Lange noppen vraag!?

Hier kun je informatie vinden of vragen over noppen en anti rubbers.
Plaats reactie
Jemmel
Super Member
Super Member
Contacteer:

Lange noppen vraag!?

Bericht door Jemmel »

Afgelopen seizoen weer begonnen na een lange stop(ca. 12 jaar).Destijds gestopt in 3e/4e klasse en speelde toen met BTY Gergely tamca 5000. Dus ik dacht, laat ik daar maar weer mee gaan starten. Resultaat 83% 4e klasse.

Toch zat ik niet lekker in mijn vel met de combinatie van frame en rubbers(div. rubbers getest op de Gergely).
Dus overgestapt op onderstaande combi. Tibhar met super defence op BH en Rasant op FH. Speelt tot nu toe super! Tot nu toe 10 uit 11 gewonnen in de 3e klasse en 4 andere partijen gewonnen in de duo comp. (4e klasse).

Mijn clubgenoot waarvan ik het super defence rubber heb gekregen adviseerde mij afgelopen week om met lange noppen te gaan spelen!! Ik neem zijn advies serieus omdat het op dit moment ook goed uitpakt, maar ben benieuwd naar jullie mening??

Mijn spel:
Niet dicht bij de tafel maar half ver tot ver van de tafel.
Met de BH eigenlijk alleen kappen (backspin, backzijspin) en af en toe blokken, hiermee bouw ik op om vervolgens met de FH te gaan topspinnen of zijspinnen.
Openen met de BH doe ik nooit en zit er ook niet echt in.

Wat zou een goede combi vwb frame en lange noppen kunnen zijn?
Alvast dank voor de tips!
Victas Koji Matsushita
FH Tibhar Super Defence 40 Soft 1.6 mm
BH Tibhar super Defence 40 1.5 mm

Testen:
Victas Koji Matsushita
FH Tibhar Super Defence 0.5mm
BH Tibhar Super Defence 0.9 mm
benxx
Silver Member
Silver Member

Re: Lange noppen vraag!?

Bericht door benxx »

Ver van de tafel, TSP curl pr-1, absoluut de beste op die afstand.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Re-Impact Spinplay 2020
BH Lion Claw 1,5mm demping
FH Fastarc-G1 1,8mm

Test:

Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Leviathan OX
FH Spinlord Degu 1,8mm

ELO 01-05-24 1447
Jemmel
Super Member
Super Member
Contacteer:

Bericht door Jemmel »

Ok, en wat voor type frame is dan het beste?
Hard of zacht, snel of traag etc.. ?

Kan je met de TSP Curl ook nog backspin geven?
Victas Koji Matsushita

Testen:
Victas Koji Matsushita
benxx
Silver Member
Silver Member

Bericht door benxx »

Met de curl kun je zeker op afstand enorm veel spin geven, als je dan een wat zachter frame gebruikt heb je langer contact met de bal en kun je nog meer spin erin krijgen. 0,5 en 1,0 mm spons eronder geven nog meer spin mogelijkheden
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Re-Impact Spinplay 2020
BH Lion Claw 1,5mm demping
FH Fastarc-G1 1,8mm

Test:

Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Leviathan OX
FH Spinlord Degu 1,8mm

ELO 01-05-24 1447
Gybe
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Gybe »

Curl p1r is zeker een goede keuze. Zelf vind ik 0.5 mm iets makkelijker aan de tafel en tweede lijn dan de 1mm variant. De laatste vergt een wat langere slag maar is beter uit de derde lijn en geeft je meer controle op hare spin ballen
Het Gergely frame maakt het geheel wel erg snel. Een meer allround frame (bijv. Joo Se Hyuk) gaat je waarschijnlijk meer controle geven. Natuurlijk kun je ook een erg langzaam frame ala defplay senso (Donic) kiezen maar dat is denk ik wel een erg groot verschil met je huidig frame.

