Onderhouden van je materiaal.

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
Plaats reactie
Danny1973
Moderator
Moderator

Onderhouden van je materiaal.

Bericht door Danny1973 »

Ik lees wel eens wat over tunen van rubbers en sealen van frames. Nou gebruik ik zelf om de twee weken een laagje blanke lampenolie die ik voorzichtig met mijn vingertoppen over het rubber wrijf. Het rubber lijkt die paar drupjes volledig op te nemen en voelt daarna iets softer en meer stroef aan. Ik heb het gevoel dat ik er beter mee kan spinnen, en waarschijnlijk is het ook beter voor de levensduur doordat het rubber niet uitdroogt. De spons heb ik ook wel eens met deze olie getuned, maar dat duurt mij te lang voor het weer goed droog is. Tunen jullie je rubbers ook op deze of een andere manier?
Verder ben ik nieuwsgierig of het nodig is om het blad van je frame te sealen. Ik heb wel eens gehoord dat bijvoorbeeld een vloerolie ervoor zorgt dat je eenvoudiger rubbers kunt verwijderen en dat een frame er iets stijver en sneller door zou worden. Heeft iemand dit wel eens gedaan en hoe zijn je ervaringen hiermee? Merk je verschil of is het puur een stuk onderhoud en behoud van je frame.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
Herbert
Super Member
Super Member

Re: Onderhouden van je materiaal.

Bericht door Herbert »

Ik gebruikt ook Paraffine olie. Het werkt uitstekend. Er wordt ook gezegd dat de dure boosters op waterbasis voor 90% uit dit spul bestaan. Het werkt goed om oude rubbers weer levend en stroef te krijgen. Op nieuwe rubbers zou ik het niet op de toplaag doen, je weet nooit wat er kan gebeuren.. Verder is het ook niet echt nodig. Als je het op de spons doet krijg je een getuned effect dat bij mij na een paar weken afnam en daarna goed merkbaar voor de rest van de levensduur van het rubber aanwezig bleef. Je kunt ook zonnebloemolie en olijfolie gebruikten. babyolie schijnt ook goed op de spons te kunnen.

Misschien weet Marc er meer over?
Yasaka Sweden Classic
Forehand: Darker VLON-S Blue (sponge), Zwart
Backhand: Friendship 729 FX-C, rood 1.8
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Hey,

Heb zeker de nodige ervaring opgebouwt hiermee :) . Begon er al even voor het lijmverbod mee te experimenteren en toen de ittf ook tuning verbood had ik net een beetje geleerd hoe het moet. Vaak met rubbers voor onder tien euro van dawei of friendship Higher transcend uit een aanbieding. Het volgende is een samenvatting van die ervaring waarbij ik ook de werking (deels zoals ik me dat voorstel deels op feiten gebaseerd) een beetje zal toelichten.

Koudgeperste plantaardige olie bevalt me nog het best.
Daar zitten nog wat meer vluchtiger olieachtige stoffen in dan bij geraffineerde olie. Oa esthers en esthers worden ook als softener voor plastic en rubber veel gebruikt.
Meestal gebruikte ik de extra virgin olijfolie die wij sowieso altijd wel hebben. Parrafineolie (gewonnen uit parrafine door raffineren neem ik aan) zoals in babyolie zit of als houtolie verkocht wordt beviel me wat minder.
Parrafine is weer iets anders. Dat is ook parrafineolie maar nog aangevuld met vluchtiger (dus makkelijker brandbare) bestanddelen. Dat is bijv als barbecueaanmaakvloeistof te koop en brandbaarder neem ik aan dan de verder geraffineerde parrafineolie die in babyolie zit. De naamgeving is nogal vaag volgens mij en kan per produkt misschien ook verschillen.
Die aanmaakvloeistof dampt ook weer sneller uit net als etherische olien en de werking is dan minder houdbaar. Daar begin ik niet meer aan (teveel gedoe en vaker rubbers vervangen). Etherische olie net zo. Voor spin maakt het ook niet veel. Meer voor snelheid en daarvoor kan ik desnoods ook een sneller rubber nemen.

Hoe vluchtiger een vloeistof des te sneller dringt het in de spons en toplaag en des te sneller verdeelt het zich waarbij ook de spons onder de noppen dan bereikt wordt en zelfs de toplaag.
Pas dan ontstaat ook de typische dynamiek van snellijmen. Daarvoor is het meer een beetje extra snelheid (spons behandelen) of spin (toplaag behandelen als die droog was). Komen die samen dan neemt de dynamiek toe en ontstaat dat typische speelgevoel.

