OSP Virtuoso
OSP Virtuoso
Op mijn verlanglijst stond al een erg lange tijd de OSP Virtuoso en heb vorige week maar besloten er een te kopen.
OSP staat voor Old Stiga by Palatinus en alle OSP frames worden met de hand gemaakt in Hongarije. OSP heeft sinds kort een eigen standaard aan frames ontwikkeld, waardoor het mogelijk is om binnen korte tijd een handgemaakt frame te krijgen.
OSP heeft de volgende frames:
- Expert (all+)
- Virtuoso (off-)
- Virtuoso + (off)
- Musko (off)
- Origo (all)
- Ultimate (off)
Wanneer je een OSP frame besteld kan je nog bepaalde dingen naar smaak aanpassen. Zo kan je bij de Virtuoso kiezen uit een S,M of L blad, wat staat voor 157x150mm, 158x150mm of 159x150mm. Ook kun je uit 5 verschillende handvatten kiezen en kan je nog een voorkeur voor grip opgeven (forehand, backhand of neutraal).
Ik had het frame 5 april besteld en had hem 12 april binnen vanuit Hongarije, echt perfect!!!
Hier wat foto's:
Eerste indruk:
Na het open maken van het pakketje viel me gelijk op dat dit een ontzettend mooi afgewerkt frame is. Dit mag ook wel, want het is een handgemaakt frame, dus ik verwacht ook vakwerk. Ik heb gekozen voor een holrond handvat en het valt me op dat dit een lekker handvat is. Niet te groot en niet te klein. Precies goed. Bij het stuiteren van de bal voelt het frame solide aan.
Batcombinatie:
OSP Virtuoso
Stiga Calibra LT 2.0
Stiga Calibra LT Sound 1.8
Snelheid:
Dit frame krijgt van de maker (Palatinus) een rating van Off- mee. Persoonlijk rate ik het frame net iets sneller, namelijk naar de Off categorie. De snelheid komt overeen met de Nittaku Acoustic, maar iets sneller dan de Butterfly Primorac Off-.
Spin:
Voor een frame vind ik dit altijd moeilijk te bepalen. Ik vind dit namelijk erg van en rubber afhangen. Het is een all-wood frame. Wat inhoud dat het frame niet keihard is. Dit is voor mij een persoonlijke voorkeur en ik vind dat ik hiermee beter spin dan met een carbon frame. Spin is dus gelijk aan de Nittaku Acoustic en de Butterfly Primorac.
Controle:
Vrijwel gelijk aan de Acoustic, maar minder dan de Butterfly Primorac. Ook hierbij vind ik de controle erg rubber afhankelijk. De bal springt niet als een beest van het batje, dus de controle is naar mijn mening prima.
Spinnen:
Topspin slagen gaan heerlijk. Dit is voor mij nooit een probleem geweest. Met topspin met ik dat de Acoustic net wat lekkerder spint. Als het om Topspinnen gaat is de Acoustic nummer 1, Virtuoso 2 en Primorac 3.
Schuiven:
Doordat het toch een offensief frame is, betekent het dat fouten snel gemaakt zijn. Ook hierbij. De totale set-up is erg snel, wat resulteert in een wat langer schuifspel dan dat je bijvoorbeeld met een Primorac en twee Srivers hebt. Desalniettemin Gaat schuiven prima.
Blokken:
Blokken is goed. Het frame is behoorlijk solide wat resulteert in een goed en gecontroleerd blok spel.
Voor blokken is Primorac 1, Virtuoso 2 en Acoustic 3.
Flex en vibratie
Van de drie bovengenoemde frame is de Virtuoso het meest solide en geeft de minste vibraties. Ondanks dat het frame de meeste solide is, is het frame niet gevoelloos, zoals ik dat ervaar met carbon frame.
Van hard en solide naar zacht en vibratie
1. Virtuoso, 2. Acoustic 3. Primorac
Conclusie:
In deze review heb ik eigenlijk 3 all-wood frames met elkaar vergeleken. Voor wie is nou de Virtuoso? Eigenlijk vrij makkelijk. De Vitruoso is voor iemand die iets sneller en een solider frame wilt dan de Butterfly Primorac, maar niet het bedrag wilt betalen voor de dure Acoustic. Virtuoso onderscheidt zich van de Acoutsic, door dat het frame meer solide is en minder vibraties geeft dat de Acoustic. Als je van de Acoustic overstapt is er qua snelheid, spin etc weinig verschil. Hou je van een wat solidere all-wood frame en kom je snelheid bij de primorac te kort, dan is de Virtuoso het frame voor jou!
