Butterfly Spin Art Review

Hier kun je reviews vinden en plaatsen over normale, noppen en anti rubbers.
Plaats reactie
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Butterfly Spin Art Review

Bericht door van_doorn »

Ik speel nu iets langer dan een maand met de Butterfly Spin Art en ik vond het tijd worden voor een uitgebreide review. Veel lees plezier ;)

Inleiding
Butterfly beschrijft het rubber als volgt:
Een kleverig en toch snel High Tension rubber van Butterfly is nu beschikbaar: SPINART. Het kleverige oppervlak van het rubber is ideaal voor de spin, de SPRING SPONGE ® verbetert de grip van de bal. Ten slotte, de originele High Tension
technologie van BUTTERFLY vergroot de spin en de snelheid en verbetert het bal contact gerealiseerd door kleverig rubber.

Het rubber is te verkrijgen in de volgende diktes: 1.7mm, 1.9mm en 2.1mm.

De prijs is op moment van schrijven 54,90.

Foto’s
Klik op het plaatje voor een vergroting.
Spin Art1.jpg
Spin Art2.jpg
Spin Art3.jpg
Spin Art4.jpg
Spin Art5.jpg
Spin Art6.jpg
Spin Art7.jpg
Spin Art8.jpg
Spin Art9.jpg
Spin Art10.jpg
Spin Art11.jpg
Spin Art12.png
Spin Art13.jpg

De set-up voor deze review was:

Nittaku Acoustic L-Size
Butterfly Spin Art 2.1mm Rood
Butterfly Sriver-L 2.1mm Zwart

Eerste indruk:
De Spin Art staat bekend om de hardheid van het rubber. Het is namelijk een van de hardste rubbers die Butterfly aanbiedt. Dit merk je gelijk wanneer je de bal erop laat stuiteren. Het is een hard rubber. Volgens Butterfly is Spin Art een tacky (kleverig) rubber. Dit valt echt wel mee. Na 1 training is de plakkerigheid er volledig af en is het een grippig rubber geworden. Ook als je het rubber schoonmaakt komt de kleverigheid niet terug. De kleverigheid wordt dus aardig overdreven door Butterfly. De kleverigheid van bijvoorbeeld een DHS Hurricane 3 (Neo) is vele malen groter.

Dikte en hardheid:
Ik heb het rubber in 2.1 mm dikte gekocht. Zoals hierboven beschreven is het een van de hardste rubbers uit het Butterfly assortiment en Butterfly geeft een 48 graden hardheid mee. Dit maakt het rubber niet een van de hardste rubbers van de Butterfly, maar de hardste! Op de tweede plaats staat Tackiness C II met een hardheid van 41 graden. Tenergy 05 krijgt een hardheid van 36 graden van Butterfly mee.

Snelheid:
De snelheid van het rubber wordt door Butterfly op 11,9 gezet en zit daarmee in het snelle segment van Butterfly rubbers. Het rubber is minder snel dan Tenergy 05, wat van Butterfly een snelheid van 13,0 mee krijgt. Wanneer de rubbers onderling vergelijkt merk je dit verschil ook. De Tenergy 05 is sneller dan de Spin Art. 11.9 klinkt snel, maar dit valt behoorlijk mee. Door de hardheid van het rubber betekent het de Spin Art meerdere "versnellingen" heeft. Een korte bal is kort en langzaam en topspin bal is lang en snel. De snelheid die je uit dit rubber haalt hangt af van je techniek en je arm snelheid. Een snelle bal is een snelle arm beweging en een langzame spin bal is langzame arm beweging.

Spin:
Doordat de kleverige toplaag snel plaats maakt voor de grippige laag betekent het dat je met dit rubber veel effect geeft. Zoveel zelfs dat Butterfly de Spin Art en de Tenergy 05 beide een rating van 11.5 mee geeft als het gaat om spin. Dit houdt in dat de Tenergy 05 en de Spin Art de meeste spin produceren uit het gehele Butterfly assortiment. Dit merk je ook zeker terug bij topspin en backspin slagen. De bal is overladen met spin en lastig te blokken voor je tegenstander.

Controle:
Door dat je met dit rubber zelf de snelheid bepaald aan de hand van de snelheid van je slag is dit rubber verschrikkelijk goed te controleren. Ik betrap me er vaak op dat als ik bal topspin dat ik denk "shit, die gaat er overheen" en dat deze toch weer op de tafel belandt. Heerlijk! Service ontvangst is ook fantastisch! Het rubber is relatief minder gevoelig voor inkomende spin (afhankelijk van je techniek natuurlijk) maar waarbij ik met de Tenergy 05 regelmatig problemen onderving met de service ontvangst is dit bij de Spin Art een heel stuk verminderd!

Bal afsprong:
De Spin Art heeft een medium hoge bal afsprong. Een stuk minder hoog dan de Tenergy 05. Bol spinnen is daarom een stuk moeilijker dan met de Tenergy 05. Een topspin bal van de Spin Art is een lange rechte lijn over het net. Waarbij de bal laag over het net scheert.

Spinnen:
Topspin slagen is fantastisch. Ik ben echt iemand die van harde rubbers houdt en dit zorgt ervoor dat helemaal gek ben van de Spin Art. Topspin over topspin is geen probleem. Je moet wel je slagen afmaken en je slag naar voren maken en niet omhoog. Wanneer ik mijn batje aan iemand anders geeft merk ik dat veel topspin slagen van diegene over de tafel heen gaan. Dit is volledig te corrigeren door je batstand te veranderen en de slag nog eventueel iets meer naar voren te maken.

Schuiven:
Hier ben ik kort maar krachtig is. Dit is simpel weg uitstekend. De bal gaat goed kort en zit vol met spin.

Blokken:
Ik vind het blokken met een hard rubber zalig! Blokken gaat makkelijk en is goed controleerbaar.

Serveren:
Serveren was even wennen. Een hard rubber zorgt ervoor dat je de bal dun moet raken om er spin in te krijgen. Dit vroeg enige aanpassing, maar nu is het gewend bent zit er erg veel spin in de service!

Gewicht:
Dit is misschien het grootste nadeel van dit rubber. Een ongesneden velletje Spin Art weegt 77 gram. Gesneden weegt dit rubber 48 gram. De Tenergy 64 2,1mm weegt 46 gram.

Conclusie:
Spin Art is na de Tenergy serie weer een prachtig product van Butterfly. Voor diegene die van harde rubbers houden is de Spin Art fantastisch. De combinatie van de harde toplaag en Spring Sponge van Tenergy maakt dit een goed rubber.
Ik denk dat het erg afhankelijk is op welk frame je met de Spin Art speelt. Ik denk dat dit rubber meer tot zijn recht komt op een all-wood of zacht frame. Dit is echter een aannamen en dit heb ik niet getest.

Spin Art vereist een goede techniek. Een goede topspin houding en uitvoering is vereist om het maximale uit dit rubber te halen.

Ik ga zeker door met dit rubber. Het heeft voor mij voorlopig alles wat ik zoek in een rubber, namelijk hard, snel, goede controle en veel spin. Een groot nadeel aan het rubber is de prijs en het gewicht, maar daar krijg je wel weer een goed rubber voor terug.

Bedankt voor het lezen en als je vragen hebt beantwoord ik ze graag :)
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

If you can believe it, the mind can achieve it.
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: Butterfly Spin Art Review

Bericht door van_doorn »

Foto's toegevoegd :)
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

If you can believe it, the mind can achieve it.
Plaats reactie