noppen met/ zonder onderlaag grote vraag

Hier kun je informatie vinden of vragen over noppen en anti rubbers.
Plaats reactie
jim1989
Advanced Member
Advanced Member

noppen met/ zonder onderlaag grote vraag

Bericht door jim1989 »

beste leden

graag had ik hier een advies gekregen van iemand die echt bekend is met lange noppen

de ene zegt hoe dunner de mousse hoe meer stooreffect maar hoe minder controle en hoe dikker de mousse hoe meer controle maar minder stooreffect

de andere zegt bij OX heb je het meeste controle en het meeste stooreffect

wat is nu net de waarheid?
Setup 1

Dr Neubauer World Champion Off-
FH: Butterfly Tenergy 80 1.7
BH: Tibhar Grass Dtecs OX

Setup 2

Dr Neubauer Special Blade

FH: Butterfly Tenergy 80 1.7
BH: Tibhar Grass Dtecs OX

It's NEVER done untill it's OVER!!!
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Re: noppen met/ zonder onderlaag grote vraag

Bericht door Whazzup »

Hoi jim1989,

Hoe dunner de onderlaag, des te minder tempo en des te meer 'controle'. Dus bij OX zou deze regel het meest opgaan. Er wordt ook gezegd dat in een OX versie de mogelijkheid om stoorballen te geven en grootste is. Hoe dit precies zit kan ik je niet uitleggen, maar ik denk omdat je direct op het hout zit en er daardoor geen demping is. Het is echter wel zo dat je juist door het gebruik van een onderlaag 'eenvoudiger' kunt aanvallen doordat je meer tempo hebt vanwege de vering die de spons bewerkstelligt. Hopelijk is het zo iets duidelijker.

Even extra:
De hoeveelheid storing die je kunt geven met een lange noppen rubber is trouwens grotendeels afhankelijk van je techniek (juiste slag) en welke lange nop je pakt. Er is zoveel keuze, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat de ene nop veel gevaarlijker kan zijn dan de andere. Echter, de gevaarlijkere is moeilijker bespeelbaar en voor beginnende noppenspelers wellicht niet het handigst om mee te beginnen. Mocht je een beginneling zijn zoals ik was en eigenlijk nog steeds mezelf met lange noppen zou omschrijven, dan zou ik je een Donic Alligator DEF OX adviseren. Echt een alles kunner en goed gecontroleerd! Wil je wat lastigers, kijk dan vooral naar zo'n beetje de andere 80% van de noppen. ;) Op het forum is hier ook al het een en ander over geschreven.

Groetjes,

W
Sinds februari 2019 weer begonnen!
ONI in IJsselstein
Voorheen HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Yasaka Rakza 7 (max zwart)
Backhand: Andro Hexer Powersponge (1,7 rood)
Gybe
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Gybe »

jim1989 schreef:beste leden

graag had ik hier een advies gekregen van iemand die echt bekend is met lange noppen

de ene zegt hoe dunner de mousse hoe meer stooreffect maar hoe minder controle en hoe dikker de mousse hoe meer controle maar minder stooreffect

de andere zegt bij OX heb je het meeste controle en het meeste stooreffect

wat is nu net de waarheid?
(ter aanvulling op de eerdere reactie)

Dag Jim, ik speel zo'n 10 jaar noppen (veelal Ox) dus misschien kan ik je verder helpen.

Controle: dit is erg subjectief, indien je altijd met normale noppen hebt gespeeld heb je waarschijnlijk meer controle met sandwich omdat de slagen meer lijken op de normale rubbers. Speel je net zoals ik lang met Ox dan heeft voor mij een Ox rubber in eerste instantie meer controle. Daarnaast hangt dit ook veel af van de betreffende slag die je wilt maken en de snelheid van de bal die je wilt retourneren...

Snelheid: indien je een langzame bal terugspeelt met de noppen dan genereer je met een onderlaag (meestal*) meer tempo en zal een Ox rubber langzamer zijn
Wil je echter een harde topspin/smash terugspelen is het weer een ander verhaal: hier zul je merken dat een sandwich voor enige demping zorgt terwijl ox meteen 'doorslaat' op het frame. Dit laatste zorgt er ook voor dat het frame erg belangrijk is bij Ox noppen....

Frame/storende werking:
Ten eerste: de storende werking wordt ook met name bepaald hoe agressief en snel je speelt met de noppen. Immers zorgt een snelle bal er voor dat de tegenstander tijd te kort komt om op een onverwachte bal te reageren. Speel je wat passiever is echter de storende werking het grootst bij Ox noppen. Hierbij speelt het frame een erg grote rol, des te stijver het frame, des te korter het raakmoment en des te groter de storende werking.
Nadeel van een stijf frame is dat dit een probleem geeft bij snelle topspinballen. Het frame dempt minder en het wordt lastiger om deze ballen op tafel te krijgen. Wil je toch nog agressief kunnen aanvallen met bijv. je forehand geeft dit wel een lastige keuze dus.

Effect ontwikkeling:
Ook nog interessant denk ik. Zelf kan ik met Ox makkelijker effect versterken (dus veel backspin op topspin ballen retournere) Ox noppen knikken hierbij makkelijker om (dus meer backspin) Met sandwich is het makkelijker om zelf effect te geven (bijv. op effectloze ballen), dit vanwege een langer raakmoment. De maximale backspin die je kunt geven is denk ik eerder gelimiteerd aan je techniek dan aan het rubber. Optimaal is een erg lange slag, op het juiste moment ook nog de pols gebruiken,...

Er is geen 'golden bullit' voor noppen, indien je je techniek en strategie ontwikkelt kun je met Ox en met Sandwich even succesvol zijn. Zo zijn er zeker ook topverdedigers te vinden met Ox noppen. Een criteria zou kunnen zijn hoeveel je nog wilt aanvallen, dit is met Ox noppen erg lastig. Wil je dus nog vol op de aanval spelen, kies dan voor een onderlaag. Je kunt dus oneindig testen met noppen als je de smaak te pakken hebt :-)

Nog iets om in overweging te nemen is de positie aan de tafel, met Ox noppen kun je nog redelijk aan tafel spelen (bijv. hakblok) Wil je met onderlaag verdedigen gaat het lastiger echter kom je iets verder van de tafel beter uit de voeten

* er zijn ook onderlagen die juist veel dempen!

grtz
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Thanks Gybe voor de aanvulling! Ben blij dat jij even assisteert. :P
Sinds februari 2019 weer begonnen!
ONI in IJsselstein
Voorheen HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Yasaka Rakza 7 (max zwart)
Backhand: Andro Hexer Powersponge (1,7 rood)
benxx
Silver Member
Silver Member

Bericht door benxx »

Ikzelf heb een frame met daarop een Giant Dragon Meteorite soft met 2mm (roze) dempingslaag eronder. De controle is goed, je kunt er zelfs redelijk mee spinnen. Nadeel vind ik dan weer dat het wat gevoeliger is voor de spin van de tegenstander en dat de ballen die er vanaf komen een vrij voorspelbare vluchtbaan hebben (commentaar van mijn vaste trainingsmaatje).
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Re-Impact Spinplay 2020
BH Lion Claw 1,5mm demping
FH Fastarc-G1 1,8mm

Test:

Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Leviathan OX
FH Spinlord Degu 1,8mm

ELO 01-05-24 1447
Plaats reactie