Iwannie schreef: 23 nov 2024, 22:16
De pritt stift werd geplakt op het rubber.
Moet het aan beide zijde of alleen op de plank, dat lijkt mij overigens makkelijker plakken.
Lijm uit de plakstift is, in tegenstelling tot "echte" tafeltennislijm of latexlijm, géén contactlijm. Dat betekent, dat theoretisch het insmeren van één kant (maakt niet uit welke) voldoende is. Maar ik smeer altijd toch zowel het houtje als het rubber in, om er zeker van te zijn dat ik geen plekje vergeet. En ook omdat je dan nog makkelijker de positie van het rubber kunt corrigeren.
Hier zie je het me doen met een reeds toegesneden OX-rubber:
https://youtu.be/0LTd2dIETl8
Blijft het ook een beetje zitten?
Dat is een heel terechte vraag.
Het antwoord is: het blijft zelfs heel goed zitten. Net zo goed als met latexlijm. Maar....je moet het batje na het lijmen wel goed laten drogen. Minstens 12 uur onder lichte druk! Als je dat doet, heeft de plakstiftlijm gelegenheid om voldoende uit te harden en stevig te plakken.
Dat kun je doen door het batje na het plakken ergens neer te leggen (denk er aan dat de greep dikker is dan het blad, dus die handgreep wordt dan doorgaans over de rand van de plank gelegd waar het batje op ligt), en dan een paar boeken er op te leggen. Dat werkt!
Maar het heeft een paar nadelen. Je stoot het batje makkelijk per ongeluk van die plek af. Of het ding ligt in de weg. En je kunt dan dat boek niet lezen :-) Beter is een apart speciaal persje, waar je het batje in klemt en 's nachts laat drogen. Zo'n pers zie je in het zojuist genoemde filmpje.
Sorry voor de vele vragen, er is best weinig over te vinden en ik ben nog niet heel ervaren met ox rubbers.
Je stelt de goede vragen, hoor! Geen enkel probleem.
Nog even een tip over het
snijden of knippen van nieuwe rubbers.
Wil je de rubbers echt mooi aan de randen op maat hebben, dan gebruik je na het plakken een mesje in plaats van de schaar. Ik gebruik daarvoor zelf een roterend snijtafeltje (zie
https://youtu.be/8bG-GBoKCK0 ). Met zo'n ding gaat het heel makkelijk omdat je de hand met het mesje vrijwel stil kunt houden en daardoor het mes prima rechtop blijft.
Dat snijden met een mes gaat goed met alle sandwich-rubbers en zelfs met noppenrubbers met een spons van minstens 1mm. Maar...met OX-rubbers werkt die methode niet. OX-rubbers moet je echt met een schaartje langs de rand van je frame afknippen. En pas op: dat kun je pas doen
nadat de plakstiftlijm is opgedroogd!
Als ik een heel nieuw batje moet maken is mijn volgorde van werken daarom:
1. Frame voorbereiden:
a. de scherpe randen van de bladschouders rondschuren
b. het blad met transparente lak dun inspuiten, laten drogen en heel licht vlakschuren
2. Forehandkant van het frame, en spons van inverted rubber met Stylex (of Pritt) insmeren, rubber opleggen, aanrollen, en op maat snijden met mes.
3. Backhandkant van het frame en OX-rubber insmeren, opleggen, aanrollen, maar nog niet knippen
4. Batje in de pers leggen en de pers op het nachtkastje plaatsen
5. Slapen
6. 's Morgens wakker worden met het blije gevoel dat mijn nieuwe batje bijna klaar is
7. Batje uit de pers halen en het OX-rubber met een krom schaartje (nagelschaartje) knippen
8. Kant- en greepband aanbrengen.
Klaar!