OSP Virtuoso
-
Sun Tzu
- Platinum Member

- Contacteer:
Re: OSP Virtuoso
Hallo Mepper,
Kreeg het inderdaad ook via de mail te horen van OSP, ik heb nu echter mijn frame opgemeten en foto's van gemaakt.
Hopelijk kunnen ze met hun vakmanschap mijn ideale frame maken. Ik ga er vanuit dat ik met mijn acoustic de backhand slag niet goed kan maken ivm met het andere handvat. Met de Stiga OC mis ik wat power wat verder achter de tafel bij het overspinnen. Hopelijk heb ik nu dus de perfecte combinatie besteld!
Groeten Johan
Kreeg het inderdaad ook via de mail te horen van OSP, ik heb nu echter mijn frame opgemeten en foto's van gemaakt.
Hopelijk kunnen ze met hun vakmanschap mijn ideale frame maken. Ik ga er vanuit dat ik met mijn acoustic de backhand slag niet goed kan maken ivm met het andere handvat. Met de Stiga OC mis ik wat power wat verder achter de tafel bij het overspinnen. Hopelijk heb ik nu dus de perfecte combinatie besteld!
Groeten Johan
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64
Invincibility lies in the defence; the possibility of victory in the attack.
Tenergy 05
Tenergy 64
Ben benieuwd hoe die gaat bevallen. Hou wel rekening met een behoorlijke inspeeltijd,bij mij duurde het een paar maanden voor die ingespeeld was maar nu heerlijk stabiel.Kan er blind op vertrouwen..mits niet teveel rubber-wisselingen.... 
-
Sun Tzu
- Platinum Member

- Contacteer:
Ja weet ik, echter train ik genoeg om hem in een paar weken ingespeeld te hebben.
Mijn huidige Stiga OC is ook pas net ingespeeld maar is nu dus eigenlijk te traag
Mijn huidige Stiga OC is ook pas net ingespeeld maar is nu dus eigenlijk te traag
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64
Tenergy 05
Tenergy 64
Ja dat is waarschijnlijk het grote verschil tussen een goede kwaliteit handgemaakt en een fabrieksframe.
Na het inspelen blijft de osp heel stabiel, ietsje trager dan vers maar daarna heel lang gelijk.
komt door de gebuikte kwaliteit materiaal en vooral de (dure)lijm tussen de lagen
heb zelf de dooie nct als voorbeeld.
heel veel plezier er mee gewenst .
Hopelijk net zoveel of meer dan ik heb met mijn virtuoso,
groet
Na het inspelen blijft de osp heel stabiel, ietsje trager dan vers maar daarna heel lang gelijk.
komt door de gebuikte kwaliteit materiaal en vooral de (dure)lijm tussen de lagen
heb zelf de dooie nct als voorbeeld.
heel veel plezier er mee gewenst .
Hopelijk net zoveel of meer dan ik heb met mijn virtuoso,
groet
-
Sun Tzu
- Platinum Member