Voor dat bereikt wordt is bij olijfolie vooral meer tijd nodig.
Ik kocht rubbers daarom meestal paar weken voor begin seizoen of in kerstvakantie en dan direkt bij binnenkomst paar lagen olijfolie op de spons. Dan gewoon terug in verpakking en laten liggen met spons naar boven zodat de olie beter in kan "zinken".
Bij te snel plakken op het frame blijft de olie ahw aan het frame kleven volgens mij. Met te weinig geduld krijg ik iig nooit een tensorachtig effect.
Bij ongesealde rubbers die wat langer in opslag hebben gelegen zie je de olie bijna "verdampen". Tien minuten is een eerste laagje vaak al ingetrokken en weg. Toplaag nog sneller dan spons. Tweede laag duurt dan langer en derde weer langer.
Het mengt zich langzaam met de vloeistoffen die al in het rubber tussen de polymeren zitten. Die combinatie van vast en vloeibaar aandeel maakt rubber visceus-elastisch of visco-elastisch en geeft ook de grip en tack.
Het vaste netwerk van polymeren drijft/zweeft ahw in een vloeibaar aandeel. Dat aandeel kan je dus uitbreidden en het hele rubber zet dan ook uit. Chemische reacties komen hierbij niet te pas. De consistentie is dus meer van belang dan de chemische samenstelling.
Mede aan de hand van hoe lang het intrekken duurt bepaalde ik of er nog een laagje bij kan. Het rubber geeft ahw zelf aan wat het kan hebben / nodig heeft.
Omdat het rubber als geheel wat uitzet wordt het polymeernetwerk ook wat strakker getrokken
(of beter geduwd van binnenuit ?). Niet echt op spanning maar gewoon strakker ipv meer "opgefrommeld". Bij spelen werkt dat strakke als voorspanning en dat is dan de tension.
Hierdoor kan een rubber wel kwetsbaarder worden als de spanning in het rubber door spelen er nog bij komt. Die neemt meer toe.
Dan breken de netwerk verbindingen vermoedt ik eerder af en verliest het rubber in kortere tijd blijvend aan elasticiteit. Hoe meer het aftakeld des te sneller gaat dat proces ook. Tot een slap voelend rubber overblijft. Daar helpt dan niks meer tegen.
Een deel van het effect komt waarschijnlijk ook door verminderde interne wrijving.
Meer vluchtige stoffen werken als sterker oplosmiddel en maken het vloeibare deel ook dunner vloeibaar dan wat dikkere olie.
Dus minder energieverlies door minder weerstand en dus sneller.
Olijfolie is wat dikker, verdund het vloeibare deel dus minder sterk en dus minder snelheids toename. Maar als het vloeibare deel van een rubber dikker vloeibaar is zoals bij veel goedkope chinese rubbers door minder softeners zal ook olijfolie meer verdunnend werken op het vloeibare deel en zo,n rubber wat zachter kunnen maken en ook wat meer snelheidstoename geven.
De werking verschilt dus ook per rubber.

Rubbers die al iets van tension of tensor hebben van fabriek af en geseald verpakt zijn (dus minder uitgedroogd) moet dus ook voorzichtiger mee omgegaan worden. Maar even testen met een laagje en kijken hoe snel het intrekt kan meestal geen kwaad. Gewoon op tijd afvegen dan als het niet snel intrekt. Trekt het wel snel in dan is het kennelijk al wat droog.

Ook mijn huidige tweedehands tenergy en aurus heb ik met wat olie iets bijgewerkt. Zowel spons als toplaag (toplaag pas na opplakken).
Bepaal dan de hoeveelheid meer met tijd dan met aantal lagen ; laagje opbrengen en het teveel na tien minuten, kwartier gewoon afvegen. Dikkere spons wat langer en dunnere spons korter. Het rubber bepaald de hoeveelheid die het opneemt binnen die tijd.

Veel geseald verpakte moderne rubbers drogen nogal snel na uitpakken volgens mij. Na paar weken neemt de tack/grip al merkbaar af. Net als Danny zou ik dat dan even bijwerken zonder het rubber van frame te halen.
Dit valt wat mij betreft dan onder onderhoudt of "conditionen" niet onder tunen en al helemaal geen boosten.
Maar ik ben natuurlijk geen scheidsrechter ;).