Sidenote:
Ik ben begonnen met de Acoustic, maar omdat ik de Acoustic een dun handvat vond hebben ben ik opzoek gegaan naar een ander all-wood frame dat wat goedkoper was en een breder handvat had. Zo kwam ik bij de Virtuoso. Uiteindelijk is de totale set-up (met de calibra's) een te snelle set-up voor mij, waardoor ik goed ben gaan nadenken wat ik precies wilde. Zo ben ik erachter gekomen dat de snelheid niet het belangrijkste is in de wereld. En zo kwam ik op het Primorac/sriver set-up wat tegenwoordig mijn main set-up is geworden. Ik heb de Virtuoso niet met Srivers getest, maar ik denk dat hier een prima set-up mee te maken valt.
Mocht je nog vragen hebben, beantwoord ik ze graag!
OSP staat voor Old Stiga by Palatinus en alle OSP frames worden met de hand gemaakt in Hongarije. OSP heeft sinds kort een eigen standaard aan frames ontwikkeld, waardoor het mogelijk is om binnen korte tijd een handgemaakt frame te krijgen.
OSP heeft de volgende frames:
- Expert (all+)
- Virtuoso (off-)
- Virtuoso + (off)
- Musko (off)
- Origo (all)
- Ultimate (off)
Wanneer je een OSP frame besteld kan je nog bepaalde dingen naar smaak aanpassen. Zo kan je bij de Virtuoso kiezen uit een S,M of L blad, wat staat voor 157x150mm, 158x150mm of 159x150mm. Ook kun je uit 5 verschillende handvatten kiezen en kan je nog een voorkeur voor grip opgeven (forehand, backhand of neutraal).
Ik had het frame 5 april besteld en had hem 12 april binnen vanuit Hongarije, echt perfect!!!
Hier wat foto's:
Eerste indruk:
Na het open maken van het pakketje viel me gelijk op dat dit een ontzettend mooi afgewerkt frame is. Dit mag ook wel, want het is een handgemaakt frame, dus ik verwacht ook vakwerk. Ik heb gekozen voor een holrond handvat en het valt me op dat dit een lekker handvat is. Niet te groot en niet te klein. Precies goed. Bij het stuiteren van de bal voelt het frame solide aan.
Batcombinatie:
OSP Virtuoso
Stiga Calibra LT 2.0
Stiga Calibra LT Sound 1.8
Snelheid:
Dit frame krijgt van de maker (Palatinus) een rating van Off- mee. Persoonlijk rate ik het frame net iets sneller, namelijk naar de Off categorie. De snelheid komt overeen met de Nittaku Acoustic, maar iets sneller dan de Butterfly Primorac Off-.
Spin:
Voor een frame vind ik dit altijd moeilijk te bepalen. Ik vind dit namelijk erg van en rubber afhangen. Het is een all-wood frame. Wat inhoud dat het frame niet keihard is. Dit is voor mij een persoonlijke voorkeur en ik vind dat ik hiermee beter spin dan met een carbon frame. Spin is dus gelijk aan de Nittaku Acoustic en de Butterfly Primorac.
Controle:
Vrijwel gelijk aan de Acoustic, maar minder dan de Butterfly Primorac. Ook hierbij vind ik de controle erg rubber afhankelijk. De bal springt niet als een beest van het batje, dus de controle is naar mijn mening prima.
Spinnen:
Topspin slagen gaan heerlijk. Dit is voor mij nooit een probleem geweest. Met topspin met ik dat de Acoustic net wat lekkerder spint. Als het om Topspinnen gaat is de Acoustic nummer 1, Virtuoso 2 en Primorac 3.
Schuiven:
Doordat het toch een offensief frame is, betekent het dat fouten snel gemaakt zijn. Ook hierbij. De totale set-up is erg snel, wat resulteert in een wat langer schuifspel dan dat je bijvoorbeeld met een Primorac en twee Srivers hebt. Desalniettemin Gaat schuiven prima.
Blokken:
Blokken is goed. Het frame is behoorlijk solide wat resulteert in een goed en gecontroleerd blok spel.
Voor blokken is Primorac 1, Virtuoso 2 en Acoustic 3.
