advies nieuwe rubbers

Hier kun je informatie vinden of vragen over noppen en anti rubbers.
Plaats reactie
kleineduivel
Beginner
Beginner

advies nieuwe rubbers

Bericht door kleineduivel »

Ik speel nu sinds 3 jaar met noppen zowel fh als bh
Na het verdieden van de rubbers waar ik mee speelde heb ik nooit meer iets vergelijkbaars gevonden.
hoewel het nu redelijk tot goed gaat loop ik tegen problemen aan in mijn huidige klasse.

fh ontvangst is zeer matig tot matig te noemen en met mijn bh begin ik controle te verliezen.

speel met pistol 1.6 op mijn fh en fighter 0.0 op mijn bh

nu wil ik weten van de experts hier : wat zouden jullie mij adviseren ?

alvast bedankt

gr
mepper59
Silver Member
Silver Member

Re: advies nieuwe rubbers

Bericht door mepper59 »

Hoi, als je nu tegen de beperkingen van je materiaal aanloopt,
is er maar een manier, namelijk meer trainen.
je materiaal wint geen partij voor je.
Succes .
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door van_doorn »

Hoi Kleine Duivel, welkom op het forum!

Mag ik vragen waarom je met twee kanten noppen speelt? Bewuste keuze of vind je het lekker spelen? Het is namelijk vrij zeldzaam om met twee kanten noppen te spelen. Dit vooral omdat het best lastig is om met noppen te spelen en zeker op twee kanten. Vaak zie je dat er een kant normaal rubber heeft en de andere kant noppen. Dit maakt spinnen/smashen/blokken een stuk makkelijker. Dit normale rubber hoeft niet aanvallend zijn. Dit kan ook een Butterfly Sriver (allround rubber) of Tackiness C (verdedigend/allround rubber)

Hoor graag de reden van je keuze, misschien kun je ook wat meer vertellen: In welke klasse speel je en tegen welke beperkingen loop je echt aan? Alleen je forehand ontvangst? En bij welke ballen mis je de controle op je backhand?
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

If you can believe it, the mind can achieve it.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

@Van Doorn,
Leuk soort spel toch ? Iig weer eens wat anders.
In China is zo,n combinatie veel gebruikelijker dan hier (eenzijdige penhouderspelers met korte noppen die een lange nop op bh zetten ipv kurk) en er wordt op hoog genoeg niveau mee gespeelt.
@ Mepper,
Noppen hangt de controle vrij sterk van de combinatie af net als bij noppen naar binnen.
Dat is dan niet frame of rubber wat wel of niet goed is maar kwestie van welk rubber combineer je met welk frame (of welk frame zet je onder welk rubber). Wil je safe wat dat betreft of bij onzekerheid is het vaak raadzaam bij één merk te blijven (of vergelijkbare merken als Tibhar, Joola, Xiom of Donic met esn rubbers). Merken stemmen hun eigen frames en rubbers voor bepaalde speltypes al min of meer op elkaar af. Alleen niet voor zo,n speltype met twee kanten noppen omdat daar geen markt voor is hier.
@ Kleine Duivel
Ik weet niet welk frame je nu gebruikt maar op een zachter, misschien wat trager, frame, dat wel genoeg stijf is zou zo,n pistol bijv beter kunnen passen qua controle. Een hard frame onder zo,n rubber met heel zachte spons is dan heel onlineair door het extreme contrast met het frame.
Daarbij is het een tensornop (flumminop) en die zijn sowieso al wat springerig en qua controle op hard of sneller of springerig frame dan nog lastiger.
Maar of het passend rubber is voor fh betwijfel ik eigenlijk. Meestal wordt voor fh toch wat dikkere spons gebruikt ; 1,8 of dikker. De spons dan iets robuuster (niet zo springerig) en niet al te extreem snel misschien als je ook nog goed wilt kunnen blokken met fh.
Misschien iets van Butterfly of Tsp ? Of als je echt problemen met controle hebt kun je ook een 802-40 van Friendship overwegen. Die combineert goeie spinmogelijkheden (vooral de zwarte) met een stabiel oppervlak (noppen zijn kort, konisch en breed) en niet al te dynamische spons waardoor het ook goed blokt. Eenvoudig rubber is vaak ook eenvoudiger te spelen.
Door de grip en konische noppen is er vrij veel spin mee te geven die ook lastig te lezen is.

