Review Friendship RITC 563 halflange nop

Hier kun je reviews vinden en plaatsen over normale, noppen en anti rubbers.
Plaats reactie
allrounder

Review Friendship RITC 563 halflange nop

Bericht door allrounder »

Inleiding:
De halflange nop is eigenlijk een verlengde korte nop. De speleigenschappen zijn dus het beste te vergelijken met een korte noppenrubber, waar je bij bepaalde slagen enigszins de storende werking van een lange nop kunt krijgen. Dit maakt het voor veel tegenstanders lastig materiaal om tegen te spelen, vooral als ze al niet zo bijster goed weten hoe ze tegen verschillende soorten noppen moeten spelen. Deze noppen zijn mijn eerste contact geweest met noppen omdat ik graag eens wilde weten wat voor mogelijkheden je hebt met dit materiaal. Verder heb ik specifiek voor de Friendship RITC 563 gekozen omdat ze erg goedkoop zijn. Ik heb dit rubber aangeschaft voor 12,50.
De RITC 563 was verkrijgbaar in 1.0; 1.2; 1.5; 1.8 en 2.1 mm. Ik heb gekozen voor de 1.8 in het zwart omdat ik nou eenmaal graag met zwart op de forehand speel en er wel een beetje tempo in wilde hebben. Mijn idee was om het directe spel bij tafel met deze noppen te testen.
Setup van de test was Tibhar Xeon Sensitec met 1.8 mm Friendship RITC 563 zwart (FH) en Sriver-L 2.1 mm rood (BH).
Eigenschap van het frame is dat het off- is; redelijke snelheid maar wel het accent op controle, met name geschikt voor gecontroleerd spinnen en tikken.

Eerste indruk:
Opvallend is dat de bal vrij ver op stuit van het rubber; snelheid leek dus redelijk hoog.

Dikte en hardheid:
Dikte dus 1.8mm in mijn test en voelt redelijk hard aan; vandaar ook de hoge opstuit.

Snelheid:
Bij het spelen merk je idd dat de snelheid goed te noemen is. De bal stuit lekker weg en je hoeft weinig moeite te doen om de bal over het net te tikken. Hij is ook weer niet te snel, maar dat heeft uiteraard te maken met de complete setup die niet supersnel is.

Spin:
Opvallend is dat je ondanks dat het noppen zijn best redelijk wat effect eruit kunt halen. Vooral verrassend voor de tegenstander die dit niet verwacht; zie info onder "serveren". Dit geldt echter wel voornamelijk voor de backspin; topspin is ook mogelijk maar blijft wel zeer beperkt.

Controle:
Controle is goed, mits je in de buurt van de tafel blijft. Alle basisslagen zijn prima uit te voeren maar verdedigen vanuit 2e positie of verder is schier onmogelijk. De bal schiet dan weg en is niet meer te controleren. NIet voor verdedigend ingestelde spelers geschikt dus.

Bal afsprong:
De bal afsprong is gemiddeld. Afhankelijk van de dikte van het rubber kun je hier uiteraard wel variatie in aanbrengen, maar hier zijn geen extremen in te verwachten.

Spinnen:
Tsja, spinnen met noppen blijft natuurlijk lastig, maar op een lange schuifbal met backspin is het wonderwel met dit rubber mogelijk om een topspin te spelen. De bal gaat dan erg laag over het net in een rechte lijn en heeft zowaar ook nog een beetje topspin. Echter zijn dit niet de ballen waar de tegenstander veel problemen mee heeft dus dit is niet een van de sterke punten van dit rubber te noemen. Waar dit rubber wel goed in is is het tikken. Vooral op schuifballen en backspin services kun je met veel controle de bal eenvoudig een hoekje intikken. Op diepe ballen kun je zelfs vrij eenvoudig de bal direct afmaken met een droge knal.

Schuiven:
Schuiven gaat prima. Door de sponslaag is er net zo makkelijk wat backspin in te krijgen als met glad rubber, alhoewel na 2 a 3 keer schuiven achter elkaar toch een soort neerwaartse spiraal in de bal komt. Hij krijgt dan de neiging het net in te duiken, dus max. 2 keer achter elkaar schuiven is toch wel de intentie. Dit rubber is duidelijk niet gemaakt om te lang defensief te gebruiken.

Blokken:
Blokken is geweldig met dit spul. Controle is zeer hoog en bij de juiste polsbeweging is hier profijt te halen uit het feit dat het halflange noppen zijn; op een topspin bal kun je zowel met backspin blokken als ook dooie ballen terugblokken. Ook kun je "normale" ballen terugblokken waar vaart en een beetje topspin in zit. Met een beetje training kun je met het blokken dus echt je tegenstander helemaal gek maken door elke bal weer anders terug te leggen. Plaatsen van de blokballen gaat ook als vanzelf; controle is echt geweldig.

