Lange noppen, maar welke.

Hier kun je informatie vinden of vragen over noppen en anti rubbers.
yoass
Silver Member
Silver Member
Contacteer:

Re: Lange noppen, maar welke.

Bericht door yoass »

ardane schreef: 17 nov 2024, 11:32 Lijmstift, bijvoorbeeld Pritt, gebruiken. Heeft heel veel voordelen!
+1 voor deze tip.

Wat ik ook een goede tip vond voor het plakken van noppen:
  • idd alleen het frame van lijm voorzien
  • het noppenrubber eerst oprollen (rond een potlood of zo), beginnende bij de bovenkant
  • daarna het rubber (de onderkant) netjes uitlijnen
  • en dan het rubber afrollen
  • batje omdraaien en er een niet al te zwaar boek leggen
  • even laten liggen (ik pak 20 minuten of zo)
  • knippen en klaar
Echt niemand heeft zin om een noppenclinic op te zetten?
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

yoass schreef: 17 nov 2024, 11:42 ...
  • batje omdraaien en er een niet al te zwaar boek leggen
Dus batje op de rand van de tafel, greep naar buiten uit-stekend? Een boek er op?
De hond komt langs en stoot het batje er af. De vrouw roept "Doe dat ding weg want ik moet de tafel dekken"?

Nee, de echte prof gebruikt een heuse rubberpers. :D
Echt niemand heeft zin om een noppenclinic op te zetten?
Zin wel. Maar sorry, het is me te ver weg, zeker voor een paar uurtjes.
Iwannie
Beginner
Beginner

Bericht door Iwannie »

ardane schreef: 17 nov 2024, 11:32 Lijmstift, bijvoorbeeld Pritt, gebruiken. Heeft heel veel voordelen!
Die kende ik nog niet.
Vroeger gebruikte ik nog wel eens samson fietsbandenlijm.
Dat werkte ook perfect.
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Iwannie schreef: 17 nov 2024, 22:09 Vroeger gebruikte ik nog wel eens samson fietsbandenlijm.
Dat werkte ook perfect.
Nee hoor!
Bij gebruik van fietsbandenlijm:
- is de positie van het rubber niet meer corrigeerbaar
- is het batje vanwege VOC onreglementair
- is het vrijwel onmogelijk de lijmlaag weer te verwijderen.
yoass
Silver Member
Silver Member
Contacteer:

Bericht door yoass »

ardane schreef: 17 nov 2024, 20:31
yoass schreef: 17 nov 2024, 11:42 Echt niemand heeft zin om een noppenclinic op te zetten?
Zin wel. Maar sorry, het is me te ver weg, zeker voor een paar uurtjes.
Misschien dan toch beter als jij 't event houdt. Is er überhaupt belangstelling?
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Ik heb in elk geval wel belangstelling, ik denk dat ik nog wel het een ander kan leren van jullie, ik ben qua ervaring en training een behoorlijke noob, het enige wat ik heb is doorzettingsvermogen en inzicht tijdens wedstrijden.

Techniek, zelf aangeleerd. Het enige wat ik in het begin al aangaf, persoonlijk lukt het mij niet om op een zaterdag te gaan. Aangezien dat de dag is dat mijn zoon bij mij is.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Iwannie
Beginner
Beginner

Bericht door Iwannie »

Krijg je pritt stift wel makkelijk verwijderd?
Ik zal waarschijnlijk nog gaan switchen.
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Met een natte spons veeg je het binnen een minuut compleet weg. Lijm van een plakstift is in water oplosbaar.

Zie https://youtu.be/CCNUoj76fN8?si=uyUfCnJ2BBhHRTkM
Iwannie
Beginner
Beginner

Bericht door Iwannie »

ardane schreef: 22 nov 2024, 06:56
Met een natte spons veeg je het binnen een minuut compleet weg. Lijm van een plakstift is in water oplosbaar.

