Hans Alser frame

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
mepper59
Silver Member
Silver Member

Hans Alser frame

Bericht door mepper59 »

Ik heb via via bij een zweedse tafeltennisshop een allround Hans Alser frame besteld. Het is een remake van het oude model.
Deze serie bestaat uit een allround 5 laags(ayous/walnoot/limba) en een 7 en 9 laags met carbon.
Ze worden gemaakt in de Tranas fabriek waar ook de Yasaka frames worden gemaakt.
De Stiga Hans Alser allround was in 1976 mijn eerste frame.Daar was de Alser het model handvat(relatief hoekig en dik) en ayous/spruce/limba. Misschien speelde Hans met een aangepast model, of het is nu wat krachtiger gemaakt (vroeger kleine ballen..,tot de 21....zucht)Op de site word al aangegeven dat het frame sneller is dan de klassieke allround.Het verschil is de walnoot laag, die laag was toen spruce(fichte, oregon pine,dennen)bij Stiga allround/offensive classic, tegenwoordig is het ayous/ayous/limba, maar dat weet ik niet helemaal zeker
Daardoor verwacht ik nu wat meer power en doorslagkracht, en iets stijver, meer off- dan all.Hangt ook een beetje van de kerndikte af en de maat van het blad.
Heb gevraagd voor de zwaarste en ik krijg een 85 gram frame. Handvat zag op de foto wel iets ronder uit dan de wat hoekige oude Alser, maar als het de Legend vorm van Stiga is is dat prima.
Ben heel benieuwd naar de kwaliteit, het is dus geen Stiga frame maar een speciaal gemaakt fabrieks-frame.
Heb wat om naar uit te kijken,
en een mooi populierframe van Marc komt ook deze kant op ,mijn dag is goed.
http://www.ttex.se/alser-table-tennis-b ... -3531.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mep ze :)
MDP
Super Member
Super Member

Re: Hans Alser frame

Bericht door MDP »

Ziet er heel proper uit!
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

Dat vond ik ook. Zal te zijner tijd een review plaatsen, dan met xiom japan 2.0 en japan 1.8. De 2.0 is nu te snel voor mij op het huidige(off) frame(W5 /of handmade Primo by Marc.)
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

Prachtig, zo'n frame gewoon in naturele houtkleuren. Zou dit frame richting de OSP Virtuoso moeten gaan? Ben erg benieuwd hoe dit frame speelt. Voordeel ten opzichte van de Virtuoso voor mijzelf is dat deze Alser ook in een wat lager gewicht leverbaar is. Mijn voorkeur is ongeveer83 tot 85 gram, en dat is bij OSP bijna niet mogelijk. Hou ons op de hoogte.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

Snelle update
Vandaag al binnen. 6 mm dik, voelt meer als OFF-.Voelt langzamer aan als bvb Timo BollW5,en ook de Primo eigenbouw van Marc . rustiger bounce.Maar zeker sneller dan Stiga All en waarschijnlijk ook met Primorac.Eerder een dikke OFF-dan All+,deels ook afhankelijk van rubbers natuurlijk.
Bladmaat 149x157, handvat erg comfy,(concave thick) iets ronder dan oude Alser,maat 100x25x25, einde 36mm. Ze hebben ook de smalle uitvoering(concave small).Gewicht ,zoals gevraagd zwaarste, 85gram.
Met vega japan 2.0/1.8 iets topheavy,185 gram, daar is de Virtuoso beter kwa balans, waarschijnlijk weegt het handvat van de Alser minder(zachtere houtsoort), maar prima te handelen.
Ga er vanavond mee spelen. :)
Mepper blij.. :D
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