- Contacteer:
Ja daar hoop ik ook op.
Echter verwacht ik dat de Virtuoso sowieso sneller is dan de Stiga OC, waardoor als hij trager wordt waarschijnlijk nogsteeds goed is. Anders toch wederom maar weer terug naar de Acoustic en zorgen dat die backhand gaat werken :p
Echter verwacht ik dat de Virtuoso sowieso sneller is dan de Stiga OC, waardoor als hij trager wordt waarschijnlijk nogsteeds goed is. Anders toch wederom maar weer terug naar de Acoustic en zorgen dat die backhand gaat werken :p
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64
Tenergy 05
Tenergy 64
De lijm op zich is eerder goedkoper en iig stuk goedkoper dan de tafeltennislijm op waterbasis. Alleen niet zo geschikt voor snelle massa produktie omdat het een lijm is met oplosmiddel (water). Dus tragere uitharding dan chemisch of temperatuur hardend. Voor massaproduktie werkt zoiets als een stoplicht of rotonde op een snelweg ; vertraging van de doorstroming cq het produktieproces.
Daarbij is het eerst nog themperatuurhardend (gelleert bij afkoeling) zodat het al met al ook een lijmsoort is met een eigen gebruiksaanwijzing die de nodige aandacht vraagt.
Meer tijd en handwerk per frame dus ivm de verlijming en dat maakt het indirekt tot een dure lijm.
Eenmaal bekend met de gebruiksaanwijzing en als het lamineren toch meest handwerk is vervallen die nadelen en is het voor framebouw misschien zelfs makkelijker om mee te werken.
Voor wie het leuk vind er wat meer over te weten is hier een goeie uitleg : http://www.politoeren.com/contents/nl/d ... rlijm.html.
Zoals te zien kost beenderlijm slechts een tientje per kilo en dat is dan in droge vorm.
Na toevoeging van water (plm 50 %) dus plm 5 euro voor een kilo aangemaakte lijm. Stuk goedkoper zelfs dan gewone rubbercement.
Huidenlijm en "Hazenlijm" zijn iets flexibeler en elastischer en kosten hier 7,35 resp 9 euro per 200 gr dus per 400 gr. aangemaakte lijm.
Daarbij is het eerst nog themperatuurhardend (gelleert bij afkoeling) zodat het al met al ook een lijmsoort is met een eigen gebruiksaanwijzing die de nodige aandacht vraagt.
Meer tijd en handwerk per frame dus ivm de verlijming en dat maakt het indirekt tot een dure lijm.
Eenmaal bekend met de gebruiksaanwijzing en als het lamineren toch meest handwerk is vervallen die nadelen en is het voor framebouw misschien zelfs makkelijker om mee te werken.
Voor wie het leuk vind er wat meer over te weten is hier een goeie uitleg : http://www.politoeren.com/contents/nl/d ... rlijm.html.
Zoals te zien kost beenderlijm slechts een tientje per kilo en dat is dan in droge vorm.
Na toevoeging van water (plm 50 %) dus plm 5 euro voor een kilo aangemaakte lijm. Stuk goedkoper zelfs dan gewone rubbercement.
Huidenlijm en "Hazenlijm" zijn iets flexibeler en elastischer en kosten hier 7,35 resp 9 euro per 200 gr dus per 400 gr. aangemaakte lijm.
Weer wat geleerd.
thx
thx
-
Sun Tzu
- Platinum Member

- Contacteer:
Ai, nu is de site van ospblades.com down.
Verwacht niet dat er echt iets aan de hand is met het bedrijf, maar in geval van nood..
Heb gelukkig zijn nummer en betaald met paypal, dus kan het altijd terug claimen.
Verwacht niet dat er echt iets aan de hand is met het bedrijf, maar in geval van nood..
Heb gelukkig zijn nummer en betaald met paypal, dus kan het altijd terug claimen.
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64
Tenergy 05
Tenergy 64
Denk het niet, misschien onderhoud site.
-
Sun Tzu
- Platinum Member

- Contacteer:
Ze zijn er al weer 
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64
Tenergy 05
Tenergy 64
Was stiga vroeger zoveel beter, en waarom kunnen of willen ze zelf dit frame niet maken? Is dit te kleinschalig en te bijzonder zodat het niet geschikt is voor massaproductie. Dit buiten de exclusieve mogelijkheden van osp qua handgrepen en maatvoering om.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
-
p1ngp0ng3r
- Advanced Member