Of het om tunen, conditionen of boosten gaat hangt ( ook weer wat mij betreft ) meer af van hoeveelheid en omgaan met de middelen dan van welk middel gebruikt wordt. Heel snel verdampende middelen zijn voor conditionen of onderhoudt alleen niet zo geschikt. Dus dan is het automarisch ook al gauw tunen of boosten.
Conditionen is voor mij een uitgedroogd rubber weer wat nieuw leven inblazen en verbeterd de houdbaarheid als verminderde grip anders het criterium is om rubbers te vervangen. Onderhoudt met terugwerkende kracht zeg maar. Onderhoudt is daarna dan het steeds bijhouden.
Bij gewone goedkopere rubbertjes die niet geseald zijn kan conditionen alleen ook al meer een boost geven. Vooral als ze lang in opslag hebben gelegen. Vaak zijn ze zonder behandeling hppguit geschikt als placemat of muismat.
Het bijtunen is dan in feite ook meest conditionen (met terugwerkende kracht voor opslagtijd ;) ) of noem het tunen maar niet echt boosten.
Een dagverse sriver of Mark V heb ik nooit mee gespeeld maar dat speelt nog wel even anders denk ik dan wanneer het vijf jaar geleden gemaakt is en verpakt en dan - her en der - in opslag heeft gelegen. De meer vluchtige bestanddelen die al voor fabricage als softeners zijn toegevoegd dampen en zweten het eerst uit en het totaal aan vloeibaar aandeel loopt dan ook terug. Dus hardere en drogere toplaag met minder grip en spin.
Eerste maand na fabricage gaat zo,n proces sneller (een bekend gegeven bij rubbers en plastics) dan tweede en dan enzovoort per maand en jaar. Minder snelle rubbers (tackiness d, chinese rubbers etc) is minder harder gebruikt en ook minder softeners en die houden de grip dan ook langer omdat het vloeibare deel minder vluchtige stoffen bevat.
De grenzen tussen onderhoudt, conditionen, tunen en boosten zijn vaag en dat geldt ook voor de grenzen die de ittf heeft aangelegd.
Of ze verbieden ook elk onderhoudt gericht op geschiktheid voor tafeltennis of iedereen wordt geacht met tackiness of chinees rubber te spelen.

Marc.
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

Voor dit soort reacties lees je op het forum. Interessant. Had jij ook niet eens in een pm aangegeven dat zonnebloemolie ook een mogelijkheid is? Ik vind zelf lampenolie het meest snel en eenvoudig. Ik doe een paar drupjes op het rubber en masseer het erin. Als dit niet te lang duurt doe ik er nog een paar drupjes bij. Meestal is die tweede keer niet nodig als je het 1 keer per twee weken doen. Ik merk echt dat het rubber iets softer en stroef aanvoelt.
Ik had gister trouwens een xiom omega 5 pro, een nieuw type, die ik heb overgenomen van Smashking. Het lukt me bijna niet om het rubber te plakken. Met mijn vulcaniseervloeistof begon het rubber enorm te bollen en ging het steeds los op de zijkanten. Uiteindelijk door zowel frame en rubber te lijmen en zo lang mogelijk te laten aandrogen lukte het. Zoveel moeite heb ik nooit gehad. Is dat die tension door toevoegingen vanuit de fabrikant die jij bedoelt.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Je bedoelt de geurloze lampenolie denk ik ? Dat zal soort van paraffine zijn. Dus paraffineolie (niet veel anders dan plantaardige olie) met nog wat vluchtiger componenten erbij die het aansteken vergemakkelijken en zorgen dat het lampkousje een hogere temperatuur bereikt en ook de parrafineolie dan beter doorbrandt. Het gaat niet om een enkele stof en per fabrikant kan het ook verschillen. Voor wat jij doet (en wat ook voor mij het belangrijkst is) maakt het denk ik weinig uit wat je gebruikt. Koudgeperste olijfolie heb ik gewoon altijd in huis en zonnebloemolie bijna nooit. Mijn voorkeur voor olijfolie is ook sinds kortere tijd en zit deels misschien wel tussen de oren (sinds ik weet dat die olie meer esthers bevat en eshters als softener gebruikt worden door rubberindustrie). Daarvoor zou ik doelgerichter moeten gaan vergelijken.

De vluchtiger componenten verdampen sneller weer uit de toplaag dan de minder vluchtige componenten. Olijfolie verdampt ook deels. Als je het in een schaaltje legt dikt het langzaam wat in tot een dikkere olie ontstaat.
Dat is niet perse een probleem omdat het vloeibare deel van rubber deels ook vloeibaar rubber is. Het wordt niet volledig doorgevulcaniseert en vloeibaar latex is ook dikker qua consistentie.
De vluchtiger bestanddelen bereiken de noppen ook niet echt daarvoor moet de hoeveelheid veel groter zijn denk ik (of je zou moeten sealen met plastic folie of meerdere lagen zo kort mogelijk achter elkaar. De volgende laag "sealed" de vorige dan enigszins).
Daarmee is niet gezegd dat het schadelijk is en wellicht merk je er ook wel iets van als je kort na behandeling speelt. Olie op toplaag doe ik ook liever een dag van te voren omdat ophoping aan het oppervlak dan minder is. Dag van spelen maak ik dan nog even schoon met een sopje om (nauwelijks zichtbare) onzuiverheden die uit de olie gefilterd zijn te verwijderen.
Maar doe dit ook lang niet elke keer. Een keer per maand of minder en hooguit in begin soms wat vaker als de olie nog sneller intrekt en het effect sneller weer afneemt. Het rubber geeft het zelf wel aan en té spingevoelig kan ook.