Prima OFF-, speelt rustiger dan Primorac, steviger, stabieler, gelijkmatiger in versnelling,direkter/lineairder en hogere eindsnelheid bij smash. Iets meer power.Primo was wat nerveuzer, door dunner blad en meer flex, had wel iets meer scherpte in volle topspin maar minder speed en Alser heeft lagere vlucht (medium-min). Ook service is stabieler,zowel lengte als snelheid.
voor mijn gevoel tussen 5 en 7 laags in kwa eigenschappen, komt denk door walnoot 2e laag en de dikte van 6 mm.
Nog veelzijdiger dan de Primo omdat het choppen ook heel strak en gevarieerd kan.Kon heel veel backspin genereren met chop/1.8 japan.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Klassieke allround opbouw waaronder die van Stiga was ook exact de zelfde opbouw als nu Osp virtuoso en primorac.
Door snellijm en moderne rubbers kwam die opbouw in aanmerking voor meer off spel.
Frames met zelfde opbouw werden toen steeds meer als off - geklassificeerd.
De frames voor klassiek allround spel moesten dus ook aangepast worden anders had er voor wel of niet snellijm gebruik een andere framerating gebruikt moeten worden.
Voor het klassieke allround spel werden toen de classic allround frames gemaakt waarbij de limba tussenlagen vervangen zijn door zachtere abachi lagen.
Eigenlijk is het Stiga model "classic allround" dus bedoeld voor klassiek allround spel met snellijm en nu moderne rubbers maar geen klassiek allround frame meer qua laag opbouw.
Daar komt nog bij dat de verlijming nu frames bij zelfde opbouw trager maakt. Dat verschil is nieuw nog vrij beperkt maar na een jaar spelen vergelijkend is het meer opvallend. Dat staat natuurlijk niet in de cijfertjes, komt niet in de fabrieksratings terecht en ook zelden in reviews.

Staat me iets bij dat er tussen de klassieke Alser all frames en de classic all door eerst nog één of meer series van dit type frame - met drie abachilagen - onder de naam Alser all op de markt kwam.
De meest legendarische Stiga allround frames hadden echter een klassieke allround bouw met vier limbalagen en dit frame van Mepper dus waarschijnlijk ook.
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

Dat trager worden heb ik wel ervaren met een Stiga NCT allround. Na 2 jaar was die zijn kick echt kwijt, gaf daardoor wel heel veel controle maar was ook trager geworden, beetje doods, zeker vergeleken met de OSP frames die ik daarna ben gaan spelen.
dat is appels met peren vergelijken, weet ik , maar denk dat de Osp frames daar veel minder last van hebben, heb ongeveer 3 jaar met de EXpert/virtuoso gespeeld maar die bleven mooi strak.
Dit Alser frame is dus wat pittiger dan de oude allround door de walnoot laag en iets dikkere kern, maar volgens de man uit zweden is dit wel de combi die het dichts bij de originele Alser ligt.Maar welke dat precies is weet ik dus niet.
maar goed uiteindelijk moet het gewoon lekker voor iemand spelen, dan maakt het allemaal weinig uit of het een frame van 200 of 20 euro is. Ken iemand die blokker frames koopt,5 stuks tegelijk, rubbers eraf sloopt en daar dan 2e klas mee speelt, geweldig!!! En wij maar zoeken en testen....kortom het ideale frame bestaat niet,... Maar het is gewoon leuk om dingen uit te proberen.
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

Ik heb vandaag Hans Alser eens opgezocht op YouTube, Ijn nog hele leuke beelden van zeer behoorlijke kwaliteit van te vinden. Als ik naar hem kijk ziet het er allemaal niet zo ingewikkeld uit. Maar die man wist een aardig balletje terug te brengen. Als je wat doorzoekt kom je meteen wat andere topper uit de Karen 70 tegen. Mijn beperkte kennis bleef beperkt tot Waldner / Persson. Leuk om zo wat bij te leren dankzij het frame van Mepper.
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

