kant is toch redelijk hopeloos bij mij qua aanval. Al jaren redelijk onzeker over, terwijl dat vroeger wel anders was. Ik neig daarbij ook naar een softrubber, maar minder soft dan mijn bh want ik wil mijn fh vooral gebruiken om snel te kunnen blokken.
Dat Donic houtje is een goede keus. Kun je alle kanten mee uit.
Wat betreft die forehand: als het je vooral gaat om blokken, dan wil je ongetwijfeld iets wat enerzijds veel controle heeft, anderzijds geen grote last heeft van spin van de tegenstander. Een rubber, dat de elastische eigenschap van het hout iets vermindert, en waarmee je de wat hogere ballen toch genadeloos kunt aftikken. Je komt dan bij een klassieke korte nop met een niet al te dikke onderlaag uit. Geen overmatige tensor, geen grote dynamiek. Gewoon, solide. Dat zou een Friendship 802SP kunnen zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=IlPM4zxVo_c
Durf je het aan, in de wereld van materiaalspelers te duiken?
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Bedoel je korte noppen op mijn forehand?
Kun je daarmee dan ook goed (liefst met effect) schuiven? Dat is namelijk ook nog een redelijk sterk punt van mij namelijk.
Dat is trouwens ook een van de redenen waarom ik nu nog geen noppen daarop heb liggen. Overigens het is trouwens niet zo dat ik helemaal niet spin met mijn forehand.
Ik spin vrij weinig en loop zelfs om bijv. een bal die iets te hoog komt op mijn forehand in te slaan met de backhand. Ja, ik weet het dat dit erg fout is en dat het juist wordt aangeleerd om met je forehand om te lopen in je backhandhoek. Ik heb dan ook een heel aparte backhand smash slag waarbij ik zelfs al ballen die maar ietsjes te hoog komen mee af kan slaan.
Omdat mijn rare backhandslag inmiddels zo goed is doorontwikkeld compenseer ik daarmee eigenlijk in zijn geheel mijn redelijk zwakke forehand aanval mee (verdedigend ben ik met mijn forehand wel sterk met oa actieve blokken). Omdat mijn forehand redelijk zwak is qua openen / spinnen blijf ik maar experimenteren met mijn forehand.
Ik heb daar al zoveel verschillende rubbers op gehad. Wel voornamelijk softe rubbers oa Andro rasanter R42, Rakza 7 Soft, Tibhar Quantum x pro soft (was te snel), Blue fire…
Met Andro rasanter R42 heb ik het langst gespeeld op mijn forehand al is dat ook al weer 10 jaar geleden dat ik daarmee heb gespeeld denk ik.
Andro rubbers lijken mij het best te liggen op een of andere manier. Ik heb het gevoel dat ik daar het meeste effect mee kan genereren.

Backup:
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Wizzy82 schreef: 05 mei 2026, 13:57 Bedoel je korte noppen op mijn forehand?
Ja, daar hadden we het over. Je wilde goed kunnen blokken.
Kun je daarmee dan ook goed (liefst met effect) schuiven? Dat is namelijk ook nog een redelijk sterk punt van mij namelijk.
Kijk eens naar Mattias Falck. Hij was finalist tijdens de WK 2019 en speelt nog steeds in de top-100. Zijn forehand: een Rakza PO.
https://www.youtube.com/watch?v=ZPFu1O223Fs
(zie bijvoorbeeld schuifballetjes bij 00:36 in de video)

Een speler die werkelijk alles kon met een korte nop (in penholder) is He Zhi Wen - nu 64 jaar.
En wat te denken van Ni Xia Lian - nu 62 jaar en nog steeds olympisch deelneemster - met korte nop op haar forehand?
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door GarField000 »