De pritt stift werd geplakt op het rubber.
Moet het aan beide zijde of alleen op de plank, dat lijkt mij overigens makkelijker plakken.

Blijft het ook een beetje zitten?

Sorry voor de vele vragen, er is best weinig over te vinden en ik ben nog niet heel ervaren met ox rubbers.
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Iwannie schreef: 23 nov 2024, 22:16
ardane schreef: 22 nov 2024, 06:56

De pritt stift werd geplakt op het rubber.
Moet het aan beide zijde of alleen op de plank, dat lijkt mij overigens makkelijker plakken.
Lijm uit de plakstift is, in tegenstelling tot "echte" tafeltennislijm of latexlijm, géén contactlijm. Dat betekent, dat theoretisch het insmeren van één kant (maakt niet uit welke) voldoende is. Maar ik smeer altijd toch zowel het houtje als het rubber in, om er zeker van te zijn dat ik geen plekje vergeet. En ook omdat je dan nog makkelijker de positie van het rubber kunt corrigeren.

Hier zie je het me doen met een reeds toegesneden OX-rubber:
https://youtu.be/0LTd2dIETl8

Blijft het ook een beetje zitten?
Dat is een heel terechte vraag.
Het antwoord is: het blijft zelfs heel goed zitten. Net zo goed als met latexlijm. Maar....je moet het batje na het lijmen wel goed laten drogen. Minstens 12 uur onder lichte druk! Als je dat doet, heeft de plakstiftlijm gelegenheid om voldoende uit te harden en stevig te plakken.

Dat kun je doen door het batje na het plakken ergens neer te leggen (denk er aan dat de greep dikker is dan het blad, dus die handgreep wordt dan doorgaans over de rand van de plank gelegd waar het batje op ligt), en dan een paar boeken er op te leggen. Dat werkt!
Maar het heeft een paar nadelen. Je stoot het batje makkelijk per ongeluk van die plek af. Of het ding ligt in de weg. En je kunt dan dat boek niet lezen :-) Beter is een apart speciaal persje, waar je het batje in klemt en 's nachts laat drogen. Zo'n pers zie je in het zojuist genoemde filmpje.
Sorry voor de vele vragen, er is best weinig over te vinden en ik ben nog niet heel ervaren met ox rubbers.
Je stelt de goede vragen, hoor! Geen enkel probleem.

Nog even een tip over het snijden of knippen van nieuwe rubbers.
Wil je de rubbers echt mooi aan de randen op maat hebben, dan gebruik je na het plakken een mesje in plaats van de schaar. Ik gebruik daarvoor zelf een roterend snijtafeltje (zie https://youtu.be/8bG-GBoKCK0 ). Met zo'n ding gaat het heel makkelijk omdat je de hand met het mesje vrijwel stil kunt houden en daardoor het mes prima rechtop blijft.
Dat snijden met een mes gaat goed met alle sandwich-rubbers en zelfs met noppenrubbers met een spons van minstens 1mm. Maar...met OX-rubbers werkt die methode niet. OX-rubbers moet je echt met een schaartje langs de rand van je frame afknippen. En pas op: dat kun je pas doen nadat de plakstiftlijm is opgedroogd!

Als ik een heel nieuw batje moet maken is mijn volgorde van werken daarom:
1. Frame voorbereiden:
a. de scherpe randen van de bladschouders rondschuren
b. het blad met transparente lak dun inspuiten, laten drogen en heel licht vlakschuren
2. Forehandkant van het frame, en spons van inverted rubber met Stylex (of Pritt) insmeren, rubber opleggen, aanrollen, en op maat snijden met mes.
3. Backhandkant van het frame en OX-rubber insmeren, opleggen, aanrollen, maar nog niet knippen
4. Batje in de pers leggen en de pers op het nachtkastje plaatsen
5. Slapen
6. 's Morgens wakker worden met het blije gevoel dat mijn nieuwe batje bijna klaar is
7. Batje uit de pers halen en het OX-rubber met een krom schaartje (nagelschaartje) knippen
8. Kant- en greepband aanbrengen.
Klaar!
Iwannie
Beginner
Beginner