review na twee keer wedstrijd spelen.
Zoals ik al eerder aangaf ga ik dit frame niet vergelijken met de OSP Virtuoso, dat is echt een andere klasse , vooral de feedback en de power/kick is van de V een klasse hoger.Scheelt ook in de kosten... :) Dit frame kost 50 euro en met verzenden uit Zweden kwam ik op 58.
Ik hou het bij de Primorac, dat is mijn referentie, omdat ik daar ook een paar jaar mee speelde, voordat ik aan de OSP raakte... :P (klinkt als verslaafde..)
Even zijweg, er is in Duitsland een firma BSA,Bavarian Small Arms, (http://www.bavarian-small-arms-tischtennis.de" onclick="window.open(this.href);return false;) ,die ook handgemaakte frames maakt voor een gunstiger prijs dan OSP. Zo tussen de 55-75 euro. Heb er( nog :) )geen ervaring mee, misschien iemand anders? wat ik zo zie op de site is het een goede kwaliteit, hij geeft ook aan dat er gewerkt word met huidlijm e.d. en goede "oude" fineren.T,is al weer bijna Sinterklaastijd :)
Terug naar de Alser.
grootste verschil met de Primo is de strakkere plaatsing, en de direkter aanslag en de eenvoudigere te doseren service/ontvangst.rustigere "bounce".meer power in direkte slag(smash)aan tafel en meer sturing in korte spel.
De Primo is beter in topspin/middenafstand,door meer flex,en zachtere toplaag/2e laag,limba/limba, Alser is limba/walnoot, maar dat kan ook te maken hebben met mijn wat hardere rubbers (45).Denk bij zachtere rubbers het verschil kleiner wordt en afsprong iets hoger.
ga de 1.8 op fh zetten ipv 2.0 en de sonic 1.6 op bh, kijken wat dat doet voor mijn spel.Daarna nog eens zachtere rubbers testen.rakza soft oid.
Al met al gewoon een goed frame, genoeg feedback, iets topzwaar met zware rubbers,maar net als met de Ultimate is het even zoeken naar de juiste balans kwa rubbers en mijn techniek :D
maak nog een technische aanpassing in het handvat voor meer feedback(2 pinnetjes inboren) en een neutralere balans door mahonie afdeklaag op handvat ipv ayous.
maar zoals manc al aangaf,het is een fabrieksframe,geen huidlijm, dus na 2/3 jaar kan het"dood" zijn.Wat op zich niks hoeft te betekenen, als het bij je spel past.
groet :)
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Er is nog een verschil tussen de meeste frames van nu, originele oude stiga,s en oa Osp frames.
De griphelften worden tegenwoordig meestal met een rubberachtig soort montagekit gemonteerd.
De lijmnaad is hierdoor dikker waardoor een mesje, om bijv griphelften te vervangen, eenvoudig tussen griphelften en blad kan komen nadat de kit (of montagelijm) eerst zachter gemaakt is met warmte. Na verwijderen griphelften is de dikkere wat rubberachtige lijmlaag nog goed te zien (en moet eerst weggekrabt worden voor de griphelften weer gemonteerd of gelijmd kunnen worden).
Het lijkt als construktie enigszins op de Tsp reflex frames of Friendship sensor grip frames alleen dan met een veel dunner, maar wel wat verend, rubberlaagje.
Montagekitten kunnen trillingen goed opvangen en geven ze dan ook minder hard en minder hoogfrequent door naar , in dit geval, de griphelften. Hierdoor wordt het handgevoel en speelgevoel beinvloedt.

Hierdoor kan ik ook niet bij fabrieksframes de griphelften er afhalen en weer monteren met huidenlijm zonder de speeleigenschappen te veranderen. Frames worden dan duidelijk harder en stijver. De trillingen van de griphelften worden harder, hoger frequent en dat geeft een minder plezierig speelgevoel. Eén detail past dan niet meer in het geheel.

Dit soort hoogwaardige montagekitten bestond nog niet in de zeventiger jaren en de zachtere lagen in zo,n alser frame vervulden toen een zelfde soort rol. Bij het lijmen van griphelften met hardere lijm krijgen de griphelften ook een sterkere invloed op de speeleigenschappen. Hoe ze opgebouwd zijn, keuze van houtsoorten, kwartiers of niet etc heeft veel meer invloed. Een flexibele montagelijm is voor framebouw in feite vergevingsgezinder door de trillingsdempende eigenschappen.

Oa dit detail maakt het denk ik moeilijk Osp frames of oude stiga frames met moderne frames te vergelijken. Als ze exact dezelfde laagopbouw hebben voor het blad spelen ze toch net wat anders.
Nittaku's muziekinstrument serie zit hier wat tussen in. Bladen zijn bij die frames min of meer verlijmd als bij Osp maar griphelften met montagelijm. Dat weet ik omdat iemand bij mytt op de bekende manier met warmte en een mesje, de griphelften had losgehaald. Bij Osp frames lukt dat niet, Qua speelgevoel voelen die frames dus ongetwijfeld ook weer wat anders als de Osp frames.

Bij dit alser frame zou het kunnen dat ze de griphelften wel met gellatinlijm verlijmd hebben maar ik denk het niet.
Dat zou een aparte instelling van de produktie vragen voor een frame wat in kleine serie gemaakt zal zijn. Dat wordt dan ook duur.
Meer waarschijnlijk is dat de hardere notenhouten tussenlagen ter compensatie van het speelgevoel zijn gekozen. Anders, met vier keer limba, zou het frame met deze griphelften en montagelijm zeker te flexibel zijn uitgevallen in vergelijking met de oorspronkelijke alser all frames.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Ze zouden bij Tranas met een slechte replica van eerder door hen gemaakte alser frames hun reputatie trouwens meer beschadigen dan met zomaar een frame voor een opdrachtgever. Daarom denk ik dat ze wel degelijk hun best erop gedaan hebben om er een goed frame van te maken.
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

Dat klopt ook ,de man van de winkel gaf ook aan dat ze het frame ook bewust iets kleiner /ronder en dikker hadden gemaakt, om de "oude' Alser aan deze tijd aan te passsen.
Heb trouwens nog een referentie ,de stiga all-NCT, maar die was echt langzamer en dunner, deze Alser is degelijker.Wel ongeveer zelfde stijfheid. dat is iets wat bij de NCT serie opvalt,de OFF heeft meer flex dan de ALL.Meestal is het andersom.
p1ngp0ng3r
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door p1ngp0ng3r »

Bedankt voor de info mepper59.