Nadeel van minder vluchtige middelen als babyolie of olijfolie kan wel zijn dat het zich meer opstapelt als je vaker behandelt.
Het verdampt immers trager en voor groter deel blijft het in het rubber. Minder gebruiken of minder vaak dan wordt het misschien weer een voordeel.
Maar lampolie is denk ik voor minstens negentig procent gelijk (qua consistentie, vluchtigheid etc) dus veel verschil maakt dat dan ook niet. Uiteindelijk breng je softeners aan en in nadat rubber al vast geworden is ipv voor de vulcanistaite.
Wd-40 werkt ook prima voor de toplaag. Ook bij Tenergy en Aurus geeft dat geen probleem en verschil met olijfolie of zonnebloemolie is ook weer marginaal.

Vulcaniseervloeistof is meest oplosmiddel neem ik aan ? Zelfde als wasbenzine ongeveer en dat vliegt de spons in.
Heb wel eens apart spons en toplaag gelijmd bij chinese rubbers. Ox noppen kan ook een drama zijn. Beide bollen nog veel sterker dan een compleet rubber. De toplaag werkt het extreemste oprollen in begin eerder tegen dan dat het versterkt. Daarom trekt de bolling meest ook weg met een uurtje geduld als de vloeistof zich gelijkmatig heeft verdeeld over de sponsdikte.
Daarna houdt je nog een heel lichte bolling over omdat de spons als geheel nog iets is uitgezet tov toplaag.
Dan pas kun je plakken. Doe je dat eerder dan gaat dat bij hardere rubbers ten koste van speelgevoel en levensduur.
Het opdrukken (vlak maken wat bol staat) werkt namelijk net zo als strekken van een rubber. Het creeert duurzame rekspanning in spons en toplaag. Als je dan na spelen het rubber niet direkt losmaakt (als bij snellijmen) rekt het blijvend uit en wordt weer slapper met blijvend verminderde elasticiteit.

Je kunt dan beter met waterlijm plakken of met meerdere laagjes werken waarbij je eerste laagjes meerdere uren van tevoren opbrengt of zelfs een dag van te voren en elk laagje steeds even laat drogen. Voor aanbrengen van het laatste dunnere laagje is vrijwel alle oplosmiddel uit eerste lagen dan weer weg. De lijm die er op zit beschermt de spons een beetje tegen volgende laagje en als dat dun is bolt de spons minder sterk. Die bolling trekt ook sneller weer weg en dan kun je met nauwelijks bolling goed plakken en speelt een harder rubber ook iets beter. Met spanning wordt het namelijk nog harder en als het uiteindelijk weer zachter wordt is het wat uitgelubbert door de continue spanning die je hebt ingebouwd met plakken.

Aangezien het polymeernetwerk al strak staat (tensorrubber) is dit dus riskant.
Haal je over een paar week of maand het rubber weer los heb je waarschijnlijk een sterke tegenovergestelde bolling.
De spons is dan weer gekrompen (omdat oplosmiddelen inmiddels weer verdampt zijn en toplaag is permanent uitgerekt door die ingebouwde mechanische spanning plus het spelen. Dat telt ahw op als rekspanning.

Bij tweede handsrubbers die al wat gebruikt zijn is het rubber bijna altijd wat hol als het met de spons naar boven ligt.
In zo,n geval breng ik wat olijfolie aan op de spons (een of twee laagjes) met een reclamefolder erop en een boek waardoor het weer wat vlakker trekt in plm vierentwintig uur.
Een laatste dun laagje volgende dag tegelijk met wat onverdunde rubbercement. Met de lijmkwast mengen op de spons zodat de olie de onverdunde lijm wat verdund. De lijm droogt dan heel langzaam doordat de olie wordt opgenomen in de spons.
Stofvrij weggelegd heb ik dan na een halve tot hele dag een nagenoeg vlak liggend rubber met een nog plakkend lijmlaagje als bij faktory getunede rubbers. Beetje lijm op frame en dan kan ik plakken.
Het lichte tuningeffect is dan ahw een bonus om te compenseren dat het een ouder rubber is.
Na opplakken behandel ik de toplaag eventueel nog om ook de grip weer op pijl van een nieuw rubber te krijgen.

Met nieuwe tensors heb ik alleen ervaring met oudere generatie. Met één keer spelen per week zijn de tensors me nu te duur. Het extra effect van een nieuw rubber zou na tien keer spelen al grotendeels weg zijn.
Toen was het recept (van Anne Vlieg) meerdere steeds heel dun opgebrachte laagjes lijm waarbij elk laagje geheel moest drogen voor aanbrengen van volgende laag.