Bericht door Iwannie »

Als ik een heel nieuw batje moet maken is mijn volgorde van werken daarom:
1. Frame voorbereiden:
a. de scherpe randen van de bladschouders rondschuren
b. het blad met transparente lak dun inspuiten, laten drogen en heel licht vlakschuren
2. Forehandkant van het frame, en spons van inverted rubber met Stylex (of Pritt) insmeren, rubber opleggen, aanrollen, en op maat snijden met mes.
3. Backhandkant van het frame en OX-rubber insmeren, opleggen, aanrollen, maar nog niet knippen
4. Batje in de pers leggen en de pers op het nachtkastje plaatsen
5. Slapen
6. 's Morgens wakker worden met het blije gevoel dat mijn nieuwe batje bijna klaar is
7. Batje uit de pers halen en het OX-rubber met een krom schaartje (nagelschaartje) knippen
8. Kant- en greepband aanbrengen.
Klaar!
[/quote]

Mijn plankje is voorzien van een laklaag.
Ik heb 2 stiga cybershape plankjes (houten met die gewichtjes), bij beide de bovenste houtlaag enorm beschadigd.
Bij een nieuwe plank haal ik altijd de scherpe randjes bij het handvat weg.

Ik weet dat het niet goed is, maar na 27 jaar, knijp ik nog steeds te hard in het plankje.

De normale rubbers snijd ik altijd met een scalpelmesje. Mijn ervaring is dat je het niet strakker kan snijden dan met die mesjes.
Wel zorgen dat de hoek goed is.

Noppen kun je niet goed snijden, die heb ik destijds geknipt met een zo'n gebogen nagelschaartje. En enorm rotwerkje.
Iwannie
Beginner
Beginner

Bericht door Iwannie »

20240928_155235.jpg
Bij dit plankje viel het nog mee, die andere is er erger aan toe.
Eigenlijk belachelijk als je kijkt wat die dingen kosten.
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Iwannie schreef: 24 nov 2024, 10:40 Mijn plankje is voorzien van een laklaag.
Prima. Als je plakstift gaat gebruiken komt dat goed van pas. Plakstiftlijm is namelijk heel makkelijk met water te verwijderen. Compleet, binnen enkele seconden. Maar dan is het voor het hout wel beter als dat door een dun laklaagje beschermd wordt.
Ik heb 2 stiga cybershape plankjes (houten met die gewichtjes), bij beide de bovenste houtlaag enorm beschadigd.
Als dat aan de randen is, door slagen op de tafelrand, dan valt dat goed met wat houtplamuur te repareren. Is de bovenste houtlaag echter in de sweetspot gebarsten of gescheurd, dan krijg je het batje nauwelijks meer zo gerepareerd dat de houteigenschappen behouden blijven. Natuurlijk kun je dan flink gaan schuren en plamuren, of zelfs een heel nieuwe fineerlaag aanbrengen, maar de dikte ervan en de lijmsoort die Stiga gebruikte zullen dan vast wel afwijken.
Ik weet dat het niet goed is, maar na 27 jaar, knijp ik nog steeds te hard in het plankje.
Ik heb twee collega's in de club die dat ook beweerden. Hen heb ik toen een stuk plakkerig ("tacky") greepband gegeven, dat ze strak om de handgreep hebben gewikkeld en gefixeerd. Dat hielp enorm, want daardoor hadden ze het gevoel dat ze het batje rustig wat losser konden laten zonder dat het wegvloog. Bij één van hen was het al voldoende om alleen de onderste vier centimeter van de handgreep van dat greepband te voorzien.
Beiden vonden het spelen met greepband bijzonder comfortabel.
Bij professionals is het gebruik van greepband (en kantenband, trouwens) bijna tot een religie verheven. Sommigen beweren dat hen daarmee de "feedback van het hout" ontbreekt, anderen zeggen juist dat zulk band hen enorm helpt voor een vertrouwd gevoel, ongeacht de temperatuur en vochtigheid van de wedstrijdhal.
Noppen kun je niet goed snijden, die heb ik destijds geknipt met een zo'n gebogen nagelschaartje. En enorm rotwerkje.
Och, ja...een leuk klusje is het niet. En doe je het heel rustigaan dan duurt dat werkje zelfs wel langer dan een minuut. Maar ach, als je dat twee keer per jaar moet doen valt dat in het niet bij de vele minuten die je er vervolgens plezier aan hebt. :D
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Iwannie schreef: 24 nov 2024, 11:01 Bij dit plankje viel het nog mee, die andere is er erger aan toe.
Oh, nu zie ik het plaatje pas. Het hout is uitgefaserd bij het verwijderen van het rubber! En dat ondanks de beschermende lak?