Heb zelf mijn oog laten vallen op de carbon 7. Er is echter nog maar erg weinig te vinden over deze frames.
(Andere kandidaat is overigens de Andro Ligna off)
Rasanter R48 - Infinity VPS - Evolution FX-P
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

Denk dat dat komt omdat hij niet via Stiga wordt aangeboden maar via de winkel in zweden, heel toevallig gevonden omdat ik de maten van het handvat Alser zocht.
De Ligna serie is ook goed Mooie kwaliteit, maar dan zou ik iets meer betalen voor een OSP.
Hou ons op de hoogte van je ervaringen. Altijd leuk om te lezen.
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

Waarom zou men er slechts voor kiezen om dit merk alleen op de Zweedse markt aan te bieden? Omdat Alser daar een oude held is zoals wij nog steeds luisteren naar wat Cruijff over voetbal te vertellen heeft. Is het misschien een frame wat bij stiga gemaakt wordt?
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Denk eerder dat dit de reden is : http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... r&_sacat=0

De alser, Johansson en Bengtsson frames zijn inmiddels net zo legendarisch in en buiten Zweden als die spelers. Over en weer versterkt dat elkaar denk ik.
De Chinese topspelers begonnen na de opkomst van de snellijm ook met Stiga/Tranas frames te spelen ipv frames van eigen merken en toen is na een tijdje het zweeds/chinese merk avalox opgestart als samenwerking. De P serie frames van Avalox (P500, P 700 etc) werd toen bijvoorbeeld ook in Tranas gemaakt en mogelijk nog. Veel grote tournooien zijn dus ook gewonnen door spelers die met Tranas frames als Stiga Clipper, Off wood, P500, P 700 etc speelden.
Bij Tranas is de produktie op een gegeven moment alleen ook gemoderniseerd. De produktie methode met natuurlijke lijm was te duur geworden en rendeerde niet meer qua omzet en/of prijs met de opkomst van voor de framekwaliteit steeds betere frames met moderne produktie methoden en industrielijmen, Kwaliteit/prijs verhouding was daardoor te laag geworden maar kwaliteit op zich is misschien nooit meer gehaald.

Bovenstaande link is ebay Duitsland. In Duitsland en Zweden is nog veel vraag naar dit soort frames om mee te spelen.
Deze frames zijn dus nu niet zo duur vanwege een of andere antiquiteitswaarde maar natuurlijk wel duurder omdat de produktie is gestopt destijds. Anders zouden frames uit de veertiger en vijftiger jaren die vaak meer dan hondertwintig gram wogen (met ox noppen dan ook plm 180 gram als batje) ook zo veel geld opbrengen.

Het steeds beperktere tweedehands aanbod van frames die nog in goeie staat zijn heeft de prijs natuurlijk steeds hoger gemaakt.
Dat maakt het lukratief om daarop in te springen, Stiga deed dat zelf al eerder met een paar "jubi(leum)frames" series. Dat waren ook remakes door Tranas of van elders maar, op misschien één serie na in heel kleine oplaag, niet met de oude produktiemethoden. Mogelijk had Stiga destijds ook nog een modelrecht wat nu vervallen is.

Ik weet dit soort dingen ook alleen doordat ik bij tt-news.de regelmatig de doorlopende thread over oude stiga frames aanklik. Google knowledge :) .
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

Als je spreekt over dure productiemethoden, over wat voor prijsklasse praat je dan. Prijzen die OSP overstijgen? Ik heb lange tijd moeite gehad met €100 voor een frame, maar ervaar nu toch echt het verschil. Met een aantal niet echt voordelige butterfly frames zoals de Timo Boll spirit en de innerforce ulc had ik dat gevoel veel minder. Het zou mezelf verbazen als ik op korte termijn van dit handgemaakte frame af zal stappen. Het is zo'n betrouwbare basis waarbij je het verschil qua eigenschappen kunt zoeken door te variëren met je rubbers.
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