Die methode geeft meer droging naar de lucht ( relatief veel oppervlak tov volume) en minder droging door opname van oplosmiddel in de spons. Waterlijm was in die tijd nog niet gangbaar en dit was ahw het alternatief voor beter resultaat en duurzaamheid van het tensoreffect.
Toen begreep ik de reden niet echt en nu zou ik dit nog extremer doen denk ik met oog op sterkte en duurzaamheid van het tensoreffect. Externe in - of aangebrachte spanning vermindert het tensoreffect en de duurzaamheid ervan alleen maar.
Na eerste lagen dus nog langer laten uitwasemen ipv alleen lijm laten drogen. Laatste laagje lijm (of wat olie kan ook) dan heel dun opbrengen om vorige lagen even weer plakkerig en zachter te krijgen. Dan gewoon plakken
Lijkt veel gedoe maar het zijn meest de lange pauzes en het geduld waardoor dat zo lijkt. Die tijd ga ik er natuurlijk niet bij staan kijken en wachten.
jerrot
Silver Member
Silver Member

Bericht door jerrot »

Nu we het toch over plakken hebben heb ik hier nog een vraag over. Ik speel nu met 2 tensor rubbers (zie onderschrift) en ik heb ooit wel eens gelezen dat je deze op een speciale manier moet plakken/op spanning brengen en dat je ook bepaalde lijm moet gebruiken hier voor.

Klopt dit en zo ja welke lijm en welke plaktechniek moet ik gebruiken voor mijn rubbers?

De lijm waar ik nu mijn rubbers mee heb geplakt is onderstaande

http://nl.butterfly.tt/product_info.php ... cName=lijm" onclick="window.open(this.href);return false;

En ik heb ook deze nog in huis: http://tabletennisequipment.dandoy-spor ... cName=glue" onclick="window.open(this.href);return false;

Welke is beter of maakt het niks uit ?

Groeten Jeroen
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Jerrot,

Tensors waren er al voor de waterlijm opkwam. Denk dat die verhalen dus nog uit die tijd komen en van degenen die - zoals ik - nog met dar soort lijm werken of rubbercement wat op zelfde neer komt.
TimeLord
Super Member
Super Member

Bericht door TimeLord »

Ik tune mijn 2 jaar oude Tenergy's met wat lampen olie,
ik doe dit echter maar eens in de 2 maanden
Bat: Butterfly Maze Passion FL
FH: Donic Akkadi 1.8
BH: Gewo Megaflex Controll 1.5

Bat: Butterfly TB Spirit ST
FH: Victas V >01 2.0
BH: T64 1.9
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Zolang ik rubbers op een bepaald frame blijf spelen tune ik de spons bijna nooit na. Oudere rubbers die van een frame gehaald zijn om op ander frame te zetten of tweedehands rubbers staan vaak iets hol.
Dat tune ik dan bij tot weer vlak of iets bol (en dan paar dagen wachten met plakken tot het weer vlak is. Wel zo handig met opplakken ook.

Na opplakken werk ik zonodig de toplaag met tuner bij om de grip weer als nieuw te krijgen (beetje inschatten). Met name bij tweedehands gekochte rubbers is dat meestal wel nodig. Ik gebruik daarvoor olijfolie maar met lampolie kan dat ook en ontstaat zelfs meer lijmeffect en snelheid (maar grip neemt ook sneller weer af zodat je eerder moet herhalen).

Vervolgens ga ik ervan uit dat over langere periodes - bijv twee maanden - de spons verder wel tuner uit de toplaag krijgt als ik die regelmatig wat bijtune. Met teveel tuner in de spons werkt dat niet en zou de toplaag eerder overvoerd worden.
Op deze manier kan ik een rubber behoorlijk lang constant en voor mij goed genoeg speelbaar houden.
Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door Sun Tzu »

Ik vind het onderhouden van mijn rubbers niet zon probleem, echter de luchtvochtigheid in onze zaal in deze periode van het jaar wel. Kan bijna geen spin geven door een lichte condens op de tafel en op je rubbers, dat kun je voelen als je met je vinger over je rubber gaat, geen wrijving.
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

Invincibility lies in the defence; the possibility of victory in the attack.
Herbert
Super Member
Super Member

Bericht door Herbert »

Bedankt voor alle informatie! Ik vraag me nog paar dingen af:

Kun je ook Paraffine in de toplaag doen en olijfolie in de spons bij één hetzelfde rubber? dit omdat olijfolie langer blijft zitten en je dan niet je rubber van het frame hoef te trekken. De toplaag kan je altijd bijhouden met paraffine.

