Inleiding
Ik heb dit rubber voor het eerst uitgeprobeerd omdat ik hem wel lekker vond tikken op iemand anders zijn bat. Hij is verkrijgbaar in 1.8/2.0/2.2/MAX, een weide selectie dus.
Foto’s
http://shop.bribartt.co.uk/media/catalo ... energy.jpg
Eerste indruk:
Hij ruikt normaal, en laat zich goed knippen. Hij is tamelijk hard. Het eerste balletje wat ik ermee sloeg verraste me een beetje. Wellicht is dat omdat ik 1.8/1.9 gewend ben, en 2.0 natuurlijk toch iets sneller is. Het balletje springt heerlijk van het rubbertje af en geeft goede spin. Het ingebouwde lijm effect is erg merkbaar, je hoort een heerlijke plop.
Dikte en hardheid:
Ik heb rood en zwart 2.0. Het rubber is behoorlijk hard, namelijk 42,5 graden.
Snelheid:
Het rubber is redelijk snel, maar geen raket, je moet hem niet vergelijken met bryce. Het is een goed rubber om gewoon lekker mee te openen. Hij is wel een stuk sneller dan klassiekers als sriver. Als je een allround speler bent die een bal in de forehand lekker wil openen maar toch ook lekker wil blokken is dit een goed rubber.
Spin:
Dit rubber kan goede spin geven, maar wel als je een goede beweging maakt. Bij zachtere rubbers, bijvoorbeeld energy x-tra, kun je met verschillende bewegingen veel topspin geven, maar met de energy moet je echt wel een goede techniek hebben. Mensen met een frotservice (zoals ik) zullen dit rubber ook wel kunnen waarderen.
Controle:
Hij heeft veel meer controle dan ik dacht! Voor ik deze kocht gebruikt ik Bryce speed. Dat heeft natuurlijk heel weinig controle. Maar dit rubber heeft dat echt genoeg! Je kan makkelijk 30 spinballen achter elkaar blokken zonder veel moeite. Ook ver achter de tafel de ballen terug spinnen/lobben gaat makkelijk.
Bal afsprong:
De afsprong is eigenlijk redelijk normaal. Maar ook dit heeft heel erg met techniek te maken.
Spinnen:
Het eerste half jaar spint hij met ERG veel spin. De balhoogte van spinballen is ook erg normaal. Vooral op de backhand geeft het rubbertje ontzettend veel spin. Na een flinke tijd intensief spelen versleet het rubbertje natuurlijk, maar wegens goed ervaring gewoon nieuwe gekocht. Prijs/kwaliteit verhouding waarschijnlijk het allerhoogst! (Vooral aangezien ze bij de WTTC winkel in Rotterdam dit rubbertje voor 19 euro hadden.)
Schuiven:
Schuiven is wel even wennen, maar als je even gewend bent lukt het heel erg makkelijk. Met een kleine snelle beweging kun je een dodelijke halflange bal schuiven.
Blokken:
Zoals al eerder vermeld, is blokken heel erg makkelijk. Ook het terugwippen van smashballen is redelijk makkelijk
Serveren:
Het serveren met dit rubber is geweldig, zo lang je de bal op tijd raakt. Mooie variaties mogelijk.
Gewicht:
Eigenlijk best wel gemiddeld. Ik kan hier niet veel over kwijt
Overige:
Mooie bolle spinballen, lekkere zijspin topspins, mooi rubber.
Conclusie:
Het rubber is zeker bevallen. Dit rubber heeft een van de beste prijs/kwaliteit verhoudingen die ik ken. Alles is ermee mogelijk en het kost voor 2 rubbers maar 59.98. Ik raad hem iedereen van harte aan!
Max