Lakken of niet?

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Plaats reactie
nutstree
Beginner
Beginner

Lakken of niet?

Bericht door nutstree »

Ik sta op het punt om een nieuw frame te kopen en met de zoektocht daarbij kwam ik uit op het fenomeen sealen/lakken. Gezien de nieuwe lijm nogal vervelender is vergeleken met de oude lijm, waarbij er meer kans zou zijn op splinters bij lostrekken van de rubbers, twijfel ik of ik dat ook zou moeten doen.

Als ik het al doe, dan wordt er zeker ook schuurpapier gebruikt om de top laag van de lak weg te schuren. Ik wil immers enkel de lak in de porien van het hout en geen harde toplaag van de lak.. Zeker omdat ik een BTY jonyer hinoki special wil aanschaffen juist om de reden dat dit een frame is dat niet te hard en niet te snel is, maar wel veel controle geeft. Het lakken lijkt mij het frame veel harder te maken, vandaar de toplaag weer wegschuren.

Wat is wijsheid en wat zijn jullie ervaringen? Offer je een frame op als je met rubbers wilt experimenteren? Veel merkbaar effect van het lakken? Tips voor het lakken?
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: Lakken of niet?

Bericht door van_doorn »

Hoi Nutstree,

Welkom op het forum :)

Ik ben zelf nooit een fan geweest van lakken, maar andere zweren erbij! De reden waarom ik er geen fan van ben is omdat het de speeleigenschappen aanpast. Een lak laag is toch weer een nieuwe laag op het frame en het is eigenlijk een laag die er niet hoort te zitten. Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat je als mij een gelakt frame of niet gelakt frame geeft met dezelfde rubbers ik het verschil denk ik niet eens zou merken. Toch is het idee dat er een laag op zit die er niet hoort, voor mij not done!

Ik heb 2 jaar terug toch een frame laten lakken. Ik heb dit toen laten doen door de tafeltenniswinkel zelf en ik moet zeggen dat je niet eens kon zien dat er een laklaag opzat en ik merkte het ook niet met spelen. Als je een nieuw frame koopt zou ik het daarom door de winkel laten doen.

Als je het frame al hebt zou ik zeggen koop een klein potje blanke lak en breng dit heel dun aan met een kwast. Dep daarna direct met een doekje de overtollige lak er af, zodat het alleen in de groeven komt. Herhaal dit een paar keer tot dat je het gewenste resultaat hebt.

Uiteindelijk moet jij bepalen wat jij wilt. Het verschil door het lakken is minimaal en je zal het nauwelijks merken. Als het jou een veilig gevoel geeft zou ik zeggen doen! Ben je echter zoals ik toch eigenwijs en ben je van mening dat het je speeleigenschappen van je frame aanpast, moet je het niet doen.

Ik zal je eerlijk vertellen bij al mijn niet gelakte frames komt er toch nog wel eens een splintertje hier en daar mee. Dit is vaak aan de rand en ik zit er niet mee. Als jij dat wel hebt zou ik zeggen lakken die handel :D

Ik hoop dat dit helpt :)
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

If you can believe it, the mind can achieve it.
cstt
Silver Member
Silver Member

Bericht door cstt »

Ik heb hier een klein flesje lak van Donic staan, en die werkt prima. Ik lak altijd heel dun. Net genoeg om te beschermen.
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same
Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door Sun Tzu »

Tafeltennis winkels doen het ook gewoon met een spuitbus uit de winkel met blanke lak voor autos.
Ik zelf pak altijd de gewone lakspuit (hebben autoschade herstel bedrijf). Ik doe het alleen eigenlijk niet meer, je moet gewoon op de goede manier je rubbers eraf halen. Van zijde naar zijde, niet van handvat naar boven of andersom ;)
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

Invincibility lies in the defence; the possibility of victory in the attack.
Plaats reactie