Ik heb deze lange noppen rubber in Ox op mijn Joo Se Hyuk frame getest met op de forehand een dhs Skyline neo II
Eerste indruk:
Indien je dit rubber voor het eerst ziet valt het spiegelend oppervlak erg op. Dit doet aan de good-old Super-Block en palio blue edition terug denken. (snif snif) Desondanks is de toplaag erg stroef.
Dikte en hardheid:
Ox, dit is ook zoals de meesten dit rubber spelen.
Snelheid:
Dit vind ik zelf vaak lastig in te schatten met Ox rubbers aangezien de snelheid grotendeels bepaald wordt door het frame. Qua snelheid is hij misschien wat langzamer dan de oude dtecs, dus zeker niet de snelste (de nieuwe dtecs heb ik te kort getest om mee te vergelijken)
Spin:
De spin tijdens het afkappen aan de tafel (hakblok) is vrij eenvoudig door te voeren met erg veel spin. Een goede topspin bal afkappen met gebruik van wat pols brengt de tegenstander in serieuze problemen.
Uit tweede positie is er eveneens zeer veel spin terug te brengen. Ook hier is het 'doorspinnen' op de eerste return al erg lastig voor de tegenstander
.. in vergelijk met de oude dtecs variant misschien 5% minder spin maar wel met meer controle.
Zelf spin genereren is slechts in beperkte mate mogelijk maar dat is ook een eigenschap die de meeste Ox noppen hebben. Dit heeft natuurlijk weer zijn voordelen met service ontvangst.
Controle:
De controle is erg hoog, ook noodslagen lander erg vaak op de tafel.
Bal afsprong:
Bal afsprong is laag wat het afkappen aan de tafel makkelijker maakt
Spinnen:
Dit is niet echt van toepassing met ox lange noppen. Wel kon ik makkelijk aanvallend spelen, zelfs topspinballen kan ik pseudo overnemen. (dit aub in perspectief plaatsen van lange noppen
Kleine kanttekening hier is dat de noppen nog vrij nieuw zijn. Uit ervaring weet ik dat noppen na verloop van tijd soepeler worden. Dit heeft voordelen in het genereren van backspin maar werkt nadelig voor het aanvallen. Even afwachten dus.
Schuiven:
Schuiven op backspin doe ik eigenlijk nooit, deze ballen probeer ik agressief in te drukken.
De schuifballen die ik gespeeld heb waren niet fenomenaal maar misschien is dit een kwestie van gewenning (lees training)
Blokken:
Dit was duidelijk beter dan bij mijn oude dtecs. Veel controle en lastig voor de tegenstander: ballen met wat backspin die een beetje blijven 'hangen'
Wederom de kanttekening dat de noppen nog vrij nieuw zijn. Dit kan dus na verloop van tijd lastiger worden
Serveren:
Over het algemeen haal ik weinig rendement uit mijn lange noppen service, zeker in Ox. Zo ook met de dornenglanz (tips welkom
Gewicht:
Geen idee, het zijn noppen zonder sandwich dus het gewichtsverschil met andere Ox noppen zal minimaal zijn
Overige:
Check ook de reviews op noppentest.de, hier zijn meerdere reacties te vinden. Er zijn wat klachten dat de noppen misschien niet al te degelijk zijn echter wordt dat ook weer tegen gesproken. Houdbaarheid zal sterk afhangen van je aanvallende ambities met dit rubber.
Conclusie:
Prima rubber waarmee je veel problemen kunt veroorzaken bij de tegenstander, dit met name door de relatief hoge mate van backspin die je op aanvallende ballen kunt retourneren. Controle is hoog te noemen wat het ook interessant maakt om hiermee je eerste stappen in noppen-land te maken. Ook de goede blok eigenschappen helpen hier bij.
Vergelijking met de oude dtecs gaat niet helemaal op maar komt wel serieus in de buurt. Qua eigenschappen is dit rubber goed te vergelijken met de nieuwe dtecs.
Voorlopig train ik hiermee door en na de kerst ga ik de keuze maken om met deze de competitie in te gaan of toch de oude dtecs weer uit het stof te halen.
grtz,
Gybe