Donic Smirnov Ultra Carbon vs Waldner Senso Carbon

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
cstt
Silver Member
Silver Member

Donic Smirnov Ultra Carbon vs Waldner Senso Carbon

Bericht door cstt »

Inleiding
Beide frames zijn door Donic gemaakt, en de houtopbouw is exact hetzelfde voor beide frames. Ik heb echter geen idee wat voor hout dit is. Beide frames hebben carbon. De Smirnov is erg lastig te vinden deze dagen, de Waldner Senso Carbon niet. Ik heb beide frames 2ehands overgekocht. Die Smirnov heb ik met een teamgenoot geruild, die kon er totaal niet mee spelen. De WSC had ik vorig jaar gekocht omdat ik een wat trager frame wilde hebben. De Smirnov had een anatomisch handvat, de WSC een holronde.

Foto’s
Afbeelding
Afbeelding

Eerste indruk:
Smirnov: saai. Op het blad zelf staat niks, en op het zwarte handvat staan wat blokjes. Het is echter wel kwaliteit werk. Het handvat voelt iets korter aan dan normaal, maar valt erg lekker in mijn hand. Stuiteren op het blad doe ik nooit.

WSC: Ook saai. Eigenlijk gaat hetzelfde op voor als de Smirnov. Prima kwaliteit. Het handvat is trouwens wel erg breed. Ik voelde trouwens vrij weinig van het holle handvat. Balans werd veel minder aangetast dan ik verwachtte.

Batcombinatie:
Boll Spirit met JO Waldner rubbers en Boll Spirit met Palio Hadou Biotech en JO Waldner. Beide Donic frames zijn getest met JO Waldner en Coppa rubbers, en later met Baracuda en Palio Macro Era.

Snelheid:
Beide frames zijn ongeveer even snel. De WSC voelt harder en de Smirnov is best wel zacht te noemen. Ik sloeg echter iets harder met de Smirnov. Beide frames zijn bij de tafel vergelijkbaar met mijn TBS, alleen achter de tafel verliezen ze dik van de TBS. Waar dat frame bleef doorgaan konden deze het 2 a 3 meter achter tafel niet meer bijbenen en kon je het wel vergeten om die rally te winnen.

Spin:
Het zijn beide spinframes, en het carbon komt niet echt hard door op dit frame. Spinnen gaat dus prima. De Smirnov is het zachtste frame, maar die vond ik juist niet zo fijn bij trage spinballen. De bal bleef zo lang hangen in je frame dat je zowat ging kijken of ie er nog eens uit ging.
De WSC was op lage snelheid wat fijner. De bal ging er wat sneller uit, en dat ging in combinatie met veel spin.
Op hoge snelheid was het echter omgedraaid. Daar vond ik de Smirnov lekkerder, want hier had je meer controle en meer spin mee. De WSC kon ook echter prima meekomen op de hardere slagen.

Controle:
Controle is bij beide frames in orde. Ze zijn trager dan mijn TBS, dus blokken en schuiven ging wat makkelijker. Ik vind controle echter redelijk hand in hand gaan met de rubbers, en aangezien ik niet super snelle rubbers had was dit wel in orde geweest.

Spinnen:
Zoals eerder aangegeven.

Schuiven:
Ik ben niet echt van het schuiven. Ik open het liefst zo snel mogelijk. Als ik schuif is dat meer om iemand te verrassen. Ik leg veel liever een bal kort.
Dat ging prima met beide frames. Weinig springplankeffect op lage snelheid, en schuiven en kortleggen ging dus prima. Dit ging iets makkelijker dan met de TBS, maar het scheelt echt niet veel.

Blokken:
Blokken gaf wel een verschil voor beide frames. Ik had veel liever de WSC in mijn handen bij het blokken. Het gevoel was iets harder en de ballen gingen er sneller uit. De Smirnov bleef te lang hangen voor mijn gevoel, waardoor ik alleen traag en spinloos kon blokken.

Serveren:
Voor service ook liever de WSC. Ik kreeg meer feedback, gevoel en spin eruit. Ik geef niet veel spin, maar werk veel met variatie en kortleggen. Dat lukte prima met beide frames, het was alleen ff wat harder werken met de Smirnov waardoor je toch wat verrassing weggaf.

Flex en vibratie
Beide frames hebben carbon, maar beide hebben ze wel een houtgevoel. Ik zou zeggen dat er meer flex opzit dan op mijn TBS, maar dat het niet stoort. Tijdens het slaan was de WSC wat harder, en ik zou dus zeggen dat van de 2 die het minste flext.

Overige:
Ik had beide frames getest met klassieke rubbers: Jo Waldner en Coppa. Daarna heb ik de frames met tensors getest, en toen werd het verschil tussen beide frames wel zichtbaar. De WSC bleef hetzelfde. De Smirnov werd harder in gevoel (zelfs met heel zachte tensors), en werd gewoon beter. Als ik moest kiezen tussen beide frames dan zou ik mijn keuze baseren op rubberkeuze. Tensors zou ik voor de Smirnov gaan, en met klassieke rubbers voor de WSC.

Conclusie:
Ik ben met beide frames niet doorgegaan. Tijdens mijn knieblessure kon ik mijn TBS niet controleren. Sinds januari lukt dit weer, en gebruik ik die dan ook weer. Dat vond ik toch een iets fijner frame. Iets sneller, en achter tafel kon je gewoon nog druk blijven zetten.

De Smirnov leek iets meer gemaakt voor het actieve spin over spin spel, de WSC geeft meer opties voor blokken, en is in mijn ogen ook meer geschikt voor een allround speler.
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same
Plaats reactie