Serveren:
Serveren is verrassend. Door de redelijk dikke sponslaag kun je net wat meer backspin in de service leggen dan de tegenstander gemiddeld verwacht van een service met noppen, waardoor backspin services nogal eens verkeerd worden ingeschat. Verder kun je een teruggeschoven bal heel makkelijk intikken waarmee je meteen het spel naar je toetrekt.
Verder is het natuurlijk mogelijk om een diepe harde service zonder effect of zelfs met een klein beetje backspin te geven waar veel tegenstanders zich nogal eens op verkijken. Vaak wordt zo'n harde service geblokt wat in dit geval het resultaat heeft dat de bal het net in duikt.

Overige:
Dit rubber is erg geschikt voor mensen die vaak moeite hebben met service returns. Je hebt nauwelijks last van het effect in de service van je tegenstander en de bal is gemakkelijk gecontroleerd terug te leggen op elke gewenste plek op tafel. Het voordeel zit hem vooral in de dooie bal diep op tafel terug te leggen. De bal komt aan met een boog en duikt op het laatst ineens naar beneden. Deze ballen zijn lastig te spinnen en lastig met veel backspin terug te leggen, dus de bal na de service kun je direct aanpakken. Verder zijn de ballen die je intikt met dit rubber heel direct en ze komen snel op je tegenstander af. Echter, blokken gaat niet want dan vallen ze het net in dus ze moeten een beetje worden teruggeduwd. Dit geeft je weer alle kans om zelf de aanval te kiezen.

Conclusie:
Mijn conclusie is dat dit rubber ideaal is voor mensen die zelf niet goed kunnen spinnen en bij tafel de aanval van de tegenstander willen blokkeren. Mensen die een goede tik op de forehand hebben en goed kunnen blokken zullen blij worden van dit rubber. Zeker met een snellere setup heb je een aanvallend wapen in handen dat dicht bij tafel de tegenstander onder druk zet, zelfs op zijn eigen service. Mensen die iets defensiever zijn of liever een gecontroleerde spinaanval spelen hebben niets aan deze noppen.
Ik ga er in ieder geval nog wat tournooitjes mee spelen, maar of ik er permanent mee blijf spelen weet ik nog niet. Ik ben toch gewend om ook een spinaanval te kunnen spelen en dat is niet mogelijk met dit rubber, tenzij je goed traint om af en toe je batje te draaien waardoor je ineens een andere setup krijgt, maar zoveel energie was ik niet van plan om erin te stoppen.
Gybe
Advanced Member
Advanced Member

Re: Review Friendship RITC 563 halflange nop

Bericht door Gybe »

dag Allrounder,

complimenten met deze review!
Ik heb nog twee vragen:
- in je conclusie geef je aan waarom iemand voor dit rubber zou kiezen echter ben ik benieuwd wat bijv. de voordelen zijn t.o.v. korte noppen. Deze hebben veelal dezelfde voordelen als wat hier opgenoemd is.
- hoe speelt de rubber zich bijv. uit de tweede lijn, is de controle hoog genoeg om hier met een kapbal terug in de rally te komen of kun je ook hier de ballen actiever spelen. (wat op zich een voordeel kan zijn qua controle t.o.v. een vlak rubber)

ps. ik ga de komende weken de Giant Dragon Talon (Ox) testen, zal hier dan ook een review plaatsen en een vergelijking maken met de Grass Dtecs

cheers,

Gybe!
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door van_doorn »

Speelde je altijd al met noppen op de forehand? Ik zie maar weinig mensen dit doen of draai je je batje ook wel eens?
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

If you can believe it, the mind can achieve it.
allrounder

Bericht door allrounder »

@Gabe:
Zoals in de review staat is het bijna onmogelijk om vanuit de tweede lijn gecontroleerd de bal terug te leggen. Mocht je in 2e positie terecht komen dan kun je eigenlijk alleen maar de bal vol terug slaan en hopen dat hij goed is, om vervolgens terug naar tafel te gaan. Kappen gaat echt niet met dit rubber. Voordelen t.o.v. korte noppen zijn volgens mij dat je met name met het schuiven, blokken en tikken zowel met als zonder effect kunt spelen.

@van doorn:
Nee, ik heb nog nooit met noppen gespeeld, maar ik heb, zeg maar, een bijzondere manier van spelen.
Ik vond het leuk om eens te kijken hoe mijn spel zich zou verhouden met alternatieve rubbers zoals noppen.
Het voordeel is dat ik inderdaad mijn batje kan draaien en tussen het tikken en blokken door ineens een topspin bal kan spelen vanuit de forehand. Ook vanuit de service kan je soms draaien waardoor het voor de tegenstander lastig is in te schatten wat voor bal hij terug krijgt en wanneer. Mijn plan is eigenlijk om in zoverre aan deze noppen te wennen dat ik afhankelijk van het type tegenstander waar ik tegen speel, het juiste materiaal kan gebruiken.
Ik heb in de laatste wedstrijd bv. een enkel partij met noppen gespeeld en in het dubbel daarna weer mijn gewone plank, waar ik dan ook heel anders mee speel. Het duurde 2 1/2 game voordat de tegenstanders een beetje doorhadden wat ze moesten verwachten en dat vind ik dan weer geinig...
Plaats reactie