Wat je ook kiest geef het minimaal 1 a 2 maanden de tijd. Ondanks dat je slagen waarschijnlijk goed geschikt zijn voor lange noppen is het niet altijd een makkelijke overstap. Met de Curl heb je dan wel meteen een rubber waar je even mee vooruit kunt voordat je het onderste uit de kan hebt. Met de juiste slag en pols gebruik kun je idioot veel backspin geven op inkomende topspin ballen.
Jemmel
Super Member
Super Member
Contacteer:

Bericht door Jemmel »

Dank voor de tips!
Wat ik zoal lees over de Tsp curl p1r ziet er goed uit en denk dat het bij mijn BH spel past al moet dat natuurlijk in de praktijk gaan blijken, ;)
Met het Gergely speel ik al een aantal maanden niet meer (staat dan ook te koop) ben overgestapt op de Tibhar stratus powerwood, veel meer controle.

Wat ik net over de BTY Yoo Se Huyk (ttdb) lees in combi met de curl lijkt met ook geweldig!!
Is wel n duur frame dus een gebruikte lijkt me het proberen zeker waard,
Heeft iemand dit liggen ??
Victas Koji Matsushita

Testen:
Victas Koji Matsushita
allrounder
Super Member
Super Member

Bericht door allrounder »

Hoewel lange noppen een logische keuze lijkt en ook een goede keus kan zijn, ben ik van mening dat je beter met je huidige rubber kunt blijven spelen.
Als je daar in de verdediging goed mee kunt/leert kappen dan kun je daar ook veel backspin mee geven.
Met lange noppen ben je v.w.b. effect toch veel meer afhankelijk van wat je tegenstander doet en met glad rubber kun je zelf bepalen hoeveel effect je geeft onafhankelijk van de tegenstander.
Je hebt dus meer controle over wat er gaat gebeuren in een rally.

Verder heb je op het niveau waarop je nu speelt waarschijnlijk voldoende mensen die niet goed weten hoe ze tegen lange noppen moeten spelen met het gevolg dat ze het niet snappen en dat je daardoor al direct meer partijen gaat winnen als je met noppen gaat spelen.
Zodra je echter wat hoger gaat spelen neemt dat aantal heel snel af en dan ben je overgeleverd aan de kunde en kwaliteiten van je tegenstander (tenzij je natuurlijk keihard gaat trainen en echt hoger op wilt).

Ik zou dus zeggen: blijf vooral bij glad rubber op je backhand en ga daar die uren mee maken die je anders in je lange noppen had willen investeren. Op die manier krijg je niet alleen net zoveel controle in de verdediging, maar kun je ook de overstap maken naar af en toe zelf aanvallen/topspin spelen. Een slag die met 'normaal' rubber makkelijker te leren is dan met lange noppen.

Groetjes,
Gewo Carbon Hybrid Off- AN
FH: Xiom Vega Elite 2.0
BH: Xiom Vega Elite 2.0
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Ik snap de term modern def nooit zo. Fh is toch meest aanvallend dan ?
Bh is defensief en verschil wordt gemaakt met rubbers niet met frame al kan dat beide kanten iets verschillen (meestal marginaal).
Of dat dan op bh een backside rubber is of lange noppen of later wisselen zou ik me eerst helemaal niet druk om maken als je die kant op wil. Eerst beter aandacht geven aan wat het frame moet ondersteunen. Daarmee kun je je spel in een bepaalde richting sturen/ontwikkelen. Een latere overstap op ln sluit dan al beter aan bij je spel dan wanneer je dat nu doet.
Voor wat het frame betreft moet het met beide kanten goed combineren qua spel. Fh de aanval en bh het verdedigende spel. Zo,n frame moet dus eigenlijk allround zijn en rubberkeus per kant maakt het meer aanvallend of meer verdedigend.
Framebouw vraagt dan om een frame wat qua laagopbouw all + / off -/off is maar qua bladgrootte defensief. Dus groter blad.
Tweezijdige aanval wordt dat te (top) zwaar en daardoor ook te traag met twee backside rubbers en dikkere spons
maar met één licht rubbertje op bh (def 40 in 0,9 bijv) komt de combinatie weer in balans voor defensief, offensief en allround spel. De bladlengte is dan qua balans gecompenseerd en dat maakt de fh ook nog wat sneller.
Joo se hyuk zijn spel en dat van aantal andere spelers met zo,n type spel toont dit aan.
Hun frames zouden met twee kanten tenergy te log en traag zijn om aanvallend nog wat te kunnen bij het niveau spelers waar ze tegenover staan.
Ook met een korter blad zouden ze aanvallend minder kunnen omdat het dan weer te handle-heavy wordt. Een slagverlenging om het punt te maken loont dan minder qua snelheid en spin.
De bladlengte ondersteunt dus vooral de aanval bij zo,n combinatie.