Heeft Falck noppen op de FH? Nooit geweten :D hahaha. Hij slaat er goed mee :D.
Mima Ito heeft ze op de BH maar kan daar toch aardig mee spinnen en slaan.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

ardane schreef: 04 mei 2026, 14:06
TwoFace schreef: 04 mei 2026, 12:06 ...tot nu toe heeft slechts 1 allround frame mij kunnen verblijden, maar dat was er eentje die niet meer geproduceerd wordt en in bezit is van een speler op mijn vereniging die nu niet meer speelt, maar helaas het frame wil behouden.
Misschien valt dat ding nog wel ergens tweedehands te vinden. Om welke gaat het?
Je zou ook kunnen kijken op de database van Stervinou; wellicht is een dergelijk frame van een ander merk (met dezelfde opbouw) wel verkrijgbaar.
Ik heb er vele geprobeerd en ik grijp telkens terug naar mijn OFF- frame met 2 fibreglass lagen er in en 5 lagen hout...
Ja, die Y-13.
Je zou ook kunnen kijken naar de V-14. Die heeft dezelfde houtlagen-combinatie als Y-13, maar combineert dat met kwalitatief prima ALC. Daardoor wordt het frame een tikje sneller.
Ik zou nog een keer naar een bepaalde balsa combinatie willen kijken, omdat ik vaak zie dat mensen die gebruiken met 0X noppen, maar ik heb nog niet gevonden wat ik zoek en daarbij ben ik sinds een tijdje overgestapt op 0,7mm spons onder de noppen en weet ik niet of het frame nog zo erbij past.
Dat is een terechte overweging.
Ik ben juist nu bezig mijn OX-noppen (955 Moxa) te voorzien van die dunne dempingssponzen en merk hoeveel meer spin er plotsklaps mogelijk is, juist op balsa-frames zonder carbon!

Een zacht, erg licht en niet te gek stijf frame zonder carbon is bijvoorbeeld de Imperial Balsa XT (off). Ook de Spinlord First Strike II is een aanrader, als je zonder carbon wilt spelen. Beide zijn ook niet erg dik.
Iets stijver, zachter en kwalitatief geweldig - en bovendien van jouw favoriete merk - is de Yinhe T10s, die wel twee carbonlagen heeft. Maar een aspect waaraan je dan bij de meeste balsahoutjes zou moeten wennen is de dikte. 10 millimeter is heel normaal bij die dingen.
Ach ja, experimenteren blijft leuk, daar weet Ardane alles van ;-)
Zo is dat. Met nieuw materiaal word je niet spontaan een betere speler. Maar alleen al de nieuwsgierige blikken van mijn trainingspartners ("Wat haalt die gast nou weer uit z'n tas?") zijn goud waard.
Mijn testiritus wordt opnieuw aangestoken door het benoemen van al die nieuwe frames hahaha

Ik weet niet meer zo uit mijn hoofd welk frame ( en kan het ook niet terugvinden meer, weet alleen nog dat het een ALLround frame was met een naar mijn idee chinese naam er aan verbonden) Ardane, hij is al meer dan een jaar geleden gestopt en ik heb toen geprobeerd zijn frame over te nemen, ruim daarvoor (half jaar ongeveer) was ik al regelmatig op zoek naar dat frame, maar kon het niet vinden... na ruim een half jaar zoeken ben ik gestopt met zoeken naar dat frame.

Die laatste opmerking, geweldig, dat hoor en zie ik ook vaak: wat heeft hij nu weer dan? hahaha, zo weet ik ook regelmatig mensen te enthousiasmeren om eens met noppen te spelen aangezien ik meestal toch 3-4 frames bij me heb...
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Leuk om te lezen Wizzy, met korte noppen kan je best veel wat je ook met 'inverted' rubber kan, ik zie vooral korte noppen gebruikt worden door mensen die niet graag spinnen met die kant, maar liever tikken, echter het is niet dat het niet kan... je kan zelfs wel spinnen met lange noppen (ook wel live mogen aanschouwen), maar zelf kan ik dit niet, echter dat heeft niks met het rubber te maken, maar met het feit dat ik die slag niet kan met mijn BH...

pfff frames, ik heb er ondertussen zoveel geprobeerd, dat ik ze echt niet meer allemaal weet...
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

ardane schreef: 05 mei 2026, 14:16 En wat te denken van Ni Xia Lian - nu 62 jaar en nog steeds olympisch deelneemster - met korte nop op haar forehand?
Gisteren heeft ze op de WK weer een partij gewonnen, waardoor Luxemburg Brazilie heeft verslagen en de volgende ronde in gaat.

(Echt een speelster die Wizzy vast wel zal bewonderen. :P Ze speelt immers noppen aan beide zijden. En dat als linkshandige penholder. Ja, veel gekker kun je het niet bedenken)
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

ardane schreef: 06 mei 2026, 15:55
ardane schreef: 05 mei 2026, 14:16 En wat te denken van Ni Xia Lian - nu 62 jaar en nog steeds olympisch deelneemster - met korte nop op haar forehand?
Gisteren heeft ze op de WK weer een partij gewonnen, waardoor Luxemburg Brazilie heeft verslagen en de volgende ronde in gaat.