Ik kocht mijn eerste Alser stiga allround in 1976, toen 30 gulden en 2x sriver voor 15 gulden, totaal 60 gulden.
Was toen al niet goedkoop want een duur "standaard bat" rucanor kostte toen 12 gulden,maar zoals mijn "professionele"team-genoot zei, "ROMMEL". Hij speelde al jaren bij een vereniging.
Na aanschaf van de Stiga ging het wel rap beter!
Denk dat de prijsklasse moeilijk te definieren valt, zoals je zelf al aangeeft, de "overpriced"butterfly/Dhs/Nittaku versus "goedkopere" handmades van OSP of Ross Leidy of Blades by Charlie en BSA ,Re-Impact etc.
De huidige fabrieksframes zijn gewoon goed en ze hoeven niet heel duur te zijn om met een goed frame te spelen wat bij je nivo past
Ik kom heel veel spelers tegen die geen notie hebben van waar ze mee spelen, zowel rubbers als frames. Zelfs op hoog nivo. Als het maar lekker speelt. En dan komt de "Marketing" meespelen, dus "duur is "beter".
vandaar dat ik relatief veel 4e 5e 6e klassers met duur en te snel materiaal zie spelen wat totaal niet geschikt is voor hun nivo,maar ja de man in de winkel heeft er verstand van dus zal het wel goed gaan.
Summum was iemand die bij me kwam en zijn bat liet zien, hij was 3 maanden bezig! Speelde 6e klas en had moeite met schuiven.. en de bal op tafel houden!..Hij speelde met een boll tricarbon met 2x genius max!!
Dat had hij in zijn hand gedrukt gekregen in de winkel. Dan moet ik wel ff slikken en denk ik iets wat ik niet hardop zeg. "Zakkenvullers"
Heb de man iets anders aangeraden en verkocht, na 15 minuten komt hij blij terug en een jaar later kwam hij een iets snellere combi kopen ,ook blij mee .
Wat ik ook ervaar is dat veel spelers zich te pletter testen met rubbers, maar het frame vergeten, wat in mijn ogen veel meer uitmaakt. Ik raad dan ook regelmatig aan om van frame te wisselen, is vaak nog goedkoper ook dan twee rubbers. En dan kan ik vanuit mijn ervaring aangeven waarom een soms iets duurder frame zijn geld waard is. En soms is het nieuwe frame ook nog goedkoper.
BVB een joola rosskopf emotion is een onderschat carbon frame,(met Hinoki toplaag) kost iets van 60 euro of een tibhar stratus powerwood(die zou ik nemen als vervanger voor de OSP Virtuoso). Etc Etc.
Het is voor een leek ook om gek van te worden,al die modellen van die fabrikanten, al die cijfertjes, die niks waard zijn, maar ja dat weet je niet als leek.
Uiteindelijk wen je natuurlijk overal aan,als je er maar lang genoeg mee speelt, en dan is veranderen lastig.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Xiom is onlangs uitgekomen met Vega frames die ook met natuurlijke lijm zijn gemaakt en deze quote uit een marketingtekst (te vinden in de thread over de frames bij mytt.net) beantwoord je vraag ongeveer.

"Glue
Natural Glue is used to make this blade in order to maximize control and catching of the ball while impact.
Most of the blades are produced by using epoxy glue, in order to increase production.
Epoxy glue dries up much faster than any other glue, and it is well used for mass production. (Usually uses hot press to increase productivity)
However, the epoxy glue forms a thin layer of glue while drying up between the veneer that blocks the smooth feeling of the blade and also increases hardness of blade. This is not good for the professional players which requires better control and catch.
Natural Glue is highly not the favourable way for the most of manufacturing company due to fact that it needs long time to dry up. However, we have separte drying storage made for only Vega series which helps to dry naturally.
And when it is dried up naturally, the glue will eventually evaporate and absorbed into the wood, leaving absolutely no layer of any glue between the veneer.".

Highly not favourable qua produktieefficientie. Dat geeft bij frames die nu nog met dit soort lijm gemaakt worden een sprong in de kosten. Het werkt door in het hele produktieproces en daardoor in de bedrijfskosten per produkt voor er eventueel winst gemaakt kan worden.
Prijsklasse dacht ik dus meer aan zo,n sprong dan aan een reel bedrag.
Zweden is dan een nog minder gunstig produktieland omdat de arbeidslonen er hoog zijn. Hoger dan in Hongarije bijvoorbeeld. :) .
Plaats reactie