Kun je om snellijm te maken ook Olijfolie met fotolijm mengenin plaats van fotolijm met wasbenzine?
Yasaka Sweden Classic
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Mengt inderdaad prima. Een rubber met lijmopbouw beetje met olijfolie insmeren maakt de lijm ook weer plakkerig.
Alleen je loopt wel risico bij een teveel aan olie in de lijm, te snel opplakken of al olie in de spons aanwezig.
Het nadrogen na opplakken gaat sowieso al uiterst traag en dan nog meer.

Eenmaal opgeplakt (rubber tegen het frame en frame dus tegen achterkant van de spons) kan olie nog maar moeilijk wegkomen van het frame omdat de achterkant van het rubber ahw gesealed is.
Voc,s kunnen ahw srpingen door een spons door te verdampen uit de lijm en verderop weer te condenseren. Sponsporien vormen dan geen barriere zoals voor olie.
Olie trekt daarom beter door zolang het rubber nog los van het frame is.
Spelen waarbij de spons comprimeerd en weer terugveert, helpt waarschijnlijk wel om de olie door het visceuze deel van het rubber te mengen maar dat duurt wel een tijdje.
Wat ik wel doe is wat lijm door de olie mengen met de laatste tuninglaag. Plm fifty fifty en laag niet al te dik. Die lijm trekt met de olie -die intrekt - dan goed in en tegen de spons.
Daarna hecht de lijmlaag die ik voor opplakken opbreng (zonder olie) beter aan die eerder opgebrachte en ingetrokken lijm.

Toplaagtuning kan daarna uiteraard met parrafine of parafineolie.
Parrafineolie kun je net zo goed babyolie of olijfolie voor nemen en heel spaarzaam gebruiken ivm oververzadiging en ook gewicht .
Ongeraffineerde vloeibare parraffine ( lampolie ) is iets anders.
Dat bevat naast de paraffineolie nog het nodige aan sneller verdampende bestanddelen.
Effect daarvan is weg na bijv een week en als je dan opnieuw tuned breng je ook weer paraffineolie op (met het mengsel).
De paraffineolie gaat zich dus ophopen.
Paraffineolie wordt ook wel verkocht door meubelzaken om houten meubels mee te behandelen. Daarvan wil je niet teveel in het rubber.

Houdt je er wat rekening mee dat olie op toplaag (en ook spons olie ipv snellijm) de spin meer versterkt dan snelheid (en lampolie in verhouding wat meer de snelheid maar ook minder de spin) dan kun je gewoon olie gebruiken en daarvoor dan evt een wat sneller rubber of frame nemen.

Dan is snelheid en spin weer allebei hoger net als met snellijm of lampolie. Voor levensduur van rubbers en qua gebruiksgemak is dat dan beter toch ?
Herbert
Super Member
Super Member

Bericht door Herbert »

Bedankt voor de informatie! Ik kan dus beter geen Lampenolie meer gebruiken omdat je dat elke week moet doen en het zo ophoopt? Ik heb nu snellijm met Olijfolie. Ik breng eerst eerst lijm in de spons met de glasplaatmethode en dan wacht ik een dag zodat alles goed 'weg' kan komen, Daarna plak ik het met een laag lijm op het frame.

Het speelde trouwens geweldig, Je voelt dat het rubber enorm strak staat, Ik denk dat je geneens verliest op controle. Als ik vlak sla hoor je een enorme droge klik :D
Yasaka Sweden Classic
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Dat verbaasd me niet :) . Je krijgt zo met minder oplosmiddelen uit de lijm een veel sterker lijmeffect. Dat oplosmiddel trekt voor groter deel in de spons dankzij de glasplaat die het aan de lucht drogen verhindert.
Tegelijk houdt de glasplaat de olijfolie juist tegen qua intrekken omdat die olie niet kan verdampen in de spons.
Je lijmlaag blijft zo wat natter door de olie en dat versterkt dan het lijmeffect van de oplosmiddelen als bij natlijmen.
Zo heb heb je de voordelen van de glasplaatmethode efficient gecombineerd met het voordeel van natlijmen.
Maar hoofdzakelijk gewoon snellijmen dus en uiteraard speelt dat fijn.

Qua lijmeffect komt de olie zo echter niet tot zijn recht, Die bereikt in zon korte tijd nooit de noppenkant van de spons.
Wat ik bereiken kan met olie vraagt echt meer geduld dan een paar dagen wachten met opplakken. Meeste mensen hebben dat geduld niet of testen met olie dan alsof het een commerciele tuner is (met veel meer snel verdampende bestanddelen).