Flex en vibratie
Van de drie bovengenoemde frame is de Virtuoso het meest solide en geeft de minste vibraties. Ondanks dat het frame de meeste solide is, is het frame niet gevoelloos, zoals ik dat ervaar met carbon frame.
Van hard en solide naar zacht en vibratie
1. Virtuoso, 2. Acoustic 3. Primorac
Conclusie:
In deze review heb ik eigenlijk 3 all-wood frames met elkaar vergeleken. Voor wie is nou de Virtuoso? Eigenlijk vrij makkelijk. De Vitruoso is voor iemand die iets sneller en een solider frame wilt dan de Butterfly Primorac, maar niet het bedrag wilt betalen voor de dure Acoustic. Virtuoso onderscheidt zich van de Acoutsic, door dat het frame meer solide is en minder vibraties geeft dat de Acoustic. Als je van de Acoustic overstapt is er qua snelheid, spin etc weinig verschil. Hou je van een wat solidere all-wood frame en kom je snelheid bij de primorac te kort, dan is de Virtuoso het frame voor jou!
Sidenote:
Ik ben begonnen met de Acoustic, maar omdat ik de Acoustic een dun handvat vond hebben ben ik opzoek gegaan naar een ander all-wood frame dat wat goedkoper was en een breder handvat had. Zo kwam ik bij de Virtuoso. Uiteindelijk is de totale set-up (met de calibra's) een te snelle set-up voor mij, waardoor ik goed ben gaan nadenken wat ik precies wilde. Zo ben ik erachter gekomen dat de snelheid niet het belangrijkste is in de wereld. En zo kwam ik op het Primorac/sriver set-up wat tegenwoordig mijn main set-up is geworden. Ik heb de Virtuoso niet met Srivers getest, maar ik denk dat hier een prima set-up mee te maken valt.
Mocht je nog vragen hebben, beantwoord ik ze graag!
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
If you can believe it, the mind can achieve it.
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Re: OSP Virtuoso
En, wat vind je van? beter dan Acoustic?
Xiom Vega Pro - Nittaku Violin - Nittaku Hi Super
Hmmm, das een lastige. Het handvat is veel fijner dan die van de Acoustic en de prijs natuurlijk ook. Ik ben overgestapt naar een compleet nieuwe set-up dus ook nieuwe rubbers. Ik moest daar even aan wennen. Ik dat het meer de rubbers waren dan het frame.
De Acoustic is iets sneller (niet veel) en heeft iets meer gevoel, toch gebruik ik de Acoustic niet meer vanwege het dunne handvat en een aantal professionele spelers hebben hun handtekeningen erop gezet tijdens het WK
Ik verkies de Virtuoso boven de Acoustic omdat deze iets langzamer is, een beter handvat heeft, de prijs beter is en het ziet er zo ontzettend mooi uit
De Acoustic is iets sneller (niet veel) en heeft iets meer gevoel, toch gebruik ik de Acoustic niet meer vanwege het dunne handvat en een aantal professionele spelers hebben hun handtekeningen erop gezet tijdens het WK
Ik verkies de Virtuoso boven de Acoustic omdat deze iets langzamer is, een beter handvat heeft, de prijs beter is en het ziet er zo ontzettend mooi uit
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
-
allrounder
Anno,
Wat heb je uiteindelijk betaald voor zo'n custommade frame?
Wat heb je uiteindelijk betaald voor zo'n custommade frame?
Ik betaalde er 62 euro + 9 euro verzendkosten voor. Hij wordt dan voor je in elkaar gezet en binnen een week heb je hem in huis vanuit Hongarije
Meer info: http://ospblades.com/ en http://www.oldstiga.com
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Update!!
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
heb je het frame cash betaald toen ze het kwamen afzette bij jou thuis? of online banking?
Ik heb het frame met PayPal van te voren betaald 
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
-
p1ngp0ng3r
- Advanced Member

Bedankt voor de review. OSP frames schijnen echt van topkwaliteit te zijn.
Ben zelf geinteresseerd in de OSP Ultimate.
Ben zelf geinteresseerd in de OSP Ultimate.