Bij OSP worden de frames nog echt met de hand gemaakt. Dit is een tijdrovend proces, wat door de huidige grote merken niet meer wordt gedaan. Tijd = geld
Ik heb inmiddels 3 OSP frames: Virtuoso+, Ultimate en Martin.
Weet nog niet of ik er mee blijf spelen (V+ vind ik iets te langzaam en Martin onvoldoende controle), maar de kwaliteit van de frames zijn erg hoog.
Ik heb inmiddels 3 OSP frames: Virtuoso+, Ultimate en Martin.
Weet nog niet of ik er mee blijf spelen (V+ vind ik iets te langzaam en Martin onvoldoende controle), maar de kwaliteit van de frames zijn erg hoog.
Rasanter R48 - Infinity VPS - Evolution FX-P
Wat de osp frames wat typisch maakt zijn de griphelften. Stiga frames hadden en hebben vaak drie dikkere lagen hout met de middelste laag als de hardste en sterkste. Osp frames hebben twee lagen met de buitenlagen uit notenhout (hardere massievere houtsoort) en direkt op het blad een dikkere ayouslaag.
De dikkere abachi laag en de grotere afstand van de notenlagen tot het blad geeft het frameblad wat meer bewegingsvrijheid tussen die buitenste hardere lagen. Zou je zelfde notenstrips dichter op het blad brengen ontstaat een minder "zwiepend" frame blad en dus wat strakker frame. Zo,n construktie past ook bij de Hongaarse traditie van topspinspelers als Yonjer en Klampar.
De handvatconstruktie geeft ook een licht katapult effect wat niet altijd gelegen komt. Ik sloeg hierdoor vrij veel ballen over tafel als ik, onder druk gezet, niet op tijd afstand tot de tafel nam.
Om dit wat te verminderen als het storend werkt (neem aan dat ik niet de enige ben al lag het ook wat aan mijn rubbers toen ; higher transcend) kan het lonen om de abachistrips op de kopse kanten met wat vloerolie te behandelen (of beetje lijnolie van talens of tungolie, beide in kleinere hoeveelheden te koop, kan ook).
Via de kopse kanten dringt de olie goed in de abachi tussen blad en notenstrips. Dat verstevigd de abachi en geeft het meer drukbestendigheid zoals vloerolie ook doet bij een parketvloer.
Frames worden dan wat "strakker", sneller en wat minder topspingeorienteerd. Hoeveel strakker hangt af van aantal lagen en welke mate (percentage van olie) de olie achteraf polymeriseert.
Maar zelfs een niet hardende meubelolie of parrafineolie kan al wat meer drukbestendigheid en veerkracht geven.
De dikkere abachi laag en de grotere afstand van de notenlagen tot het blad geeft het frameblad wat meer bewegingsvrijheid tussen die buitenste hardere lagen. Zou je zelfde notenstrips dichter op het blad brengen ontstaat een minder "zwiepend" frame blad en dus wat strakker frame. Zo,n construktie past ook bij de Hongaarse traditie van topspinspelers als Yonjer en Klampar.
De handvatconstruktie geeft ook een licht katapult effect wat niet altijd gelegen komt. Ik sloeg hierdoor vrij veel ballen over tafel als ik, onder druk gezet, niet op tijd afstand tot de tafel nam.
Om dit wat te verminderen als het storend werkt (neem aan dat ik niet de enige ben al lag het ook wat aan mijn rubbers toen ; higher transcend) kan het lonen om de abachistrips op de kopse kanten met wat vloerolie te behandelen (of beetje lijnolie van talens of tungolie, beide in kleinere hoeveelheden te koop, kan ook).
Via de kopse kanten dringt de olie goed in de abachi tussen blad en notenstrips. Dat verstevigd de abachi en geeft het meer drukbestendigheid zoals vloerolie ook doet bij een parketvloer.
Frames worden dan wat "strakker", sneller en wat minder topspingeorienteerd. Hoeveel strakker hangt af van aantal lagen en welke mate (percentage van olie) de olie achteraf polymeriseert.
Maar zelfs een niet hardende meubelolie of parrafineolie kan al wat meer drukbestendigheid en veerkracht geven.
-
Sun Tzu
- Platinum Member

- Contacteer:
Hij is onderweg, hopelijk donderdag proberen 
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64
Tenergy 05
Tenergy 64
Ben benieuwd hoe je het verschil met de accoustic ervaart.
-
Sun Tzu
- Platinum Member

- Contacteer:
Daar ben ik zelf ook benieuwd naar, ik hoop op weinig verschil, misschien een iets lagere throw maar niet te veel en hoop dat hij iets stijver is.
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64
Tenergy 05
Tenergy 64
-
Sun Tzu
- Platinum Member

- Contacteer:
Hij is in Nederland, nu nog hier in mijn handen :p
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64
Tenergy 05
Tenergy 64
-
Sun Tzu
- Platinum Member

- Contacteer:
Hij is binnen!
Ik vind het een prachtig frame en het handvat voelt perfect, nog beter dan de OC Master waar ik om had gevraagd.
Ze hebben zo te zien zelf het handvat nog wat weg gevijlt (zitten wat krassen op als het ware).
Enige minpunt wat ik kan ontdekken is dat hij 88.9 gram is ipv de gevraagde 85 gram. Hopelijk is hij hierdoor niet sneller dan mijn Acoustic.
Ik zal zo wat foto's bijvoegen.

Ik vind het een prachtig frame en het handvat voelt perfect, nog beter dan de OC Master waar ik om had gevraagd.
Ze hebben zo te zien zelf het handvat nog wat weg gevijlt (zitten wat krassen op als het ware).
Enige minpunt wat ik kan ontdekken is dat hij 88.9 gram is ipv de gevraagde 85 gram. Hopelijk is hij hierdoor niet sneller dan mijn Acoustic.
Ik zal zo wat foto's bijvoegen.
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64
Tenergy 05
Tenergy 64
Mooi man,
gefeliciteerd.
ik ben benieuwd naar je ervaringen.
groet, hans
gefeliciteerd.
ik ben benieuwd naar je ervaringen.
groet, hans
Ziet er gaaf uit, ben ook heel benieuwd of dit kan tippen aan jou acoustic. Deze week heb ik wat filmpjes op hun site bekeken. Echt mooi ouderwets handwerk.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)