Olie die ik aanbreng op een rubber als friendship 739 ultra light (voor clubgenoten, een rubber dat goed met deze behandeling combineert en voor alle spelers dan ook nog goed te controleren is) trekt vrij snel in die spons.
Paar laagjes op een dag lukt wel.
Het rubber staat dan bol. Dat is niet door spanning tussen spons en toplaag maar omdat de spons zelf gewoon bol gaat staan. De toplaag wekt dat eerder tegen als backing. Een losse spons of toplaag is de bolling ook veel extremer.
De olie zit grotendeels nog aan de kant waar ik het heb opgebracht en niet direkt onder de noppen. Daar is het rubber uitgezet en porien zijn hierdoor ook groter (en vullen zich gewoon met lucht van buiten als gas ipv oplosmiddelgas)
In een tijdsspanne van meerdere dagen gaat de bolling grotendeels weer weg maar is de spons in zijn geheel nog steeds wat uitgezet. Zowel qua dikte als oppervlak. De olie is niet verdampt maar heeft zich gelijkmatig verdeeld.

Dan zet ik een laagje olie op de toplaag en nog wat olie met lijm (beide meng ik met de lijmkwast op rubber) op de spons.
Dan nog plm vierentwintig uur wachten (niet erbij staan wachten uiteraard ;) ) tot de lijm droog genoeg aanvoelt. Eventueel nog wat lijm zonder olie erbij maar hoeft niet perse als bij eerste laag al voldoende lijm is aangebracht.
Dan plakken en eventueel nog wat olie op de toplaag.
De eerst aangebrachte olie op de spons heeft nu ook de spons onmiddelijk onder de noppen zachter gemaakt en de porien hebben meer volume. Daarbij sluit de olie de porien wat beter af voor lekkage van lucht vergeleken met de droge spons.

Zou ik het rubber na twee of drie dagen opplakken dan werkt dit niet. Bij het verdelen in de diepte van de spons moet de spons aan de framekant ook weer kunnen krimpen, Dat lukt niet meer als het eenmaal vast is verbonden op het frame.
Vandaar dat er een langere periode nodig is tussen begin behandeling en opplakken voor tuners en nog langer bij olietuning.
De lucht die ook in de spons wordt gezogen als het rubbergedeelte uitzet door de olie geeft ook een deel van het lijmeffect en maakt de spons dan ook zachter direkt onder de noppen.

.
Tafeltennis-beginner
Beginner
Beginner

Bericht door Tafeltennis-beginner »

Als beginner heb ik een nieuw batje aangeschaft met Friendship rubbers. Mijn vraag is of ik na elke tafeltennis training mijn batje schoon moet maken?

Hoe hou ik mijn rubbers ook over het algemeen het best?

Bedankt voor een reactie?
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door van_doorn »

Ik vind het allemaal een kwestie van voorkeur. Ik maak misschien 1x per maand of 1x per 2 maanden echt me batje schoon met een speciaal tafeltennisbatje schoonmaakspul wat je bij elke tafeltenniswinkel kunt kopen. Daarnaast veeg ik tussen de punten of games door me batje eigelijk schoon door even me handen over me rubbers te halen. Na het spelen berg ik me batje op in een bathoes.

Ik ken zat mensen die elke keer voordat ze gaan spelen hun batje schoonmaken met zo'n cleaner. De een hecht er veel waarde aan, de ander wat minder. Tis maar net wat je zelf prettig vindt :)
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

If you can believe it, the mind can achieve it.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Hoi,

Vooral chinese rubbers en ook veel moderne rubbers, zijn heel effectief als "dust-collector". Tussen het spelen door zo nu en dan even schoonwrijven aan shirt, broek of hand is daarvoor ook mijn recept.
Vooral bij een nieuwe bal geeft elke slag een afdruk doordat een klein beetje fijnstof achterblijft op het rubber. In, zo,n geval maak ik dus ook de bal al even van te voren schoon.
De stoefheid moet over het hele rubber oppervlak in ieder geval consistent blijven anders varieert de spingevoeligheid en even met de hand over het batje verwijdert een deel ervan terwijl de rest wordt verspreid over het hele oppervlak.

Schoonmaakmiddelen bevatten vaak ook wat stoffen die in rubber conditioners zitten. Zo nu en dan schoonmaken voedt dan het rubber ook wat. Het oppervlak blijft wat zachter en stroefer hierdoor omdat het uitdroging van het rubber tegengaat.
Hetzelfde effect (vaak aangeprezen als anti-statische werking) is ook met wat extra virgin olijfolie te bereiken.
Dit soort behandeling is mi vooral aan te raden als je - zoals ik en andere spelers bij ons op de club - niet zo vaak speelt en/of lang met een rubber wilt doen maar het oppervlak wel stroef wilt houden.
Veel spelers vervangen hun rubber vaak toch al om andere redenen dan het glad/droog worden van de toplaag.