Qua frame zou je een frame met een iets zachtere buitenlaag kunnen nemen die dan wat dikker is. Dat speelt met noppen minder springerig /nerveus dan een harde dunne buitenlaag.
Zit onder zo,n buitenlaag dan bijvoorbeeld weer carbon dan heb je toch de stijfheid en hardheid die noppen ook nodig hebben voor aanvalsslagen.
De dikkere buitenlaag (abachi of wilgenhout bijv) voorkomt alleen dat je er te veel van merkt bij servereturn of andere meer passieve slagen.
Daarmee kun je goed tempo doseren en de zachtere buitenlagen ondersteunen het zelf geven van spin voor contrast met de lange noppen.
Een frame met zo,n bouw is bijv het Nittaku shake defence frame. Dit frame wordt oa gespeeld door ene Pascal Tröger in Duitsland (die vaak post bij Noppentest.de). Redelijk hoog niveau en met lange nopen ox bh en korte tensor nop op fh. Op you tube zijn wel filmpjes van hem te vinden.
Voor jou passen dan misschien - eerst - andere rubbers voor extra controle maar een goed frame - als basis waarmee je tijdje voort kunt - heb je dan al is het wel wat duurder. Uiteraard zijn er wel andere geschikte frames (oa onder de modern defensief frames) maar ik weet ze zo niet uit mijn hoofd.

Marc
kleineduivel
Beginner
Beginner

van_doorn schreef:Hoi Kleine Duivel, welkom op het forum!

Mag ik vragen waarom je met twee kanten noppen speelt? Bewuste keuze of vind je het lekker spelen? Het is namelijk vrij zeldzaam om met twee kanten noppen te spelen. Dit vooral omdat het best lastig is om met noppen te spelen en zeker op twee kanten. Vaak zie je dat er een kant normaal rubber heeft en de andere kant noppen. Dit maakt spinnen/smashen/blokken een stuk makkelijker. Dit normale rubber hoeft niet aanvallend zijn. Dit kan ook een Butterfly Sriver (allround rubber) of Tackiness C (verdedigend/allround rubber)

Hoor graag de reden van je keuze, misschien kun je ook wat meer vertellen: In welke klasse speel je en tegen welke beperkingen loop je echt aan? Alleen je forehand ontvangst? En bij welke ballen mis je de controle op je backhand?
ik speel met 2 kanten noppen omdat ik weinig tot geen topspin kan produceren met gewone rubbers dus ben ik mijn slag aan gaan passen en heb ik korte noppen op mijn fh genomen om te proberen en dat is erg goed gegaan nu zou ik niet meer zonder kunnen
moet zeggen dat ik kan smashen en blokken met me fh daar zit het probleem ook niet het probleem zit in service ontvangst fh zovel actief als passief de aanvals ballen zijn makkelijk over te nemen met mijn fh.
bij backhand mis ik controle op de aanvalsballen kort bij tafel
in een wedstrijd ga in ondanks deze beperking toch voor die keuze ipv bal laten komen en dan pakken.
daarom zat ik te denken dat misschien een dunne onderlaag zou helpen.
verder heb ik moeite met schuifballen tegen noppen of dode rubbers.
ik zou soms willen om iets meer van tafel af te kunnen spelen zodat ik mijn slag iets makkelijker kan maken.
ik speel 2de klasse 60-70% afdeling
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

De problemen die je aangeeft zijn wat merkwaardig omdat het juist dingen zijn waar korte en lange noppen eigenlijk juist goed in moeten zijn. Het komt dan over als een rommeltje qua spel en waarschijnlijk materiaal. Maar frame blijft ook een raadsel dus waar moet iemand dan beginnen met een advies ?
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Held Marc! ;)
Sinds februari 2019 weer begonnen!
ONI in IJsselstein
Voorheen HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Yasaka Rakza 7 (max zwart)
Backhand: Andro Hexer Powersponge (1,7 rood)
kleineduivel
Beginner
Beginner

mank schreef:De problemen die je aangeeft zijn wat merkwaardig omdat het juist dingen zijn waar korte en lange noppen eigenlijk juist goed in moeten zijn. Het komt dan over als een rommeltje qua spel en waarschijnlijk materiaal. Maar frame blijft ook een raadsel dus waar moet iemand dan beginnen met een advies ?
sorry voor het niet vermelden

ik speel met een off frame van joola die niet meer gemaakt wordt.
voor zover ik weet gewoon een std frame
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Hey,

Dan verklaart het frame meer de problemen dan de rubbers denk ik. Daarmee is het frame niet direkt verkeerd alleen je zult wat moeten compenseren en aanpassen met de rubbers.
Bh met ox zijn er bijv wel toplagen waarmee de bal bij blokken beter kort gehouden kan worden. Of idd een dunne spons.
(die zijn zelfs wel los te koop, bijv bij spinfactory of ttdd in Duitsland. In Nederland weet ik zo geen adres ..).
Fh lijkt me de de pistol dus niet lineair genoeg en te springerig. Bij fh is de techniek om daar dan mee om te gaan meestal minder dan bij bh.
Plaats reactie