Verdedigen wordt meer met de bladbreedte ondersteunt. Kappend verdedigen en blokken gaat met een breder blad veel beter om dat de sweetspot dan ook breder wordt. Extra controle hiermee kun je deels ook weer gebruiken om meer risico in schuiven en kapslagen leggen ; Sterkere kapbeweging wordt mogelijk met dan meer spin als gevolg.

Zo krijg je een combinatie waarbij fh en bh goed ondersteunt wordt vanuit het frame. Dan blijf je veelzijdiger en minder kwetsbaar. Dan maakt zo,n poging om je spel te ontwikkelen in die richting een betere kans. Speel je met een frame een spel wat door het frame niet wordt ondersteund dan klopt het nooit voor je gevoel en passende rubbers vinden wordt ook onmogelijk. Vaak wordt het daar wel in gezocht en kost dan alleen maar veel geld door alle experimenten met rubbers.

Met noppen naar binnen kun je nog wat sneller gaan qua frame dan meeste modern def frames.
Dan krijg je met huidige rubbers een setup die is afgestemd op een spel waarbij je je per tegenstander wat moet aanpassen maar per rallye ook steeds kunt varieren van meer aanvallend tot meer verdedigend en verder weg of dichter bij tafel blijvend spelen. Gevarieerd allround zeg maar.
Leuk om te spelen en goed voor een allround ontwikkeling waarbij je op den duur het verdedigen meer gaat beheersen zonder uit je huidige spel te hoeven stappen.
Heel sterke aanvallers die te makkelijk door je verdediging heen zouden slaan kun je wat meer gaan blokken en zelf meer aanvallend proberen te blijven terwijl bij andere spelers heel veel tactische afwisseling tussen aanval en verdediging juist goed zal werken.
Yinhe heeft het Li Qian 1 frame wat niet al te duur is en geschikt voor zo'n soort spel.
http://www.tabletennisdb.com/blade/galaxy-lq-1.html
http://www.noppen-test.de/forum/viewtopic.php?t=20734
Op ebay wel te koop of in Duitsland of mogelijk via dit forum.
Verder weet ik niet zoveel frames die geschikt zijn voor zo,n soort mixed allround spel.
Frame heb ik zelf geen ervaring mee maar wel met een paar eigenbouw frames die in deze richting gaan en een team genoot speelt met zo,n frame.
Veel defensieve spelers zijn ze wat te snel, hard en stijf (voor defensieve begrippen) maar voor zo,n gevarieerd spel met backside rubbers past dat juist perfect omdat je vanuit middenafstand ook met de bh dan nog kunt blokken en counteren. Het wat stijvere en hardere karakter voor een def frame met de grotere bladmaat maakt ook strak gespeelde "chopblocks" uit tweede positie goed te doen (niet te spingevoelig en vlakkere balafsprong met backside rubber op bh). Aanval en verdedigen gaat zo ahw naadloos in elkaar over.
Zolang de balans maar klopt ivm het grotere blad en met 0,9 mm def 40 en rasant 2,0 op fh zit dat nog wel goed denk ik.

Na verloop van tijd heb je je spel dan ontwikkeld, speel je mogelijk wat hoger niveau met een meer gevarieerd spel en kun je eventueel een keer met kortere of langere noppen gaan experimenteren als dat dan nodig is. Dat sluit dan al veel beter aan bij je spel en impulsen.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Nadeel voor zo,n experiment is dat huidige rubbers niet zullen passen qua grootte bij zo,n type frame. Dat wordt dan duur of je moet even wachten tot ze zijn afgespeeld en je toch nieuwe rubbers nodig hebt.