Als de toplaag minder goed de bal pakt werkt dit trouwens ook zeker door op de spons en de dynamiek van het hele rubber. Vooral-bij topspin.
Als de de bal niet "pakt" wordt de spons (en de noppen) immers ook minder aangesproken bij spinslagen en vermindert dus ook de snelheid van een topspinbal bij gelijk effect. Met minder effect is de snelheid dan vaak nog wel goed maar de dynamiek (snelheid en spin kunnen combineren) is dus ook vermindert.
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

Ik las laatst ergens op een engelstalige site dat wd40 ook gebruikt wordt om het rubber stroef te houden. Ik heb dit zelf nog niet getest. Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Dit universele middel is ook te gebruiken om bijvoorbeeld de rubbers van je autodeur zacht en soepel te houden. Heeft iemand het wel eens gebruikt op zijn rubbers?
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Hoi,

Had ik ook ergens genoemd volgens mij. Werkt inderdaad prima als conditioner om een wat glad geworden rubber weer stroef te krijgen. Ik gebruik dat (of olijfolie) als ik gevoel heb dat bij langzame topspin en serve het rubber niet meer goed genoeg de bal "pakt". In zo,n geval wordt door de betere grip de dynamiek ook wat beter omdat bij minder grip ook de spons minder wordt aangesproken.

Zou wel wat voorzichtig zijn met doseren ivm spanning die ontstaat als de toplaag expandeert. Het werkt eerst namelijk wat sterker door mogelijk een toegevoegde verdunner/oplosmiddel (voor beter doordringend vermogen als smeermiddel).
Wat daarna overblijft is dikker en minder vluchtig van consistentie en dat is dan een voordeel als ik een rubber niet te zacht wil maken (zoals olijfolie wel wat doet). Het lijmeffect door het oplosmiddel duurt maar kort en als je vaker gebruikt ontstaat waarschijnlijk overdosering van de stoffen die langer in het rubber blijven.

Voor lijmeffect (ook op de spons) is bijvoorbeeld eucalyptusolie beter geschikt. http://mytabletennis.net/forum/forum_po ... 15318&PN=7
Heb destijds bij lokale drogist een klein flesje gekocht ( bij de etherische olien voor massage, geurkaarsen etc) en mee getest toen tunen nog was toegestaan. Werkte inderdaad vrij goed maar vrij duur en ruikt sterk,

D-limoneen zit hoog percentage van in sinasappelolie en zat ook wel in snellijm en gebruikt door spelers die zelf snellijm maakten.
Net als eucalyptusolie een etherische olie maar gemaakt uit afvalprodukt (sinaasappelschil) en daardoor goedkoper.
Even kort zoeken vond ik een liter voor vijfentwintig euro. Kleinere hoeveelheden al voor een paar euro. Mogelijk ook gewoon bij de drogist te koop.
Als de werking te sterk is voor de toplaag van een rubber (eucalyptusolie is vrij sterk spul...fisherman's friend :) ) kun je dit soort olieen ook mengen met bijv olijfolie.

Het tuner effect wordt rouwens net zo veel beinvloedt door hoe je het doet dan door wat je gebruikt.
Bij max dikte spons tunen moet je bij olijfolie bijvoorbeeld echt lang wachten met opplakken van het rubber.
Meerdere dagen en meerdere lagen nog langer. Die tijd is nodig voor het verspreidden door de spons.
De bolling die eerst wat ontstaat moet weer vrijwel weg zijn. Dan pas zit de olie echt gelijkmatig verdeeld in de spons en dus ook direkt onder de noppen waar het dan merkbaar wordt als lijmeffect. Meeste spelers die ermee testen maken de fout het rubber al te vroeg in bolle toestand op het frame te zetten.
De verspreidingssnelheid (door combinatie van verdamping en condensatie) is overeenkomstig met de vluchtigheid. Dus olijfolie is nauwelijks vluchtig en verspreidt zich dan ook heel traag door de spons.
Eucalyptusolie en d-limoneen zijn vluhtiger en bolling is dan sterker en zwakt ook sneller weer af.
De vluchtiger stoffen werken in verhouding meestal wat meer op de snelheid uit dan op spin en minder vluchtige verhoudingsgewijs meer op spin en rubber blijft steviger.
Een sriver fx met olijfolie zal dus niet al te zacht worden en de olie vermindert het doorslaan door de spons op het frame.
Hierdoor wordt de power ook verbeterd zodat met harde slagen het rubber niet zo gauw uittopt. Dat komt omdat met olijfolie in het rubber opgenomen de porien beter afgesloten zijn zodat in feite een soort springsponge effect ontstaat en drukbestendigheid verbeterd wordt. Dan wordt het dus ook sneller maar bij slagen die de spons minder onder druk zetten speelt dit een minder grote rol.
Plaats reactie