Vibratie / feedback van een frame

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Plaats reactie
MDP
Super Member
Super Member

Vibratie / feedback van een frame

Bericht door MDP »

Wat maakt dat een frame meer/minder feedback geeft aan de speler?

Ik weet niet of hier een eenduidig antwoord op bestaat, maar ik vraag het maar.

Ik vermoed dat hoe minder demping er optreedt tussen de plaats waar de bal het frame raakt en het contactpunt met de hand, hoe meer feedback je krijgt. Dus hardere lijm en geen zachte houtlagen in het handvat.

Speelt de opbouw van het blad zelf een rol?
Speelt de uitholling van het handvat een rol?

Mocht er iemand een theorie of vaststelling hebben, ik hoor ze graag!
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm
mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Vibratie / feedback van een frame

Bericht door mank »

Feedback

More recent work has expanded the role of the cutaneous mechanoreceptors for feedback in fine motor control.[2] Single action potentials from Meissner's corpuscle, Pacinian corpuscle and Ruffini ending afferents are directly linked to muscle activation, whereas Merkel cell-neurite complex activation does not trigger muscle activity.[3]
Bovenstaande quote geeft een idee waar die term feedback oorspronkelijk vandaan komt.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Mechanoreceptor)
Even zoeken op mechanoreceptor(s) zijn wel meer en soms beter leesbare artikelen te vinden. Motorische feedback is in eerste instantie dus vanuit de spieren naar het bewuste zenuwstelsel. Een fysiek zelfbewustzijn zeg maar.

Spierweefsel zit bijvoorbeeld vol met zenuwcellen met receptoren die de spierspanning registreren als je bijvoorbeeld een batje vast houdt. Stuit dan een bal tegen het batje dan geeft dat via het frame fluktuaties, trillingen in die spierspanning. Dat schetst dan het begrip feedback zoals het in tafeltennis gebruikt wordt.

Andersom benvloedt de spierspanning van diverse spieren ook vooruit de stuit van een bal en speeleigenschappen van batjes als snelheid en balafsprong liggen dus ook helemaal niet vast.

Dit is wel lastig te begrijpen als je bijvoorbeeld op school ooit geleerd hebt dat elk gevoel en elke waarneming altijd via een uiterlijk fysiek zintuig moet binnen komen.
Dat is een hardnekkig idee maar achterhaald.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Demping van de balsnelheid is wel prima te voelen. Frame en/of spelers halen dan immers energie uit het spel en spelers voelen dat juist als feedback. Sla maar eens een honkbal weg met een tt batje. Dan voel je de demping van de balsnelheid :) . Dus wat is dan demping ?
Laatst gewijzigd door mank op 28 okt 2014, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
MDP
Super Member
Super Member

Bericht door MDP »

Alvast bedankt voor de info. Hoe het werkt binnen het menselijk lichaam is interessant, maar ik vrees dat een 'uitgebreide' studie van dit aspect, me te ver zou leiden om tot praktische conclusies te komen.

Ik vroeg me af wat een frame meer vibratie laat doorgeven dan een ander frame. Ik lees na omtrent de verschillende technologieën die elk merk voor handen heeft (donic senso, stiga WRB,...) maar of dit nu echt klopt wat ze vertellen of het grotendeels verkoopspraatjes zijn, weet ik niet zeker. Meestal blijft het ook heel vaag. (bijvoorbeeld : http://tabletennisshop.com.au/index.php ... cts_id=970" onclick="window.open(this.href);return false; )

De twee frames waarbij ik veel feedback ervaarde waren Galaxy 896 en andro temper tech all+. De handvaten waren nogthans omwikkeld met overgrip tape, waardoor ik zou vermoeden dat de feedback al wat gedempt wordt. Ik dacht dat de flexibiliteit/stijfheid er voor iets tussen zou zitten, maar het ene houtje is volgende tabletennisdb vrij flexibel, terwijl het andere vrij stijf.

Ik ben niet specifiek een voorstander van veel feedback, maar ik kan het soms wel appreciëren, 't is een interessant fenomeen. Vandaar dat ik hiermee eens wil experimenteren bij mijn volgende zelfbouwframe.
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Je gebruikt het woord demping hier voor demping van een klap of kracht, Dat is voor zo,n stukje foam op zich ook prima uitgedrukt maar krachtdemping is niet altijd impulsdemping en energiedemping. Impuls wordt in de natuurkunde uitgedrukt in kracht maal tijd (Newtonseconde).

Een airbag bij de botsing van een auto tegen een muur lijkt er technisch gezien op en is een mooi voorbeeld om het te illustreren.
De maximale kracht en botsingsintensiteit wordt dan verlaagd door de botsingsenergie en impuls te verdelen over een door zo,n kussen opgerekte botsingsperiode. Ook tijdens het terugveren van het kussen remt de berijder tov de boom nog af dus dat valt ook nog onder de botsing voor de berijder (geen terugveren van de boom maar wel tov het dashboard dat veel sneller is afgeremd dan de berijder).
Langere tijd met minder kracht houdt dan dezelfde impuls Ft voor de botsing.
Het kussen verlengd omdat sprake is van een keten is ook de periodetijd voor de hele keten en hele botsing ook een beetje. Voor de berijder alleen meer dan voor de boom.

Van energie of impulsdemping is dus geen sprake in de zin dat het kussen geen energie heeft weggevangen en omgezet in een andere energievorm zoals warmte, geluid, stroming of blijvende vervorming. Niet moeilijk ook om dan te bedenken waarom een dikkere spons een batje sneller maakt, Als de krachtdemping door meer sponsmateriaal meer impuls of energie zou dempen zou dat niet kunnen.

Iets dergelijks doet dat tape ook met het speelgevoel. Het gevoel blijft dus prima omdat de impuls en energie prima behouden blijft (nog wat beter wanneer je het als plaktape vast zet met tt lijm op het handvat zodat het niet kan schuiven) alleen het speelt wat zachter.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Op forums over de bouw van muziekinstrumenten kijk ik weleens om ideen op te doen en omdat dan vaak de zelfde lijm gebruikt wordt.
Dit soort natuurkunde komt dan ook regelmatig aan bod.
Strijkersforum.nl met name en dan de bouw sectie.
Een tt frame is geen viool maar er zijn wel raakvlakken en ik beschouw een frame ook als een instrument.
Wat goed is voor een muziekinstrument of juist niet, kan voor een ander muziekinstrument of een tt-frame alleen ook andersom zijn.

De hardheid van natuurlijke lijmen als beender- en huidenlijm is trouwens meer bijzaak denk ik.
Het verschil met epoxy op het speelgevoel zit meer in de hogere elasticiteitsmodulus en vooral de veel betere duurzaamheid van die elasticiteit.
Een goed gemaakt frame met huidenlijm is ook niet perse harder dan met epoxy of kan zelfs zachter zijn omdat de lijmlagen meer geintergreerd zijn in het hout en het hout nog wat poreus laten. Dat bevordert beide wel een direktere resonantie tussen de houtlagen.
De hardere dunne houtlagen blijven alleen soepel genoeg wat een hard gevoel als bij carbon voorkomt.
Plaats reactie