Wil je je hele spel omgooien met lange noppen dan zou ik je huidige batje (ook) eerst zo houden als het nu is en een tweede combinatie ernaast aanschaffen voor ander soort spel.
Risico is namelijk steeds groot dat je eerst goeie resultaten boekt in trainingswedstrijden, dan vol vertrouwen overstapt op competitespel,daar ook redelijk goeie resultaten boekt maar in trainingspartijen tegelijk steeds vaker verliest omdat clubgenoten geleerd hebben hoe ze tegen je moeten spelen.

Zij leggen dan ahw bloot waar je spel nog tekort schiet en zijn daar op den duur veel beter in dan spelers die je minder vaak tegen komt.
Conclusie is dan vaak net zo snel getrokken dat het toch niet past qua speltype terwijl het gewoon veel meer training en tijd vergt.
De aanvankelijke onderschatting van noppenspel die min of meer standaard is bij meeste backside spelers breekt ze dan vaak op.

Met een tweede setup kun je elke training aan het begin er een half uurtje mee trainen. Het andere spel eigen maken zonder prestatiedruk en tweede deel training gewoon met gangbare batje spelen.
Het is dan zoiets als twee vergelijkbare maar verschillende sporten gecombineert beoefenen. Omschakelen wordt op den duur vergelijkbaar met tennis en tafeltennis omschakeling. Dat is ook steeds even lastig maar kan best en dit is veel minder verschil.
Het wordt vergemakkelijkt doordat een deja vu effect optreedt zodra je je huidige materiaal waarmee je al wedstrijdervaring hebt weer oppakt,
Ken je het meer defensieve batje en spel eenmaal beter dan werkt dat ook andersom steeds makkelijker en kun je dus heen en weer wisselen met relatief weinig verval in niveau of verstoring van je spel.
Al met al train je nog net zo veel en spel met huidige batje wordt er dan niet of nauwelijks minder door.

Met je huidige batje en spel alleen de def 40 vervangen door noppen wordt meer een stoorspel met ook weer een frame dat dan niet echt past bij wat je dan zou willen.
Daar gaan je clubgenoten na eerste opportunistische succes ook vrij snel een antwoord op vinden en werkt dan net zo demotiverend.
Zo,n Li qian frame of iets vergelijkbaars kun je afhankelijk van rubberkeus in al die richtingen (def storend, meer aanvallend afstand tot de tafel etc) mee experimenteren dus daar zou ik dan eerst mee beginnen.

Dat is al een aanzienlijke overgang en vandaar dus ook backside rubbers eerst beter aanhouden en later weer verder kijken. Mogelijk past dan een korte noppenrubber in 1.0 beter dan lange noppen of een snellere stoornop of een defensieve nop.
Dat weet je pas als je een competitie verder bent met zo,n frame.
Defensief is het verschil met je huidige frame op bh enorm groot omdat de spons van de def 40 heel dun is.
De frames eronder komen dan sterker door en verschillen komen ook sterker uit.
Daarin zit ook de grootste verandering en dit maakt het dan mogelijk al meer defensieve slagen in je spel op te nemen zonder aanvallend te veel te verliezen.
Jemmel
Super Member
Super Member
Contacteer:

Bericht door Jemmel »

Op dit moment bevald mijn onderstaande combi heel erg goed!
Met de super defence pak ik veel punten, er valt door de meeste tegenstanders eigenlijk niet op te spinnen, :D
En ook het kappen/schuiven gaat "super", erg veel backspin wanneer je hem goed raakt, meestal weet ik bij het raakmoment al of ik n punt heb gemaakt - ga maken!

Persoonlijk vindt ik het spel daardoor wel wat saaier worden, |-)

Mijn clubgenoot die mij lange noppen advieseerde speelt hier zelf ook al jaren mee en al jaren 1e klasse en daarvoor hoger!
Ik denk dat ik het na dit seizoen ga proberen en de onderstaande combinatie er naast hou om op terug te vallen, zoals Mank al aangaf!
Victas Koji Matsushita

Testen:
Victas Koji Matsushita
Plaats reactie