Rasanter R48 - Infinity VPS - Evolution FX-P
Kwaliteit is inderdaad echt perfect! Heel goed afgewerkt en het wordt keurig verpakt. Echt een aanrader 
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Het was alleen jammer dat bij mij wat houtsplinters eraf kwamen na het eraf halen van mijn rubbers die geplakt waren met waterbasis lijm... Dit zou absoluut niet mogen (zeker omdat zij ook het frame al sealen), maar is toch gebeurd. Verder echt een super fijn frame, heb er veel plezier van!
Sinds februari 2019 weer begonnen!
ONI in IJsselstein
Voorheen HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Yasaka Rakza 7 (max zwart)
Backhand: Andro Hexer Powersponge (1,7 rood)
ONI in IJsselstein
- sanderfermont
- Advanced Member

wat bedoel je met grip voorkeur op fh en bh aangeven? want wil misschien de expert all+ halen alleen 1 nadeel ik heb geen pay pal account.
gr sander
gr sander
tibhar sensitec sigma
fh: xiom vega europe 2.0
bh: adidas p3 1.8
fh: xiom vega europe 2.0
bh: adidas p3 1.8
Sommige spelers houden hun batje verkeerd vast. Dan heb je een forehand grip, dus voor spelers die voornamelijk forehand spelen en daardoor hun batje anders vasthouden, maar je hebt ook de backhand grip, dus voor spelers die voornamelijk backhand spelen en hier hun grip hebben aangepast.
PayPal account kun je gratis aanmaken en is handig voor aankopen in het buitenland
PayPal account kun je gratis aanmaken en is handig voor aankopen in het buitenland
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Ik heb vorige keer gewoon betaald zonder pay pall hoor geloof ik, maar dat weet ik niet meer zeker...
Sinds februari 2019 weer begonnen!
ONI in IJsselstein
ONI in IJsselstein
-
Sun Tzu
- Platinum Member

- Contacteer:
Vraagje wat misschien meer mensen zich afvragen.
Aangezien OSP frames in feite de oude Stiga kwaliteit representeren, wat is de verhouding tussen deze flared handvat en bijvoorbeeld de master of legend flared van Stiga tegenwoordig?
Hoor het graag.
Aangezien OSP frames in feite de oude Stiga kwaliteit representeren, wat is de verhouding tussen deze flared handvat en bijvoorbeeld de master of legend flared van Stiga tegenwoordig?
Hoor het graag.
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64
Invincibility lies in the defence; the possibility of victory in the attack.
Tenergy 05
Tenergy 64
Ik durf het je eigenlijk niet te zeggen. Bovenin de specs sheet staan de maten van het handvat. Als jij de maten van een Master of Legend handvat weet kun je het daar enigszins mee vergelijken.
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
-
Sun Tzu
- Platinum Member

- Contacteer:
Zal ik vanavond eens even gaan vergelijken, vind het alleen lastig om te meten zoiets.
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64
Tenergy 05
Tenergy 64
http://ospblades.com/handle-types-handm ... le-tennis/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staan alle maten in van de handvaten. Ik ben niet van plan om er 1 te kopen, maar vind het wel een mooi frame. Misschien later eens een keertje.
Hier staan alle maten in van de handvaten. Ik ben niet van plan om er 1 te kopen, maar vind het wel een mooi frame. Misschien later eens een keertje.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
-
Sun Tzu
- Platinum Member

- Contacteer:
Ik heb er zojuist 1 besteld met custom handle.
De standaard flared versie is wat breder dan ik wil en heeft 2 platte zijde.
Dus Stiga OC Master FL is over het algemeen rond en de OSP flared is in feite een plat gedrukte Stiga FL.
Waarschijnlijk kunnen de tags van OSP er niet allemaal op, dus heb gezegd dat het gouden OSP logo misschien beter onderop kan en dan de Palatinus tag eraf laten.
De standaard flared versie is wat breder dan ik wil en heeft 2 platte zijde.
Dus Stiga OC Master FL is over het algemeen rond en de OSP flared is in feite een plat gedrukte Stiga FL.
Waarschijnlijk kunnen de tags van OSP er niet allemaal op, dus heb gezegd dat het gouden OSP logo misschien beter onderop kan en dan de Palatinus tag eraf laten.
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64
Tenergy 05
Tenergy 64
Hoi de master is een smal holrond en de legend een wat bredere. Standaard bij OSP is nagenoeg gelijk aan Alser holrond, dus iets vierkant, voor mij perfect omdat dat mijn eerste en fijnste handvat was.
groet,
groet,