(Echt een speelster die Wizzy vast wel zal bewonderen. :P Ze speelt immers noppen aan beide zijden. En dat als linkshandige penholder. Ja, veel gekker kun je het niet bedenken)
Zou nog gekker niet kunnen zijn dat ze met anti op de ene kant, lange noppen op de andere kant, en dan met een pistolgrip speelt? (6)

Ik ga deze jonge blom eens opzoek om te kijken wat ik van haar zou kunnen leren (heel veel natuurlijk, maar ik bedoel meer wat ik ook kan overnemen in mijn spel).
Sinds 2 weken gebruik ik overigens steeds meer een banana flick aanvalsslag met de BH, is niet keihard, maar wel effectief, vooral qua plaatsing, meeste mensen staan daarna verbaasd te kijken omdat die bal totaal niet op die plek komt wat zij hadden verwacht hahaha
Ik hoop die slag de komende competitie ook meer toe te kunnen gaan passen, eerst maar gedurende de bekercompetitie.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

Depavan
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Depavan »

Razend knappe prestatie van die mevrouw maar ook wel een beetje een aanfluiting vind ik persoonlijk. Een beetje zoals in Nederland dat Michel de Boer en Trinko Keen in 21 en 22 als vijftig plussers Nederlands kampioen werden. Maar misschien moeten wij ook Bettine Vrisekoop en Mirjam Hooman weer inzetten om kans te maken bij een WK 😅
Frame: OSP Virtuoso off+
FH: Ritc 729 Battle II Provincial Gold 2,15 mm
BH: Ktl Stranger Attack 0,5 mm lange noppen

FH: Ritc 729 Battle II 2,1mm
BH: KTL Stranger Attack 0,5 mm lange noppen
Depavan
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Depavan »

Razend knappe prestatie van die mevrouw maar ook wel een beetje een aanfluiting vind ik persoonlijk. Een beetje zoals in Nederland dat Michel de Boer en Trinko Keen in 21 en 22 als vijftig plussers Nederlands kampioen werden. Maar misschien moeten wij ook Bettine Vrisekoop en Mirjam Hooman weer inzetten om kans te maken bij een WK 😅. Aan de andere kant, het blijkt dat je lang meekan op hoog niveau als je jezelf goed verzorgt.
FH: Ritc 729 Battle II Provincial Gold 2,15 mm
BH: Ktl Stranger Attack 0,5 mm lange noppen

FH: Ritc 729 Battle II 2,1mm
BH: KTL Stranger Attack 0,5 mm lange noppen
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Sorry, inmiddels geheel off-topic...
Depavan schreef: 07 mei 2026, 14:16 Aan de andere kant, het blijkt dat je lang meekan op hoog niveau als je jezelf goed verzorgt.
Ni Xia Lian is een fenomeen.
In 1983 werd ze, als deel van het team China, tweemaal wereldkampioen bij de team-wereldkampioenschappen. In de decennia erna was ze telkens weer op internationale wereldniveau-toernooien als deelneemster aanwezig, en in 2021 en 2024 was ze telkens de oudste olympische tafeltennisdeelneemster ooit! Bovendien haalde ze in 2021 samen met Sarah de Nutte brons als dubbel op de wereldkampioenschappen!
Ze heeft zich voorgenomen over twee jaar weer aan de olympische spelen deel te nemen.

Tot zover haar prestaties.
Nog indrukwekkender vind ik haar speelwijze. Werkelijk bij élke wedstrijd straalt ze enorme geestdrift uit. Ze vindt iedere wedstrijd een voorrecht om te mogen en te kunnen aantreden, ongeacht wie de opponent is. Nooit zul je zien dat ze mismoedig haar koppie laat hangen. En altijd is ze volstrekt respectvol naar tegenstandster.

Tja, iedere keer als iemand durft te beweren dat tafeltennissers alleen maar met materiaal spelen omdat ze anders niks klaarspelen verwijs ik naar haar en naar He Zhiwen. Materiaalspelers, ja. En tafeltennissers van wereldklasse. Zelfs boven de zestig.
Plaats reactie