Het zal je bij gebruik van plakstift waarschijnlijk niet gebeuren. Til een paar hoekjes van het rubber iets omhoog en laat een beetje water in de spons lopen. Laat het een paar minuten inwerken en haal dan voorzichtig het rubber er af. Door dat vocht zal de plakstiftlijm al zachter zijn geworden.
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Iwannie schreef: 24 nov 2024, 11:01 20240928_155235.jpg

Bij dit plankje viel het nog mee, die andere is er erger aan toe.
Dit is wel heel ernstig zeg... dat zou je niet verwachten.
Zelf (afkloppen) heb ik dit 1 keer eerder mee gemaakt met een frame, maar verder nog nooit, en ik gebruik geen laklaag.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door GarField000 »

Ik laat mijn frames altijd lakken.
Maar toen ik er 2 verkocht gaf die persoon aan dat hij hele stroken hout mee getrokken had.
Wat dat lakken dan doet weet ik niet, maar vind het slecht dat dit gebeurd.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Ik heb het dus nog nooit gedaan of laten doen, het lakken van een frame... ik heb 1 keer dit gehad dat er wat hout mee kwam, maar in mijn ogen was dat frame dus kwalitatief niet goed.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door GarField000 »

Ik had het met mijn butterfly frame, en dus het andro frame wat ik maar kort gebruikt heb en verkocht heb incl. LN.
Met normale rubbers heb ik het nog nooit gehad, alleen bij de LN.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

GarField000 schreef: 25 nov 2024, 11:42 Ik had het met mijn butterfly frame, en dus het andro frame wat ik maar kort gebruikt heb en verkocht heb incl. LN.
Met normale rubbers heb ik het nog nooit gehad, alleen bij de LN.
Volgens mij gebeurde het bij ook met de LN, toen ik glue sheets gebruikte, ik gebruik die nu al heel lang niet meer, maar plakken met normale lijm zijn sommige oX rubbers wel echt een uitdaging vind ik.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

TwoFace schreef: 25 nov 2024, 11:51 Volgens mij gebeurde het bij ook met de LN, toen ik glue sheets gebruikte, ik gebruik die nu al heel lang niet meer, maar plakken met normale lijm zijn sommige oX rubbers wel echt een uitdaging vind ik.
Als je echt perse latexlijm wilt gebruiken en geen plakstift (dat laatste gaat een heel stuk makkelijker), doe het dan met bakpapier:
https://youtu.be/wYAuUVBsfHs
Is helemaal geen uitdaging meer. Met behulp van bakpapier kun je zo'n LN in twee helften heel makkelijk neerleggen en oprollen.

Maar ja, corrigeren is er na het plakken niet bij en de LN van het plankje aftrekken als je wilt wisselen is "avontuurlijker" dan met het gebruik van een stift.
Plaats reactie